Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klickerträna getter?  (läst 15211 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Klickerträna getter?
« skrivet: 09 jun-11 kl 20:03 »
Ja som rubriken anger kan man det?

Vår bock är stor och stark. Hönsens rum ligger innanför getternas. Inte roligt när bocken bankar på dörren och försöker bryta sig in till hönsen när man är där inne. Och sedan får man kämpa sig ut genom dörren och bli överfallen. Har man då något för händer ex. mat o vatten (skålar) till hönsen så blir det än värre. Det får man transportera över huvudet och hoppa o sno rundor och springa gatlopp.

Sedan gillar han att bli kliad och kelad å det är väl bra, men sen ska han lekstångas oxå och det skrämmer en när han kommer i full gallopp eller när han snor runt rumpan å fejar med hornen så man tror att man ska få det i xxxx.

När nya dörren o hagen är klar så byter hönor o getter plats. Å får varsin ingång. Men där är vi inte ännu.

Så vad tror ni? Funkar klicker träning eller vad ska jag göra för att få en lugnare bock? Han är ca ett år gammal o okastrerad.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Klickerträna getter?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 20:41 »
Jag hade tagit fram en liten spray flaska med vatten i. Funkade kanon på min bock. Han är helt lugn och försöker inte ens smita ut ur hagen nu när jag öppnar grinden. En vattenstråle på nosen och han backar direkt. Nu räcker det med att flaskan hänger på grinden. Tar med den in i hagen ibland när han vill stångas. Det hjälper!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 21:22 »
Ja, vatten är effektivt.  Så effektivt faktiskt, så man ska vara lite försiktig med det.  De gillar det INTE!  Men en stråle, liksom en stöt av elstängsel, så att han får en chans att lära sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 21:34 »
Jag tycker du ska testa!
Använd bara nått eget "klicker-godis" och inte nått han kan få lite då och då.
Jag gör så med hunden och det blir lite "lydnad på påse" för när hon ser den typen av godis blir hon jätte skärpt och har 100% fokus på mig :)

Testa och berätta hur det går! Och ha tålamod, det kan nog ta lite lämgre tid än med en hund ;)

Klickerträning är föresten perfekt på hästar :D

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 22:21 »
Fungerar toppen på getter!
Har inte tränat så mycket, bara testat lite och eftersom de oftast inte är tränade på något traditionellt "hundvis" så lär de sig riktigt snabbt.
Klickade en bagge jag hade till att stå stilla när jag klippte honom med maskin. Det gick jättebra.
Lycka till!

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 22:27 »
Så trög jag är. Vattenflaska det hade jag ju ett tag.
Men den använde jag att hälla blodmjöl + vatten i för att spraya grannens buskar med så getterna skulle låta bli dem. Joxet fastnade i flaskan o jag diskad e o satte undan den.  :-[

Får leta på den medetsamma. Tack för påminnelsen.  :D

Klickergodis ja får se vad jag kan hitta på. Nu ska jag googla klickers. Och hur man gör.

Fungerar toppen på getter!
Har inte tränat så mycket, bara testat lite och eftersom de oftast inte är tränade på något traditionellt "hundvis" så lär de sig riktigt snabbt.
Klickade en bagge jag hade till att stå stilla när jag klippte honom med maskin. Det gick jättebra.
Lycka till!

Jösses  :o det lät avancerat. Inte ens hunden står still när jag klipper den. Å jag som behöver klippa klövarna det kunde ju vara en ide att öva på det.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 23:26 »
Den här tråden är ju ännu roligare än Köra Med Getter!  :D

Mera detaljer, Ni som har provat!  Still när man klipper, låter jättepraktiskt.

Lydnad på påse, så länge jag kommer ihåg påsen, så låter det väldigt trevligt och praktiskt.

Och nu kommer jag ihåg lite från min vilda ungdom:  Man kan inte få getter att lyda på samma sätt som en hund:

Hund:  Du lär den saker, sen gör den så
Get: Du lär den saker, sen börjar förhandlingen:  Hur mycket godis av vilken sort, lönar det sig att göra som man blir ombedd?

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 23:35 »
Nu har jag tittat på lite olika klickerträning och den här tyckte jag om.
Jag har kommit till dag 4 och det var väldigt vad den lär sig snabb.  :o

Day 1 Clicker Training Rosemary the Goat (Dec 26 2010)

getalina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 23:39 »
Det finns flera dagar att kolla på, för att se alla så tryck på texten under filmen så kommer ni till sidan där flera klipp ligger.

Day 2 Clicker Training Rosemary the Goat (Dec 27 2010)

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #9 skrivet: 10 jun-11 kl 09:47 »
min kära sambo har fått våra getter att lyssna till när han "knäpper" med ölburken  ::)

han har då för det mesta en folköl med sig när han är ute på gården och jobbar. så när getterna är ute och han vill ha in dem knäpper han till på burken och de följer honom till världs ände  :D ja, och givetvis efterföljs varje ölburksknäpp av lite getgodis  ;)
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 10 jun-11 kl 10:35 »
Detta ska bli synnerligen intressant!  :D  Vi ser med spänning fram emot Dina rapporter, Getalina!

Hm.  Trådskaparen ställer en fråga, som i förlängningen blir besvarad av henne själv ...  ;)

Solöga

• Småland
    • Furukull
« Svar #11 skrivet: 10 jun-11 kl 10:54 »

Och nu kommer jag ihåg lite från min vilda ungdom:  Man kan inte få getter att lyda på samma sätt som en hund:

Hund:  Du lär den saker, sen gör den så
Get: Du lär den saker, sen börjar förhandlingen:  Hur mycket godis av vilken sort, lönar det sig att göra som man blir ombedd?

Det är därför just klickerträningen fungerar så bra. Det blir Geten som tränar sin människa  ;D

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-11 kl 16:16 »
Så nu ska vi in till Markaryd o se om det finns en djuraffär där. Vore kul att börja med klickerträningen omgående. Men vilket godis ska jag ha? Får in på Balkheds o kolla för där kan man köpa foder som man öser upp själv som i en gottaffär.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 jun-11 kl 17:11 »
Kom ihåg att belöningen inte nödvändigtvis måste bestå av godis när man tränar! Om din get gillar att bli kliad och kelad med är det en minst lika bra belöning. Låt honom förtjäna kelstunden – absolut inget kel om han stångas! Min hankanin har jag belönat genom att han får jucka mot min arm... Klart mest effektivt på honom!

Men framför allt är det viktigt att variera belöningen så att det inte blir så som någon beskrev att djuret bara lyder vid åsynen av ett visst sorts godis. Om det är möjligt, håll belöningen dold fram till det ögonblicket den ska delas ut.
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-11 kl 18:38 »
Kom ihåg att belöningen inte nödvändigtvis måste bestå av godis när man tränar! Om din get gillar att bli kliad och kelad med är det en minst lika bra belöning. Låt honom förtjäna kelstunden – absolut inget kel om han stångas! Min hankanin har jag belönat genom att han får jucka mot min arm... Klart mest effektivt på honom!

Men framför allt är det viktigt att variera belöningen så att det inte blir så som någon beskrev att djuret bara lyder vid åsynen av ett visst sorts godis. Om det är möjligt, håll belöningen dold fram till det ögonblicket den ska delas ut.

Är getter så pass sugen på kel då?
Vi kör på att år hund inte får godis efter varje gång hon gjort nått bra, fick det tippset av en tränare och det märks att hon blir mer skärpt.
Finns bra "påsar" som man sätter i bältet som man kan ha godis i, då har man båda händer fria. Tiken vi har lystrar mycket mer till tecken än röst, vet inte om det är för att hon är fd gatuhund men hon är otroligt uppmärksam på kroppsspråk vilket är lite kul för det görr oss väldigt medveten om vad vi sänder för signaler :)

Undrar just om klickerträning vore smart på oxar med?

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 10 jun-11 kl 18:46 »
Varför krångla till det?  Knäckebröd, havre, och som sagt olika sorters smek.  Du får väl prova Dig fram, vad som funkar bäst på just den individen.  Och en ölburk går precis lika bra som en köpt klicker.  Bättre faktiskt, om Du skulle hamna i en uppvisningssituation med 100 hundägare runt omkring, som alla ivrigt klickar åt sina duktiga jyckar ...  Plats för missförstånd.  Allra helst ska man hitta på något helt unikt, som bara kan frambringas av Dig och "gubben".  ;)

Och ja, om det fungerar på getter, så borde det fungera på ALLA våra traditionella husdjur.  De är ju flockdjur allihop, och inställda på att vara till lags.  Metoden är ju normal vid träning av delfiner.

Man undrar var gränsen går ...  Kaniner?  Ormar?  Fiskar?  Fiskar som karp borde gå att träna på något sätt.  Om dom bara hör klicket...

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 10 jun-11 kl 19:17 »
 Man behöver ju inte använda just en klicker, den är ju bara ett sätt att tala om "Bra, belöning är på väg" i exakt rätt ögonblick.
Det jag tycker är så effektivt med klickerträning (eller vad man nu använder som "signal") är att man kan belöna på avstånd just exakt när djuret gör rätt.  Om man vill träna karpar borde ett litet plask i vattnet som man lärt dom att det betyder att godis är på väg fungera bra.
 Med höns fungerar det bra:
http://youtu.be/RJtf9YxZkNI
                                                   Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Solöga

• Småland
    • Furukull
« Svar #17 skrivet: 10 jun-11 kl 21:09 »
Har sett en filmsnutt där en fisk tränades med en ljussignal, ett blink, istället för klick. Tränaren lärde fisken att följa en en pinne (target) som flyttade sig på utsidan av akvariet. Tror att belöningen var nåt i stil med mygglarver. Imponerande!

Har man tränat sin hund med klicker ett tag så brukar det inte vara något problem att träna tillsammans med andra som klickar. Hundar har riktigt bra hörsel och kan avgöra från vem klicket kommer. ;) Men det är klart, om man bara tränat ensam med sin egen hund så blir den nog lite förvirrad till en början om det plötsligt är fler som klickar.

"Problemet" jag har med mina getter är att ALLA vill vara med  :D

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 10 jun-11 kl 22:06 »
Ja, det var nog det jag tänkte på ...   :-[  Om getterna hör godissignaler från alla håll, kanske de inte kommer till just Matte när det gäller ...  Fast, de kanske också är lika duktiga som hundar, det vet vi ju inte än?

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 12 jun-11 kl 01:40 »
Fick tag i en klicker med volymkontroll !! på foderaffären den kostade 50:- och det var en liten tränings guid med den.

I morse började jag med gubben!  ;D  Han sa att han öppnat för hönsen. Och då klickade jag och satte fram kaffet till honom.  ;D  Kunde inte låta bli när jag ändå hade klickern i handen.

Sen fortsatte jag med hundarna. Den gamla vill ha sitt godis genom att skälla men det gick jag inte på i dag. Satt bara stilla med godiset i handen och väntade tills hon tröttnade. Tog lååång tid. När hon satte sig klickade jag och gav henne godiset. Efter några gånger så fattade hon att matte struntade i henne om hon inte satte sig fint. På eftermiddagen så la hon sig på kommando utan att jag förde godiset ner o framåt som jag var tvungen till tidigare. Nu slängde hon sig ikull så fort jag sagt det.  :o  Klicker träning är suverän.

Sedan var det getternas tur. Lite godis ( fårfor) i handen och kallade.
- Kom Malte. Han kom och jag klickade och gav godis. Upprepade det några gånger och han var såå ivrig. Men de andra tyckte det var taskigt så jag fick ta ut Iza ur hagen och fortsätta med henne så hon oxå skulle få gottis.

Hon var duktig hon med. Å sen var det Pucks tur men hon ville bara vara med en gång sedan ville hon knata iväg och jag blev av med lite knoppar på ett nyinköpt plommonträd och en rosenbuske. Så jag fick ta henne i hampan och försöka igen. Vi flyttade oss en bit bort och då gick det bättre.

I morgon ska jag fortsätta med inkallningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser