Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket pris ska vi ta för korven?  (läst 13963 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vilket pris ska vi ta för korven?
« Svar #20 skrivet: 20 jun-11 kl 12:44 »
Jag har ingen kunskap om prissättning, men som konsument har jag en åsikt:

De som söker en billig korv brukar inte söka sig till gårdsbutiker. Dit kommer de som bryr sig om matens ursprung och som både är villiga att göra sig besväret att åka dit samt villiga att betala för den kvaliten de vill ha.

Så om du säljer en högkvalitativ korv så bör det avspegla sig i priset, som konsument skulle jag absolut inte jämföra priset för er korv (hantverksmässigt gjord på en svensk gård med kulturraser där jag kan hälsa på djuren och se att de har det bra) med en salami på Ica (där jag inte alls vet varifrån köttet kommer, vilken kvalitet det har eller hur djuren har behandlats). Personligen skulle jag gärna köpa en svindyr korv i en sån situation, men då köper jag en mindre bit och äter den med respekt.

Så jag skulle säga att priset beror på vilken kundgrupp ni riktar er till och hur bra ni är på att nå den gruppen med ert budskap om varför de ska köpa just er vara. De måste ju förstå vad de betalar extra för så visa det TYDLIGT.

Exakt!Vi har ju inte tänkt sälja tonvis med korv direkt. utan de som kommer köper anske mer korven som en souvenir nästan. Samma sak om vi säljer ett handgarvat fårskinn. Går ju inte att jämföra med 250 kronors skinn på IKEA direkt utan därkommer vi ta 2000 kr för ett skinn. Då tar man betalt för att de behandats väl, hantverket bakom och att det är småskaligt, lokalt och miljövänligt garvat.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

MrMarket

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 20 jun-11 kl 18:40 »
Varför just skepsis mot korv i gårdsbutiker? Han som gör korven till mig är verkligen känd för sina goda korvar och säljer både från hans egna gård och till delikatessbutiker runt om. Så de bör ju smaka likadant både i gårdsbutiken som i någon annan affär.

Min skepticism grundar sig på idogt prövande runt om i Sverige och kan sammanfattas väl av en annan medlems ord (å hav jag önskar att jag själv hade skrivit detta):
[...]
Tyvärr måste jag säga att dom ekologiska och/eller närproducerade korvarna mest verkar kryddade med snömos och amatörmässiga förhoppningar. Detta oavsett om dom varit gjorda av hjort, struts, vildsvin eller älg.
[...]

Jag skulle vilja lägga till något om rökning, det verkar finnas en korvskola som tror att ju hårdare man röker en korv desto godare blir den. I min värld är det väldigt sällan så.

Kommer ditt pris ligga över eller under Korvtillverkarens pris? Själv skulle jag tycka det var en trist situation om jag var pucktvåa och dyrare än originalet...
Plan - Do - Check - Act

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #22 skrivet: 20 jun-11 kl 22:03 »
Kommer ditt pris ligga över eller under Korvtillverkarens pris? Själv skulle jag tycka det var en trist situation om jag var pucktvåa och dyrare än originalet...

Absolut kommer mitt pris ligga högre än hans. Han köper in pighamkött och lammkött från produktionsdjur som gått trångt enligt svensk lagstiftning. Mina djur går på stora marker, är ej avlade för produktion, fåren ges ej kraftfoder. Samma sak här är ju att om jag skickar ett skinn av mina allmogefår till tranås för att beredas måste jag ju naturligtvis tamer än vad de tar för sina skinn. Skulle väl vara konstigare om det ore tvärt om? Alltså om jag sålde skinn billiare än de gör från tranås skinnberedning. I alla fall i min värld.

Efter lite funderingar kommer jag nog packa korven en och en. Sen tar jag 35-40 kr för korven vilket blir ett pris på ca 279 kr/kg. Tror folk är beredda att betala 35-40 kr för en lokal korv från ekologiskt uppfödda djur.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 21 jun-11 kl 12:16 »
Citera
Sen tar jag 35-40 kr för korven

Kanske du kan få ut en mindre kvantitet korv på det sättet!  Antagligen bästa ide´n hittills och kanske med en liten fin ettikett på. Gör inte för många i stöten för då blir du tjock på korv;D

Sen kan man ju fundera lite runt omkring......... Du slipper kostnader för att bygga en anläggning för uppfödningen, kostnader för kraftfoder, kostnader för foder och utfodring en stor del av året, xtrakostnader för inspektioner & tillstånd, dina djur är till stor del självförsörjande etc, etc.................................................. Och du gör inte mycket av jobbet själv. Vaffö ska du ha mer betalt? ::)

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #24 skrivet: 03 jul-11 kl 08:12 »
Tips från en som provat och provar: Det kostar så mycket att göra korv med den tid som går åt, fjälster ca 5-10 kr/kg, den anläggningens kostnader. Och tro mig, det kostar många  hundratusen att bygga en godkänd anläggning, även om den är kompakt o man gör mycket själv. Been there, are there, done that...
Och snälla: Ha inte i en massa tjafs (och det står jag för!) som potatis i en sådan korv! Har du exklusiv råvara så är det väl den du ska sälja, inte king edward  ;) En sak jag inte hängde med på var det här med att köttet kostade 45kr/kg och sedan räknade du in att du skulle ha en hundríng över? Får väl läsa igen, jag kanske är dum, men det lät som du köpte köttet av dig själv och sedan skickade till korvtillverkningen? Men som sagt, jag läser igen. Vi har precis gjort första korvarna efter en månad med gårdsbutiken, och vi har tänkt att ta någonstans runt 150-250 kr/kg beroende på hur och vad det är för korv. KRAV godkända nöt och lamm, bara gräsfoder, kryddor, fjälster, rökning, arbete, mm. Just nu är det mycket provsmakning... ;D
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 jul-11 kl 08:20 »
Får väl läsa igen, jag kanske är dum, men det lät som du köpte köttet av dig själv och sedan skickade till korvtillverkningen? Men som sagt, jag läser igen.

Det är ju så man får räkna.. Säljer man vanligt kött för 45 kr så måste man ju ta det värdet som ingångsvärde på köttet till korven.  Får man bara ut t.ex 30 kr/kg för råvaran till korven, så finns det ju ingen anledning att krångla med att göra korv, då kan man ju sälja köttet som det är istället.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #26 skrivet: 03 jul-11 kl 08:33 »
Jodå, det är jag med på. Jag tänkte på där du skrev om att köttet kostade 45 kr och sedan behövde du någon hundring till, men då menade du när du sålde det i butiken om jag läser rätt? Så jag är med på resonemanget tror jag.
Problemet när man lämnar bort för att någon annan ska göra saker är att alla ska ha del av kakan, särskilt om det är flera olika. Du har ingen du kan lämna till som slaktar och gör alltihop, så det kanske blir färre inblandade? Det brukar bli bättre så, men frågan är ju om det är möjligt.
Prissättning är det svåraste av allt tycker jag, och det enda man kan säga säkert är just de kostnader man kan räkna fram. Sedan är det ju hur mycket vinst man kan räkna med, men vill man ha mycket pengar skall man nog satsa på ett vanligt lönejobb  8)
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 jul-11 kl 09:58 »
Problemet är att de man lämnar bort grejerna till, mellanhänderna, de har vanliga lönejobb :) så där är det ingen som gör nåt gratis, utan allt gratisjobb hamnar alltid på uppfödaren, för där är enda stället man kan minska lönen, om det inte går att sälja till ett pris som täcker samtligas kostnader..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 03 jul-11 kl 11:55 »
Vet ju inte hur moderna människor gör men.......

När jag växte upp och vi slaktade hemma så gjordes det korv och sylta av det som inte blev till något annat. Vist tog det tid att skrapa och karva i ett kokt grishuvud men go pressylta blev det! Rullsylta av tunn muskulatur, av slansor, späck m.m.  blev det många meter isterband.

I detta fall; som inte går att sälja som bog, file´, fiol.......uni, DET gör man korv av.
Kanske det är däri förtjänsten ligger? Det blir minimalt spill. Å andra sidan får man jobba med det.
Jag vet de som röker kött och säljer bl.a. revben, det som sitter där revbenen tar slut (kapas) rensas och säljs som kebab, i st f. att kastas. Eller göras korv av...........

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #29 skrivet: 03 jul-11 kl 17:20 »
Var på marknad i helgen och hade ponnyridning, tog då med lite korv och sålde för 45 kr korven, alltså drygt 300 kr kilot. Sålde slut på alla korvar och devar endast tre st som kommenterade priset, å de tyckte vi var för billiga :)
www.backforsgard.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 03 jul-11 kl 17:30 »
GRATTIS!  :)

Fast jag anar oråd, har du lyckats få korven ihålig?  ;D

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #31 skrivet: 03 jul-11 kl 21:30 »
GRATTIS!  :)

Fast jag anar oråd, har du lyckats få korven ihålig?  ;D

Ihålig? Tycker du korven verkar väga lite eller? Tvärt om är det en mycket fast och fin korv som väger ca 135 gram/ korv. Inte speciallt stor, kanske 15 cm lång och kanske 3-4 cm tjock. Alltså går det ca 7 korvar / kg och då får jag ut ca 300 kr / kg. Hade provsmak och väldigt många tyckte det var en av de godaste korvar de ätit(iaf vad de sa). Semarknadsförde jag också djurhållningen med utegående lantrasdjur som ej avlats för produktion och växer långsamt så de därför får bra kött osv.

Tror inte vi småbönder ska vra rädda att slå oss för bröstet och säga att vi har riktigt bra produkter som är bättre än de flesta som finns på affären. Sen kommer man givetvis aldrig kunna sälja 500 korvar om dagen som man kanske gör på ICA maxi eller nåt sånt, men det är jag inte heller ute efter.

Men men, får se om det fortsätter sälja bra i framtiden också. Är så fallet är iaf korv en lönande affär för både grisar och får som inte blir sålda som livdjur.
www.backforsgard.se

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #32 skrivet: 04 jul-11 kl 11:24 »
Måste bara säga GRATTIS! Det låter ju som det fungerar, så då är det bara att köra på! Varför behövde du fråga från början... ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 04 jul-11 kl 21:02 »
Citera
..........en mycket fast och fin korv. Inte speciallt stor, kanske 15 cm lång och kanske 3-4 cm tjock.

.......ganska ordinär, eller vad säger ni som vet hur stora dom brukar va?............................ ;D

Kristofer

« Svar #34 skrivet: 27 jul-11 kl 20:55 »
Jag tror inte att någon i tråden har nämnt ordet 'smak' än så länge. Det tycker jag är konstigt. Jag tror att om man kan göra en korv som smakar bättre än de mediokra korvar som finns att köpa så är det ett viktigt steg för att kunna ta ut ett högre pris.

Som korvmakare eller korvförsäljare har man en pedagogisk uppgift att förklara vad det är man säljer. Och då måste man vara kunnig själv.

Har du möjlighet att påverka kryddningen av korven så att det blir din korv?
Har du tillräcklig kunskap för att komponera en egen korv som är riktigt bra?
Kan du påverka korvmakaren att tillverka korven utan onödiga tillsatser?
Har han och du tillräckliga kunskaper för att göra en korv utan onödiga tillsatser som har en tillräcklig hållbarhetstid?

De saker som berättigar till ett högt pris tror jag framför allt är 1. smak 2. etisk djuruppfödning 3. lokal produktion och förankring. Lantraser är ett extra plus.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #35 skrivet: 27 jul-11 kl 21:08 »
hej jonas.....

jag köper oftast korv av limousin i nordmaling, hon ta 40:- för två korvar och brukar står på marknader och dyl och säljer korv i bröd. Det är i för sig nötkött hon använder så det kanske påverkar priset. Kommer era korvar vara färsk varor eller frysta?? hur lång är hållbärheten?? Jag kanske känner till ett ställe ni kunde leverera till. De ta runt 20% av priset i avgift.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #36 skrivet: 28 jul-11 kl 08:26 »
hej jonas.....

jag köper oftast korv av limousin i nordmaling, hon ta 40:- för två korvar och brukar står på marknader och dyl och säljer korv i bröd. Det är i för sig nötkött hon använder så det kanske påverkar priset. Kommer era korvar vara färsk varor eller frysta?? hur lång är hållbärheten?? Jag kanske känner till ett ställe ni kunde leverera till. De ta runt 20% av priset i avgift.

mvh

JOnathan

Oj, 40 kr för två korvar var billigt Jag tar 80 kr för två korvar nu och de går åt bra. Mitt pris för uppfödning, slakt, korvtillverkning ligger på ca 48 kr för två korvar :) Men då är de ruggigt goda också!

Just nu säljer jag bara fryst korv då de endast är varmrökta och har hållbarhet i två veckor. Inga onödiga tillsatser.

Vilka skulle kunna tänkas sälja åt mig?
www.backforsgard.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #37 skrivet: 28 jul-11 kl 19:14 »
jonas, vi åt korven du skickade med grisarna och den smakade underbart gott, stort tack =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #38 skrivet: 28 jul-11 kl 21:37 »
jonas, vi åt korven du skickade med grisarna och den smakade underbart gott, stort tack =)

Vad kul att höra! Tycker jag också :) Men personligen tycker jag att lammkorven är lite godare, men det får vi tala tyst om så inte grisarna blir ledsna :)
www.backforsgard.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 28 jul-11 kl 23:01 »
Min skepticism grundar sig på idogt prövande runt om i Sverige och kan sammanfattas väl av en annan medlems ord (å hav jag önskar att jag själv hade skrivit detta):
Jag skulle vilja lägga till något om rökning, det verkar finnas en korvskola som tror att ju hårdare man röker en korv desto godare blir den. I min värld är det väldigt sällan så.

hård rökning och billigt paprikapulver, sedan när det gäller fermenterad korv så röker och saltar man så in i helvete eftersom man inte riktigt ha koll på processen med fritt vatten och ph-sänkning. Synd om en i grunden fin produkt.

Det finns tyvärr många lycksökare och vi får en hel del mediokra smakprovar där man överhuvudtaget undrar om tillverkaren själv har smakat i nykter tillstånd på sin produkt.

Det görs dock också mycket bra, bara man vet vart man ska leta, kolla vilka som har vunnit priser på saerimmer-mässan ger en bra indikation.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser