Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligaste sättet att få mat på bordet  (läst 22105 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Miljövänligaste sättet att få mat på bordet
« Svar #20 skrivet: 23 jun-11 kl 02:29 »
....Kom att tänka på en sak till...När köttätaren står där nerblodad bland tarmarna så går Veganen eller Vegeterianen med lugna steg till jordkällaren och hämtar lite rotfrukter och lagar en miljövänlig middag,undrar vem som blir klar snabbast med middagen  :D .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 23 jun-11 kl 02:51 »
....Kom att tänka på en sak till...När köttätaren står där nerblodad bland tarmarna så går Veganen eller Vegeterianen med lugna steg till jordkällaren och hämtar lite rotfrukter och lagar en miljövänlig middag,undrar vem som blir klar snabbast med middagen  :D .

Word på det, det är arbetsintensivt med kött...
//Lina

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 23 jun-11 kl 03:33 »
Är intresserad av att höra vad folk här på alternativ tror är det mest miljövänliga sättet att få mat på bordet? Vilken miljöpåverkan har ex vår gård som vi försöker driva så självhushållande som möjligt vad gäller mat. Vi har får och grisar för köttet, getter för mjölk och ankor/höns för ägg. Vi köper in hö och korn av en grannbonde som kör utan könstgödsel, dessutom tar vi mycket ris och löv till fåren vintertid. Inget av djuren har eluppvärmt och vi bär vatten även vintertid till dem. Sen försöker vi odla så mycket som möjligt till oss människor på gården. Har idag ca 60 kvadrat grönsaksodlingar men tanken är att vi ska ha ca 250 kvadrat + potatisland i framtiden. Sylt, saft, marmelad osv gör vi själva av bär från skog och mark. Samma sak med svamp och te.

Så finns det mer miljövänliga sätt? Går det tex att odla allt och bara äta vegmat? Ellr är det inte mer miljövänligt än vad vi gör idag?
Jag har svårt att se, hur detta skulle kunna bli mera miljövänligt. Bortsett från det du hämtar hos grannen och i skogen, så har du möjlighet att skapa ett hållbart kretslopp med hjälp av ditt eget och djurens avfall. Du kan också återföra litet till skogen i form av aska eller ge nåt ätbart eller gödsel till grannen. Ur miljösynpunkt blir påverkan väldigt liten i slutändan på det här viset. CO2 kommer man inte ifrån helt, men det är kanske inte heller önskvärt. Lever man på det som är närproducerat och ger tillbaka på samma ställe är det svårslaget. Det svåra är att skapa en balans med metallredskap eller plastföremål som man utnyttjar i den moderna livsföringen. Tar lång tid att bryta ned osv.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mata

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 23 jun-11 kl 03:56 »
Jag tänker på att vi nog underskattar möjligheterna ibland?

Karin Jansson från FOBO (Förbundet ekologisk-biologisk odling) lär ha räknat ut att om vi använde all vår åkermark till vegetabilisk föda och alla vore veganer så skulle det räcka till 34 miljoner människor. Det borde ju innebära att vi till 9 miljoner människor idag använder mer mark än nödvändigt till odling. Att odla alls är ju ett visst ingrepp i naturen (jämfört med att t e x plocka bär och nötter i skogen). Men behöver inte nödvändigtvis vara skadligt, utan kan ju även berika jorden och olika levande varelser om man gör det på "rätt sätt" tänker jag.
Sen finns ju en massa plats utöver åkermarken som skulle kunna odlas på med... En del odlar ju t o m med på sin betong-balkong mitt i stan i brist på annan plats. (Menar inte att detta är något eftersträvansvärt, men mycket bättre än ingenting).
Det finns en del koloni-lotter också och tänk bara på allt gräs som folk noggrant odlar kring sina hus. Ofta med stor möda. (Från Bill Mollison, Permaculture – A Designer’s Manual, Tagari Publications, Australia 1988, sidorna 434-435):

”The singlest largest crop system in the USA, requiring 573 kilocalories per square meter to maintain – more than the energy used in the producion of corn or vegetables – is…” GRÄS!
"By 1978, lawns used 15%-20% of the annual fertilizer production in the USA; equal to that used on the total food agriculture of India. As for water use, 44% of domestic water consumption in California is used for lawns, which is another enourmous public cost of lawns, as well as longterm groundwater, atmospheric, and soil pollution costs.”)

Enligt boken skulle amerikanarna kunna föda hela sin befolkning om de odlade mat där de odlar sitt gräs. Lite gammal bok, men de odlar nog inte mindre gräs nu(?).

Som Eulalia nämner, finns ju även en oerhörd rikedom i skogarna också. Jag läste i en dagstidning häromåret att bara 2% av de svenska blåbären plockas (av människor), och av de 2% är det till störst del företag och inte privatpersoner som plockar och det mesta av det företagen plockar exporteras sen till Asien där de tillverkar hälsokostpiller av dem som dels används där men som även går på export i andra delar världen. Vilket slöseri! Idag går en del svenskt spannmål på export (förr året tjänade Sverige 1 443 miljarder kronor på spannmålsexporten enligt JBS (http://www.jordbruksverket.se/download/18.773c089e128e1620fa58000781/PM+1a+kvartal+2010.pdf)

Ordet "miljö" är nog inte fel att fundera över heller nu när frågan gällde det miljövänligaste sättet att få mat på bordet:

Citera
(av franska  milieu, 'genomsnitt', 'miljö'; av mi, 'mitt', och lieu, 'plats') har flera betydelser:

* Med miljö kan menas omgivning eller omgivande förhållanden som i
    * Miljö (omgivning), samlingen av alla levande och icke-levande föremål på jorden
    * Miljöpsykologi, gren av psykologin som studerar den sociala och fysiska miljöns inverkan på en person
    * Social miljö, en persons levnads- och arbetsförhålladen
    * Miljö (konst), omgivningen kring ett konstnärligt motiv
    * Miljö (arkitektur) är inom arkitekturen den inre och yttre omgivning som finns hos byggnader och anläggningar.
    * Miljö på biljardbord
    * Grafisk miljö är samlingen av de grafiska gränssnitt som möter en datoranvändare
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Milj%C3%B6)

Jag noterade också fotnoten i "800kvm för en vegan-studien" från SLU (http://www.cul.slu.se/publikationer/veganekhstud2001.pdf):

Citera
Under extreme climatic conditions, that make it impossible to grow sufficient vegetables and potatoes or cereals, this does not hold true and animals might then be a more adequate source of nutrients.

Det miljövänligaste sättet att få mat på bordet på torde väl vara det som kräver minst skadliga ingrepp på Moder Jord (ej skadliga, men väl berikande om möjligt). Vissa saker är väl mer eller mindre uppenbart skadliga (om än inte för majoriteten om vi ser till verkligheten): bekämpningsmedel, konstgödsel, maskiner som skadar jorden på olika sätt, monokulturer t e x.

Mindre uppenbara saker som jag även funderar över i detta sammanhang är: Hur påverkas medvetandet av det vi äter och det sätt vi skaffar fram det vi äter? Vårt medvetande speglar ju det yttre och vårt medvetande avgör våra handlingar.

Suresh

• -
« Svar #24 skrivet: 23 jun-11 kl 05:36 »
Hjordar är växtätare,  köttätare ensamma vargar. När rovdjuren blir lika talrika som växtätarna får vi katastrof. Egyptens gräshoppor.

Birgit

« Svar #25 skrivet: 23 jun-11 kl 07:58 »
Citera
Hjordar är växtätare,  köttätare ensamma vargar. När rovdjuren blir lika talrika som växtätarna får vi katastrof. Egyptens gräshoppor.
Att balansen mellan de olika leden i näringskedjan är viktig, råder väl inget tvivel om. Att balansen rubbas, beror främst på människans ingrepp. I övrigt reglerar sig naturen självt - på sikt.

Angående vem som har mest jobb med maten, så ligger ju odlingen av grönsaker långt fram. Att hålla djur på bete är inte speciellt krävande. Visst tar slakt och tillredning tid, men som regel räcker ett slaktat djur till mer än en måltid. Man behöver inte göra detta moment var dag alltså.

Citera
Jag försökte döda en kattunge en gång, men jag gav upp.  Fick för mycket ångest.
Håller med Charlotte, att döda av mer diffusa orsaker kan ge vem som helst ångest. När man dödar för att äta är det en naturlig process. Gör man det hemma går det fort och stressfritt. Men man gör det inte för att det är kul.
Som jag skrev i den förra tråden, så finns det en del som anser att även växter har känslor. De kan uppenbarligen kommunicera med kemiska substanser.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #26 skrivet: 23 jun-11 kl 12:17 »

Det inläggt kändes ju genomtänkt! Är ju som om jag skulle skriva: "När veganerna sliter i trädgårdslandet helt jordiga och smutsiga går vi köttätare ner i matkällaren och hämtar upp en kallrökt fårstek, undrar vad som går snabbast?"

Jo för man har ju aldrig hört talas om vargflockar? Lejon jagar ensamma också va? Å älgar dom vandrar runt i stora flockar. ELLER?

Jag försökte döda en kattunge en gång, men jag gav upp.  Fick för mycket ångest.
Verkligen samma sak att döda en kattunge som ett får för mat. Du tror inte det dör massa larver när du kokar broccolin då? Blir ju som patetiskt om man hela tiden ska hålla på sådär! Jag undrar vad som är mest miljövänligt, inte om folk tycker det är samma sak att döda en katt som ett får.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Suresh

• -
« Svar #27 skrivet: 23 jun-11 kl 15:37 »
Jo för man har ju aldrig hört talas om vargflockar? Lejon jagar ensamma också va? Å älgar dom vandrar runt i stora flockar. ELLER?

Ensamma växtätare finns, men inte stora (> 100) rovdjursflockar. Utom människan då.

Suresh

• -
« Svar #28 skrivet: 23 jun-11 kl 15:40 »
Och det brukar du få ut, och hålla lagrat över vintern? Observera att tidigare kallades detta påstående orealistiskt... var har DU läst det Bevisa att det funkar för dig...

Jag har två rejält stora frysboxar. Och jag är inte intresserad av att bevisa något. Jag är en berätta-historier-kille, inte en  bevisa-att-jag-har-rätt-kille

Suresh

• -
« Svar #29 skrivet: 23 jun-11 kl 15:51 »
Verkligen samma sak att döda en kattunge som ett får för mat. Du tror inte det dör massa larver när du kokar broccolin då? Blir ju som patetiskt om man hela tiden ska hålla på sådär! Jag undrar vad som är mest miljövänligt, inte om folk tycker det är samma sak att döda en katt som ett får.

För vissa är det en tänkbar möjlighet att slakta ett får, för andra inte. Det finns många olika sätt att hålla djur på,  vissa bättre, andra sämre. Dessa är, enligt min mening, för det mesta sämre för djuren än att inte hålla djur alls. (Om vi bortser från argumentet att vissa djurarter inte skulle existera alls om vi inte hade dem som föda)

Frågan om vegetarianism har mer positiva miljöeffekter än köttätande beror på

1) Om djurhållningen sker på marker som kan användas för vegetarisk odling eller inte

2) Om den vegetariska föda transporteras långa sträckor

3) Odlingstekningen

Jag håller med om att egen produktion av lammkött från betesmark och impediment har mer positiva miljöeffekter än import av sojabönor från hårt besprutade odlingar odlade på nerhuggen regnskogsmark.

Mata

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 23 jun-11 kl 19:57 »
Om man är sån lagd att man inte kan tänka sig att äta kött eller fisk då bör man alltså tänka på var man bosätter sig.  :)

Suresh

• -
« Svar #31 skrivet: 23 jun-11 kl 20:59 »
Om man är sån lagd att man inte kan tänka sig att äta kött eller fisk då bör man alltså tänka på var man bosätter sig.  :)

Ja. Undvik Grönland.

Tännlappen

• -
« Svar #32 skrivet: 23 jun-11 kl 22:23 »
En sak köttätaren inte tänker på är hur djuren avlivas eller med vad. Vem tillverkar slaktpistolen? Vem tillverkar ammunitionen? Tillverkar dom även vapen för krig,tvåbensvård?  :-X

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 jun-11 kl 22:29 »
En sak köttätaren inte tänker på är hur djuren avlivas eller med vad. Vem tillverkar slaktpistolen? Vem tillverkar ammunitionen? Tillverkar dom även vapen för krig,tvåbensvård?  :-X

http://www.moraofsweden.se/

Tännlappen

• -
« Svar #34 skrivet: 24 jun-11 kl 00:46 »
http://www.moraofsweden.se/
Kan inte slaktreglerna men låter ju skumt om man får avliva, slakta hej vilt med Morakniv  :o . Religiösa kanske får det, typ Halalslakta.

Broberg

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 jun-11 kl 00:49 »
Kan inte slaktreglerna men låter ju skumt om man får avliva, slakta hej vilt med Morakniv  :o . Religiösa kanske får det, typ Halalslakta.

Här kör vi med kosher. Det är ju intressant med andra kulturer och deras sedvänjor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 jun-11 kl 00:56 »

Jordbruksverket är din vän: L22

Och ja, man får halalslakta så länge man följer reglerna om bedövning.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #37 skrivet: 24 jun-11 kl 03:05 »
trodde det skulle vara en intressant tråd om miljöpåverkan där man kunde få lite tips och trix så spårar det ut och handlar bara om pajkastning om hur duktig man är som inte äter kött och hur dålig den ena är och inte dan andra är för man äter eller inte äter kött.

vad man äter är samma som vilket kön man har sex med, ens egen privatsak.
blir less på dessa diskutioner. ät bajs om ni så vill det skiter jag fullständigt i men kom med vettig information i disskutioner och sluta sätta er på någon jävla pidestal för ni gör si eller ni gör så för ni sitter ner och skiter vilket fall som helst.

så kan tråden fortsätta handla om intressanta saker och så man kan få chansen att faktiskt lära sig något och få ut något vettigt av tiden man kastar bort framför datorn istället för vara ute och göra något vettigare.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 24 jun-11 kl 10:26 »
En sak som ofta glöms bort är att det finns oerhörda mängder mat att sätta på bordet, som man inte behöver odla. De flesta småskaligt odlande befolkningar runtom i världen lever inte ensidigt på egenodlat, utan de är till lika delar (i mån av möjlighet) samlare/jägare.
Foder till djuren, frukt och bär, grönsaker, bladgrönt, rötter och även vissa sädeslag växer naturligt och generöst på många platser i världen, och människor vet att ta tillvara denna gratis rikedom som dessutom ger större variation och näring. Tänker man så så räcker 800 kvm ganska långt, inbillar jag mig.
Eulalia har fattat grejen :)
Fjäderfän och kaniner

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #39 skrivet: 24 jun-11 kl 10:33 »
trodde det skulle vara en intressant tråd om miljöpåverkan där man kunde få lite tips och trix så spårar det ut och handlar bara om pajkastning om hur duktig man är som inte äter kött och hur dålig den ena är och inte dan andra är för man äter eller inte äter kött.

vad man äter är samma som vilket kön man har sex med, ens egen privatsak.
blir less på dessa diskutioner. ät bajs om ni så vill det skiter jag fullständigt i men kom med vettig information i disskutioner och sluta sätta er på någon jävla pidestal för ni gör si eller ni gör så för ni sitter ner och skiter vilket fall som helst.

så kan tråden fortsätta handla om intressanta saker och så man kan få chansen att faktiskt lära sig något och få ut något vettigt av tiden man kastar bort framför datorn istället för vara ute och göra något vettigare.

Bra sagt! Jag ville få svar på vilket sätt som är miljövänligast. Få en disskution kring det. Inte om man ska vara vegan eller inte.

Vi försöker verkligen bli så miljövänliga som möjligt för vi tror inte det är hållbart att leva som vi(människorna) gör idag med all nedsmutsning från olja till miljögifter. Därför vill vi få fram vår mat på ett miljövänligt sätt. Samma sak med uppvärmning, transporter mm. Där vill vi också bli miljövänligare. Tex har vi konverterat om huset till veduppvärmning istället för el. Planer finns för solpaneler också men an måste tyvärr ha pengar först :)

Så till matbiten. Odlingarna i år är som sagt på 60 kvadrat + potatislandet på kanske 25 kvadrat och kryddträdgården som är runt 15 kvadrat. Alltså på tok för lite odlingar. Men just nu klarar vi allt detta utan minst lilla kilmatpåverkan. Samma sak med fåren. Grisarna däremot klarar vi inte riktigt då vi köper kornet från en bonde så vi måste köra bil dit och hämta. Ingen större klimatpåverkan men ändå.
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 10:43 av Jonas Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Broccolie, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser