Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klickerträna getter?  (läst 15200 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Klickerträna getter?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-11 kl 03:00 »
Och nu kommer jag ihåg lite från min vilda ungdom:  Man kan inte få getter att lyda på samma sätt som en hund:

Hund:  Du lär den saker, sen gör den så
Get: Du lär den saker, sen börjar förhandlingen:  Hur mycket godis av vilken sort, lönar det sig att göra som man blir ombedd?
Fick tag i en klicker med volymkontroll !! på foderaffären den kostade 50:- och det var en liten tränings guid med den.

I morse började jag med gubben!  ;D  Han sa att han öppnat för hönsen. Och då klickade jag och satte fram kaffet till honom.  ;D  Kunde inte låta bli när jag ändå hade klickern i handen.
.........
I morgon ska jag fortsätta med inkallningen.
Intressant! Funkade han som en hund eller en get?  ;D
Berätta gärna hur det funkar med inkallningen  ;D ;D ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 12 jun-11 kl 08:50 »
Vad säger guiden om hur lång tid som får förflyta mellan klick och när kaffet kommer i munnen på gubben?  ;)

Allvar:  Vad står det i den där guiden om hur man ska påbörja träningen?  Som jag har hört, så ska man allra först träna in att "när det klickar blir det godis", utan några ytterligare "kommandon".  (Jag ogillar det ordet, det låter så auktoritärt.  Jag tycker bättre om "signaler", men det kan missförstås här.)  En beskrev det så här:

"Sätt fram en skål med hundgodis (det var på den tiden ingen ens tänkte tanken att man skulle kunna använda metoden på andra djur) på bordet, och slå dig ner framför TVn.  När hunden gett upp om att få något, så blås i pipan/klicka med klickern och ge samtidigt godiset och vänlighet.  Hunden väntar då på mera, men inget kommer.  När den åter gett upp, klicka och belöna.  Vitsen är att lära hunden att själva ljudet är trevligt och eftersträvansvärt."

Som jag fattat det ska hunden/djuret inledningsvis inte göra något alls för att "förtjäna" belöningen, utan den bara kommer utan förklaring.  Efter ett tag listar jycken ut alldeles själv, att det har med ljudet att göra.

Hur blir det i längden om Du använder samma klick till alla djuren (och till och med till gubben)?  Kommer inte alla varje gång Du klickar, och förväntar sig något trevligt och gott?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 12 jun-11 kl 12:04 »
 När jag klickat in mina hundar har jag bara helt enkelt klickat och snabbt givit dom en godisbit, inget vänta vid någon skål eller så...
Det går fort att dom fattar att klick betyder godis är på väg. Man kan testa genom att klicka när hunden (eller geten :)) inte är "beredd" på att det ska komma ett klick, vänder den sig till dig för att få godiset så har den fattat.
Här finns det massor att läsa om klickerträning, och man kan anmäla sig till en gratis mailkurs som är riktigt bra :)
http://www.canis.se/
                                                Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 12 jun-11 kl 12:37 »
Är getter så pass sugen på kel då?
Vi kör på att år hund inte får godis efter varje gång hon gjort nått bra, fick det tippset av en tränare och det märks att hon blir mer skärpt.

TS skrev att hennes bock gillade kel, det  var det jag tänkte på när jag gav det som exempel!

När man håller på att lära in ett nytt beteende ska det vara belöning varje gång det blir rätt, men sedan kan man med fördel trappa ner hur ofta det kommer belöning. Då får man just den där effekten du beskriver, som om djuret tänker "nähä, dög inte det där? Då får jag väl göra det ännu bättre nästa gång!"

Det gäller bara att inte låta det gå för många repetitioner utan belöning, innan djuret är redo för det. Då är risken att man istället släcker ut beteendet, eftersom det aldrig leder till någonting.
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 12 jun-11 kl 12:41 »
Och en ölburk går precis lika bra som en köpt klicker.

Självklart behöver man inte använda just en klicker, men en klicker har många fördelar. Den har ett tydligt, distinkt ljud och låter precis likadant varje gång. Dessutom är den liten, så att den gott och väl får plats i både handen och fickan. Det är det som gör den överlägsen en ölburk! På samma sätt som det är bra om man kan gömma undan belöningen, bör inte heller klickern (eller motsvarande) vara alltför uppenbar under träningen. Annars kanske djuret bara lyder när du håller en ölburk i handen...  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 12 jun-11 kl 17:49 »
I dag har jag provat på hundarna att de skulle nosa på ett gosedjur så skulle de får godis. De sket fullständigt i gosedjuret och glodde bara på godiset och klickern.

Får nog sätta mig och läsa instruktionen ordentligt. Den är på engelsak så jag var lat och tittade inte i den.

Å gubben är duktig.  ;) ;D  Han brukar lyda utan mutor. Låter han välja vad han vill göra och ställer upp två saker som ska göras också tar han alltid det lättaste jobbet men då blir det å andra sidan gjort.  ;) Som han säger

- Man ska inte förta sig. ;D

Just_me

• Småland
« Svar #26 skrivet: 12 jun-11 kl 18:07 »
I dag har jag provat på hundarna att de skulle nosa på ett gosedjur så skulle de får godis. De sket fullständigt i gosedjuret och glodde bara på godiset och klickern.

Får nog sätta mig och läsa instruktionen ordentligt. Den är på engelsak så jag var lat och tittade inte i den.

Å gubben är duktig.  ;) ;D  Han brukar lyda utan mutor. Låter han välja vad han vill göra och ställer upp två saker som ska göras också tar han alltid det lättaste jobbet men då blir det å andra sidan gjort.  ;) Som han säger

- Man ska inte förta sig. ;D

Tricket är att gömma klickern och godiset första gångerna ;)
Jag lärde min pitbull 19 olika objekt som han efter bara 3-4 dagar kunde skillja på! Askul!
Fokuserar de frö mycket på klickern/godiset är det bra att avbryta och bara göra nått helt annat ett tag.

"Gäsp" och "sträcka på sig" var sånt jag lärde min hund genom att alltid ha klickern och godis på mig :D När han gäspade klickade jag och så fick han godis. Något förvirrande för honom i början men efter ett tag kopplade han vad han hade gjort för att förtjäna klicket ;)

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 12 jun-11 kl 20:08 »
Ja, att "hunden" ska vara oförberedd när det klickar, så man ser om den reagerar, är nog inte så dumt.  Om man sen använder TV eller ej för att uppnå detta är underordnat!  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 jun-11 kl 20:24 »
Tänkte på det att öl burk är ju bra  klicker är ju bättre men fingrarna måste ju va bäst då dom alltid är med liksom ? :)

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 12 jun-11 kl 23:14 »
Tänkte på det att öl burk är ju bra  klicker är ju bättre men fingrarna måste ju va bäst då dom alltid är med liksom ? :)
Jo, det är fördelen med fingrar.  Och rösten.  Fast många har svårt att vara tillräckligt snabba med fingrar och röst.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 13 jun-11 kl 09:57 »
Ett annat knep om djuret bara tittar på godiset istället för att erbjuda beteenden, är att man klickar för minsta lilla rörelse: en liten vridning på huvudet, en gäsp, en blinkning...! Till slut förstår de att de måste göra något för att förtjäna sin belöning och då kan man börja sätta kriterier.

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 jun-11 kl 10:31 »
Jo, det är fördelen med fingrar.  Och rösten.  Fast många har svårt att vara tillräckligt snabba med fingrar och röst.
Tja inte är dom snabbare med såna där inga grejer det tror ja ju inte  men är man inte så bra med fingrarna så är det ju en för del med en sån där knäpp manick :).

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 13 jun-11 kl 13:38 »
Ett annat knep om djuret bara tittar på godiset istället för att erbjuda beteenden, är att man klickar för minsta lilla rörelse: en liten vridning på huvudet, en gäsp, en blinkning...! Till slut förstår de att de måste göra något för att förtjäna sin belöning och då kan man börja sätta kriterier.
Javisst!  Men då har man (ska man ha) redan kommit så långt så att djuret fattar att klicket (eller vad det är) betyder godis.  Om man inte börjar där, tror jag att man lika bra kan låta bli klickern, och gå direkt på godis och/eller annan belöning.

Och så vill jag påminna om Bodil Granbergs - frid över hennes minne - råd:

"Ge aldrig godis med eller utan beröm.  Ge alltid beröm med eller utan godis!"

Detta är viktigare än det först förefaller.

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 13 jun-11 kl 18:47 »
Javisst!  Men då har man (ska man ha) redan kommit så långt så att djuret fattar att klicket (eller vad det är) betyder godis.  Om man inte börjar där, tror jag att man lika bra kan låta bli klickern, och gå direkt på godis och/eller annan belöning.

Och så vill jag påminna om Bodil Granbergs - frid över hennes minne - råd:

"Ge aldrig godis med eller utan beröm.  Ge alltid beröm med eller utan godis!"

Detta är viktigare än det först förefaller.
Fast djuret snappar ganska snabbt upp att klick=godis är på väg även om man börjar direkt med att belöna minsta lilla rörelse som Linnea Christina beskrev. Jag har läst att många som tränar med klicker utelämnar "inklickandet" och kör direkt.
 Jag kan tänka mig att en risk med att traggla på med inklickandet blir att djuret "fastnar" vid klickern och stirrar på den istället för att "erbjuda" beteenden (vilket är det fina med klickerträningen tycker jag), det fungerar ju tom att träna späckhuggare med metoden, djuret erbjuder själv och vi belönar önsvärda beteenden, vi har ju liksom inte en chans att kroppsligt mäta oss med en späckhuggare utan allt måste ske frivilligt...
  Man kan använda ett speciellt ord eller fingerknäppningar, även om klickern har en fördel att alltid låta likadant och ingen kan av misstag använda signalen att godis är på väg utan att det sedan kommer godis, det är ju viktigt att inte "förstöra" den kopplingen.
 En stor fördel för mig med klickeranvändning är att min Border Collie är extremt träningsvillig och han erbjuder beteenden direkt när jag tar fram klickern, för DÅ vet han att det ska tränas in nya saker, det vore jobbigt för både honom och mej om han ständigt skulle gå runt och göra sin "reportoar" för att jag kanske kanske skullle knäppa med fingrarna och belöna....
                                                                Mvh
                                                             Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

getalina

• Halland
« Svar #34 skrivet: 13 jun-11 kl 20:57 »
När de reagerar på en klicker så måste man väl hitta på ett komando ord? Annars vet de ju inte vilket beteende som man önskar för tillfälle.  Då blir det ju gissningar.

Jag började med jyckarna.  Så går jag över till getterna när jag är säker på att jag gör rätt.

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 13 jun-11 kl 21:18 »
När de reagerar på en klicker så måste man väl hitta på ett komando ord? Annars vet de ju inte vilket beteende som man önskar för tillfälle.  Då blir det ju gissningar.

Jag började med jyckarna.  Så går jag över till getterna när jag är säker på att jag gör rätt.

Kommandot lägger man på när beteendet sitter bra, det fina med klickerträning är ju att man inte "straffar" djuret när det gör fel utan man ignorerar (belönar inte) när det inte utför rätt beteende.
 Innan djuret blivit "klickerklokt" och bjuder på beteenden (det tar oftast längre tid om djuret är tränat på "traditionellt" vis innan) så får man slösa med godis på lite alla möjliga beteenden annars slutar det att försöka.
Ett tips att börja med för att få igång en traditionellt tränad hund kan vara att köra 100 saker man kan göra med en låda, ställ fram en kartong och belöna precis allt hunden (eller geten ;)) gör med lådan, tittar på den, nosar på den, krafsar på den osv...
Vill igen tipsa om mailkursen som är gratis och finns här:
www.canis.se
Man får ett kursmail varje dag och där finns "läxor" som ska göra för att komma igång med träningen.
                                          Mvh
                                     Charlotte

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #36 skrivet: 13 jun-11 kl 21:36 »
Viktigt att komma ihåg när man tränar med klicker är att ALLTID ge godis/belöning efter ett klick. Även om man råkar klicka för fel beteende eller är lite för sen med klicket så måste man ge belöningen efteråt. Annars finns en god risk för att effekten med klickern försvinner och djuret slutar att bry sig om klickandet.

Har man fler djur som man tränar så måste man träna ett i taget.
Ta ut geten ur hagen eller stänga in den/de andra hundarna. Annars blir det bara kaos när alla vill vara med ;D

getalina

• Halland
« Svar #37 skrivet: 13 jun-11 kl 21:46 »
Kommandot lägger man på när beteendet sitter bra, det fina med klickerträning är ju att man inte "straffar" djuret när det gör fel utan man ignorerar (belönar inte) när det inte utför rätt beteende.
 Innan djuret blivit "klickerklokt" och bjuder på beteenden (det tar oftast längre tid om djuret är tränat på "traditionellt" vis innan) så får man slösa med godis på lite alla möjliga beteenden annars slutar det att försöka.
Ett tips att börja med för att få igång en traditionellt tränad hund kan vara att köra 100 saker man kan göra med en låda, ställ fram en kartong och belöna precis allt hunden (eller geten ;)) gör med lådan, tittar på den, nosar på den, krafsar på den osv...
Vill igen tipsa om mailkursen som är gratis och finns här:
www.canis.se
Man får ett kursmail varje dag och där finns "läxor" som ska göra för att komma igång med träningen.
                                          Mvh
                                     Charlotte

Nu har jag bokmärkt sidan med kursen.   :D

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 13 jun-11 kl 22:02 »
Ack, den sidan såg trevlig ut.  En annan blir ju sugen, ju, på att klicka och umgås med djuren!  Det ÄR verligen roligt!

Gwildr

« Svar #39 skrivet: 11 jul-11 kl 13:16 »
Vilken rolig tråd!
Hur har det gått?

Man kan antagligen klickerträna de flesta djur. Själv har jag tränat en häst och en kompis har getter som kanske ska tränas lite. Här är en länk om att träna sjöstjärnor och sjöborrar:
http://stalecheerios.com/blog/fish-training/trick-training-urchins-sea-stars/

Mitt i alla träningsiver vill jag bara påpeka en sak. Den bästa träningen är den man slipper utföra.

Om hunden tuggar på möblerna för att den är understimulerad är det bättre att ge den ett mer aktivt liv än att specifikt försöka träna bort tuggningen. Om hästen hugger efter dig när du sadlar har den kanske ont eller så är sadeln kanske obekväm. Många beteenden fösvinner om man åtgärdar grundorsaken, eller helt enkelt ger djuret en alternativ möjlighet att få utlopp för beteendet som inte är skadlig för djuret eller människan.

Jag vet inte om det här är någon som är relevant för den stångande getabocken, men jag tror det alltid är bra att fundera på grundorsaken till problembeteenden. Kanske är det något djuret försöker säga?

Sen är jag ett stort fan av träning. Om man tränar kan man aktivera sitt djur, få mycket bättre kommunikation och relation med det och ha väldigt roligt dessutom!

Jag lärde mig klickerträna (min häst) genom Canis mailskola och klickerträningsböcker för hundar. Funkar det för en häst går det säkert med getter också.

Åsa

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser