Det här är ju litet OT men intressant ändå:
Det är inte bevisat att ett högt intag av aluminium leder till Alzheimer. Däremot vet man att Alzheimerdiagnostiserade personer har högre andel av aluminium i kroppen.
Exakt
Aluminium i varierade mängder finns lite varstans i det vi stoppar i oss, men troligtvis är det så att detta anrikas i kroppen istället för att sköljas ur, hos personer med Alzheimer.
....vilket vi inte heller vet om det är så. Det kan vara så att Alzheimers gör att aluminium anrikas på de ställen där man funnit detta vid analyser, inte att aluminiumanrikningen gör att det blir Alzheimer. Senaste forskningen gör ju gällande att de funnit den skyldige mikroben förresten. Man blir alltså smittad med Alzheimer på något sätt enligt senaste rön.
Den största källan till aluminiumintag är via deodorant som innehåller aluminiumklorider.
Petitess men ändå: Deodoranter innehåller inga aluminiumklorider. Antiperspiranter gör det.
Tillägg till detta är tyvärr att många parfym- och deodorant/antiperspirantallergiker inte tål de vanliga dodoranterna. En del sådana personer använder istället den s.k. deostenen/thaideodoranten och vad den nu kan heta i handeln (=kristalldeo, Alunsten). Exempelvis så hör jag till dessa. Eftersom det inte finns någon annan produkt att köpa i Sverige som jag tål är jag tvungen till att använda den och den behövs, eftersom jag hårdtränar och även cyklar flera mil om dagen under alla årstider. Alunstenen har använts i flera hundra år, tex vid förrförra sekelskiftet som raksten för att ta bort röda plitor efter rakningen (desinficerande). Allergier mot alunsten är kända, men det finns värre grejor i ett vanligt hushåll.
Även kommunala reningsverk har svårt att avskilja aluminiumkloriden i det kemiska reningssteget, så det hamnar antingen i vattendrag eller genom slammet ut på åkrarna.
Det här är förståss inget bra, men jag undrar om inte industrin är värre i det här avseendet.