Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på egna grönsaker...  (läst 53179 gånger)

hagstrom88

• Södermanland
SV: Självförsörjande på egna grönsaker...
« Svar #20 skrivet: 09 okt-11 kl 14:48 »
Och här är lite mer bilder.

Mvh Thomas

rosita51

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 okt-11 kl 08:35 »
Vilka plantor! Mycket spännande detta, ser fram emot fortsättningen! Lycka till!
MVH Rosita zon 1

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 21 nov-11 kl 20:34 »
En uppdatering från radhuskällaren i södra Stockholm....mina akvarier och Aerogardens

Sallad - helt självförsörjande med 2 akvarier. Ätbart 4-5 veckor - hög produktion.
Tomater - tog längre tid (ca 3 mån) innan det började bli något att tala om. Grenarna dignar!
Chili - enklare än tomater - massor!
Paprika - svårare - svåra att pollinera än chili och tomater.
Njut av bilderna! Frågor - hör av er - jag hjälper er gärna med tips och råd av det lilla jag har lärt mig. Nu förbereder jag en gammal bastu som jag haft skräp och tombackar i med LED belysning och Easy2grow pots - håller Er uppdaterade om hur det går senare. Slutsatsen är dock - självförsörjande på sallad, basilika, mynta mm - inga problem - busenkelt - använd gamla akvarier och lysrör. Aerogardens (produkt som man kan köpa) - jättebra för Chili & tomater men du behöver 6-7 maskiner igång (varav 5 för tomater) för att klara av hushållsbehovet.

Mvh Thomas

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 21 nov-11 kl 20:51 »
Och här kommer lite mer bilder på Chili, Tomater och Paprika...
Sköt om Er - och en sak till - allting smakar alldeles utmärkt! Ungarna säger "Gud vad gott" så bättre betyg kan man inte få.
Jag vet inte hur många expertsidor jag har läst - "Smaklöst", "Fungerar inte

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 21 nov-11 kl 20:52 »
och så vidare... pröva själva! Det är inte så svårt och behöver inte vara så krångligt som man kan tro!

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 29 nov-11 kl 07:45 »
Fina bilder  ;D man blir ju hungrig !

Jordgubbar borde du kunna ha, har du testa kål ?

Här får du lite andra ideer och kanske lösningar för sommar tiden om du har balkong !

How To Build Your Own Strawberry Tower

Our Hydroponic Greenhouse - hydroponics system

Här är ett av mina framtida projekt !

Fisk och växtodling ! Växterna renarvattnet och fiskarna gödslar växterna  ;)

Aquaponics Made Easy DVD

Du skulle kunna göra en näringslösning av ex nässlor (tror jag) så får du en mer biologisk slutprodukt men jag har inte testat det i hydro kulturer än så det är bara en tanke , kan ge andra problem som inte kemiska produkter ger !

Lycka till och tumme upp till dina projekt !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

lejf

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 01 dec-11 kl 01:05 »
När vi ändå talar om hydroponisk och trådstartaren skrev att det var dåligt med plats, skulle jag vilja rekommendera windowfarming. http://www.windowfarms.org

Har byggt ett eget system för under tusenlappen och odlar tomat, sallad m.m.

Maria C S

• Småland
« Svar #27 skrivet: 08 dec-11 kl 12:54 »
Ja visst window farming kan man skapa nästan gratis av petflaskor  ;D

Bottle Garden Part2

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 14 dec-11 kl 10:03 »
Jisses vilka smarta ideer. När man odlar i fönstret behövs inte extra ljus då ?

Maria C S

• Småland
« Svar #29 skrivet: 14 dec-11 kl 13:20 »
Om man odlar på vintern så behövs nog extra belysning dvs man kanske slår på belysningen innan det blir mörkt så förlänger man dagen några timmar !

Något värt att testa för dom som bor i lägenhet och är sugna på att odla  :D och andra med så klart !

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 14 dec-11 kl 15:30 »
växter o fisk tillsammans verkar vettigt tycker jag, man får grönsaker och fisk till en billig kostnad, och slipper dyra reningsanläggningar, jag hade ett liknande system när jag hade akvariefiskar, flera sorters växter som växte fort, fiskar som åt av dem som de tyckte om (jag försökte hitta växter som de inte tyckte om) och algätare som tog hand om algerna. Jag tror inte jag bytte vatten mer än en gång i månaden eller så och rutorna behövde nästan aldrig rengöras
Västgötamor

idalinda

« Svar #31 skrivet: 21 dec-11 kl 00:01 »
De där fönsterodlingar var häftiga.
Jag odlar så det knakar nästan året runt i trädgården, växthuset, förrådet och vardagsrummet under lampan.
Men flaskor på fönster har jag inte sett förr.
Men nu är det visat för maken, kanske börjar vi samla på oss flaskor också  ;)
Ungdomarna tycker redan nu att vi är knasiga  8)

Gödning till akvariet... skulle guldvatten fungera där ::), vet inte men funderar?
Då skulle jag kunna tänka mig att testa odla i en akvarie. Är från grunden skeptiskt till odlingar i substanser och konstlade lösningar. MEN jag är inte omöjlig, utan nyfiken. Mina gurkor mår i alla fall mycket bättre i sandhinkar än i jordhinkar i växthuset.

Jag har som riktmärke att solen räcker som belysning från början av april till  slutet av september. ( zon 2) Östergötland.
Resten av året behövs det lampor.

lejf

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 24 dec-11 kl 00:08 »
På vintern som någon sade kan det vara värt att ha det, men det beror dels på vad du odlar och dels på i vilken riktning fönstrena vätter. Är de riktade i sydlig riktning får du ju mer sol till dina plantor. För enklare saker som sallad och kryddor skulle jag säga att extrabelysning är onödigt om du inte har fönster som vätter i nordlig riktning.

Maria C S

• Småland
« Svar #33 skrivet: 24 dec-11 kl 00:36 »
På vintern som någon sade kan det vara värt att ha det, men det beror dels på vad du odlar och dels på i vilken riktning fönstrena vätter. Är de riktade i sydlig riktning får du ju mer sol till dina plantor. För enklare saker som sallad och kryddor skulle jag säga att extrabelysning är onödigt om du inte har fönster som vätter i nordlig riktning.

Ja läget på fönstret bestämmer hur mycket eventuell belysning som behövs och naturligtvis var i landet man bor.

Ju längre norr desto mindre antal ljustimmar har man på vintern !
Bor man i lägenhet och bara har norr fönster så har man inte dom mest idealiska möjligheterna för fönster odling på detta vis.
Men på sommaren kan man odla även i norrfönster utan extra belysning.

4-ever

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 30 dec-11 kl 22:27 »
Intressant detta  :D
Då har jag en del frågor  :-[
Vi har en gammeldags sk "kallvind" på ena delen av huset. Inte för att det kan bli så himla kallt, för vi har ju noll isolering i innertaket  ;)
Skulle jag kunna ha lite odling i akvarium där?!?! Hade varit spännande.
Så frågorna blir ju:
1. Blir det mycket fuktig luft av det? ( vill ju inte att taket, som är ett sticketak, möglar eller ruttnar)
2. För en som inte vet  :-[ vad består näringslösning av?!
3. Fungerar det även med jord?  Tänker mest på saker som behöver jord för att växa, eller de är hänvisade till meckapären?

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 13 jan-12 kl 22:52 »
Hej igen, 6 månader klokare med Hydroponics nu.

Frågan om fukt vid akvarieodling.. ja - luftfuktigheten stiger ju helt klart, vi odlar i källaren men undrar om det verkligen är ett problem - tvärtom tror jag. Å andra sidan en kallvind brukar ju vara rätt välventilerade så de 20-30 liter du har i ett akvarium kan jag inte tänka mig under några omständigheter är ett problem.

Näringslösningar - finns färdiga att köpa - vi kör en som heter Formulex - bara att googla. Det viktiga är tydligen att PH värdet hålls stabilt och under 7. Det finns hemmablandare/kemister och lata - jag är lat och köper färdigblandat.....

Fördel jmf med jord inomhus - luktfritt, ohyrefritt - rent och enkelt

Midvinter

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 21 jan-12 kl 20:45 »
Oj, vilketn spännande tråd! 100kr/månad är ju ingenting, det blir inte mycket sallad för dom pengarna ifall man ska köpa det i affärn, i alla fall inte i det här hörnet av världen!
Måste bara berätta om min senaste odlingside då!

I norrfönstret i köket vill jag ha ca. 10-15cm djupa kar med samma bredd som fönsterbrädan. Ovanpå vill jag lägga pinnar på tvären till ett slags galler som krukorna kan stå på. Så vill jag köpa en liten dränkbar pump från akvarie-, trädgårds-, eller dammbutik, och koppla till ett slangsystem av samma typ som man har i kommersiella växthus, fast mycket mindre, naturligtvis.
Pumpen ner i vattenkaren och slangarna upp genom gallret.
Krukorna vill jag fylla med sand och gräsklipp eller sönderhackat ogräs från skogen enligt boken "odla i sand" som är skriven av den där trädgårdsmästaren från Sundsvall, vad det nu var han hette.

Problemet med sand är ju att plantorna torkar ut lätt, men det fixar man med automatisk bevattning. Vill koppla pumpen till en timer (helt vanlig som man pluggar in i eluttaget, en sån från clasolson) och ställa in så att krukorna översvämmas 3-4 ggr/dag.
För att sanden inte ska spolas bort i översvämningarna ska det ligga ett lager vackra, vita runda stenar från stranden överst.

Eftersom sand dränerar bra är det ingen risk för röta och andra problem som kommer av för mycket vatten. (hoppas jag).
Vattnet ska rinna från krukorna ner i karet igen, näringen ska komma från gräsklippet och plantorna dör inte om jag reser bort eftersom bevattningen är automatisk.
Belysning är 3 st. 30W LE-lampor.

Som sagt, inte genomfört än, så återstår att se hur det går.
Sallad, örter och nattskuggeväxter är ju det som är lättast att odla inne, men svårast, dyrast och minst miljövänligt att få tag på bra kvalitet i affärn. Så hade kännts bra om man kunde fixa såna själv.

Ideer om alternativa gödslingsmedel: tång, eller resterna från örtte eller juicepressning för dem som håller på med sånt. Vågar guldvatten. Ok för egen del, men vill kunna bjuda gäster på grönsakerna utan att de blir äcklade av hur de har odlats! Hade annars vart det ultimata gödslet, är ju ALLTID lätt att få tag på! ;D
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Maria C S

• Småland
« Svar #37 skrivet: 21 jan-12 kl 21:15 »
Hej du kan göra en bra närings lösning av nässlor !
Jag torkar nässlor för vinterbehov och häller på kokande vatten så får det dra 1timme !
0,5 dl söndersmulade nässlor 1 dl kokande vatten  sila av nässlorna efter en timme.

Använd nässel vattnet utspätt i en liter !

Kanske fungerar i ditt system ?

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 21 jan-12 kl 21:48 »
Anläggning på fönsterbrädan - med automatbevattning låter ju helkul. Som slang kan du säkert använda den vanliga tunna akvarieslangen som man kopplar tillt.ex en syrepumpen - bara att göra några hål där du vill ha dem.

Jord är ju det naturliga växtmediumet men det går att använda vatten, sand, tvättsvamp - ja nästan vad som helst - bara man tillsätter näring, syre och ljus och låter rötterna stå i mörker.

det jag förstått är viktigt med näringen är att den är komponerad på rätt sätt med olika beståndsdelar för olika växtmedium. Odlar man i vatten som jag kan man t.ex inte bara hälla i t.ex Blomstra från ICA utan det måste vara specialgrejer eftersom de flesta näringar utgår från att växterna är planterade i jord där flera ämnen som växterna behöver finns men t.ex inte i vatten (och sand) gissar jag.

Berätta hur experimenterandet går! Det här är spännande - snart kommer vartenda akvarium på Blocket vara borta!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 22 jan-12 kl 08:48 »
Kruxet med att hitta en pump är att få av de som säljer dem berättar vilken slags slang som passar till. Dessutom vill jag försöka undvika PVC, och ännu färre säljare berättar vad deras grejer är gjorda av. Har skickat några epostfrågor till olika internetbutiker så får se om nån svarar.

För att gå in på detaljer om bevattningen så vill jag koppla en 13mm slang till pumpen (just 13 för att det verkar hyfsat lätt att få tag på kopplingar etc. ifall man vill bygga ut), sätta en ändplugg i den fria änden och ta 11 hål för att koppla in 4mm slangar där. 4mm slangarna sprider jag ut bland krukorna.

Jag vet att nässelvatten (och tångvatten!) innehåller mycket bra näring till plantorna, men jag undrar om de fungerar som enda gödningsmedel? Vill inte vara negativ, men bara undrar. Undrar om man kan använda (filtrerat?) gråvatten? Egentligen BORDE det gå att fixa bra, ekologisk näringslösning själv, men jag får för mig att det helt enkelt inte finns kunskap om det. Inte på google, inte på SLU, ingenstans. Så enda sättet att ta reda på det är väl att testa. Någon biolog här som känner för examensarbete...?
Eller kanske antroposoferna har lite koll på sånt?

Jord innehåller ju massa mikroorganismer och sånt som omvandlar de ämnen man tillsätter till näring som växterna kan ta upp. Även om jag tycker hydroponic är spännande, så vill jag inte ignorera jordens roll i odling.

"Odla-i-sand-mannen" hävdar i alla fall att ett par cm färskt gräsklipp i varje kruka 1 gång om året är tillräckligt när man planterar i sand. Får väl se om det fungerar lika bra för mig som för han.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
mmaddee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser