Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överblivna äggvitor?  (läst 10692 gånger)

SurOve

• Skåne
Överblivna äggvitor?
« skrivet: 19 jun-11 kl 20:55 »
Vi gör majonnäs nästan varje vecka och för ofta blir äggvitorna stående i kylen och blir gamla. Det bästa är såklart att göra något med dem direkt och därför undrar jag hur du använder äggvitor. Vi steker dom ibland men det blir inte så jättegott tycker jag.

Ps. Hoppa över paj/socker/efterrätter, tack.
Syrar ofta. Surar ibland.

fräsen

• Gäst
SV: Överblivna äggvitor?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 21:02 »
om du bakar eget bröd kan du slänga i vitorna i degen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 22:16 »
Frys ner dem och spara, sen gör du en jättesats med maränger!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 22:30 »
Viker ett hundöra på tråden! Jag själv gör bara sötsaker på äggvitorna (favoriten är frusen "sorbet" med äggvitevisp och bär/frukt).
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 22:47 »
Suflè är gott med ost i, eller bacon eller grönt & vitlök eller sviskon, fast då blir det sött och det ville du inte ha...
Bondomelett på vitor, dvs med fläsk/bacon, potatis och lök. Serveras med lingon.
Mat-paj där du lägger i brockoli, skinka, ost och rör ihop vitorna med creme fräs och div kryddor + salt och slår över.
Sen finns det målarfärg med äggvita som bindemedel.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 10:16 »
Jag brukar blanda i dem i mat på samma sätt som vanliga ägg, t.ex. i smeten när man gör köttbullar, bönbiffar, omelett. Man kan ju använda något vanligt ägg och någon vita så att man ändå får med lite gula.

Annars borde det gå att koka dem (förlorade ägg), sen hacka, blanda med majonäs och hackade grönsaker och göra goda röror till bakad potatis.

Hmm...borde ju fungera bra som just förlorade ägg i t.ex. nässelsoppa eller spenatsoppa också.

SurOve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 19:57 »
Tack för funderingar.

Jag har grunnat lite på det här med att "förlora" dom och sedan använda dom som vanliga ägg. Dottern äter inte gulan på kokta ägg så där skulle vi bli av med vitorna. Det är inte alltid vi har tid att laga annan mat just när vi gör majonnäs/aioli. Och vi försöker att inte använda frysen så mycket.

Annars borde det gå att koka dem (förlorade ägg), sen hacka, blanda med majonäs och hackade grönsaker och göra goda röror till bakad potatis.

Hmm...borde ju fungera bra som just förlorade ägg i t.ex. nässelsoppa eller spenatsoppa också.

Hör gärna av dig om du provar...

Syrar ofta. Surar ibland.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 20:12 »
Riv hasselnötter, blanda i och grädda........... *  ::)hur många grader var det nu?* ähh, prova!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-11 kl 20:18 »
Riv hasselnötter, blanda i och grädda........... *  ::)hur många grader var det nu?* ähh, prova!

Bara malda hasselnötter och hårdvispad äggvita?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 20 jun-11 kl 20:23 »
Jupp!
Klicka på bakplåtspatter & grädda. Behövs ingen dip t sånna chips! Å så sägs man banta bra på dem.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-11 kl 20:25 »
Jupp!
Klicka på bakplåtspatter & grädda. Behövs ingen dip t sånna chips! Å så sägs man banta bra på dem.

Coolt! Det måste jag testa! :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 20:28 »
Jag brukar frysa ner dem. Sen kastar jag bort dem. Inte så smart men ganska mänskligt och typiskt mig.
Men man kan frysa ner äggvitor.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 21 jun-11 kl 11:19 »
Citera
Jupp!

Coolt! Det måste jag testa!

/Sara

Jag glömde nog en sak! Det ska vispas till en smet men inte till marängvirke.

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 jun-11 kl 10:40 »
Jag glömde nog en sak! Det ska vispas till en smet men inte till marängvirke.
det ska jag testa när jag får ägg igen, just nu så ruvas det för fullt så de andra vägrar att värpa  ???
Fråga inte varför men om du vet så får du gärna berätta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser