Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242927 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1200 skrivet: 21 sep-11 kl 09:27 »
Var och handlade i en matbutik jag inte brukar gå till. Där hade dom potäter för 23 kronor kilot  :o Helt vanliga, inget ekologiskt eller specialsorter eller nåt sånt.
Måste vart årets färskpotatis annars så är det rentav ocker .

Existens?

• Gäst
« Svar #1201 skrivet: 21 sep-11 kl 11:16 »
Ja och så kommer detaljhandelns påslag därefter 8). Kolla med branschorg. hur mycket "bonnen" får. Det gäller för allt, mjölk, kött och spannmål. Vi har för många och fördyra mellanhänder i vårt land. Det kommer varken konsumenten eller producenten till godo.

Just detaljhandelns påslag på de vanliga primärprodukterna, kött, ägg och mjölk, är faktiskt väldigt måttliga, sällan mer än max 25%, och på mejeriprodukter ännu mindre. Och som producent tar jag gärna det för att komma ut till så många kunder som det blir när man säljer produkter i en affär.
Säljande handlar alltid om kundunderlag. En större butik, med 10 000 besökare om dan, där behöver inte speciellt många procent plocka med sig just mina grejer för att jag ska få en bra försäljning.
Jämfört med kostnaderna jag har för att locka ut många personer till en gårdsbutik, och få dom att handla permanent där.

Man ska inte vara maniskt rädd för affärer, utan försök utnyttja och samarbeta istället.

Birgit

« Svar #1202 skrivet: 21 sep-11 kl 13:54 »
Håller med Existens. Vad jag ville ha sagt är att producenten inte får så stor del av kakan, vilket den oförskyllt får skulden för många gånger när priserna går upp.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #1203 skrivet: 21 sep-11 kl 20:30 »
Hur bör egentligen en butik definiera färskpotstis? En vecka gammal? En månad gammal? Tre månader gammal? Det fanns färskpotatis (som såg ut som sådan) i samma butik då den gången, men just den här var inte etiketterad som sådan i varje fall.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #1204 skrivet: 21 sep-11 kl 22:53 »
OT.För mig jag läste om en potatisbonde som fick ca 1.70kr kilot för vanlig potatis men sedan tar affären mellan 6 till 8kr kilot. Var väl lite potatiskris i andra länder och då fick dom lite mer när dom sålde dit vad jag minns. Finns nog även kontrakt skrivna till länderna dom sålde till så priserna kanske blir höga här. 8)

Existens?

• Gäst
« Svar #1205 skrivet: 21 sep-11 kl 23:12 »
Hur bör egentligen en butik definiera färskpotstis? En vecka gammal? En månad gammal? Tre månader gammal? Det fanns färskpotatis (som såg ut som sådan) i samma butik då den gången, men just den här var inte etiketterad som sådan i varje fall.

Man får kalla potatis för färskpotatis, om man vill, fram till 1 oktober. Därefter är det vanlig potatis. Färskpotatis är alltså ett begrepp, och har inget direkt med färskheten att göra.

Suresh

• -
« Svar #1206 skrivet: 05 nov-11 kl 01:13 »
De tre största orsakerna bakom den annalkande klimatkatastrofen:

1) Idiotisk energiproduktion och uppvärmning
2) För mycket köttätande
3) Korkat transportväsende

Så sluta nu dumma er och RÄDDA JORDEN. (:)

!

pålle

• Gäst
« Svar #1207 skrivet: 05 nov-11 kl 07:48 »
Nja då är det nog så va det gäller miljön att skogs av verkningarna som är den störta boven inte köttet NN du är nog bara en rabiat vitarian som intar liter vitt kött i mellan varven  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #1208 skrivet: 05 nov-11 kl 09:36 »
De tre största orsakerna bakom den annalkande klimatkatastrofen:

1) Idiotisk energiproduktion och uppvärmning  = Politiska beslut.
2) För mycket köttätande  Fritt valt.
3) Korkat transportväsende  = Politiska beslut.

Så dra du igång dina kollegor istället.

christelle

• Blekinge
« Svar #1209 skrivet: 06 nov-11 kl 10:27 »
Kenneth Hermele, humanekolog, har räknat på vilken diet som är smartast i långa loppet. Diskussionen utgår ffa ifrån frågan om ytor och mark. Enligt Hermele skulle den redan existerande odlade markytan räcka till 25 miljarder människor vid en övergång till vegansk kost.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suresh

• -
« Svar #1210 skrivet: 06 nov-11 kl 10:35 »
Så dra du igång dina kollegor istället.

Jodå, jag skall berätta för dem att jag är anarkist och kåkfarare och att de skall göra som jag säger.

Eller som den frånskilde mannen sade - att betala underhåll är som att mata havre åt en död häst.

Men här är mitt politiska program:

* Koldioxidskatt på köttproduktion, möjligt undantag för Birgits småländska bergsgetter. Skyhöga importtullar på kött,som spritskatten ungefär och utträde ur EU om så behövs.
* Kraftig utbyggnad av järnvägsnätet, särskilt med höghastighetsbanor från Malmö till Stockholm via Jönköping och avstickare till Borås och Göteborg. Med koppling till kontinenten via en andra Öresundsbro. Fett med matarbanor till anknytningsstationerna.
* Vindkraftverk i varenda håla på landet, samt politisk förföljelse av gnälliga anti-vindkraftrörelser.
* lag om att hushåll med egen elproduktion skall kunna sälja kraft tillbaka till nätet
* Kraftigt med forskningsbidrag till solceller, tidvattenkreftverk, elbatterier och andra gröna energikäller.

Vad gäller uppvärmningssidan kan vi ta det lugnt - vi börjar bli ganska duktiga på det nu i Sverige, men byggsektorn måste utsättas för mer konkurrens. Ta hit fler byggfirmor från Polen och Litauen och förenkla byggnormerna. Hur vet jag dock inte.
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 10:45 av Nigantha Nataputta »

Birgit

« Svar #1211 skrivet: 09 nov-11 kl 07:27 »
Citera
Koldioxidskatt på köttproduktion, möjligt undantag för Birgits småländska bergsgetter. Skyhöga importtullar på kött,som spritskatten ungefär och utträde ur EU om så behövs.
Här Nataputta, visar du tydligt din okunskap! Vi har väldigt gott om presumtiva betesarealer i vårt land och tendensen är trots allt längre betessäsonger än det senaste århundradet.
Jag tycker det är skrämmande att det är så få som har öga för hur vår landsbygd ser ut.
Om vi bortser från slätterna (där det odlas åt h-sike för mycket djurfoder) så är övrig mark oftast mest lämplig för just djurhållning.
Importtullar på kött, javisst, men då ska det också straffbeläggas med folk som håller djur på stall året runt med hög kraftfodergiva.

Även djurhållningen ska vara miljöanpassad. Slakten bör ske på hösten, så minskar behov av vinterfoder. Det finns mycket att göra utöver att käka spannmål.

fishyerik

• Uppland
« Svar #1212 skrivet: 25 nov-11 kl 15:19 »
Här är någon som räknat, och kommit fram till att vegankost inte är mer miljövänligt än ens blandkost.

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071008130203.htm

Sen återstår ju frågan om hur mycket man bör äta, vilket många tycks förstå i teorin, men att många inte gör det i praktiken räcker det med ett snabbt ögonkast för att konstatera.

Att det är onödigt miljöbelastande på flera sätt att äta sig till en michelingubbe-figur gäller ju inte bara blandkostare, det gäller likaväl för veganer.

Att beskatta köttproduktion direkt av miljöskäl är typisk politikermisstag, naturligtvis ska man beskatta det som är miljöbelastande, till exempel fossila bränslen. Annars hamnar man ju oundvikligen i situationen att man belägger något väldigt miljövänligt med miljöskatt.

Urträde ur EU? Gärna för mig, men knappast för mijlöns skull. Den mest akuta miljöfrågan är fossil-CO2, och det är en global fråga. Det spelar mindre roll hur Sverige producerar sitt kött i den frågan än hur mycket Sverige kan påverka EU, även om vissa länder i EU är väldigt motvals när de riskerar försämringar för sina bönders lönsamhet, även om det är kortsiktigt tänkande.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1213 skrivet: 06 dec-11 kl 13:52 »
Var det bara jag som läste KOLDIOXIDskatta köttproduktion?

För mig är det = att man blir beskattad efter hur mycket koldioxid som släppts ut från verksamheten.

Naturbeteskossor på ranchdrift = nollskattade. Kraftfoderkossor i lagård = högt beskattade.
//Lina

fishyerik

• Uppland
« Svar #1214 skrivet: 06 dec-11 kl 17:39 »
Var det bara jag som läste KOLDIOXIDskatta köttproduktion?

För mig är det = att man blir beskattad efter hur mycket koldioxid som släppts ut från verksamheten.

Naturbeteskossor på ranchdrift = nollskattade. Kraftfoderkossor i lagård = högt beskattade.

Nja, till exempel den så kallade kopieringsavgiften på band,  DVD mm är ju en avgift för att en del av lagringsmedierna används för olagliga kopior, men den är samma oavsett vad som lagras på medierna.

Alkoholskatten som motiveras med att minska risken för alkoholproblem är densamma oavsett om man köper en flaska bubbel för att vinnaren i en tävling ska spruta det mesta av det över de som inte vann, eller om det är en person som ligger i riskzonen för att förstöra sitt liv, för att inte tala om livet för de närmsta och bli en enorm belastning för samhället.

Om man talar om att lägga särskild beskattning på något med eventuellt undantag för ett litet specifikt fenomen som är fritt från det problem man försöker lösa som det var formulerat i det här fallet är som att tala om att alkoholbeskatta allt alkoholrelaterat, från E85 till allt som säljs på bolaget och T-Röd, med möjligt undantag för alkoholfritt nattvardsvin i en viss specifik kyrka.     

Kött är delar av djur!

JOW

• Värmland
« Svar #1215 skrivet: 06 dec-11 kl 17:52 »
Tja, det var väl inte en så bra liknelse. I ena fallet handlar det ju produktionen går till (kött) och dina exempel handlar det om hur konsumenterna använder produkten vilket är betydligt svårare att kontrollera.

Ska vi ha klimatskatter på mat så bör det vara rättvist så till vida att matproduktion som är klimatbelastande straffas. I den positva ändan finner vi gräsbeteskött och permakulturodling och i den negativa ändan finns all monokulturodling. Kraftfoderuppfödda djur är bara andra steget. Beskatta odlingen av spannmål, oljeväxter mm så slår effekten igenom på den kraftfoderintensiva djuruppfödningen.

fishyerik

• Uppland
« Svar #1216 skrivet: 06 dec-11 kl 19:28 »
Tja, det var väl inte en så bra liknelse. I ena fallet handlar det ju produktionen går till (kött) och dina exempel handlar det om hur konsumenterna använder produkten vilket är betydligt svårare att kontrollera.

Ska vi ha klimatskatter på mat så bör det vara rättvist så till vida att matproduktion som är klimatbelastande straffas. I den positva ändan finner vi gräsbeteskött och permakulturodling och i den negativa ändan finns all monokulturodling. Kraftfoderuppfödda djur är bara andra steget. Beskatta odlingen av spannmål, oljeväxter mm så slår effekten igenom på den kraftfoderintensiva djuruppfödningen.

Du har väl rätt att tycka vad du vill om mina liknelser, det säger väl mer om dig än om mina liknelser eller mig. Vad i odlingen av spannmål och oljeväxter hade du tänkt att det skulle beskattas? Sådd areal, verkar konstigt eftersom det skulle uppmuntra till maximal intensivodling som du verkar vilja komma ifrån. Mängd utsäde, vore extremt lätt att fuska med. Mängd skörd, även det vore som upplagt för fusk det med. 

Nu är du också där och misstar dig med generalisering. Spannmål och oljeväxter förstör väl inte miljön i sig, det är det till exempel här vanliga sätten att odla spannmål och oljeväxter som är problemet. Om det är miljön man vill hjälpa är det naturligtvis konstgödsel, otrevliga bekämpningsmedel och dylikt man ska beskatta.

Kan du motivera varför ekologisk odling av spannmål och oljeväxter ska miljöbeskattas?

För övrigt anses en typ av monokultur så miljövänlig att det får(fått?) rejält med bidrag, nämligen musselodling. Sen finns ju salix som inte är mat men dock monokultur, det anses också miljövänligt. 
Kött är delar av djur!

JOW

• Värmland
« Svar #1217 skrivet: 06 dec-11 kl 19:48 »
Kort svar: All form av odling där jorden plöjs varje år frigör bunden koldioxid ur jorden. Om marken/odlingen sedan bearbetas med fossil energi som insatsvaror så ökar koldioxidutsläppen ytterligare. Om kor eller människor äter spannmålen spelar ingen roll alls för utsläppen av klimatgaser. Vi fiser och dom rapar. Sen är det inte jag som har yrkat på beskattning utan jag anser bara att man bör angripa roten till det onda. Och gärna gynna det som är positivt för miljö, klimat, biologisk mångfald, hälsa mm.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #1218 skrivet: 06 dec-11 kl 20:37 »
Klimatskatt på all matproduktion vore väl bättre.

Har inte riktig koll på hur det gått med lagen om nettodebitering men det har ju tryckts på från många håll, är det inte möjligt nu?

På byggsidan finns ju jättemycket kvar att göra....

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hus-kan-byggas-mer-energisnalt_6682392.svd

* Koldioxidskatt på köttproduktion, möjligt undantag för Birgits småländska bergsgetter. Skyhöga importtullar på kött,som spritskatten ungefär och utträde ur EU om så behövs.
* Kraftig utbyggnad av järnvägsnätet, särskilt med höghastighetsbanor från Malmö till Stockholm via Jönköping och avstickare till Borås och Göteborg. Med koppling till kontinenten via en andra Öresundsbro. Fett med matarbanor till anknytningsstationerna.
* Vindkraftverk i varenda håla på landet, samt politisk förföljelse av gnälliga anti-vindkraftrörelser.
* lag om att hushåll med egen elproduktion skall kunna sälja kraft tillbaka till nätet
* Kraftigt med forskningsbidrag till solceller, tidvattenkreftverk, elbatterier och andra gröna energikäller.

Vad gäller uppvärmningssidan kan vi ta det lugnt - vi börjar bli ganska duktiga på det nu i Sverige, men byggsektorn måste utsättas för mer konkurrens. Ta hit fler byggfirmor från Polen och Litauen och förenkla byggnormerna. Hur vet jag dock inte.
Självhushåll till nytta och nöje

fishyerik

• Uppland
« Svar #1219 skrivet: 06 dec-11 kl 21:26 »
Kort svar: All form av odling där jorden plöjs varje år frigör bunden koldioxid ur jorden. Om marken/odlingen sedan bearbetas med fossil energi som insatsvaror så ökar koldioxidutsläppen ytterligare. Om kor eller människor äter spannmålen spelar ingen roll alls för utsläppen av klimatgaser. Vi fiser och dom rapar. Sen är det inte jag som har yrkat på beskattning utan jag anser bara att man bör angripa roten till det onda. Och gärna gynna det som är positivt för miljö, klimat, biologisk mångfald, hälsa mm.

I mitt tycke var svaret mer svävande än kort. Angripa roten till det onda, vad är det för angrepp du tänker dig då om det inte ska vara skatt, skatt-ekvivalenta avgifter?

Sen kan jag upplysa om att det inte är fossilt kol som lämnar jordytan vid bearbetning, däremot jobbas det en del på att utveckla marknadsföra kol som jordförbättringsmedel, kol från biomassa, ibland kallat biochar. Just jordbruk med plöjning kan alltså bli den akuta lösningen för hur vi faktiskt binder upp kol från atmosfären för en ganska lång tid framöver, i stor skala, kostnadseffektivt och i slutänden lönsamt då det ökar skördarna.

Även korna fiser en del växthusgaser.

Sen är det ju så med växthusgaserna som korna avger att de inte är av fossilt ursprung om de inte matats med föda med fossilt ursprung. Metan är mycket mer potent som växthusgas, så när man räknar i CO2-ekvivalenter framstår de som stora problem i sammanhanget. Men, metan bryts ner till koldioxid och vatten, så om kon fått fossil-CO2-neutral föda kommer effekten på växthuseffekten i sammanhanget att bli  högst temporär.

Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser