Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på egna grönsaker...  (läst 53160 gånger)

MissT

• Västergötland
SV: Självförsörjande på egna grönsaker...
« Svar #80 skrivet: 15 aug-13 kl 00:53 »
Detta måste jag också prova. Så många bra idéer man får här.  :)

Savonit

• -
« Svar #81 skrivet: 18 aug-13 kl 19:46 »
Så där då, då skall vi snart börja experimentera lite.
Har snart inköpt ett akvarium men vet inte om 100l är lite för litet.

Har även hittat information om att man inte behöver luftpump inte heller cirkulationspump, man kan använda en annan metod som innebär att man låter rätterna växa sig långa samtidigt minskar vattennivån då ser man till att en bra bit av rötterna inte har vatten kontakt. Då kommer rötterna själva börja andas så mycket syre som behövs.

Detta har använts med gott resultat på vissa youtubeklipp.

Just nu står en Deep Hydro gjord av en gammal matback med hål i locket.
I denna har jag planterat en mycket liten tomatplanta (skott) näringen till detta test kör jag med Guldvatten. Detta då jag sökt ganska mycket på nätet efter specifik hydronäring men har än så länge inte fattat om det finns eller om det bara är vanlig växtnäring som ev är något kraftfullare, rötterna skall ju vara riktigt bra på att ta upp näring och att utesluta jord skall ju enligt principen vara effektivare och lättare för plantan att lägga energi på just att ta upp näring så jag vet inte om det verkligen är viktigt att använda special näring.
Kanske funkar det även med guldvatten, kompost vatten, nässelvatten osv.
I alla fall får vi se om tomat grodden överlever eller dör det lär ju synas ganska så fort.

I alla fall, detta är ett mycket roligt specialområde som gör odling möjligt på alla breddgrader och platser. Detta kan bli sjukligt stort.

Savonit

• -
« Svar #82 skrivet: 18 aug-13 kl 21:42 »
Har hittat lite om näring till hydroodling.
"
Skall man odla en växt som inte producerar frukter eller har någon blomfas till exempel många grönsaker och kryddväxter, så räcker det att man köper en näring med hög kvävehalt(N) som är anpassad för tillväxtfasen.
"
Detta borde göra det möjligt att ha i lite vad som med näring, tex guld vatten, kompost vätska, ogräs te. Osv sålänge vi bara vill producera blad och rotfrukter?

Men hur är det med tomat?
Där vi hela tiden vill att den skall blomma mycket och ha bra tillväxt upp till 12 - 15 meter? Det finns ju iofs busktomater med de växer sig väl inte jätte jätte mycket? Så där kan man väl köra på tillväxt ett tag för att sedan gå över till blomnäring?

Såhär skrivs om blomning
"När den blommar behövs mindre kväve(N) men mer fosfor(P) och kalium(K). Flytande näringar är att föredra framför näringar i pulverform. Det finns även organiska näringar anpassade för hydroodling."
Så frågan är hur man skall göra med tomater, gurkor, osv som både skall växa mycket och blomma mycket.

Men, "Det doftar inte gott men plantorna älskar nässelvatten. Och som med allt gott så kan det bli för mycket. Kväve (som det finns rikligt av i nässelvatten) är bra för bladtillväxten. Om exempelvis dina tomater börjar bli vädligt gröna och frodiga så är det dags att hålla igen. För mycket bladverk byggs på bekostnad av fruktsättning."

Så det är väl både bra och dåligt i rätt mängder helt enkelt.
Men vart och hur fixar man in fosfor, och kalium?
Och vilka mängder?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #83 skrivet: 18 aug-13 kl 22:29 »
intressant det här med hydroodling.
Vad kan man använda för något som man har runt om kring sig för att få en sådan odling att fungera.
En självförsörjning borde vara optimalt om man kan undvika en massa inköp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Savonit

• -
« Svar #84 skrivet: 18 aug-13 kl 23:11 »
Jag tänker mig att akvariumet egentligen inte fyller någon funktion mera än att bibehålla en del värme och fungerar bra att fylla på med vatten.
Så eg borde vilket kärl som helst funka som är vattentätt,
Odlingsmedium istället för jord är ett måste, leca kulor bör funka.
Sedan måste man ha krukor (nätkorgar) för att ha växterna i,
Pump behöver man inte om man ser till att vatten nivån suxesivt sjunker så rötterna både är i vattnet och inte är i vattnet.
Ljus är ett måste om man vill få resultat annan period än sommaren.
Och gödning, beror sig på lite vad man vill odla.

Men kväve och kalium skulle vi ev eller nog kunna tillgodo se oss via guldvatten/nässelvatten/kompostvatten och Ormbunkar som skall vara rika på kalium. Problemet blir fosfor, som finns i sten och ben mjöl, men frågan blir hur vattenlösliga dessa är.

Leifem

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 18 aug-13 kl 23:17 »
Hydroodling... hmmm..
Plantor i Vatten o gödningsämnen.. Konstbelysning..
Att odla/leva Alternativt på det viset, är det något att eftersträva..?
Vad får vi i slutändan..? 
Får vi tomater som smakar tomater från ett välgödslat växthus..  eller smakar det som  köpta gurkor från Holland..? alltså vatten i gurkskepnad..
Tankar i kvällen bara..
Alternativa.. eller Alternativt Alternativa..
Suck . .

Savonit

• -
« Svar #86 skrivet: 19 aug-13 kl 00:24 »
Ser inte det negativa i det hela.
Ja extra belysning är en aspekt, samtidigt är det bara att stänga av ett element istället. Släcka någon lampa.

Näringen finns ju redan något skall den ju användas till och att då använda den till att bli självförsörjande på grönsaker känns långt bättre än att dumpa den i östersjön i alla fall.

Växter har lättare att bli stora och ta upp näring från rötterna utan jord än med jord.

Smaken ja jag skulle ju inte odla och äta något som smakar råttskit, så.
Så aspekterna näringen bör givervis vara biologiskt nedbrytbar och miljövänlig.

Ljuset, hmm?

I övrigt, skulle alla klara sitt behov av grönsaker på 5 m2 så skulle det frigöra en massa yta till att hålla djur naturligt på.

Samtidigt tar hydro odlingar upp mycket co2, så miljö aspekten borde vara ganska bra även där.

Skogsvilde

• -
« Svar #87 skrivet: 19 aug-13 kl 00:32 »
Teorin är fin. Men samtidigt så
- vad händer den dagen man inte får ström?
- gödningsämnena som man köper dom förbrukar en massa energi i framställning och transporter.
- vad händer när man inte kan köpa gödningsämnen
- vad gör man med det förbrukade vattnet?
- är vattnet i behov av rening
- är man i behov av tillförd energi eller kemikalier för att rena det effektivt?

Vari ligger självhushållning om man måste tillföra energi och gödning utifrån?
Men inte nödvändigtvis.

Savonit

• -
« Svar #88 skrivet: 19 aug-13 kl 01:32 »
Teorin är fin. Men samtidigt så
- vad händer den dagen man inte får ström?

Mest troligt ingenting det enda som kräver ström är ljuset, så det skulle kunna ses som en molnig dag.

- gödningsämnena som man köper dom förbrukar en massa energi i framställning och transporter.

1: Ett alternativ och möjlighet är att koppla ihop det hela med ett akvarium för fisk, fiskarna producerar näring, växterna äter näringen och delvis renar vattnet samtidigt som fiskarna äter upp överbliven näring, frågan är behöver man tillsätta fiskmat?

2: Det andra alternativet som jag tror fungerar i alla fall till blad och blomfria växter är guldvatten/nässelvatten, kompostvatten osv, jag är relativt säker på att det skulle räcka för att odla sallad och blad.
För blomande växter ,tomat tex behöver man kalium och fosfor, kalium går att få via ormbunkar, fosfor är frågan.

- vad händer när man inte kan köpa gödningsämnen

1-2 L räcker för en sesong eller så så det är ingen större åtgång,
Funkar det sedan med kompostvatten till stor del alternativt guldvatten så är problemet ganska litet då det är svårt att sluta kissa.

- vad gör man med det förbrukade vattnet?

Vattnet minskar ju suxesivt då växterna förbrukar det, blir det något kvar efter skörd kan man vattna krukväxter med detta. eller slänga det i någon rabatt med växter, är det bara guldvatten som använts kan man ju kassera det i wcn

- är vattnet i behov av rening

Då näringen är av ekologisk art och växterna äter upp merparten av näringen och förbrukar mycket av vattnet, torde det inte vara mycket kvar att rena.
Borde inte vara sämre än urin och skit ihop, har man krukväxter i bostaden kan man bli av med en del vatten genom att vatna bort det hela

- är man i behov av tillförd energi eller kemikalier för att rena det effektivt?

Tror jag inte. Men det beror sig på vad man använder för näring såklart

Vari ligger självhushållning om man måste tillföra energi och gödning utifrån?

Allt är bättre än inget och många bäckar små. Med en egen odling som tillfredsställer en familjs behov av grönsaker höst, vinter, vår för ca 100 kr/månad närproducerat utan transport, energin som går åt ger endast spillvärme som kompenseras genom att sänka övriga värmekällor, ger det extremt mycket närodlade grönsaker som slår de flesta alternativen i butik under samma period. Detta till en extremt låg kostnad.
Detta ger ett mycket stort utrymma att för sparade kronor istället lägga pengarna på att handla än mera ekologiskt i butik.
Vilket än en gång gynnar klimat och hälsa.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #89 skrivet: 19 aug-13 kl 16:19 »
Jag tillhör de som föredrar att odla i jord med kompost och maskar. Och att ha lite att skörda i isolerad kallbänk ute. Men visst tycker jag att det här med hydroponics är intressant. Skulle kanske kunna vara en metod för att göra städer mer självförsörjande. Cirkulera bajs och urin till odlingar på taket, istället för att skicka till reningsverket.

Fast det här med hydroponics är väl lite gammaldags nu?

Om jag förstår rätt så är det aeroponics som gäller om man vill odla riktigt modernt och effektivt. Det innebär att rötterna hänger fritt i luften och sprayas med en näringslösning.

Inte alla växter går att odla med rötterna nedsänkta i vatten, och bristen på syre i vattnet kan också verka begränsande. Dessutom ger odlingsformen, med rötterna i luften, växten bättre tillgång till koldioxid som behövs för fotosyntesen. Typiskt sätter man växten i en skiva. På ovansidan belyser man. På undersidan har man det mörkt och sprayar på rötterna. Och lite luftcirkulation genom alltsammans för att hålla uppe koldioxidhalten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroponics

Googla gärna "aeroponics diy", det finns massor med tips för den som vill testa själv. Kliar lite i mina fingrar...

Skogsvilde

• -
« Svar #90 skrivet: 19 aug-13 kl 16:25 »
Jag förstår fortfarande inte vari självhushållandet finns om man måste köpa in gödning och sånt...   

Visst det finns möjlighet för enorma besparingar. 
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #91 skrivet: 19 aug-13 kl 16:40 »
Nu är du väl lite motvalls, Vilden. Det är ju bara att pissa i akvariet, enklare kan det inte bli ;D

Savonit

• -
« Svar #92 skrivet: 19 aug-13 kl 17:29 »
Jag förstår fortfarande inte vari självhushållandet finns om man måste köpa in gödning och sånt...   

Visst det finns möjlighet för enorma besparingar.

Om det är kruxet för dig så, är ju tråden från början en tråd om "Självförsörjande på egna grönsaker..." och den aspekten är ju löst. Och vist håller jag med dig att det bästa tänkbara hade varit att äga en gård på en tre - fyra hektar och lösa månad andra aspekter i den ekologiska cirkulationen. Men nu finns inte den möjligheten för alla om alternativet då är besprutade tomater ifrån holland så är det ett tråkigt alternativ. Samtidigt sägs det att vi inte kommer kunna föda hela befolkningen, hur man tänker då när man istället övergöder Östersjön tex när man istället skulle kunna stoppa spillningen i flaskor och lösa grönsaks problematiken, på det planet så.

Sen kan jag inte se problemet med att gå ut i skogen för mig i staden ca 200 m plocka en säck ormbunkar koka näring av det och sedan gå tillbaka med spillningen till samma ställe, sedan komplettera med guldvatten eller kompost på hemma plan. Jag kan inte se det som något konstigare än att ha ett växthus och lägga kompost i bäddarna, eller gödsla med får spillningen på egen åker 200 m bort. Same same enda skillnaden är att ditt är ditt och jag själv tjuv åker på kollektivet allemansrätten.

Kan inte se något negativt med det hela, kan inte heller se någon problematik, men som sagt om problemet är att man inte är självhushållande så behöver vi verkligen inte kalla det för det, men det är inte mindre självhushållning än att plocka svamp i naturen, med det argumentet skall allt komma hemifrån.

Skogsvilde

• -
« Svar #93 skrivet: 19 aug-13 kl 20:31 »
Om det är kruxet för dig så, är ju tråden från början en tråd om "Självförsörjande på egna grönsaker..." och den aspekten är ju löst. Och vist håller jag med dig att det bästa tänkbara hade varit att äga en gård på en tre - fyra hektar och lösa månad andra aspekter i den ekologiska cirkulationen. Men nu finns inte den möjligheten för alla om alternativet då är besprutade tomater ifrån holland så är det ett tråkigt alternativ. Samtidigt sägs det att vi inte kommer kunna föda hela befolkningen, hur man tänker då när man istället övergöder Östersjön tex när man istället skulle kunna stoppa spillningen i flaskor och lösa grönsaks problematiken, på det planet så.

Sen kan jag inte se problemet med att gå ut i skogen för mig i staden ca 200 m plocka en säck ormbunkar koka näring av det och sedan gå tillbaka med spillningen till samma ställe, sedan komplettera med guldvatten eller kompost på hemma plan. Jag kan inte se det som något konstigare än att ha ett växthus och lägga kompost i bäddarna, eller gödsla med får spillningen på egen åker 200 m bort. Same same enda skillnaden är att ditt är ditt och jag själv tjuv åker på kollektivet allemansrätten.

Kan inte se något negativt med det hela, kan inte heller se någon problematik, men som sagt om problemet är att man inte är självhushållande så behöver vi verkligen inte kalla det för det, men det är inte mindre självhushållning än att plocka svamp i naturen, med det argumentet skall allt komma hemifrån.

Och skall man nu ordklyva så är inriktningen på forumet självhushållning.  ;)
Men du har faktiskt visat på att det går att lösa din odling på ett självhushållar sätt. Dock kan jag inte förstå varför man skall göra saker och ting krångligt när det bara e att stoppa ner en potatis i marken och 60-90 dar senare kan man skörda och stoppa i grytan.
Detta funkar i stan och det är lätt att ha flera småodlingar..  tänk gerilla odling.
Men inte nödvändigtvis.

Savonit

• -
« Svar #94 skrivet: 19 aug-13 kl 21:02 »
Gerillaodling var något nytt för mig. Men helt klart en rolig ide.
Det verkar dock som att ganska många delar uppfattningen om att Alternativa sätt att odla likt Hydro är intressant.

Men givetvis håller jag även med dig, det allra bästa hade varit att helt enkelt, varit att äga en bit mark.

Det finns många alternativ att odla i stad med dessvärre hade inget kunna göra mig självförsörjande. Men det finns saker man kan kombinera och odla vissa saker tex rotfrukter. Dessa grödor skulle aldrig gå att odla hydro.

Du får gärna förklara hela innebörden av självhushållning. Då förklaringen på olika sidor när man söker på självhushållning skriver.

"Subsistensjordbruk är ett "självhushållande" jordbruk, där produktionen syftar till att försörja jordbrukarens familj med mat och andra förnödenheter. Detta skiljer subsistensjordbruket från kommersiellt jordbruk, där hela eller delar av produktionen kan säljas.

"Självförsörjning, är en teori, eller praktisk handling om hur grupper eller samhällen ska försörja sig själva utan bytes- eller valutahandel. Teorin är i viss mån utbredd inom vissa anarkistiska grupper och då speciellt inom individualanarkismen. Självförsörjning förespråkas även inom vissa miljögrupper. Självförsörjning ses som ett mycket ursprungligt sätt att leva.

Ett vanligt exempel på självförsörjning är en person/familj som lever på en mindre gård. Därpå odlas och tillverkas sedan allt som behövs för att denne/dessa ska klara sig.

Ett mål för uppfostran av barn är att de skall växa upp och bli självförsörjande i den mening att de skall gå ut i vuxenlivet och inte skall vara ekonomiskt beroende av sina föräldrar och stå på egna ben och i denna process försörja sig själva."

Så enligt internet bygger det på att man skall bli självförsörjande, och inte sälja eller byta varor.

Frågan är hur många på alternativ som gör det, bara att ha internet är ju att köpa en vara så utan att sälja en vara blir det svårt att köpa en.

Men givetvis är det bra om man följer naturens kretslopp så långt det går.
I alla fall jag kollar spänt på min hydro tomat några gånger om dagen i hopp om att den skall överleva och växa till sig.
Den som lever får se.

tesåpa

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 19 aug-13 kl 21:13 »
Frågan är hur många på alternativ som gör det, bara att ha internet är ju att köpa en vara så utan att sälja en vara blir det svårt att köpa en
Tror inte det är så många som har Internet här... 0:)

Savonit

• -
« Svar #96 skrivet: 19 aug-13 kl 21:21 »
Tror inte det är så många som har Internet här... 0:)

Säkert inte. Hmm

Skogsvilde

• -
« Svar #97 skrivet: 19 aug-13 kl 21:22 »
Om du kollar på www.nr.no och söker efter programmet "där man inte skulle tro att någon kunde bo" då hittar du en massa självhushållare i fjordar och fjäll.
En sak som är viktig är att veta och varför jag odlar själv är att jag vill veta vad jag äter.
Då går konstgjord växtnäring fetbort.  Vi gödslar vår jord med gräsklipp, och kaningödsel, halmen och hö produceras av grannbönderna, hönsen kommer att bidra med insektrensning och gödsel dom oxå.
Jag rekomenderar dig att leta efter ett par Brittiska serier, det är "Not Easy being green" och River Cottage, det är inte fullt ut självhushållning men ganska nära, massor av roliga och trevliga tips på mat och dryck. 

Visst är det optimalaste att äga mark men det finns många andra vägar att gå Landshare tex. Stadsbor kan odla i villaägares trädgårdar, i Stockholm och Göteborg vet jag att det finns grupper som sysslar med Gerillaodling och dom får riktigt bra skördar.
Det finns fruktkartan där de som har frukt kan anmäla sig och om man hittar ett fruktträd i stan så taggar man det och så kan man helt lagligt plundra för syltkok.

Det var en alternativare bosatt i Stockholm som bestämde sig för att inte sätta sin fot i en affär under ett år.  Livet var väl pyssligare men det fungerade.

Men inte nödvändigtvis.

Savonit

• -
« Svar #98 skrivet: 19 aug-13 kl 21:44 »
Mycket bra tips, skogsvilde, skall verkligen so om jag kan hitta dessa klipp.
Dessvärre finns det ingen i denna kommun som delar sin tomt på sidan du länkar, hade gärna själv delat ut en plätt jord om jag hade möjlighet.

Kolonilott är ett alternativ, som jag kikar efter de är inte så dyra här man de som har dessa håller hårt på dem.

Givetvis skall vi undvika konsttillverkade gödsel, de skapar inget gott.
Det enda jag idag ser som ett ev problem för egen del i hydro är just fosfor.

Savonit

• -
« Svar #99 skrivet: 25 aug-13 kl 01:24 »
Har funderat lite kring det här.
Och funderar på om inte Aquaponics kan vara ett steg åt ett bättre håll.

Då använder man fiskar som ger näring åt grödorna, grödorna renar vattnet.
Men hur får man detta till att bli ett kretslopp då fiskarna behöver ju mat?
Ja en mask kompost, dör man skördar mask och matar fiskarna med, fiskar skall ju även äta diverse olika växter så tex skulle de kunna få rester och skal från potatis, morot osv.
På detta sätt får man ett någorlunda kretslopp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser