Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på egna grönsaker...  (läst 53163 gånger)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Självförsörjande på egna grönsaker...
« Svar #60 skrivet: 30 dec-12 kl 08:58 »
Interessant!
Hänger på.
Tack  :)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

se38005

• Uppland
« Svar #61 skrivet: 03 jan-13 kl 00:16 »
Verkligen en rolig tråd,  kul åxå att det ger så god skörd.
Men, jag som gillar morötter... ;D

Wargis

• Västergötland
    • Spiritatwar
« Svar #62 skrivet: 03 jan-13 kl 23:12 »
Hoppsan Vilken inspiration !! Nu ska det fixas här :) jag har bott i lägenhet några år , med två balkonger, där har vi varit själförsörjande på tomater, sallad, Pak Choi, örter, ärter ,bönor under halva året, men nu öppnades en ny dimension !!
Tack för grymt bra tips !! :)
i mars flyttar jag ut på landet med 1500 kvadrat Köksträdgård, som legat i träda ...ska bli spännade det oxå!
Men vinterodlingar, ja det ska planeras framemot hösten !
-Det finnes ingen högre religion än sanningen-

pindel

• Småland
« Svar #63 skrivet: 04 jan-13 kl 12:03 »
Hagstrom88: Jag blir så himla sugen på att testa akvarierna!
Men var köper du näringslösning? Finns ekologisk eller miljöbra sådan?

Superinspiration!

pindel

• Småland
« Svar #64 skrivet: 04 jan-13 kl 12:16 »
... och jag har kollat lite på Aerogardens, men de är ju rätt dyra.
Tycker du att de är prisvärda?

Vi har en servering med lokalproducerad mat, och det här ger ju en helt ny dimension för grönsaker även vintertid, då våra odlare inte kan leverera! :D

pyromanen

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 04 jan-13 kl 12:30 »
Inne på vintern har vi bara lite basilika och ibland groddar (ingen stor efterfråga på groddar i familjen) men ändå är vi nästan självförsörjande på grönsaker året om. Diverse rotsaker (morötter, palsernacka, rotselleri, rödbetor mm) och lök räcker året om och förvaras i jordkällaren utom löken som vill ha torrare och lagras i stora skafferiet.
De viktigaste grönsakerna i frysen är Broccoli, grönkål, mangold, tomater (används som burktomater, inte råa såklart), gröna bönor, sockerärtor, majskolvar.
Purjulöken har vi inte mer än att det tar slut mitt i vintern (nu ungefär) eftersom erfarenheten är att de änddå börjar bli dåliga nu. Brysselkål har vi bara haft lite och ätit direkt men detta året ska det blir fler och frysas in om allt går som jag vill.
På sommaren finns såklart en massa mer sorter som inte lämpar sig för lagring. Säsongsvariation i kosten  :)
Det vi köper en del av är vitkål. Har haft egna grönsakslannen nästan oavbrutet sen jag var 6-7 år (fyller snart 45)  och är utbildat växtodlingsagronom men kan likförbaskat inte odla fram vettiga vitkålshuvuden  >:(

ola

• Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 21 jan-13 kl 16:34 »
Hej, Hogstrom88, hamnade in på denna tråden av en slump och blev myckt nyfiken.
Har tittat runt lite på nätet efter olika ideer och många av lösningarna verkar vara att ha ett system som fungerar likt "ebb o flod" men om jag förstår det hela rätt så
befinner sig dina akvarieplantor i vätskan hela tiden, stämmer detta? vad är skillnaden på dom båda systemen? Sedan noterade jag även på vissa youtube-klipp att man bara använde sig av färdiga groddar, s¨g inga frön. Hur gör du med detta?

pindel

• Småland
« Svar #67 skrivet: 22 jan-13 kl 19:04 »
Tänkte bara rapportera om att mina akvarier är i full gång nu.

I det ena odlar jag hydroponiskt tack vare hagstrom88:s fina vägledning. Sådde frön förra fredagen, och redan på söndagen hade de första tittat upp. Dock är det så varmt och gott att salladsfröna har tillfälligt fått flytta till svalare plats för att gro. Basilika, ruccola, pak choi och asiastska småblad har alla grott fint.

Mitt andra lilla akvarium fungerar än så länge som miniväxthus, där chili, paprika och mer ruccola ska se dagens ljus. Här spirar jag även solrosskott (och har redan ätit upp hälften). Om någon vecka räknar jag med att fylla näringslösning och odla hydroponiskt även här.

Vi har akvarierna i vårt stora badrum. Med två rejäla fönster och golvvärme borde det vara en bra plats.

Himla spännande experiment och jag är så glad att jag kom mig för att testa!

fastfrusen

• -
« Svar #68 skrivet: 12 feb-13 kl 17:16 »
nu blir jag sugen!!
I sommar ska jag ju ha en "riktig" trädgård, men i höst kommer jag tillbaka till mitt svalbard och lägenhetsboende..

Finurlar på att göra om ena väggen i vardagsrummet till odlingsyta  :) jag skulle kunna ha ca 130 cm brett och 240cm högt med hyllor. (Som visserligen kommer behöva barnsäkras på nåt vis)

I mörkertiden hade det ju varit finfint med extra belysning i vardagsrummet. (i nuläget har vi inte ens en taklampa i den delen av lägenheten)
och GRÖNA blad gör mig lycklig. Dessutom är ju (som midvinter väl vet) tillgången på grönsaker här uppe miseralbel, och väldigt dyrt. Ekologiskt finns inte heller att få tag på. Bara väldigt sällan, och allt flygs hit. Så nån slags vinst för resten av världen blir det också...

Så ja, jag skriver in mig i tråden för att hålla koll. I höst, då j-lar  ;)

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #69 skrivet: 08 jul-13 kl 00:44 »
Ola, Sorry - har inte bevakat tråden på ett tag - därav sent svar.
Ja - de små krukorna (om man kör med ett akvarie) hänger ned i vattnet. Frigoliten flyter ovanpå. Efter ett tag får du massa rötter från växterna som ligger nere i vattnet.
Om du kör Aerogardens så hänger krukorna lite ovanför vattenytan men apparaten spolar vatten på krukorna hela tiden så det blir samma effekt. Efter ett tag får du rötter som ligger i Aerogarden baljan.

Ebb och Flod system har jag kollat lite på - verkar vara lite "proffsigare" men mycket slangar, pumpar etc. Nog inget för mina 4 kvm källarutrymme ::)

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #70 skrivet: 08 jul-13 kl 00:48 »
Ola, glömde - ja - jag sår vanliga frön i den lilla krukan som innehåller växtmedium (rekommenderar s.k "jiffypots" men jag har sett folk använda tvättsvamp som de gör lite extra hål i). Bara att peta ned fröna ett par millimeter i varje kruka. Efter 1-3 dagar ser du att det börjar växa! Om du kör Aerogardens så köper man "pluggar" till de små krukorna som har en liten urgröpning i sig där men petar ned fröt. Jag brukar köpa "piratpluggar" på Ebay i USA - bättre och billigare.
Mvh Thomas

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #71 skrivet: 08 jul-13 kl 00:55 »
Pindel
Ja - Aerogardens är ganska dyra i inköp men de är enkla och praktiska. Det enda dumma är att de hittat på en egen lamparmatur som gör att man måste köpa lågenergilampor från dem. Jag håller nu på att bygga om mina så att jag kan skruva i vanliga "Biltemalampor".
Det finns även Zengrow systemet från Finland - lite snyggare men ungefär samma pris. Verkar dock ha standardprylar - lampor etc. Såg en tredje variant för hemmabruk som jag glömt namnet på och sedan har du ju proffssystem för växthusodlare mm som säkert går att skala ned. Det är som med allt - stordrift = skalfördelar = lägre pris/planta.

Men som tidigare sagt - det beror på hur välstädat och snyggt du vill ha det hemma - om du har något hörn någonstans som ingen ser - kör med akvarier och vanliga lysrörsramper.

tesåpa

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 09 jul-13 kl 21:37 »
Jag är osäker på hur vanligt det är med extrabelysning i komersiell odling, men där det används är det ofta energislukande natriumlampor (ungefär glödlampor). Såna funkar inte för hemmaodling i små utrymmen. Det är LED eller lågenergi/lysrör som gäller, oavsett om man odlar i jord eller inte.

Energislukande? Natriumlampor är ungefär dubbelt så effektiva som LED och lysrör mätt i lm/W dvs hur mycket ljus man får ut av varje Watt man stoppar in i lampan. LED-lampor ligger på 8-12% effektivitet medan Natriumlampor ligger på 15-30%. http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy#Examples_2

Savonit

• -
« Svar #73 skrivet: 12 aug-13 kl 10:18 »
Shit vilken tråd det har blivit av denna jag startat och glömt bort.
Mest intressanta är detta med akvariumodling.
Får nog ta och finurla lite över det.

Men några frågor vill jag nog ändå ha svar på även om det sagts flera gånger i tråden redan.

1: Vart köper du näring och vad kostar den?
2: Vad har du för pump till systemet.
3: Och vad använder du för odlingsmedium och vart köper du det?

Funderar på att dra igång så fort som möjligt.
Tack.

KjellX

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 12 aug-13 kl 11:16 »
Kul tråd, "öronmärker"

Midvinter

• Dalarna
« Svar #75 skrivet: 14 aug-13 kl 20:33 »
Energislukande? Natriumlampor är ungefär dubbelt så effektiva som LED och lysrör mätt i lm/W dvs hur mycket ljus man får ut av varje Watt man stoppar in i lampan. LED-lampor ligger på 8-12% effektivitet medan Natriumlampor ligger på 15-30%. http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy#Examples_2

Ok, då hade jag fel, sorry! Har för mig jag läste någonstans att de hade en enorm värmeutveckling, men kan vara jag blandar ihop det med något annat.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 14 aug-13 kl 21:14 »
Ok, då hade jag fel, sorry! Har för mig jag läste någonstans att de hade en enorm värmeutveckling, men kan vara jag blandar ihop det med något annat.
Nja, helt fel är det inte. De finns som jag vet bara som 400W lampor och då utvecklar de mycket värme trots sin effektivitet. Det är grymt ljust om man tänder en sån och det är i regel overkill i en mindre odling. Jag skulle föredra LED lampor ändå. Med en natriumlampa kan man belysa ganska många plantor. Kanske på en yta av 2x2,5m (jag är lite osäker på de exakta värden). Så drar man upp plantor till ett 100kvm växthus eller så är nog en natriumlampa bättre.

tesåpa

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 14 aug-13 kl 21:23 »
Det finns en ganska bra sammanfattning av vilka ljuskällor man ska välja på Wikipedia http://en.m.wikipedia.org/wiki/Grow_light

Monstera

• -
« Svar #78 skrivet: 14 aug-13 kl 22:08 »
Hakar på denna eminenta tråd!
Gudars, så lyxigt att plocka sallad efter behov i sitt eget köksfönster mitt i vintern! Ska börja leta akvarium och en enkel, hängande lysrörsarmatur.
PM:a mig gärna ett klokt citat eller ett roligt skämt att skriva här för jag kommer inte på ett förb****de dugg!
:-)

hånung

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 14 aug-13 kl 22:13 »
Lite ot  men vickigt är ja rädd Ja tror det blir nödvändig att odla å mycket man kan framöver om man bara ska tro hälften av denna länk.  http://www.fria.nu/artikel/98664#ixzz2btFYo8rx
« Senast ändrad: 14 aug-13 kl 22:34 av håning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser