Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk sälta!  (läst 22599 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Vegetarisk sälta!
« skrivet: 13 jun-11 kl 19:41 »
Har varit veg i många år och det jag kan tycka är svårast att få till är sältan som man annars får genom bacon, korv, skinka etc. Och då letar jag inte efter köttsubstitut typ sojakorv och sojabacon - utan inspiration till råvaror som själv går att tillaga som gott, salt tillbehör till mat som stuvade makaroner, potatissallad etc. Halloumi är ett bra exempel på sådant, det blir salt och gott till vilken potatissallad som helst. Hummus med soltorkade tomater ger också bra sälta. Förslag mottages gärna!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vegetarisk sälta!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 21:41 »
Fetaost till potatissallad på färskpotatis och vinägrett är en klassiker här.

Oliver är salt och gott till mycket. Piggar upp pasta med tomatsås, t.ex., eller en veg. pizza.

Butiker med Mellanösternmat har ofta goda grönsaksinläggningar, t.ex. små fyllda auberginer i olja, vinbladsdolmar och liknande. De är ofta både kryddiga och lite salta. Borde man inte kunna göra sådant själv?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 21:48 »
Hoummus och baba ganoush <3. Ganoush är perfekt att göra på dumpstrade auberginer.

Ost. Oliver (tapernade). Soltorkade tomater. Pesto. Nöt/frö-röror eller stekta nötter och fröer. Jag använder ofta nötter eller fröer som köttersättning då de ger "must" och blir salta och krispiga om man steker dom med kryddor. Ugnsrostade grönsaker.
//Lina

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 09:09 »
Åh, vilken bra tråd! Jag har samma problem. Vegetarisk mat kan bli så urbota tråkig ibland när den där sältan/fylligheten saknas.

Saltgurka tärnad i små tärningar ger en god, krispig sälta i olika röror, t.ex. potatissallad (extra gott blir det med lite äpple i potatissalladen också) eller röra till bakad potatis.

Som redan har nämnts så fungerar olika ostar bra: västerbottenost, halloumi, mögelost, fetaost.

Rejält kryddad tofu (men det är ju rätt smaklöst i sig självt).

Alger är rätt salta och mycket nyttiga.

Mungböngroddar förvällda i ganska salt vatten blir smaskens! Samma sak med tunna morotsstavar och broccolibitar. De ska ha kvar lite struktur, men smaka salt, då är de godast.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 09:50 »
Shoyu och miso är det bästa godaste att saltsätta med tycker jag.

« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 10:04 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 09:56 »
Vad är det för fel att använda just salt?  ???

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 10:03 »
Vad är det för fel att använda just salt?  ???
Det är inget fel att använda salt, jag använder havssalt.
Men shoyu och miso är gott, tycker jag, och innehåller även salt.
www.tvaleriet.se

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 10:14 »
Har varit veg i många år och det jag kan tycka är svårast att få till är sältan som man annars får genom bacon, korv, skinka etc. Och då letar jag inte efter köttsubstitut typ sojakorv och sojabacon - utan inspiration till råvaror som själv går att tillaga som gott, salt tillbehör till mat som stuvade makaroner, potatissallad etc. Halloumi är ett bra exempel på sådant, det blir salt och gott till vilken potatissallad som helst. Hummus med soltorkade tomater ger också bra sälta. Förslag mottages gärna!

Men det va minsann en konstig fråga av en vegitarian*S*
Gör du inte olika bönbiffar osv att steka eller grilla?
Det går ju att salta med havssalt om du nu tycker det är bättre än något annat salt
Tipps för att variera är att sätta fast ev en smet gjord på kikärtor på grillspett så du får vegitarisk kebab... krydda som du vill går att variera ju hur länge som helst.
Det går ju oxå att göra som köttfärs limpa eller i form av korvar.... vilken böna som helst funkar så du får i dig olika sorters mineraler.
Använder du inte ägg så rekomenderar jag potatismjöl att få en fast bra smet med.
olika grönsaks inläggningar eller såser kan man ju göra enkelt själv,tomat är ju en bra grund.. om du inte använder yogurt eller motsvarande.
Salt och örter och kryddor är ju så gott som alltid det som piffar till maten...
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 10:29 »
Sälta är salt i min värld, men om det avses mer "smak" mindre "vattenskadat" känsla så har jag tre svar.
Örtsalt. Libsticka, körvel, basilika, citronmeliss, vitlök, chilli, selleri.... körs i mixer/matberedare och blandas med salt, 2dl grönt + 1dl salt är mina riktlinjer. Torka på fat i sol & vind.
Libsicka. Torkad/fryst/färsk sätter den smak på allt "vattnigt". Kvanne funkar likartat.
Vinägerchutney. När jag kör äpplen i fruktcentrifug blir det tjockt skum av pektinrik äppelmassa. Den tillsammans med diverse kryddor och vinäger kokar jag ihop till syltkonsistens. Jag använder det som smaksättare i sås, grytor, wok. Håller sig i kylen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 10:54 »
Kul med många svar! Blir verkligen inspirerad. Jodå, bönbiffar och liknande gör jag men jag tycker ändå oftast att det går åt det sötare hållet trots kryddning... och med sälta menar jag inte bara att toksalta maten utan att använda råvaror som upplevs som salta i sig själv, typ ostar, oliver etc som nämnts. Marinerad svamp är ju förresten också ett exempel!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 10:58 »
Tång och sånt har ju sälta. Går att fritera dom också om man vill ha lite krispighet.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 15:02 »
det är väl kanske inte så många råvaror som smakar salt, mer än tång då :-)
Men vi behöver ju lite salt som är jodberikat... men annars så är ju en mindre salt kost bara nyttigt... så..soya finns det ju i olika varianter som är salt... att göra biffar och använda färdiga buljonger blir gott det finns ju jätte bra nu för tiden som är ekologiska och hur man vill ha det...jag tror friggs åtminstone hade salt fria som  va jätte goda och gav all mat bra smak grytor, soppor, såser, osv..
Tång minns jag att jag gjorde i ordning och kryddade med,massakerade det i mixern för att få bort själva strukturen som jag inte gillar.. *slemmigt*:-)..jag äter inte bara vegitarisk mat längre utan även kött och det har ju en viss salt smak i sig.
Sen finns det ju att köpa nu typ,vegitarisk bacon gjord på quorn, men du kan ju oxå prova att salta olika grönsaker och röka dom själv.ett par minuter i en sluten låda på eld eller värme källa med alspån i botten... när ja gröker fisk lägger jag den på ett litet galler med bakplåtspapper på så fastnar itne fisken.. det borde funka lika bra med ex urvattnade zuccini eller paprika eller ägg planta om man tycker om det....
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 17:02 »
Jag tolkade det som att TS saknar umamin i köttet, inte salt :-). Mustigheten som kommer fram när man saltar kött alltså.
//Lina

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 17:31 »
Vegetariskt.... då funkar fisk, eller hur?

Då e mitt tips sardeller, kanske tom panera dem steka dem, så att de blir krispiga? ( har inte testat själv) ..... för övrigt tycker jag att halva grejjen med bacon e den rökta smaken, så fixa en enkel rök av en plåtburk och börja rök saker och ting..... allt möjligt funkar ju ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 18:05 »
Vegetariskt.... då funkar fisk, eller hur?

Då e mitt tips sardeller, kanske tom panera dem steka dem, så att de blir krispiga? ( har inte testat själv) ..... för övrigt tycker jag att halva grejjen med bacon e den rökta smaken, så fixa en enkel rök av en plåtburk och börja rök saker och ting..... allt möjligt funkar ju ;)

hahah va =)?

Fisk är djur....
//Lina

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-11 kl 20:41 »
..... nu fattar jag inte.... vegetarian(vegetarisk kost)- äter inte kött, vegan(vegansk kost)-äter inte kött, fisk, ägg och mjölkprodukter. Jag trodde jag kunde det här ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 15 jun-11 kl 11:58 »
Vegetarianer äter inte djur, som kött, fisk, skaldjur eller fågel. Sedan finns det "halv-vegetarianer" som äter fisk och skaldjur. Egentligen är det väl upp till var och en att sätta stämpel på sig själv, men generellt innebär begreppen att en vegetarian inte äter djur och att en vegan varken äter djur eller produkter som kommer från djur, som t ex mjölk, ägg och honung.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jun-11 kl 12:08 »
hahah va =)?

Fisk är djur....

VA!!! Jag som trodde fisk var en grönsak...  ::)

Vill man ha mer mustighet i vegetarisk mat så tycker jag att rökta saker är väldigt bra att blanda i. T.ex. rökt chili (chipotle) eller rökt salt.

Djinn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jun-11 kl 12:28 »
Ja, ofta tror jag att det är den rökta smaken man saknar, mer än sältan.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #19 skrivet: 15 jun-11 kl 12:32 »
Vegetarianer äter inte djur, som kött, fisk, skaldjur eller fågel. Sedan finns det "halv-vegetarianer" som äter fisk och skaldjur. Egentligen är det väl upp till var och en att sätta stämpel på sig själv, men generellt innebär begreppen att en vegetarian inte äter djur och att en vegan varken äter djur eller produkter som kommer från djur, som t ex mjölk, ägg och honung.
Laktovegetarianer äter mjölkprodukter också
Lakto-ovo-vegetarianer äter även ägg
Lakto- ovo-agua-vetarianer äter även fisk
Fast jag tycker att att Lakto- ovo-agua-vetarian är ett knäppt ord, för äter man fisk är man ju inte vegetarian.

Jag brukar säga att jag inte äter däggdjur och fåglar, och det har jag inte gjort på 41 år.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser