Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligaste sättet att få mat på bordet  (läst 22104 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Miljövänligaste sättet att få mat på bordet
« skrivet: 22 jun-11 kl 12:13 »
Är intresserad av att höra vad folk här på alternativ tror är det mest miljövänliga sättet att få mat på bordet? Vilken miljöpåverkan har ex vår gård som vi försöker driva så självhushållande som möjligt vad gäller mat. Vi har får och grisar för köttet, getter för mjölk och ankor/höns för ägg. Vi köper in hö och korn av en grannbonde som kör utan könstgödsel, dessutom tar vi mycket ris och löv till fåren vintertid. Inget av djuren har eluppvärmt och vi bär vatten även vintertid till dem. Sen försöker vi odla så mycket som möjligt till oss människor på gården. Har idag ca 60 kvadrat grönsaksodlingar men tanken är att vi ska ha ca 250 kvadrat + potatisland i framtiden. Sylt, saft, marmelad osv gör vi själva av bär från skog och mark. Samma sak med svamp och te.

Så finns det mer miljövänliga sätt? Går det tex att odla allt och bara äta vegmat? Ellr är det inte mer miljövänligt än vad vi gör idag?
« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 12:21 av Jonas Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Miljövänligaste sättet att få mat på bordet
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 12:23 »
Jag tror att på sådan mark där det är möjligt är det mest miljövänliga en ren vegankost, odlad helt manuellt med hacka och spade. En sådan upptar enligt teoretiska beräkningar och (imho rätt misslyckade) provodlingar ca 800 m2 per person.

I den steniga backen där våra får går kan man inte odla något. Där är köttproduktion mest miljövänligt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 15:08 »
Intressant detta med 800 kvadrat / person. Tycker det känns lite om man ska väga in att odlingen inte enbart kan bestå av odling så att säga. Måste väl finnas utrymme för plats mellan rader osv, eller är det inräknat i detta? Sen är det ju detta med växtföljd också. Blir svårt när man vill odla mycket av en sak och mindre av något annat. Tex potatis och rofrukter. Eller har jag fel?

Slutligen funderar jag över lagringsmöjligheterna. Var ska man lagra mat från säg 2200 kvadratmeters odling för 3 personer i Sverige(norra i mitt fall)? Som vi gör nu och slaktar lamm när vi behöver ha kött på bordet så "förvarar" vi ju köttet ute på betet tills vi behöver det. Fördelen där är ju också att det varken riskerar att bli dåligt och dessutom bara blir mer och mer av det. Skriver INTE detta som köttförespråkare utan funderar verkligen hur man kan göra för att på bästa sätt kunna vara självförsörjade på mat på miljövänligaste och billigaste sättet.

Det vi odlar av morötter, potatis, olika kålsorter mm + sylt, saft osv tar redan nu upp en väldig massa plats i jordkällaren. Om vi skulle stryka köttet från vår lista och ersätta med vegetariskt känns det som om det vore övermäktigt att förvara på något sätt.

Kom gärna med tips och ideer!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 16:44 »
Den där siffran 800 m2 ramlar fram här på forumet med jämna mellanrum. Jag tror den är skapad av en teoretisk räknenisse som aldrig odlat så mycket som ett gräsfrö paktiskt.
I teorin, alltså enbart där, så går det förmodligen att få fram mat att överleva på, på den ytan. Men i praktiken lär det aldrig gå, inte i längden. Det räcker ju med lite missväxt på en fläck, så är det året åt pipan.

Miljövänligaste sättet att få fram mat är enligt mig att man odlar det som växer bäst på den aktuella platsen, och man ger det som odlats fram, till den som utnyttjar det bäst.

Om vi börjar söderifrån så handlar det om grönsaksodlingar på de lätta och tidiga jordarna i skåne och längs framförallt västkusten.
På de tyngre lerjordarna på slätterna odlas spannmål, oljeväxter och proteingrödor, varav den bästa går till brödsäd, grynhavre och maltkorn, övrigt går till djurfoder, drivmedel, matolja.
När vi kommer upp i skogsbygderna så utnyttjas alla små bitar till grönt bete till kor, som har den unika förmågan att omvandla gräs till mjölk på ett effektivt sätt. På de bättre, men ändå medelmåttiga åkrarna så odlas fodersäd, havre och korn.
Utmed de stora sjöarna och till viss del i mälardalen odlas potatis, bär och grönsaker.
Norr om mälardalen är det i huvudsak köttdjur som utnyttjar allt bete som finns.

När man gör på det här sättet, så odlar man med naturen, inte mot den. Man ser vilken gröda som passar utan större förändringar, och så odlas den. En gris omvandlar spannmål till kött, på det mest effektiva sättet av alla varelser som finns, då är det rätt givet att ge grisen spannmål. Likia naturligt är det att ge kon gräs, och få mjölk, istället för att vi skulle tvinga i oss gräset.

Betsämmer man att man vill ha en världsbefolkning som ska äta enbart vegetariskt t.ex så måsta man våldföra sig på naturen för att få ihop det, odla extrema monokulturer med grönsaker på de ställen där det alls är möjligt. Men detta räcker ändå inte på långa vägar, utan man måste bygga enorma växkhuskomplex för att få fram maten. Och då anser jag att man arbetar emot naturen. Man skapar en onaturlig värld, bara för att man har fått en ide.

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 17:02 »
Citera
The minimum amount of arable land required to sustainably support one person is 0.07 of a hectare. This assumes a largely vegetarian diet, no farmland degradation or water shortages, virtually no post- harvest waste, and farmers who know precisely when and how to plant, fertilize, irrigate, etc.

http://www.iisc.ernet.in/currsci/feb25/articles16.htm

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 18:12 »
http://www.iisc.ernet.in/currsci/feb25/articles16.htm

Det skulle verkligen vara intressant att se någon prova detta i Sverige. Tror det är hopplöst omöjligt faktiskt. Ingen som odlat på 800 kvadrat utan maskiner och konstgödsel och vet hur mycket n fått fram varje år på den ytan?

Vi har en yta här som är 50x5 meter alltså 250 kvadrat som vi funderar på att uöka våra odlingar med. Har då enbart tänkt använda handkraft och inget konstgödsel eler bekämpningsmedel. Har i så fall tänkt dela upp den i 5 bitar med växtföljd enligt följande: Rotfrukter och lök - Potatis - Baljväxter - Kål - Gröngödsling. Sallad, mangold, spenat, vissa baljväxter och annat småkrafs odlar vi på våra nuvarande 60 kvadrat. Det hoppas vi ska kunna ge ca 200 kg rotfrukter och 200 kg potatis vilket vi borde klara oss på med nuvarande diet med kött till ca hälften av måltiderna. Att vi får så lite kg / kvadrat räknar vi med eftersom en del potatisar kommer vara dåliga av någon anledning.
www.backforsgard.se

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 18:16 »
Det skulle verkligen vara intressant att se någon prova detta i Sverige. Tror det är hopplöst omöjligt faktiskt. Ingen som odlat på 800 kvadrat utan maskiner och konstgödsel och vet hur mycket n fått fram varje år på den ytan?

100 kvm räcker gott för ett års behov av grönsaker. Men sen skall man ju äta annat med.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 18:44 »
Det är inga problem att odla grönsaker i Kalix, långt norr om Mälardalen. Kort växtsäsong kompenseras av dygnet-runt ljus och färre skadedjur och sjukdomar samt stor tillgång till vild mat (bär, svamp, rötter och animalier). Enda problemet är att det är lite svårare att odla proteingrödor, men bondbönor, sockerärt och gråärt går bra.

Jag tycker att det låter som att TS har en mkt hållbar lösning med låg miljöpåverkan iom att även djurfodret är löst. Hur är det med ströet?
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 19:14 »
Här är de 800 kvadratmeterna så får den som vill läsa själv och bilda sig en uppfattning.

http://www.cul.slu.se/publikationer/veganekhstud2001.pdf

Enligt min mening är teorin sund men genomförandet brister av tre orsaker: odlaren är oerfaren, odlingarna sköttes inte om och målet att klämma in allt på den tillgängliga ytan leder till ineffektivitet. T.ex. är det i praktiken mycket bättre att odla spannmål på större sammanhängande fält.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 jun-11 kl 19:35 »
En sak som ofta glöms bort är att det finns oerhörda mängder mat att sätta på bordet, som man inte behöver odla. De flesta småskaligt odlande befolkningar runtom i världen lever inte ensidigt på egenodlat, utan de är till lika delar (i mån av möjlighet) samlare/jägare.
Foder till djuren, frukt och bär, grönsaker, bladgrönt, rötter och även vissa sädeslag växer naturligt och generöst på många platser i världen, och människor vet att ta tillvara denna gratis rikedom som dessutom ger större variation och näring. Tänker man så så räcker 800 kvm ganska långt, inbillar jag mig.

« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 19:40 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 jun-11 kl 19:56 »
Citera
Så finns det mer miljövänliga sätt?

Ta reda på vart affärerna kastar kasserad mat, typ om en förpackning får en buckla, bananen en brun prick, bäst före datumet är imorgon, etc. och gå dit när ingen ser.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jun-11 kl 21:16 »
100 kvm räcker gott för ett års behov av grönsaker. Men sen skall man ju äta annat med.
Och det brukar du få ut, och hålla lagrat över vintern? Observera att tidigare kallades detta påstående orealistiskt... var har DU läst det Bevisa att det funkar för dig...

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 21:25 »
Och det brukar du få ut, och hålla lagrat över vintern? Observera att tidigare kallades detta påstående orealistiskt... var har DU läst det Bevisa att det funkar för dig...

Jag har odlat upp 100 kvm ungefär. Första åren fick jag en så kraftig skörd att frysboxen var full i över ett år med mestadels broccoli,selleri och pumpa, skafferiet med squash och palsternackor.  Sen brann huset och det blev ett par års odlingspaus. Vi får se vad det blir i år.

Rotfrukter som potatis, rovor, samt lök och spannmål  har jag tidigare inte rymt inom de100 kvm, utan bara odlat "gröna"grönsaker. I år pdlar jag en del potatis och lök med och då mindre grönsaker . För att rymma allt kommer jag behöva mer än 100 kvm, kanske 200-300 kvm.

Men då är jag inte vegan utan köper en hel del matvaror,som ägg och mejeriprodukter

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 22:24 »
Ta reda på vart affärerna kastar kasserad mat, typ om en förpackning får en buckla, bananen en brun prick, bäst före datumet är imorgon, etc. och gå dit när ingen ser.

Tycker inte alls det är en speciellt miljövänlig metod. Myket av det som slängs är ju rena miljöbovarna. Typ tomater från spanien osv. Nej absolut ingen hållbar lösing enligt mitt sätt att se på saken.

Jag tycker att det låter som att TS har en mkt hållbar lösning med låg miljöpåverkan iom att även djurfodret är löst. Hur är det med ströet?

Ströet hos oss är halm från samma bonde vi köper hö/korn från och sedan köper vi dessutom spån från en såg 3 mil från oss. Det hämtar vi 3-4 gånger per år så dr kan det ur klimatsynpunkt bli betydligt bättre.

Jag har odlat upp 100 kvm ungefär. Första åren fick jag en så kraftig skörd att frysboxen var full i över ett år med mestadels broccoli,selleri och pumpa, skafferiet med squash och palsternackor.  Sen brann huset och det blev ett par års odlingspaus. Vi får se vad det blir i år.

Rotfrukter som potatis, rovor, samt lök och spannmål  har jag tidigare inte rymt inom de100 kvm, utan bara odlat "gröna"grönsaker. I år pdlar jag en del potatis och lök med och då mindre grönsaker . För att rymma allt kommer jag behöva mer än 100 kvm, kanske 200-300 kvm.

Men då är jag inte vegan utan köper en hel del matvaror,som ägg och mejeriprodukter

Köper du ingen mat från affär förutom ägg och mejeriprodukter? Klarar du dig alltså på ca 100 kvadrat? Låter helt otroligt i så fall. Eller köper du grönsaker, rotfrukter från affären också? Ett av problemen som jag ser det med för stor del vegkost tar du också upp, lagringsfrågan. Blir mycket i frysarna om man ska lagra för ett helt år. Men man kan ju givetvis koka in mycket. Tycker det är så väldigt smidigt at gå ut och slakta ett får varannan månad. Då behövs bara en liten frys :)
www.backforsgard.se

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 22 jun-11 kl 22:49 »

Köper du ingen mat från affär förutom ägg och mejeriprodukter? Klarar du dig alltså på ca 100 kvadrat? Låter helt otroligt i så fall.

Nej,  jag skrev att 100 kvm täckte hela mitt behov av grönsaker. Jag dricker kaffe, käkar frukt, älskar pasta osv.

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 22 jun-11 kl 22:52 »
. Tycker det är så väldigt smidigt at gå ut och slakta ett får varannan månad. Då behövs bara en liten frys :)

Jag försökte döda en kattunge en gång, men jag gav upp.  Fick för mycket ångest.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 22 jun-11 kl 22:58 »
Rotfrukter, kål, lök, äpplen har ju fantastisk hållbarhet. Mörkt svalt och torrt bara. Löken behöver torkas lite först. I princip allt går att torka och tar då väldigt lite plats. Även kött, rökt och torkat, tänk korvar och skinkor. Saltsill på tunna. Tryckkokta glasburkar kan innehålla allt möjligt, behöver inte vara inlagt.

Självhushållning på kvinnligt vis är en bra bok om det praktiska i att vara självförsörjande, finns länk på bokforumet.

Intressant att vissa tycker att dumpstring inte är miljövänligt... Man tar ju hand om det som slängts av andra, man uppmuntrar ju inte handeln, tar bara hand om "sopor". De är ju de varorna som inte hamnar i containern som påverkar handeln. För övrigt hittar man mkt ekogrönt, de blir "fula" fortare och sorteras då ut trots att det bara är uttre skönhetsfel.
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jun-11 kl 23:02 »
Jag försökte döda en kattunge en gång, men jag gav upp.  Fick för mycket ångest.
Tänkte du äta upp kattungen? Att döda "bara för att" skulle ge mig ångest också...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #18 skrivet: 22 jun-11 kl 23:07 »
En vän i Skattungbyn odlar enligt uppgift 700kvadratmeter grönsaker till sin familj(3-4 personer) och är självförsörjande på den biten. Sen odlar han potatis och lite säd för sig men där har jag ingen uppgift på hur mycket. Grönsakslandet handgräver han...

Får tror jag är ett riktigt bra djur ur miljösynpunkt om man har lite mark att ha dom på så att man inte behöver köpa in en massa foder och liknande.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 22 jun-11 kl 23:42 »
Dumstring måste ju vara miljövänligt i högsta grad, man ser till att  maten inte kastats i onödan,hemskt slöseri med livsmedel som är ätbart. Jordkällare rymmer väl det mesta i rotfruktsväg+Äpple,Päron.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Broccolie, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser