Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klickerträna getter?  (läst 15195 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Klickerträna getter?
« Svar #40 skrivet: 11 jul-11 kl 16:02 »
Jag är bra på att börja på saker men inte fullfölja dom  :-[

Så nu ligger klickern på hyllan. Bocken har blivit bättre då han insett att jag inte ger dom mat varje gång jag kommer. Det är ju sommar och maten har de i naturen. Jag behöver inte ens vattensprutan längre. Så beteendet är bara foderrelaterat. Till hösten lär det ju återkomma men han blir ju äldre och klokare - hoppas jag i alla fall. Så kanske han inte är lika vild då.  :)

Just_me

• Småland
« Svar #41 skrivet: 14 jul-11 kl 14:59 »
Vet en som just nu klickertränar höns :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 19 jul-11 kl 00:57 »
Vilken rolig tråd!
Hur har det gått?

Man kan antagligen klickerträna de flesta djur. Själv har jag tränat en häst och en kompis har getter som kanske ska tränas lite. Här är en länk om att träna sjöstjärnor och sjöborrar:
http://stalecheerios.com/blog/fish-training/trick-training-urchins-sea-stars/

Ha ha - ja jag kan skriva under på att det går att träna fiskar och liknande ryggradsdjur, men sjögurkor? Klickerträna är nog uteslutet i varje fall, jag tror inte en "sea urchin" har öron. Bifogar en bild på ett havsäpple så kan ni ju få fundera på saken  ;D
(ser ut som en babytoffla tycker jag hi hi)

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gwildr

« Svar #43 skrivet: 29 jul-11 kl 19:46 »
Det var ett rart äpple!

Har du tränat några fiskar eller liknande?

En klicker är ju bara en markör, och så länge djuret har några sinnen att uppfatta världen med kan man välja en markör som passar deras sinnen. Att det har kommit att kallas just "klickerträning" är ju mer en slump. Många som tränar akvariedjur verkar använda en liten lampa som de blinkar med i stället för ett klick. Det kan man också göra om man ska träna en döv hund t ex.

Här är en till trevlig länk med bl a filmer på klickertränade guldfiskar, om man nu skulle vara road av sånt!
http://www.freshwaterpearlspuppetry.com/bubbleblog/

Jag har börjat taget-träna min kompis getter lite. Det går framåt, men i bland är två hungriga getter som trängs inte den bästa inlärningsmiljön för nya beteenden!

Åsa

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 30 jul-11 kl 02:38 »
Det finns en i akvaristik-kretsar känd naturforskare som tränade sin mal som levde i ett akvarium på institutionen där han jobbade. Malen kom när han visslade. Själv har jag inte aktivt tränat någon fisk men ser att de kan skilja på beteenden hos människor och även skilja på olika människor. Ett gäng fiskar som var helt handtama hos mig låter sig fångas lätt av mig, men om en annan person närmar sig akvariet blir de vaksamma och till slut rymmer de fältet så långt det går. Om jag säljer dem och de byter ägare, så är de skärrade inför denne ägare, tills de vant sig. Eller så gör de inte det alls och håller sig ständigt undan!

Fiskarna ser också om jag har mat med mig eller inte, redan när jag kommer in genom dörren. Har jag ingen mat eller håller på med annat, ignorerar de mig eller tittar bara förstrött. En mal (de blir ganska gamla och handtama rätt fort) jag hade gick upp till ytan i ett visst hörn och gav sig tillkänna när hon var hungrig. Hon gav alltså ett tecken själv, som ledde till att hon fick något gott. Att vara uppe vid ytan är inte det naturliga beteendet för denna djurart, detta hade helt säkert ett medvetet kommunikationssyfte. Jag försökte faktisk "kela" litet med den,  ::) överrumplade den när den var på en annan hörna i akvariet.  ;D Inte något som har någon som helst evolutionärt positiv effekt för malen, ett rent nojjigt test från min sida. När jag hade gjort så några gånger, kunde det faktiskt hända att hon gick upp till detta hörn någon gång. Hon fick då sin "belöning" en liten stund. Ingen aning vad hon upplevde utav detta. Hon var i full frihet och hindrades inte av mig att simma iväg. Sällskap kanske? Fiskar är definitivt intelligenta djur och kan uppvisa stressymptom om de inte har miljöfaktorer runt omkring sig som stimulerar dem på olika sätt. Kanske fick malen litet stimulans helt enkelt? Klickerträning av getter ger säkert litet omväxling och stimulans även om det inte direkt är frågan om några hundvalpar ...

Gwildr

« Svar #45 skrivet: 14 aug-11 kl 20:51 »
Nu har jag börjat lära getterna att backa. Det är ett ganska behändigt beteende att ha på små djur som är ganska vana vid att bli handmatade och därför gärna kommer nära och trängs lite.

Jag använde "frishaping", dvs, jag stod passiv och väntade på att geten själv skulle flytta sig lite bakåt, sedan ett steg bakåt, sedan två. De fattade väldigt snabbt. Mycket sött med små getter som nästan springer bakåt.

Getter är inga valpar, men vad det betyder i träningssammanhang vet jag inte. Jag har aldrig tränat en hund. Jag vet inte om hundar är mer lättränade än getter eller tvärt om. Individuella skillnader mellan individer av samma ras är säkert större. Däremot ser jag många likheter. De är båda lagom stora djur som gärna följer med på promenad!

Jag tror de flesta djur som lever med människor kan ha nytta av träning. Dels träning för att vänja dem vid hantering så att de inte stressas av sådant och dels för att stimuleras. Livet för tamdjur är ju ofta mer tillrättalagt och tråkigt än för vilda djur. I djurparker har man tidigare behövt skjuta bedövningspilar för att kunna komma nära djuren och kunna undersöka och behandla dem. På senare tid har man i stället börjat träna djuren att komma fram till gallret och stå stilla för blodprov till exempel.

Åsa

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 14 aug-11 kl 21:45 »
Skillnaden mellan hundar och getter är framför allt att Du inte kan räkna med att en get kan och vill apportera, och så orkar de inte springa långa sträckor.  Getter är kortdistanssprinters.  Och så har de lite annat sätt att lägga sig, och kan inte sitta på baken som hundar.  Söka efter byte, driva andra djur är heller inget för getter.

Men springa, hoppa, klättra, lära sig ord, bli rumsren, åka bil ...  Ingen större skillnad!  :D

Ser fram emot bild på bakåtspringande getter!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Misse

• nr 9424
« Svar #47 skrivet: 14 aug-11 kl 22:13 »
Skillnaden mellan hundar och getter är framför allt att Du inte kan räkna med att en get kan och vill apportera, och så orkar de inte springa långa sträckor.  Getter är kortdistanssprinters.  Och så har de lite annat sätt att lägga sig, och kan inte sitta på baken som hundar.  Söka efter byte, driva andra djur är heller inget för getter.

Men springa, hoppa, klättra, lära sig ord, bli rumsren, åka bil ...  Ingen större skillnad!  :D

Ser fram emot bild på bakåtspringande getter!  :D

Jag hade för länge sen en kompis som hade en gaska stor (hög) get. När hon var ute på lååånga joggingturer så kutade geteabocken brevid och när hon cyklade så var den mä ibland.
Betedde sig en hel del som en hund.

Och bodde i en hundkoja   :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #48 skrivet: 15 aug-11 kl 00:57 »
Ha ha, det hade jag gärna velat se!  ;D
Och get i bil med.

Gwildr

« Svar #49 skrivet: 15 aug-11 kl 12:43 »
Naturligtvis har hundar ett annat rörelsemönster än getter. Men getter kan man också lära sitta, om man nu skulle vilja det, även om det inte kommer naturligt för dem som för hundar. Se detta youtubeklipp!

Clicker trained goat

Hästar kan lära sig apportera, så det går säkert med getter med. Man kan nog inte räkna med att de bär så tunga saker i munnen dock.

Men det kan nog vara roligare att arbeta med att utveckla sådana beteenden som getterna har särskild fallenhet för, som att hoppa upp på saker och balansera. Så det skulle vara kul att testa agility. (Undrar om hundarna skulle få krupp om de kände lukten av get på agilityhindren?)

Jag håller på att förbättra deras koppelträning också. De går med snällt lösa på promenad, men det är bra att kunna gå i koppel också om man skulle vara på ställen där det är mer trafik eller människor. Och i framtiden skulle det vara käckt om de kunde gå fot lösa också vid bilmöten och sånt.

Åsa

Just_me

• Småland
« Svar #50 skrivet: 15 aug-11 kl 13:00 »
Buga fint vore kanske enkelt att lära getter :)
Det lärde jag min häst! Jag barra gav den godis liksom mellan frambenen och flyttade fram ena frambenet mer och mer för varge gång.
Hade kommandot "hälsa fiiint" och det blev mäkta uppskattat av de som såg det :D
Min lilla Flora som hon hette var väldigt stolt av sig också som det arabsto hon var och aplåder och beröm från folk var nått hon älskade! Kanske getter också uppskattar att få visa upp sina konster? ;)

När jag började med klickerträning på min Pitbull hade jag bara läst på och inte gått kurs men det gick det också! Lärde honom olika "danssteg" och även om det var klumpigt och i otakt kunde vi kordinera en liten dans med olika steg efter ett tag! Just när det gäller klickerträning så är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad man kan lära djur!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #51 skrivet: 16 aug-11 kl 21:51 »
Jag tror att man kan träna alla intelligenta djur på något sätt. Det är säkert kul för dom också.

Men det kan nog vara roligare att arbeta med att utveckla sådana beteenden som getterna har särskild fallenhet för, som att hoppa upp på saker och balansera.
Det här tror jag att det gäller för alla djur - man bör försöka hitta någon aktivitet som verkar naturlig för dem och inte som ett cirkusdjur som gör konstiga saker ur deras synvinkel. I filmer tränar dom ju vilka djur som helst nästan.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 24 aug-11 kl 12:46 »
Det är mina getter som Gwildr skriver om  ;D
De är jätteduktiga!  Jag provade att klickerträna dom litegrann i vintras. De är minst lika läraktiga som hundar men ställer högre krav på belöningsformen. För många hundar så är träningen/arbetet i sig självt belönande(arbetslust?), vissa hundar går igång bara på röstbelöning från sin matte/husse, men när det gäller getter(åtminstone den ena av mina getter) så har jag märkt att det krävs att det man belönar dom med faktiskt är något de verkligen vill ha, och kan tänka sig att kämpa för att få. Men det där kanske är olika från get till get också, jag vet inte.
De är väldigt smarta djur i alla fall! det kan ingen ta ifrån dem  ;)

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 25 aug-11 kl 12:20 »
Precis min erfarenhet. Hippievagnen!

Lär en hund något, sen gör den så.  Lär en get något, sen börjar löneförhandlingarna!  ;D

Irmelinis

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 25 aug-11 kl 13:29 »
Jag tror att man kan träna alla intelligenta djur på något sätt. Det är säkert kul för dom också.
Det här tror jag att det gäller för alla djur - man bör försöka hitta någon aktivitet som verkar naturlig för dem och inte som ett cirkusdjur som gör konstiga saker ur deras synvinkel. I filmer tränar dom ju vilka djur som helst nästan.

Vilka djur räknas som icke-intelligenta? *nyfiken*

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 26 aug-11 kl 00:38 »
Maskar kanske, och sniglar och spindlar bör nog räknas till dom mera svårtränade också. Men det går faktiskt att få sniglar att köra ett race åt det håll man vill. Nästan  ;D

http://planetoddity.com/wp-content/uploads/2010/04/giant-african-snail-1.jpg

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 26 aug-11 kl 00:46 »
Det där liknar mera de ovan nämnda löneförhandlingarna!  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #57 skrivet: 26 aug-11 kl 01:07 »
Gör som SAAB isåfall: Arbetarlönerna går före tjänstemännens!

Nina W

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 26 aug-11 kl 01:17 »
Citat Irmelinis: Vilka djur räknas som icke-intelligenta? *nyfiken*

Man sæger fårskallar och korttænkta mænniskor och jag håller nog med... Får føljer flockledarnas exempel utan att tænka... Børjar en springa, så hænger resten på o s v. Ger man dom hø i en høhæck så drar dom ut mest møjligt och kissar på det. Får dom fler æn ett lamm, så ær risken stor att dom bara bryr sig om det førstfødda æn om det inte ær minsta fel på nr två... Och ett bagglamm kan betæcka sin mor medans han fortfarande diar om det inte finns någon ældre bagge i flocken som kør bort honom. Dærfør ær jag måttligt impad av fårs intelligens... Men det skulle inte førvåna mig om det går bra att klickertræna får!

Før øvrigt tycker jag att husdjursaveln ofta fødummar djur. Fjællnæra kor ær smartare æn SLB!
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 02:24 av Nina W »

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 26 aug-11 kl 12:19 »
Før øvrigt tycker jag att husdjursaveln ofta fødummar djur. Fjællnæra kor ær smartare æn SLB!
Ja, de är ju inte avlade på intelligens, som exempelvis vallhundarna.  Där behövs sällan klicker, det säger klick ändå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser