Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket pris ska vi ta för korven?  (läst 13986 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Vilket pris ska vi ta för korven?
« skrivet: 19 jun-11 kl 10:33 »
Vad ska man ta för korv från linderödare samt från allmogefår? Har räknat ut att priset som vi betalar för den färdiga korven(alltså foder,  frakt, slakt, korvtillverkning, precis allt) blir 179 kr / kg färdig korv. Då skickar vi alltså till godkänt slakteri som i sin tur skickar till någon som gör korv och därefter får vi det vaacumpackat. Man måste ju nästan ta 279 kr / kg. Då blir förtjänsten ca 55 kr / kg efter skatt och egenavgifter. Eller kan man ta mer?

Tanken är att korven ska säljas i gårdsbutiken här på gården...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
SV: Vilket pris ska vi ta för korven?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 10:54 »
Du ska ta precis det pris som dina kunder är beredda att betala. Skulle du ta 279 kr och har en insats på 179 kr så¨blir ju bruttovinsten 100 kr = 36 %, vilket nog får anses ok i en verksamhet där du inte har en massa anställda. Momsen ställer ju till det lite också..tänkte du 279 med eller utan moms? På så höga summor blr den ju rätt avsevärd, även om den bara är 12 %
Så testa du med det, ser du att ingen köper, tja, då är du ju tvungen att justera priset.

Tittar man runt på nätet på gårdsförsäljning av korv, så ligger det nog tyvärr en bra bit lägre, runt 200.. Allt hänger ju på vilka volymer du vill bli av med, och hur akut det är att just göra korv..korv är ju inte direkt nån bristvara, om man säger så.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 10:54 »
Citera
Har räknat ut att priset som vi betalar för den färdiga korven (alltså foder,  frakt, slakt, korvtillverkning, precis allt) blir 179 kr / kg färdig korv

Jag har endast ringa förankring i detta men en del. Till det priset skulle jag göra något annat än tillhandahålla korv.

Inom de flesta marknader är det 1:a och sista länken i kedjan som blir lurad. Är man både/och är risken stor att man får hålla med både ris och röv.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 12:39 »
Jag har endast ringa förankring i detta men en del. Till det priset skulle jag göra något annat än tillhandahålla korv.

Inom de flesta marknader är det 1:a och sista länken i kedjan som blir lurad. Är man både/och är risken stor att man får hålla med både ris och röv.

Priset på grisköttet utan att göra korv har jag räknat till ca 40 kr / kg. Så för att få ut en hudring där måste jag ju ta en bra bit över 100 kr / kg och det tror jag är svårareän att få 279 kr / kg korv. Det är ju inte så att man säljer en kilosbit korv heller. De kommer vara 2 korvar i 260 gram förpackningar, alltså blir det 73 kr / korvförpackning om jag skulle ta 279 kr kilot. Men man måste ju som existens skriver se om man får sålt produkten också. Man kan lika gärna bli så att jag läger mig lite lägre till en början.

Sen tycker jag att mina grisar som har en hage på 200 kvadratmeter / gris borde kunna säljas lite dyrare än slaktsvinen som går tätt ihop på 10 kvadrat, eller?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 13:55 »
Vad för slags korv spelar in.
Är det falukorvsliknande eller kokkorv, kryddvarianter varm- eller kallrökt eller inte rökt alls.

Fixar du någon slags specialkryddning etc. Kötthalt etc.
(Gustafskorv anger i sin deklaration av en artikel att till 100 g korv har använts 110 g kött)

Här gäller det att hitta en nisch och argument som motiverar för kunderna att betala.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 14:07 »
Vad för slags korv spelar in.
Är det falukorvsliknande eller kokkorv, kryddvarianter varm- eller kallrökt eller inte rökt alls.

Fixar du någon slags specialkryddning etc. Kötthalt etc.
(Gustafskorv anger i sin deklaration av en artikel att till 100 g korv har använts 110 g kött)

Här gäller det att hitta en nisch och argument som motiverar för kunderna att betala.

Vi kommer varmröka korven och det kommer vara en specialkryddning som just denna lilla korvtillverkare gör. Det kommer göras två olika typer av orv, en "påläggskorv" som blir 100% kött och en matkorv där vi kommer blanda i lite potatis också. Matkorven kommer vi nog ta lite mindre för då den även blir lite billigare för oss eftersom potatisen "drygar ut" och sänker kg priset.

Nischen är väl framförallt att det är kött från grisar som ej är avlade enbart för produktion och att det är utegrisar som har stora ytor att röra sig på med massa härlig jord att böka i :)

Sen rör det sig ju inte o enorma mängder som vi ska sälja varje år. Utan vi har en sugga en galt som får ca 1,5 kullar / år. Alltås cirka 12 kultingar / år som går till slakt och av dem blir kanske hälften korv hade vi tänkt = 300 kg korv :)

Sen har jag kollat liknande korvar (typ salami) på ICA och konsum. Även där ligger de mellan 150-229 kr / kg.
www.backforsgard.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 14:19 »
Vi kommer varmröka korven och det kommer vara en specialkryddning som just denna lilla korvtillverkare gör. Det kommer göras två olika typer av orv, en "påläggskorv" som blir 100% kött och en matkorv där vi kommer blanda i lite potatis också. Matkorven kommer vi nog ta lite mindre för då den även blir lite billigare för oss eftersom potatisen "drygar ut" och sänker kg priset.

I o för sig kan man ju ha matkorven potatisbefriad, och argumentera att potatis brukar man ju ha bredvid ändå på tallriken. Våran korv är så köttrik att du blir mätt på mindre bit korv, så egentligen är den billigare per mätt middagsätare

eller nåt i den stilen.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 14:19 »
För denna korv tar man ut till kund 192:-/kg, vill jag minnas, och en sån korv som man skivar så tunt kan vara läääänge och är bara sååå god och därför klart prisvärd... tycker jag och, uppenbarligen, andra kunder.

Men nu talar vi om ytterligare nästan en hundralapp..då vill det nog till att ha en specialare..

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 15:12 »
Jag förstår inte hur man kan ta mindre än 200 kr/kg. Då blir det ju knappt något över. Eller har jag råkat ut för världens dyraste korvtillverkare :)

Han tar iaf 40 kr/kg för att göra korv, 30 kr/kg för varmrökning, 3 kr / paket för vaacumförpackning, 6 kr/kg för frakt och sedan tar slaktaren 400 kr / gris vilket blir ca 7 kr/kg. Sen kör vi grisarna dit så det blir lite bensinpengar och sedan foder, halm osv så i slutändan blir det 179 kr/kg då det dessutom försvinner en del kilon när man gör korven.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 16:41 »
Visst är det så.. Det är därför jag slutar med grisar.. alla har möjlighet att ta betalt, utom du som i slutänden ska sälja grejerna. Då är det marknaden som styr.
Man måste klara hela kedjan själv, då finns det en chans att få nåt över, inte när så många ska dela på en redan liten kaka.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 18:54 »
Skulle du göra korv på hela grisen?

Korv på file, kotletter, grillkarré, skinka.

Köttpriset rätt över hade du beräknat till 40 kr/kg.
Är det möjligt att sälja styckningsdetaljer till högre kilopriser tror jag man ska göra det.
Innebär ju samtidigt att korvköttet blir billigare.

Du ska nog kolla med någon ytterligare charkfabrik var priset ligger för korvtillverkning.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 19 jun-11 kl 19:33 »
Skulle du göra korv på hela grisen?

Korv på file, kotletter, grillkarré, skinka.

Köttpriset rätt över hade du beräknat till 40 kr/kg.
Är det möjligt att sälja styckningsdetaljer till högre kilopriser tror jag man ska göra det.
Innebär ju samtidigt att korvköttet blir billigare.

Du ska nog kolla med någon ytterligare charkfabrik var priset ligger för korvtillverkning.

Tanken är att vi framöver ska ta in beställningar på detaljer innan vi skickar till sla och sedan göra korv av "resten". Men nu gjorde vi korv på alltihop.
www.backforsgard.se

MrMarket

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 jun-11 kl 19:59 »
Som vanlig konsument skulle jag ha svårt att regelbundet köpa korv för 279kr/kg. Som en kul grej är det väl okej, men det blir nog ingen vana om inte korven är förskräckligt bra.

Tyvärr är min skepsis mot korv i gårdsbutiker rätt stor, min uppfattning är att kvaliteten inte är alls svarar upp mot det oftast fantasifulla priset.
Plan - Do - Check - Act

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 19 jun-11 kl 21:21 »
Som vanlig konsument skulle jag ha svårt att regelbundet köpa korv för 279kr/kg. Som en kul grej är det väl okej, men det blir nog ingen vana om inte korven är förskräckligt bra.

Tyvärr är min skepsis mot korv i gårdsbutiker rätt stor, min uppfattning är att kvaliteten inte är alls svarar upp mot det oftast fantasifulla priset.

Varför just skepsis mot korv i gårdsbutiker? Han som gör korven till mig är verkligen känd för sina goda korvar och säljer både från hans egna gård och till delikatessbutiker runt om. Så de bör ju smaka likadant både i gårdsbutiken som i någon annan affär.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 jun-11 kl 23:22 »
Men det finns en poäng i Mrmarkets påpekande, och det är att det är lätt att vara hemmablind och anse sin egen vara helt otroligt fin och värd sin vikt i guld. Medan nån annan anser den som högst medelmåttig.

Och detta sagt helt utan koppling till din korv, Jonas.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jun-11 kl 23:31 »
Skall man nu göra sig omaket att sälja korv tycker jag absolut man skall göra det till ett pris som ger ett överskott, annars är det ju bättre att strunta i alltihop. Inte börja med ett för lågt pris, då blir det svårt att höja priset senare.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 19 jun-11 kl 23:41 »
Jag förstår inte hur man kan ta mindre än 200 kr/kg. Då blir det ju knappt något över. Eller har jag råkat ut för världens dyraste korvtillverkare :)

Han tar iaf 40 kr/kg för att göra korv, 30 kr/kg för varmrökning, 3 kr / paket för vaacumförpackning, 6 kr/kg för frakt och sedan tar slaktaren 400 kr / gris vilket blir ca 7 kr/kg. Sen kör vi grisarna dit så det blir lite bensinpengar och sedan foder, halm osv så i slutändan blir det 179 kr/kg då det dessutom försvinner en del kilon när man gör korven.
Det är nog i dom dryga 80 kr per kilo som förtjänsten i dina korvar sitter...
Vad kan du göra själv?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #17 skrivet: 20 jun-11 kl 08:40 »
Skall man nu göra sig omaket att sälja korv tycker jag absolut man skall göra det till ett pris som ger ett överskott, annars är det ju bättre att strunta i alltihop. Inte börja med ett för lågt pris, då blir det svårt att höja priset senare.

Precis så tänker vi också, vi provar och ser om det går. Annars gör vi något annat

Det är nog i dom dryga 80 kr per kilo som förtjänsten i dina korvar sitter...
Vad kan du göra själv?

Vi gör allt själva förutom jus själva slakten och korven. Finns inte mycket att göra där om vi inte vill kosta på en jäkla massa pegar för godkända lokaler för att göra korv i. Att slakta själv är ju änn dyrare, skulle tippa på några hundra tusen för godkänt slakteri.
www.backforsgard.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 20 jun-11 kl 10:16 »
Att börja med ett lågt pris och försöka höja sen är att slå benen av sig själv. Ni kommer att (som många andra) inse att både utveckling och avveckling kostar.
Ta rätt pris från början (198kr/kg) eller låt bli.

Enda sättet att få hjul under projektet är att göra jobbet själv. Det är däri (arbetet) förtjänsten ligger, och det är väl så det ska vara? Svenska varor har ofta ett för högt pris, just för att det transporteras, handlas med och krängs i för många led, resp. för många ska ha en arbetsfri inkomst.

Några hundra tusen för ett godkänt slakteri............Beror ju på vad du TILLÅTER det att kosta.
En väg är kanske att bolaga ihop sej med någon med samma intresse?

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #19 skrivet: 20 jun-11 kl 10:31 »
Jag har ingen kunskap om prissättning, men som konsument har jag en åsikt:

De som söker en billig korv brukar inte söka sig till gårdsbutiker. Dit kommer de som bryr sig om matens ursprung och som både är villiga att göra sig besväret att åka dit samt villiga att betala för den kvaliten de vill ha.

Så om du säljer en högkvalitativ korv så bör det avspegla sig i priset, som konsument skulle jag absolut inte jämföra priset för er korv (hantverksmässigt gjord på en svensk gård med kulturraser där jag kan hälsa på djuren och se att de har det bra) med en salami på Ica (där jag inte alls vet varifrån köttet kommer, vilken kvalitet det har eller hur djuren har behandlats). Personligen skulle jag gärna köpa en svindyr korv i en sån situation, men då köper jag en mindre bit och äter den med respekt.

Så jag skulle säga att priset beror på vilken kundgrupp ni riktar er till och hur bra ni är på att nå den gruppen med ert budskap om varför de ska köpa just er vara. De måste ju förstå vad de betalar extra för så visa det TYDLIGT.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
torbjorn, jacobi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser