Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligaste sättet att få mat på bordet  (läst 22093 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Miljövänligaste sättet att få mat på bordet
« Svar #60 skrivet: 24 jun-11 kl 16:12 »
Kanske börjar bli lite off topic nu eller?

Annars är ju honung en sak som vi tänkt satsa på i framtiden. Eller rättare sagt bin :) Socker är ju inte direkt det mest miljövänliga så om man kan ersätta med honong är de kanon.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Suresh

• -
« Svar #61 skrivet: 24 jun-11 kl 16:29 »
Kanske börjar bli lite off topic nu eller?

Jo, jag tänkte föreslå bitrådarna. Å andra sidan har frågan om sockerutbyte en liten men dock  miljövänlighetsaspekt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #62 skrivet: 24 jun-11 kl 20:24 »
Det här med bina är ju intressant i sig, men kanske bör tråden delas så det blir lättare att hitta info senare. Bi-drar liksom till översiktligheten här på forumet  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #63 skrivet: 25 jun-11 kl 14:16 »

Mindre uppenbara saker som jag även funderar över i detta sammanhang är: Hur påverkas medvetandet av det vi äter och det sätt vi skaffar fram det vi äter? Vårt medvetande speglar ju det yttre och vårt medvetande avgör våra handlingar.

Har du lust att utveckla det lite?  :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #64 skrivet: 25 jun-11 kl 16:49 »
I samband med att jag tittade på möjligheten att odla svamp, läste jag om vissa japanska jordbruksföretag som arbetar på ett tilltalande sätt. Arealen är på c:a 100 hektar. På 90 ha odlas ris och på resten odlas soja.

Risodlingen ger ris och rishalm. Riset säljs och halmen torkas. På halmen odlas sedan svamp (ostronmussling) som säljs och halmen är nu så nedbruten att den blir utmärkt som kreatursfoder tillsammans med soja.

Kreaturen går på ett 10 cm tjockt lager sågspån. Gödseln trampas ner i sågspånen. Efter 2 veckor byts sågspånen mot ny, och gödselblandningen läggs på kompost. I denna odlas daggmask. Efter en tid sållas masken bort, torkas mals och används som fiskfoder i en fiskdamm. Resterande sågspån innehåller småmaskar, maskägg etc. Den läggs ut 15-20 cm tjockt och här får kycklingar gå. De kan leva i veckor på masken som finns!

Kycklingar och fisk slaktas och ger kött. Slaktavfallet används som foder till pälsdjur.

Övrigt djuravfall mals och blandas med gödsel och komposteras. Denna kompost används på åkern som jordförbättringsmedel, och minskar behovet av konstgödning. Man får ibland för mycket kompost och den läggs ut på ofruktbar mark i ett 1,4 m tjockt lager. Efter nedbrytning erhålls ny odlingsbar mark!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #65 skrivet: 25 jun-11 kl 22:29 »
Låter ju fantastiskt!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mata

• Södermanland
« Svar #66 skrivet: 26 jun-11 kl 08:11 »
ChristinaR, den diskussionen är mer av filosofisk karaktär och förtjänar nästan en egen tråd kanske? I vilket fall, jag ska försöka utveckla mina tankar när jag får lite lugn och ro och skrivlust.  :)

Det Edgar skriver fick mig att tänka på ytterligare en sak. Att ett område nu kan verka vara lämpligare för bete än odling kanske i vissa fall kan bero på att området förlorat sitt jordlager av olika anledningar. Att återberika området på det sätt som de gör ("Man får ibland för mycket kompost och den läggs ut på ofruktbar mark i ett 1,4 m tjockt lager. Efter nedbrytning erhålls ny odlingsbar mark!") låter som en smart idé!

Citera
jorderosion: sammanfattande benämning på erosionsskador som kan drabba åkrar, betesmarker och kalavverkade skogsmarker till följd av markförstöring som förstärkts genom att människor eller boskap har försvagat skyddande växtlighet.
(http://www.ne.se/jorderosion)

Kanske inte ett stort problem i Sverige dock som tur var.

Birgit

« Svar #67 skrivet: 26 jun-11 kl 08:50 »
Citera
Det Edgar skriver fick mig att tänka på ytterligare en sak. Att ett område nu kan verka vara lämpligare för bete än odling kanske i vissa fall kan bero på att området förlorat sitt jordlager av olika anledningar. Att återberika området på det sätt som de gör ("Man får ibland för mycket kompost och den läggs ut på ofruktbar mark i ett 1,4 m tjockt lager. Efter nedbrytning erhålls ny odlingsbar mark!") låter som en smart idé!
Att odla i sig förstör matjorden. För att bibehålla den tillsätter man gödsel. När djuren betar (ej överbetning) sköter detta sig självt. Dessutom är de växter som växer på betesarealer perenna, till skillnad från det vi odlar (ettåriga). Många växter behöver betning för att föröka sig t.ex och sprida sina från.
Allt är ett kretslopp, betesdjur behövs, vilda eller tama och då vi starkt reducerat de vilda hjordarna, får alltså tamboskap ta den platsen i kretsloppet. Det spelar ju ingen roll om man är vegan eller köttätare, allt i naturen har en viss ordning och följd. Det är ju främst vi människor som sätter detta ur spel. Framförallt genom odling av ettåriga monogrödor över stora arealer.

Suresh

• -
« Svar #68 skrivet: 26 jun-11 kl 09:22 »
ChristinaR, den diskussionen är mer av filosofisk karaktär och förtjänar nästan en egen tråd kanske? I vilket fall, jag ska försöka utveckla mina tankar när jag får lite lugn och ro och skrivlust.  :)

Så skall jag hjälpa dig på traven .Kött gör dig stridslysten och aggressiv, särskilt i samband med sprit. Vegetarisk föda gör det enklare för dig att hysa medkänsla för alla levande varelser.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #69 skrivet: 26 jun-11 kl 09:48 »
Att odla i sig förstör matjorden. För att bibehålla den tillsätter man gödsel. När djuren betar (ej överbetning) sköter detta sig självt. Dessutom är de växter som växer på betesarealer perenna, till skillnad från det vi odlar (ettåriga). Många växter behöver betning för att föröka sig t.ex och sprida sina från.
Allt är ett kretslopp, betesdjur behövs, vilda eller tama och då vi starkt reducerat de vilda hjordarna, får alltså tamboskap ta den platsen i kretsloppet. Det spelar ju ingen roll om man är vegan eller köttätare, allt i naturen har en viss ordning och följd. Det är ju främst vi människor som sätter detta ur spel. Framförallt genom odling av ettåriga monogrödor över stora arealer.

Du har tydligen missat gröngödsling totalt? Funkar alldeles utmärkt och man behöver inte ha några djur. Annars håller jag med dig. Man måste tillföra näring till jorden i samma mängd som man tar näring. I ekologisk odling med fyrskifte eller mer och gröngödsling så bygger man hela tiden upp en bättre jord.
Sen är inte jag emot att man har boskap. Men de behövs inte för jordens skull :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

pålle

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 26 jun-11 kl 09:54 »
Så skall jag hjälpa dig på traven .Kött gör dig stridslysten och aggressiv, särskilt i samband med sprit. Vegetarisk föda gör det enklare för dig att hysa medkänsla för alla levande varelser.
Var har du den källan? fast om det stämmer så är väll vegetarianer mer  fjoller då ?

pyromanen

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 26 jun-11 kl 10:03 »
Du har tydligen missat gröngödsling totalt? Funkar alldeles utmärkt och man behöver inte ha några djur. Annars håller jag med dig. Man måste tillföra näring till jorden i samma mängd som man tar näring. I ekologisk odling med fyrskifte eller mer och gröngödsling så bygger man hela tiden upp en bättre jord.
Sen är inte jag emot att man har boskap. Men de behövs inte för jordens skull :)
Känner du några som odlat på detta sättet med enbart gröngödsling under mer än 10-15 år på samma mark utan att få problem med brist på vissa näringsämen?  Vore i så fall intressant att höra närmare om!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #72 skrivet: 26 jun-11 kl 10:05 »
Ytterligare några funderingar.

Oljan blir dyrare, och därmed energin. Innebär att alternativa energikällor kan bli lönsamma och större volymer av dessa kommer.
Detta innebär att alla transporter och maskinanvändning blir mycket dyrare.

Om man som producent av livsmedel gör kalkylexperiment när man bestämmer vad man ska satsa på (vegetabilier olika sorter, animalier olika sorter) sätter in att dieseloljan, el, konstgödsel, soja, plastpåsar, bevattning mm kostar 5 ggr dagens priser.

Detta tror jag kommer att ge en fingervisning om vad man ska satsa på för att ligga i täten(alternativt överleva) när den stora energikrisen kommer. Problemet är tajmingen, man kan ju inte vara alltför långt före.

Innebär också att man bör finnas i geografisk närhet till kunderna.

Bussresor till gårdsbutiker kommer att öka. Stormarknader utanför städerna minskar.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 10:15 av Edgar »

Suresh

• -
« Svar #73 skrivet: 26 jun-11 kl 10:05 »
Var har du den källan? fast om det stämmer så är väll vegetarianer mer  fjoller då ?

När Indien invaderades av muslimen Mahmud av Ghazni  1021 förklarades nederlaget med att indierna blivit för softa av allt vegetariskt käk. Därför återgick krigarkasten ksatryas till köttätande. När den sikhiska religionen bildades 400 år senare tilläts köttätande med det uttalade syftet att bli bättre på att knacka muslimer.

Än idag äts det mer kött i det konfliktfyllda Nordindien än avslappnade Sydindien. Skrönorna har jag hört i samtal med samtida indier,men jag har dem inte sökt efter dem i historiska dokument.

Men som sagt, egen tråd var det. Ljugarbänken. Moderatorklåfingerfri, helst.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 10:12 av Nigantha Nataputta »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #74 skrivet: 26 jun-11 kl 10:13 »
När Indien invaderades av muslimen Mahmud av Ghazni  1021 förklarades nederlaget med att indierna blivit för softa av allt vegetariskt käk. Därför återgick krigarkasten ksatryas till köttätande. När den sikhiska religionen bildades 400 år senare tilläts köttätande med det uttalade syftet att bli bättre på att knacka muslimer.

Än idag äts det mer kött i det konfliktfyllda Nordindien än avslappnade Sydindien. Skrönorna har jag hört i samtal med samtida indier,men jag har dem inte sökt efter dem i historiska dokument.

Lite funderingar uppstår i mitt huvud här. Sikher får äta griskött, muslimer bör inte. Vilket kött ger bäst knackningkrafter? Finns det något du hört om det?

statustrött

« Svar #75 skrivet: 26 jun-11 kl 10:26 »
 Jag bor nära polcirkeln och här är det inte så tätbefolkat, jag tror nog att det skulle gå att livnära sig på potatis/grönsaker som man odlar själv. Och sedan efter säsong försöka fiska lite som tillskott. Plocka bär på hösten.
 Ett par fiskenät några linor metkrokar och bra flöten måste förstås köpas men de håller flera år om man är försiktig med dem.

pålle

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 26 jun-11 kl 10:33 »

Men som sagt, egen tråd var det. Ljugarbänken. Moderatorklåfingerfri, helst.
Taja det var ju en bra skröna i vart fall :) fast inte vidare tro värdig för övrigt.

Existens?

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 26 jun-11 kl 10:44 »

Det där har du ingen aning om huruvida det fungerar långsiktigt. Att vi kan testa och köra på det sättet i några år är ju inget konstigt eftersom det finns så mycket näring lagrad i marken ett tag till.
Sen tas det ju som vanligt ingen hänsyn till den ekonomiska aspekten, att odla ekologiskt utan djur och gröngödsla med en så tät frekvens så det långsiktigt ger nån form av uthållighet, kommer att ge en kopiöst dyr mat.

Bussresor till gårdsbutiker kommer att öka. Stormarknader utanför städerna minskar.

Det tror jag inte en sekund på. Det kommer alltid att finnas mängder med människor som vill/måste prioritera pris och tid, och alltså varken har tid, intresse eller råd att åka bussresor till gårdsbutiker.
Men en liten nischförsäljning på gårdarna kommer säkert att finnas kvar.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #78 skrivet: 26 jun-11 kl 10:57 »
Det där har du ingen aning om huruvida det fungerar långsiktigt. Att vi kan testa och köra på det sättet i några år är ju inget konstigt eftersom det finns så mycket näring lagrad i marken ett tag till.
Sen tas det ju som vanligt ingen hänsyn till den ekonomiska aspekten, att odla ekologiskt utan djur och gröngödsla med en så tät frekvens så det långsiktigt ger nån form av uthållighet, kommer att ge en kopiöst dyr mat.

Det kan vara så att det behövs tillföras mer näring än man kan få från tillexempel kompost och gröngödsling, absolut. Men det kommer krävas bra mycket mindre än vad den boskapsmängd vi har idag producerar. Dessutom producerar ju vi själva gödsel som går att använda efter många års kompostering men det görs inte idag. Jag äter själv kött så jag är inte emot djurhållning och har man djur ska man såklart använda gödsel. 

Kopiöst dyr mat? Jag pratar självhushållning. Odla min egen mat. Den blir inte så mycket dyrare den. Maten i köpcentrum däremot? Ja den kommer vara skitdyr!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Suresh

• -
« Svar #79 skrivet: 26 jun-11 kl 11:05 »
Lite funderingar uppstår i mitt huvud här. Sikher får äta griskött, muslimer bör inte. Vilket kött ger bäst knackningkrafter? Finns det något du hört om det?

Sikher får äta vad de vill, utom muslimernas halal-kött, om de skall vara renläriga. Vegetariska sikhordnar finns dock.   Vem som slåss bäst vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Ros-Marie Karlsson, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser