Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blont hår blir grönt av vattnet !!!!!  (läst 30353 gånger)

Emelie5

• Västergötland
Blont hår blir grönt av vattnet !!!!!
« skrivet: 23 jun-11 kl 21:17 »
Japp .. så är det ... mitt blonda hår blir grönt av vattnet .. det är koppar rör som leder vattnet , kan det vara dom som påverkar eller kan det finnas koppar direkt i själva vattnet ?? Jag tror vattnet har lågt PH här .. kan ju också påverka .. men vad tror ni ? och framförallt VAD SKA JA GÖRA ? kan jag prova med nått själv i brunnen eller liknande ?  ::) MVH

Eulalia II

• Södermanland
SV: Blont hår blir grönt av vattnet !!!!!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 21:19 »
Hejsan Emelie, jag skulle samla på regnvatten att tvätta håret i. Det finns inget mjukare vatten!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 21:21 »
beror troligtvis på järn i vattnet.. satsa lite stålar och köp ett filter..mvh..
Fjäderfän och kaniner

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 21:23 »
Ja det är kopparn som färgar ditt hår, hade likadant själv... :( gjorde egenbehandling och dyra salongsbehandlingar, med varierande resultat ;) slutade med att jag fick färga det mörkt... alt att ni byter ut rören 8) eller som eulalia sa, samla regnvatten!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 21:31 »
Hej...
Har samm dilemma. Järn i vattnet och kopparledningar.. Filter är det enda som tar bort järn vad jag vet. Det är värst på vår och höst här,vet ej varför. Jag går till frissan titt som tätt och hon gör nån slags "djuprengöring" av håret (ek att jämföra med blekning),har köpt ett schampo som heter Cutrin* anti-green wash av min frissa. Hämtar hem kommunalt vatten fr statoil när det blir som grönast...låter väl inte klokt men jag är för snål till att sätta in ett filter för 15.000 (fått offert fr två företag)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 21:42 »
det är koppar, inte järn som ger dej grönt hår. istället för regnvatten kan du köpa c-vitamin (askorbinsyra) och tillsätta i vattnet som du tvättar håret med. finns i vanliga butiker:)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 21:44 »
det är koppar, inte järn som ger dej grönt hår. istället för regnvatten kan du köpa c-vitamin (askorbinsyra) och tillsätta i vattnet som du tvättar håret med. finns i vanliga butiker:)

ok, funkar med nån dl vinäger i sköljvattnet också.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-11 kl 10:10 »
hos oss sa de att det berodde på JÄRN att håret blev grönt och att vattnet lukta ägg-fis..
vi installerade ett filter och slapp problemet..
Fjäderfän och kaniner

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-11 kl 10:19 »
Vi har satt ner an kalktunna i brunnen.
Hedemorahöns

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 jun-11 kl 10:51 »
hos oss sa de att det berodde på JÄRN att håret blev grönt och att vattnet lukta ägg-fis..

Koppar. Kopparsulfat. Eller att ni har Natriumsulfid (lagt pH-varde = basisk)  i vattnet. Om det nu ar mojligt. Filter ar en bra losning.  :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 24 jun-11 kl 10:52 »

Äggfis = svavel
Brunt/rött = järn
Grönt/blått = koppar
Grönt = klor

Och ett filter tar förhoppningsvis de flesta lösa små rackarmolekyler som kan sabba vattnet :). Kolfilter exempelvis, tar det mesta. 

I Kiruna blir vattnet på våren helt obrukbart, det blir brunt och stinker gammalt akvarium, det går inte ens att duscha i än mindre dricka. Äckligt äckligt.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 24 jun-11 kl 10:53 »
Koppar. Kopparsulfat. Eller att ni har Natriumsulfid (lagt pH-varde = basisk)  i vattnet. Om det nu ar mojligt. Filter ar en bra losning.  :)

Nejnej, lågt pH = surt, högt pH = basiskt
//Lina

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 24 jun-11 kl 11:41 »
Japp .. så är det ... mitt blonda hår blir grönt av vattnet .. det är koppar rör som leder vattnet , kan det vara dom som påverkar eller kan det finnas koppar direkt i själva vattnet ?? Jag tror vattnet har lågt PH här .. kan ju också påverka .. men vad tror ni ? och framförallt VAD SKA JA GÖRA ? kan jag prova med nått själv i brunnen eller liknande ?  ::) MVH
Det är väl fint med grönt hår 8) ? Du har fått diverse svar, vissa mer korrekta än andra. Såhär ligger det till: Vattnet är surt (lågt pH som du tror), vilket löser ut koppar ur vattenledningarna, detta oxiderar och gör vattnet vackert turkos-grönt. Inte vill du väl köpa ett dyrt avsyrningsfilter för att bli av med bekymret (för ditt gröna hår är inte huvudproblemet, den stora grejen är att vattnet faktiskt fräter på vattenledningar, varmvattenberedare o dyl). Har du en grävd brunn kan du häva i en säck snäckskal (den varianten en ger till höns) eller kalk från bonnabutiken i brunnen så kommer det att bli bättre.
Jag har iaf inte grönt hår längre, sedan vi började göra så.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 24 jun-11 kl 11:55 »
köp silver schampo de funkar jätte bra! man kan använda de varannan var tredje tvätt av håret så försvinner den gröna nyansen ur håret de funkade när jag hade de problemet!
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 24 jun-11 kl 11:59 »
Är det silver i det schampot? Det är isf inte bra att skölja ut i sitt enskilda avlopp, eftersom silver är giftigt för vattenlevande organismer.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 24 jun-11 kl 14:42 »
Silverschampo innehåller blålila pigment, som motverkar gult.

Ordet silver är mer en färgbeskrivning än innehåll. Mitt skägg är silverfärgat tyckte någon. Inte innehåller det mer silverjoner nu än i min ungdom.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 13:44 av Edgar »

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 24 jun-11 kl 17:18 »
Sätter en liten kråka här så jag hittar hit igen. Har samma problem. Brunt och grönt vatten. Ska skicka in ett vattenprov i veckan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 25 jun-11 kl 08:47 »
Skräptanten har alldeles rätt. Dekallar vårt vatten aggresivt.
flera  på byn (samma vatten förening) inkl. vi har haft problem med att
kopplingar ledningar fräts sönder pga vattnet.
Sonen är blond men har aldrig varit grönhårig.
« Senast ändrad: 25 jun-11 kl 10:03 av Lycka »
Hedemorahöns

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 jun-11 kl 11:04 »
Det är väl fint med grönt hår 8) ? Du har fått diverse svar, vissa mer korrekta än andra. Såhär ligger det till: Vattnet är surt (lågt pH som du tror), vilket löser ut koppar ur vattenledningarna, detta oxiderar och gör vattnet vackert turkos-grönt. Inte vill du väl köpa ett dyrt avsyrningsfilter för att bli av med bekymret (för ditt gröna hår är inte huvudproblemet, den stora grejen är att vattnet faktiskt fräter på vattenledningar, varmvattenberedare o dyl). Har du en grävd brunn kan du häva i en säck snäckskal (den varianten en ger till höns) eller kalk från bonnabutiken i brunnen så kommer det att bli bättre.
Jag har iaf inte grönt hår längre, sedan vi började göra så.

Verkar som skräptantens version är den som passar bäst här,pratade med två grannar och de har aggressivt vatten..
Silverschampo tar inte bort det gröna  -provat,slöseri med pengar.

Kul att läsa alla tips om hur man får bort det gröna ur håret,ska prova varenda tips :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 26 jun-11 kl 13:13 »
Som gammal frisör vet jag att man tar till blått (silver)
För att få bort GULA skiftningar i håret.
Förr sköljde man med bromtymolblått.
det finns schampon i handeln som garanterat tar bort det gröna.
Gå till ngn frissa som kan frisörkemi ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 4 användare (1 dolda)
Emil Söderberg, gorlan, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser