Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blont hår blir grönt av vattnet !!!!!  (läst 30354 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Blont hår blir grönt av vattnet !!!!!
« Svar #20 skrivet: 26 jun-11 kl 19:33 »
Men varför skulle man ta till en färgning/toning? Det är ju inte frågan om grön/gul färg utan bara en skiftning pga nåt i vattnet. Det tvättar man bort. Tex på nåt sätt som föreslagits tidigare eller med hjälp av den välkända "ketchupmetoden" som faktiskt är effektiv i sådana lägen. Onödigt att färga det blått bara för det.

Ketchupen tar inte bort den egna hårfärgen heller, eller kemiskt infärgad toning. I varje fall är det mildare än en aspirin som kan bleka ordentligt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ingeling

• -
« Svar #21 skrivet: 26 jun-11 kl 19:40 »
Varför skulle du färga det blått?
 det är ju den gröna skiftningen du vill ha bort.
Blått tar bara bort gula skiftningar ,så det kan du glömma.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 27 jun-11 kl 08:42 »
Frågade en fd kollega inom frisörbranschen.
Hon sa just ketshup eller ett rött schampo.
Sedär vad även jag kan lära.
Hoppas nu att du får ett blont hår samt att ni ser till att
kalka vattnet så det inte forts att vara aggresivt.
Hedemorahöns

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 28 jun-11 kl 12:42 »
Silverschampo innehåller blålila pigment, som motverkar gult.

Ordet silver är mer en färgbeskrivning än innehåll. Mitt skägg är silverfärgat tyckte någon. Inte innehåller det mer silverjoner nu än i min ungdom.
Oki. Blev lite orolig där, det finns en hel del människor som tycker att grundämnet silver är bra till allt möjligt...och det är det ju på så vis att det tar kål på det mesta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Birgit

« Svar #24 skrivet: 28 jun-11 kl 12:45 »
Koppar ger grön färg på blont hår.

Gamina

« Svar #25 skrivet: 28 jun-11 kl 13:26 »
Att tvätta håret med ketchup och andra förslag löser bara symtomet på problemet. Grundproblemet är inte att håret blir grönt utan att pH i vattnet är för lågt. Ett lågt pH på vattnet sliter hårt på ledningarna och gör att de korroderar. I längden medför detta vattenläckage. Den gröna färg som hamnar i håret kommer av att kopparen i ledngarna lösts upp.
För attt lösa problemet installera ett filter som höjer pH på vattnet så får du både hela rör, hår i rätt färg och nyttigare vatten att dricka.
Genbank för Gotlandshöns

Ingeling

• -
« Svar #26 skrivet: 04 jul-11 kl 16:31 »
På vilket sätt är det ohälsosamt med surtvatten ?

BörjeH

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 04 jul-11 kl 16:50 »
Som många skriver så beror grönt hår av lågt pH i vattnet. Kopparen löses ut i rören. Koppar är giftigt, absolut inte bra att dricka eller ge till barn.

Kontrollera pH genom att köpa stickor på Apoteket, så får du se.

Visst kan man filtrera brunnsvatten genom kalkfilter för att höja pH, men med många djur och hög vattenåtgång blir det svårt.

Undersök om det är bättre vatten i borrade brunnar i närheten. Fråga grannarna.

Mitt vatten från min grävda brunn var mjukt och surt och lite gulaktigt, men efter att en ny brunn borrats blev vattnet perfekt, pH 7 och helt klart.

Bästa rådet är att borra en ny brunn!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 05 jul-11 kl 01:59 »
På vilket sätt är det ohälsosamt med surtvatten ?
Beror väl på hur surt vi pratar om. pH 6-8 är helt ok, inga som helst problem att dricka, laga mat med eller tvätta sig med. Äter man normal varierad kost finns ingen risk för mineralbrist eller liknande, om man skulle använda sig av renat myrvatten ex vis heller. Vattnet från ett sk Brita-filter är runt 6,5 när det är nytt har jag för mig. Väldigt ren och god tesmak med detta  :) Man slipper tandsten.

BörjeH

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 05 jul-11 kl 08:38 »
Det finns ett annat argument mot surt vatten. Det sägs att surt vatten löser ut mineraler, bland annat aluminium ur jorden. Aluminium finns visst överallt. Många tror att överdoser av aluminium ger Alzheimer. Koppar är också oerhört giftigt, det är koppar som är förbjudet i bottenfärger till båtar. Kopparförgiftning hos får kan uppstå med fel kraftfoder och mineraler. Jag har lagt en koppartråd på mitt tak för att slippa mossa.

Varför dricka surt vatten, om det går att fixa perfekt vatten?

teufel

« Svar #30 skrivet: 20 jul-11 kl 11:53 »

Det är inte bevisat att ett högt intag av aluminium leder till Alzheimer. Däremot vet man att Alzheimerdiagnostiserade personer har högre andel av aluminium i kroppen.
Aluminium i varierade mängder finns lite varstans i det vi stoppar i oss, men troligtvis är det så att detta anrikas i kroppen istället för att sköljas ur, hos personer med Alzheimer.
Den största källan till aluminiumintag är via deodorant som innehåller aluminiumklorider.
Men den som håller sig till försiktighetsprincipen försöker undvika sådan deo. Om inte för egen del, så i alla fall för att undvika att aluminiumkloriden skjöljs ut med duschvattnet och ut i naturen.
Även kommunala reningsverk har svårt att avskilja aluminiumkloriden i det kemiska reningssteget, så det hamnar antingen i vattendrag eller genom slammet ut på åkrarna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 20 jul-11 kl 23:32 »
Det här är ju litet OT men intressant ändå:

Det är inte bevisat att ett högt intag av aluminium leder till Alzheimer. Däremot vet man att Alzheimerdiagnostiserade personer har högre andel av aluminium i kroppen.
Exakt

Citera
Aluminium i varierade mängder finns lite varstans i det vi stoppar i oss, men troligtvis är det så att detta anrikas i kroppen istället för att sköljas ur, hos personer med Alzheimer.
....vilket vi inte heller vet om det är så. Det kan vara så att Alzheimers gör att aluminium anrikas på de ställen där man funnit detta vid analyser, inte att aluminiumanrikningen gör att det blir Alzheimer. Senaste forskningen gör ju gällande att de funnit den skyldige mikroben förresten. Man blir alltså smittad med Alzheimer på något sätt enligt senaste rön.

Citera
Den största källan till aluminiumintag är via deodorant som innehåller aluminiumklorider.
Petitess men ändå: Deodoranter innehåller inga aluminiumklorider. Antiperspiranter gör det.

Tillägg till detta är tyvärr att många parfym- och deodorant/antiperspirantallergiker inte tål de vanliga dodoranterna. En del sådana personer använder istället den s.k. deostenen/thaideodoranten och vad den nu kan heta i handeln (=kristalldeo, Alunsten). Exempelvis så hör jag till dessa. Eftersom det inte finns någon annan produkt att köpa i Sverige som jag tål är jag tvungen till att använda den och den behövs, eftersom jag hårdtränar och även cyklar flera mil om dagen under alla årstider. Alunstenen har använts i flera hundra år, tex vid förrförra sekelskiftet som raksten för att ta bort röda plitor efter rakningen (desinficerande). Allergier mot alunsten är kända, men det finns värre grejor i ett vanligt hushåll.

Citera
Även kommunala reningsverk har svårt att avskilja aluminiumkloriden i det kemiska reningssteget, så det hamnar antingen i vattendrag eller genom slammet ut på åkrarna.
Det här är förståss inget bra, men jag undrar om inte industrin är värre i det här avseendet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 4 användare (1 dolda)
Emil Söderberg, gorlan, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser