Vem som helst kan ju sätta upp en snygg hemsida.
Ja, suck. Så många som hävdar att de säljer ekologiska/fairtrade garner, klassikern är alpacka från peru som sägs stötta fattiga byar, men väldigt svårt att hitta mer information än så. Ingen certifiering, inga kriterier som talar om varför de kallar sina garner ekologiska, ingen förklaring på hur man försäkrat sig om att kriterierna efterlevs.
Har försökt kolla upp kvinnoorganisationen som mangomoon säger att de stödjer, men hittar ingenting.

Jag ska inte beställa från USA, de har återförsäljare i Norge. Jag letar efter ok. garn som kan beställas innom norge. (i sverige har jag hittat en som säljer bra miljöval, det litar jag på, men med en tullgräns vid 200 NOK per beställning blir allt så omständigt. Ska man virka en tröja och tvingas dela upp ordern i småbeställningar på under 200kr blir det lite jobbigt)
Bambu, bananfiber etc. har jag inte hittat här. Hittat i utländska butiker men inte norska.
Enda jag kommer på är att köpa ofärgad norsk ull. Visserligen inte ekologisk, men lokalproducerad (till skillnad från peruansk alpacka, nepalskt sarisilke eller fiber från exotiska träd) och herregud, hur mycket miljöskada kan norsk fårhållning orsaka??
Bara det ibland har man lust att använda annat än just ull.