Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243124 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1060 skrivet: 21 aug-11 kl 02:40 »
Sedan det här med mjölk,undrar om inte bönderna har lyckats ovanligt bra i sin marknadsföring.Kalk finns i andra produkter. Sesamfrön,Solrosfrön,Grönkål,Bönor,torkade Nypon,Fikon,gröna blad. I andra länder verkar mjölkdrickandet inte vara så utbrett,även många som blir sjuka av mjölk.Genom lite sol får vi vitamin D som behövs för intaget av kalk,kan även använda Fiskleverolja om man så vill. :)

Sällsynt bra lobbying. Om det hade legat i människans natur att behöva bröstmjölk i vuxen ålder för att överleva, då hade vi utrustats med sådan under årmiljoner av mänsklig utveckling - istället för att snylta på en annan arts. Många tål det inte ens.

Andelen laktostoleranta i en population verkar vara proportionell mot längden tid som uppfödning av kreatur och mjölkdrickande har förekommit.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Nä men heller inte häller smörets överlägsna smakaromer . :D

... och sällsynt dåliga stekegenskaper. Tål inte upphettning för då bildas ämnen som inte är bra, sk transfetter. Det är kanske dom som är goda i den "karamelliserade" stekytan. Dessutom saknas essentiella fettsyror nästan helt (linolsyror, linolensyror och arachidonsyra) i smör. I växtoljor finns dom. Växtoljor är även hälsosammare att steka i, detta gäller både kallpressade och raffinerade. Visserligen bildas lätt transfetter även då man steker i kallpressade oljor som tex Virgin olivolja, när man steker i vanlig pannkakstemperatur 180 grader och vad värre är: de förlorar största delen av diverse värdefulla innehållsämnen samt förstörs de fleromättade fettsyrorna. Smör är nog inte tänkt att stekas i utan som mat till kalvarna.

Går litet mera OT från trådämnet:

Raffinerade oljor som folk gärna väljer bort är bättre för stekning i höga temperaturer. Till exempel tistelolja (bäst) och solrosolja eller rapsolja (canola). Även fetter med naturligt hög smältpunkt är bättre än smör i det här hänseendet (välj ohärdade sådana). Kokosfett är ett exempel. Vid lägre tillagningstemperaturer, som tex vid grönsakspannor kan man även välja kallpressade oljor (druvkärneolja eller olivolja tex).

Fast miljövänligare vet jag inte om de raffinerade oljorna är. Man får ut så mycket som 99% av oljeinnehållet vilket är bra, men å andra sidan så krävs det energi till utmalningen, ämnen till extraheringen, energi till upphettningen - vilket är mer än vad som krävs för de kallpressade oljorna (som bara pressas och upphettas till max 60 grader men har lägre mängdutbyte). I det här avseendet kanske smöret klarar sig bra i jämförelse, är ju bara att mjölka och kärna.
« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 02:42 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Suresh

• -
« Svar #1061 skrivet: 21 aug-11 kl 09:17 »
Sällsynt bra lobbying. Om det hade legat i människans natur att behöva bröstmjölk i vuxen ålder för att överleva, då hade vi utrustats med sådan under årmiljoner av mänsklig utveckling - istället för att snylta på en annan arts. Många tål det inte ens.

Inte bara mjölkproducenterna är i arbete har, utan även genetiken,. Två folk på jorden utmärker sig för sin laktostolerans - Skandinaverna och massajenerna. De bor nära en torröken och vi bor nära en köldöken. Tydligen har mjölkproteinet varit så viktiga får oss att en genetisk ursållning skett genom årtusendena. Där har veganerna något att suga på.

Birgit

« Svar #1062 skrivet: 22 aug-11 kl 07:53 »
Ett kort inhopp o:)
Hur ser ni på det ökande antalet glutenintoleranta då? Är det naturlig föda för människor, eller orsaken till det?

Det mesta som sker hos både växter, djur och djuret människa är att det bildas genetiska anpassningar till den miljö där man under en längre period befinner sig. Det är absolut inget konstigt med det. Så har det skett sedan livet uppstod på planeten.

Suresh

• -
« Svar #1063 skrivet: 22 aug-11 kl 08:16 »
Hur ser ni på det ökande antalet glutenintoleranta då? Är det naturlig föda för människor, eller orsaken till det?

Frågan är om antalet har ökat eller om det är lika stort som det alltid har varit. Förr i tiden angavs ofta "klenhet" som dödsorsak då förmågan att diagnosticera överkänslighet saknades.

christelle

• Blekinge
« Svar #1064 skrivet: 22 aug-11 kl 08:54 »

Det mesta som sker hos både växter, djur och djuret människa är att det bildas genetiska anpassningar till den miljö där man under en längre period befinner sig. Det är absolut inget konstigt med det. Så har det skett sedan livet uppstod på planeten.

Ett kort svar  ;D
Intressant men enligt aktuella teorier och forskning så beror inte celiaki på att vi äter för mycket spannmål utan av andra orsaker.
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/barnshalsa/tiofragorsvar/tiofragorochsvar/hurkommerdetsigattforekomstenavastmaallergiertyp1diabetesochglutenintoleransokarsamycket.5.76342e46123a948256580001118.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suresh

• -
« Svar #1065 skrivet: 22 aug-11 kl 08:57 »
Ett kort svar  ;D
Intressant men enligt aktuella teorier och forskning så beror inte celiaki på att vi äter för mycket spannmål utan av andra orsaker.
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/barnshalsa/tiofragorsvar/tiofragorochsvar/hurkommerdetsigattforekomstenavastmaallergiertyp1diabetesochglutenintoleransokarsamycket.5.76342e46123a948256580001118.html

Aha! Vi äter för lite spannmål. ;D

Birgit

« Svar #1066 skrivet: 22 aug-11 kl 09:16 »
Ja och detta var en av många teorier. Man sparar länkar till dem som passar en själv bäst 8)

christelle

• Blekinge
« Svar #1067 skrivet: 22 aug-11 kl 09:41 »
Ja och detta var en av många teorier. Man sparar länkar till dem som passar en själv bäst 8)

Ja det är klart - men ingen teori pratar om att vi äter för mycket spannmål - celiaki är autoimmunt, genetiskt och nära förknippat med diabetes kom med gärna med motargument - och länkar  ;)

Kan bara inte låta bli  ;D
http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/181-koettallergi-ett-outforskat-omrade (sorry Birgit)
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 09:46 av christelle »

Birgit

« Svar #1068 skrivet: 22 aug-11 kl 10:45 »
Gav heller inget att ta på. T.ex skiljer vilda djurs kött sig i detta?
Är det som de vetat i USA sedan länge, att små hundar (typ chihuahua) kan dö av att äta intensivproducerat griskött, beroende på den enorma mängd spannmål grisen konsumerar, medan de tål kött från bökande ute grisar, som endast får små mängder av spannmål.

Jag har hela tiden hävdat att det är spannmålen som förstör kött- och mjölkkvalitén. Det skapar onyttigt fett osv.
I de böcker jag hänvisat till finns mängder av länkar för dem som så önskar.
Det är möjligt att man vid träning av spädbarn kan hjälpa dem att bygga upp sitt immunförsvar mot spannmålen, men den största boomen av glutenintolerans kom vid slutet på 60- och in på 70-talet. Då rekommenderade t.om MVC ofta folk att sluta amma tidigt och gå över till välling (spannmålsbaserat) och framförallt fullkorn, samt att de senare skulle äta spannmålsgröt med syntetisk smak av äpple eller banan. Kvinnans frigörelse kallades det ::). Därifrån har de flesta allergier skenat. Att finna att folk kan vara allergiska mot det eller det är väl inte av intresse? Orsak och sammanhang är det >:D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #1069 skrivet: 22 aug-11 kl 10:54 »
Inte bara mjölkproducenterna är i arbete har, utan även genetiken,. Två folk på jorden utmärker sig för sin laktostolerans - Skandinaverna och massajenerna. De bor nära en torröken och vi bor nära en köldöken. Tydligen har mjölkproteinet varit så viktiga får oss att en genetisk ursållning skett genom årtusendena. Där har veganerna något att suga på.

Nja. Snarare ar det sa att manniskor (eg. alla vuxna daggdjur) ar laktosintorelanta fran borjan. Laktostoleransgenen kom efter att vi blivit bofasta och antas ha spridits fran en eller enstaka individer, nagon gang for cirka 5000 ar sedan. Genen var sa pass viktig for var overlevnad (vi har i norr) att dess barare hade fler barn som overlevde osv. och den sprids fortfarande. Forutom naringen och det stabila intaget finns det flera andra fordelar med att kunna konsumera mjok, som tex. det faktum att mjolk ofta ar renare an vatten!

christelle

• Blekinge
« Svar #1070 skrivet: 22 aug-11 kl 11:56 »
Gav heller inget att ta på. T.ex skiljer vilda djurs kött sig i detta? vadå inget att ta på det är ett i stort sett outforskat område
Är det som de vetat i USA sedan länge, att små hundar (typ chihuahua) kan dö av att äta intensivproducerat griskött, beroende på den enorma mängd spannmål grisen konsumerar, medan de tål kött från bökande ute grisar, som endast får små mängder av spannmål.

Jag har hela tiden hävdat att det är spannmålen som förstör kött- och mjölkkvalitén. Det skapar onyttigt fett osv. tycker nog att det hade varit bra med referns här eller är det bara din personliga åsikt? och vad menar du med osv?
I de böcker jag hänvisat till finns mängder av länkar för dem som så önskar. I stort sett är det Vegomyten du hänvisar till i övrigt är det mest eget tyckande utifrån att du är köttproducent
Det är möjligt att man vid träning av spädbarn kan hjälpa dem att bygga upp sitt immunförsvar mot spannmålen, men den största boomen av glutenintolerans kom vid slutet på 60- och in på 70-talet. Då rekommenderade t.om MVC ofta folk att sluta amma tidigt och gå över till välling (spannmålsbaserat) och framförallt fullkorn, samt att de senare skulle äta spannmålsgröt med syntetisk smak av äpple eller banan. En personlig reflektion här är att ett av mina barn som ammades helt i 1½ år och delvis i fyra år har celiaki - hon har denna sjukdom genetiskt så det hade kvittat om hon fått spannmål eller inte Kvinnans frigörelse kallades det ::). skulle tro att både företag som Semper och Findus hade sina fingrar med i det spelet - man fick reklam direkt på MVC i form av "litteratur" utgivna av dessa företag och där man helt ogenerat rekommenderade sina egna produkter som de bästa för den kommande bebisenDärifrån har de flesta allergier skenat. Att finna att folk kan vara allergiska mot det eller det är väl inte av intresse? nu var det ju du själv som initierade denna debatt  ;D och då får du ju finna dig i mothugg - du är dessvärre inte allvetandeOrsak och sammanhang är det >:D då har du kanske en idé om hur man ska kunna förändra sina gener?

Irmelinis

• Gäst
« Svar #1071 skrivet: 22 aug-11 kl 12:46 »
Jag tror också att kött från betande djur är bättre än från de som är uppfödda på kraftfoder. Däremot är jag inte övertygad om att kött är speciellt nyttigt för oss människor alls. Kanske 2-3% av vår kost, men inte mycket mer.

Ang VEGOMYTEN av Lierre Kieth.. Den boken är ju jättekonstig, tycker jag.

Hon tror ju att alla vegetarianer är likadana, okunniga och naiva unga människor. Varför skulle de vara det?
Dessutom menar hon på att vegetarianer inte kan få barn, och ifall de får barn så är de magra, missbildade eller utvecklingsstörda  :o

Hon anser också att vegetarisk mat leder oavbrutet till näringsbrist! (bara för att hon själv misslyckades) Det vet väl de flesta här inne att det inte är sant. En kost med kött kan likagärna leda till näringsbrist om man inte har tillräckligt med kunskap.

Jag tycker inte boken är någon bra källa, inte heller källorna i boken, eftersom författaren bara presenterar källor som passar till hennes egna åsikter (precis som ni klagar på att vissa gör i denna tråden).

Tännlappen

• -
« Svar #1072 skrivet: 22 aug-11 kl 16:42 »
Farligt med kött tydligen  :o .
http://www.aftonbladet.se/halsa/cancer/article10400009.ab
Huga köttallergi  :o ,naturen kanske slår tillbaks mot köttätarna  :o .

pålle

• Gäst
« Svar #1073 skrivet: 22 aug-11 kl 17:13 »
Hå hå ja ja  vare sig man ät kött ätarre eller inte  så kan man ju få allergier utan nötter med mera. Syn ja kunde inte läsa artikel just nu får göra det senare

Birgit

« Svar #1074 skrivet: 22 aug-11 kl 17:50 »
Citera
Huga köttallergi  :o ,naturen kanske slår tillbaks mot köttätarna  :o

Bara önsketänkande Tännlappen o:)

Tännlappen

• -
« Svar #1075 skrivet: 22 aug-11 kl 18:00 »
Läste sign Irmelis inlägg om boken Vegomyten,har inte själv läst den vilket jag inte ångrar om det är så som Irmelis påstår. Luktar köttindustri sponsring lång väg. :o .

Suresh

• -
« Svar #1076 skrivet: 22 aug-11 kl 18:04 »
Läste sign Irmelis inlägg om boken Vegomyten,har inte själv läst den vilket jag inte ångrar om det är så som Irmelis påstår. Luktar köttindustri sponsring lång väg. :o .

Mitt intryck av Vegomyten (utan att ha läst den) är att det är en fanatisk vegan som har slagit över och blivit fanatisk antivegan. Hon har kommit på att det storskaliga monokulturjordbruket inte är någon bra grej det heller och runt det bygger hon sin nya anti-veganfilosofi.

Tännlappen

• -
« Svar #1077 skrivet: 22 aug-11 kl 18:11 »
Bara önsketänkande Tännlappen o:)
Gissar det dyker upp fler fall nu eftersom kunskapen ökat lite om köttallergin  :-* . 52-årig man, jägare/ diarré och urtikaria sedan 1995. Oftast Symtomfri på köttfri diet. H med kroniska buksmärtorar sista åren även utvecklat en mjölkallergi (RAST 3) som ger

Tännlappen

• -
« Svar #1078 skrivet: 22 aug-11 kl 18:17 »
Ett urklipp jag gjort från en sida,allergisk mot viltkött :o  8) .

Jag har varit vegetarian i cirka 4-5 år efter att ha märkt att min ömhet i leder har upphört sedan jag slutat att äta gris och nötkött.
 Så förra året så tyckte jag att jag skulle prova att börja att äta kött igen,men då endast ekologiskt viltkött,vilket kändes som ett bra val.Alltså,min kropp var då alldeles "ren"från köttprodukter.Köpte hem malet Dov-hjort och gjorde en smarrig köttfärssås.Efter några timmar så kom besvären.Hela kroppen blev röd och flammig och små blåsor spred sig över hela kroppen.Det började att klia nått fruktansvärt,mest i ljumskarna armhålorna och armvecken.Även halsen snörptes igen och fick svårt att andas med tryck över bröstet. Detta pågick i några timmar. Jag slutade naturligtvis med att äta även hjortkött eftersom jag förvånat förstod att min kropp inte tålde detta.Tillbaka till enbart vegetarisk mat.

christelle

• Blekinge
« Svar #1079 skrivet: 22 aug-11 kl 19:18 »
Det är känt sedan lång tid att tex reumatiker mår bättre med en köttfri diet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Bokohammare, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser