Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60292 gånger)

Huggorm

• Gäst
Baggböleri gällde skogsbolagen. Jag gillar inte skogsbolag. Det blir lätt så när man är från Norrland.
Det är nog likvärdigt i resten av landet också...

Wisteria

Skogsbolag det handlar ju om skatteregler och skit.. Individuellt ägande, det är modell det.. varför är det så fult? Man står för sin sak och gömmer sig inte bakom massa modeller och politiskt dravel. Exempel; om jag skulle smyga runt i min grannes skog, göra saker som jag inte frågat om, så skulle han hudflå mig. Han är rädd om sina träd, han pysslar om sin skog. Vill man ha en egen skog? Ärv den, eller spara pengar och köp. Huuur svårt kan det va? Nu ser det ut som det gör med äganderätt och allemansrätt etc, varför kan man bara inte rätta in sig i ledet, förändra det som går, låt annat vara, inse att det är för jobbigt och tar för lång tid.

Humle

• Västerbotten
Någon kvinnlig hemmansägare här som är singel? Gärna 75+ med hjärtproblem...  o:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Imp

Skogsbolag det handlar ju om skatteregler och skit.. Individuellt ägande, det är modell det.. varför är det så fult? Man står för sin sak och gömmer sig inte bakom massa modeller och politiskt dravel. Exempel; om jag skulle smyga runt i min grannes skog, göra saker som jag inte frågat om, så skulle han hudflå mig. Han är rädd om sina träd, han pysslar om sin skog. Vill man ha en egen skog? Ärv den, eller spara pengar och köp. Huuur svårt kan det va? Nu ser det ut som det gör med äganderätt och allemansrätt etc, varför kan man bara inte rätta in sig i ledet, förändra det som går, låt annat vara, inse att det är för jobbigt och tar för lång tid.

Jag har skog. Det innebär inte att jag dyrkar äganderätten. Och du låter exakt som liberaler, man ska köpa sig till allt. Man har alltid ett val. Om man tror på det är man så naiv att jag vet inte vad. Men det kanske är så att dumhet är mer alternativt än antikapitalism?
Allemansrätten är en av de absolut bästa sakerna med Sverige.
Om din granne är sån idiot att han ogillar att ungar bygger kojor, du plockar bär, folk rastar hunden osv, eller skulle hudflå nån för att den hänger upp holkar, då förtjänar han inte att ha nån skog.

Allemansrätten är solidaritet.

Wisteria

Dum naiv och liberal, det är möjligt.. men varför krångla till saker? Och solidaritet finns det? ärligt? Känns som ett rätt urholkat begrepp i dessa dagar. Uttjänt av politiker tills begreppet blivit urtvättat blekt och dassigt. Nä jag tror på individnivå, ögonkontakt och ett starkt överjag...

randig

• Uppland
Kul att Loop, vars signatur är välkänd från andra forumsammanhang, håller fortet även på Alternativ.nu. Även om jag inte delar alla dimensioner av hans misstro gentemot marknader så provocerar han fram en för mig rätt överaskande sida hos alternativ.nu folket. Nu kanske skogsbruksforumet är alternativs motsvarighet till storbönder och inte direkt ett tvärsnitt från forumets population i övrigt. Men kul att vår image som lintygsklädda, tygblöjstorkande "världsmedborgare" ruggas i kanten. Trist att det är till förmån för en inte alls så alternativ nyliberal verklighet, fast på landet.

.Nu kanske jag inte tillförde så mycket.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Köpa mark av ett skogsbolag?  Nä, då kan man kyssa sig i aschlet.  Det är enklare ...

Jag tror mig kunna påstå att inte heller jag gillar skogsbolag ...  >:D  Och jag är sörlänning!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jennyt

• Västergötland
Nu kände jag plötsligt ett behov av att klargöra min ställning...

Jag delar oftast mer än gärna med mig utav det jag har, det jag köpt och det jag äger. MEN jag vill att människor frågar först, visar respekt och förståelse för att jag faktiskt jobbat mig till det jag har. På samma sätt som jag frågar andra om det som är deras och det de förvaltar.

Låt oss ta ett exempel. Jag har låtit grannen avverka sly och  småträd runt sin tomt, för att de vill hålla öppet och vad de anser "fint" runtom sin markplätt. Plötsligt en dag när jag kom hem efter förra årets semester hade de tagit ner två STOOOOORA ekar. Säkert ett par hundra år gamla. Jag blev ganska upprörd. Grannen förstod inte alls varför. De tyckte att jag hade ju så många trän, så vad spelade det mig för roll om de två ekarna stod där eller ej. Ekarna skräpade ju ner på deras uteplats. För mig var dessa ekar viktiga ur många olika hänseenden, men det har mindre betydelse här. Den stora grejen tycker jag är att de inte frågade. I min värld är det respektlöst och totalt över gränsen. I min värld spelar det heller ingen större roll om det handlar om att hänga upp fågelholkar eller ta ner stora träd..... man frågar först! Om man inte frågar först kan man inte veta vad som är tänkt med träden eller vad det nu är det gäller.

Allemansrätten är sannerligen något jag värnar om. Jag tycker oxå det är viktigt att man respekterar allemansrätten, så att alla och envar kan fortsätta vistas i skog och mark och ta vara på allt gott, utan att förstöra för den enskilde.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Imp

Jennyt
Ja, idioter finns det massor med. Egoistiskt och respektlöst av grannen, visst. Men du kan ju inte jämföra några fågelholkar med att fälla träd. Folk gillar ju det usla begreppet "sunt förnuft". Om jag nu ska använda det så visade din granne inte upp något sådant, men inte heller du om du får panik över några fågelholkar. Detta för att i dagens individualiserade(Äganderättsdyrkande) samhälle så ser man bara kortsiktigt och till sitt eget dvs egoistiskt. En av de verkliga bastionerna mot denna individualism är just allemansrätten. En annan bastion är synen på naturen som något gemensamt. Borgarna hatar detta. De vill ha individuellt ansvar enbart, vilket är samma sak som att pengarna styr. Din granne har ju uppenbarligen en konstig syn på bla naturen(Skräp på uteplatsen, finns så många träd), kanske för att han saknar den erfarenhet av naturen som man får genom att vara i den och förstå den tex genom fågelholkar.
Fågelholkar är utmärkt pedagogik egentligen. Först så snickrar man, sen så hänger man upp den(Skonsamt osv), sen kollar man om nån flyttar in, sen så sköter man den. Och även om det sista steget brister, så har man ändå lärt sig mycket och gjort en insats för naturen.
Frihet, jämlikhet och fågelholkar! ;D

Jennyt

• Västergötland
Jag förstår allt du säger..... men förstår fortfarande inte varför den enkla respektfulla handlingen om att knacka på en dörr och be om lov e så himla svår att utföra. Kanske blir man tom. bjuden på en fika för att man då e trevlig ;)

Jag jämför träden och fågelholkarna på så sätt att båda handlingarna är över gränsen. Det ena ett STORT kliv över gränsen, det andra ett mindre..... men likväl över gränsen. Man kan aldrig veta vad andra människor planerar med sin skog om man inte frågar. Tänk om bonnen som äger skogen planerar att avverka till vintern..... åsså har TS satt upp holkar högt och lågt...... till ingen nytta ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TW

• Finland
Allemansrätten är frihet under ansvar.
Man får använda skogen men i utbyte åtar man sig att inte skada nyttoträd.

Numera sätter jag inte upp fågelholkar i andras skog. Orsaken är att jag har blivit grundligt trött på att såga eller hugga i invuxna spikar. Man vet ju aldrig om trädet kommer till användning.
Om man verkligen kan hitta ett värdelöst träd, till exempel en innanrutten gran eller någon krokig asp så är det väl inget fel med att sätta upp en fågelholk men jag skulle använda aluminiumspik som inte förstör klingan på ägarens vedkap.

Att hugga fullvuxna ekar på andras mark är lika fel som att skälla på bärplockare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rexiam

Jag har skog. Det innebär inte att jag dyrkar äganderätten. Och du låter exakt som liberaler, man ska köpa sig till allt. Man har alltid ett val. Om man tror på det är man så naiv att jag vet inte vad. Men det kanske är så att dumhet är mer alternativt än antikapitalism?
Allemansrätten är en av de absolut bästa sakerna med Sverige.
Om din granne är sån idiot att han ogillar att ungar bygger kojor, du plockar bär, folk rastar hunden osv, eller skulle hudflå nån för att den hänger upp holkar, då förtjänar han inte att ha nån skog.

Allemansrätten är solidaritet.

Om du är sanningsenlig i ditt påstående att du äger skog, önskar jag dig all lycka när allmogen anfaller i flock. Annars är du byfånen inkarnerad.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
Rättigheter och skyldigheter
Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen
känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade
rätt var och en har att använda annans fastighet
– mark och vatten – främst genom att färdas över
den, åtminstone till fots, och under en kortare tid
uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte
ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten
har samtyckt till att marken används på
sådant sätt. Men allmänheten får inte ta sig sådana
friheter att markägaren och andra fastighetens invånare
tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller
skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens
ekonomiska intressen får inte kränkas.

Detta är ett stycke kopierat ur allemansrätten. Det är rätt så tydligt att man inte för spika upp fågelholkar på andras mark. Spikar man med kopparspikar tar man död på trädet.
     Varför verkar det som om man kan sätta upp saker på annans mark? Ska man dra en parallel så skulle jag kunna bygga ett hus åt mig själv på någon annans tomt utan markägarens tillstånd.
     Skogs bolog är inte så kul men många skogar är privat ägde, så när man annektera mark, olagligt hugga ner träd och i allmänt skräpa ner är det oftas någon hård arbetande person eller familje ni orsaker skada till.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Om vi nu skulle ta och bortse från allemansrätten och allt det där, hur vet vi att det var så smart att sätta upp fågelholkar på just den platsen egentligen? Man kan faktiskt styra arter och populationer med vilka typer av holkar vi sätter upp. Kanske inte blir det resultat som markägaren avsåg, konkurrens med ovanliga arter på platsen osv. Bara markägaren har kunskap om vad som finns på platsen ifråga.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skum

• Dalarna
Het potatis! På grund av att många brukat allemansrätten på fel sätt så har flera markägare genom LRF nu bett om inskränkningar i allemansrätten.
Skum

Huggorm

• Gäst
Bara markägaren har kunskap om vad som finns på platsen ifråga.
Jag skulle vilja påstå att markägaren ganska sällan har kunskap om vad som finns på platsen. Väldigt många är tyvärr helt ointresserade.

Humle

• Västerbotten
Diskutera lagar har sällan intresserat mig, istället vill jag diskutera för- och nackdelar. Tydligen finns det en och annan som nog gärna skulle vilja ha dödsstraff på det hemska brottet att sätta upp fågelholkar, detta djävulens påfund. Må det så vara med ekplugg, ek är ett hårt träslag och den hårt arbetande markägaren måste fila sin motorsågskedja lite extra pga. att någon oansvarig trädkramare satt upp fågelholken i dennes vedträd.

Om vi nu skulle ta och bortse från allemansrätten och allt det där, hur vet vi att det var så smart att sätta upp fågelholkar på just den platsen egentligen? Man kan faktiskt styra arter och populationer med vilka typer av holkar vi sätter upp. Kanske inte blir det resultat som markägaren avsåg, konkurrens med ovanliga arter på platsen osv. Bara markägaren har kunskap om vad som finns på platsen ifråga.
Hur vet vi att det är så smart att inte sätta upp fågelholkar på just den platsen egentligen? I dagens skogsbruk har fåglarna det värre än en fattig student i Stockholm utan kötid att hitta lämplig bostad!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Jag skulle vilja påstå att markägaren ganska sällan har kunskap om vad som finns på platsen. Väldigt många är tyvärr helt ointresserade.
Ja det har du nog rätt i. Tyvärr är det alltför vanligt som du säger.

Hur vet vi att det är så smart att inte sätta upp fågelholkar på just den platsen egentligen? I dagens skogsbruk har fåglarna det värre än en fattig student i Stockholm utan kötid att hitta lämplig bostad!
Inte att, men vilken sorts. Grannarna (i Jämtland) har tex satt upp "jättefina" holkar som de var jättestolta över - som ekorrarna regelbundet rajdar. Då fick det svv-flugsnapparparet inga ungar det året.  :-X Sen finns det litet finesser kring konstruktionen av holken och sittpinne och tak eller inte, osv. Inte säkert att alla som vill sätta upp en holk är så bra på detta. Personligen tycker jag att om man vill sätta upp en holk så skall man sätta upp en som verkligen kommer att bli bebodd av något trevligt också, inte bara slumpmässigt hopsnickrat. Men det kan man säkert tycka olika om. Inte säkert att vi människor vet bäst heller, vad fågeln gillar.  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Imp

Om du är sanningsenlig i ditt påstående att du äger skog, önskar jag dig all lycka när allmogen anfaller i flock. Annars är du byfånen inkarnerad.

Varför skulle allmogen anfalla i flock? Och jo, det finns väl en så där 50ha som jag är delägare i. Mängden byfånar på detta forum är stort men jag lovar att jag inte tillhör dem.

Rosten

• Närke
Fast när jag pratar med bönderna här runt omkring så verkar i alla fall dom vara värsta fågelskådarna.

Samma sak med dom skogsägare som jagar här där dom bor.
Hur mycket jag än lär mig om diverse olika småkryp och fåglar så verkar dom hela tiden ligga flera steg före i kunskapen.

Förmodligen pga att man hela tiden finns i närheten av sin mark och tillbringar väldigt mycket tid på den.
Sen har man oftast ärvt marken så man har också ärvt kunskapen från äldre generationer.

Men kan tänka mig att dom skogsägare som köper mark i investeringssyfte typ Göran Person saknar denna kunskap.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser