Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243600 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1040 skrivet: 20 aug-11 kl 15:54 »
Och då använder man mark som kunde användas till att odla annat på menar jag.

Och vad skulle då 'annat' vara?

Vitsen med t.ex vallodling till djur är ju just att man kan utnyttja marker som inte är lämpliga för varken grönsaker eller lönsam spannmålsodling.

Tännlappen

• -
« Svar #1041 skrivet: 20 aug-11 kl 16:13 »
Måste ju bli enorma vallodlingar för att täcka den enorma djurmängden,foder ges ju även till skogens djur så dom inte svälter eftersom dom är för många.
Mata,visste inte det där om teflon,kanske kan använda flytande margarin istället i en vanlig panna.
Pålle,steker inte själv i smör,gått bra ändå,kanske man missat lite aromer men det kan man klara sig utan,man blir mätt ändå vilket är syftet med maten.  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #1042 skrivet: 20 aug-11 kl 16:36 »
kanske man missat lite aromer men det kan man klara sig utan,man blir mätt ändå vilket är syftet med maten.  :)

Det är ett av syftena med maten, ja. Men för mig finns det betydligt fler, en måltid kan ju också vara en stund av gemenskap, goda smaker och ren njutning.
Det skulle kännas otroligt fjuttigt att bara äta för att bli mätt.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #1043 skrivet: 20 aug-11 kl 17:28 »
Fy vad vi är bortskämda! Att inte vilja äta endast för att bli mätt.. Då äter vi nog för mycket!  ;)

Mata

• Södermanland
« Svar #1044 skrivet: 20 aug-11 kl 18:09 »
Jag tycker nog det verkar som man skulle odla annat än vall på de flesta ställen där vall odlas, men detta område är jag inte så kunnig på... Hmmm...

Vad är det för ställen då som man odlar vall på men som inte är lämpligt för att odla säd eller annat på?

Suresh

• -
« Svar #1045 skrivet: 20 aug-11 kl 18:19 »
Jag tycker nog det verkar som man skulle odla annat än vall på de flesta ställen där vall odlas, men detta område är jag inte så kunnig på... Hmmm...

Vad är det för ställen då som man odlar vall på men som inte är lämpligt för att odla säd eller annat på?

För mager mark, för stenig mark, för torvrik mark. En del av det kan kanske omvandlas till bra jordbruksmark med mycket arbete, men det är enklare att hålla djur på det och använda det för vall.

pålle

• Gäst
« Svar #1046 skrivet: 20 aug-11 kl 18:22 »
Måste ju bli enorma vallodlingar för att täcka den enorma djurmängden,foder ges ju även till skogens djur så dom inte svälter eftersom dom är för många.
Mata,visste inte det där om teflon,kanske kan använda flytande margarin istället i en vanlig panna.
Pålle,steker inte själv i smör,gått bra ändå,kanske man missat lite aromer men det kan man klara sig utan,man blir mätt ändå vilket är syftet med maten.  :)
ja du tycks stoppa i dig hur som hällst välbekommet men det gör inte ja ja gillar när det smakar mat inte massa olja  sen kostar oljan att framställa smör kan du göra för hand .

Tännlappen

• -
« Svar #1047 skrivet: 20 aug-11 kl 18:25 »
För mager mark, för stenig mark, för torvrik mark. En del av det kan kanske omvandlas till bra jordbruksmark med mycket arbete, men det är enklare att hålla djur på det och använda det för vall.
Tror knappast det räcker till vall heller i så fall eftersom det blir så stora mängder med djur.Dessutom blir mycket nedtrampat också så gräsrötterna skadas.Mycket ömtålig mark när det gäller bete,foder. Finns säkerligen grödor för mänsklig mat man kan odla där också. 8)

Tännlappen

• -
« Svar #1048 skrivet: 20 aug-11 kl 18:26 »
ja du tycks stoppa i dig hur som hällst välbekommet men det gör inte ja ja gillar när det smakar mat inte massa olja  sen kostar oljan att framställa smör kan du göra för hand .
Kostar även en hel del med en original Kossa :)

Tännlappen

• -
« Svar #1049 skrivet: 20 aug-11 kl 18:28 »
Fy vad vi är bortskämda! Att inte vilja äta endast för att bli mätt.. Då äter vi nog för mycket!  ;)
Ligger något i det,äter man för att bara lyxäta så blir man nog rund som i Hagalund,äter i onödan  :D .

pålle

• Gäst
« Svar #1050 skrivet: 20 aug-11 kl 18:30 »
Kostar även en hel del med en original Kossa :)
inte då om man sätter käringen att valla kon längs med vägkanterna som förr tills man har slaget se så får det bli bete;D

Charlotte

• -
« Svar #1051 skrivet: 20 aug-11 kl 18:41 »
Om man växlar mellan vall och spannmål på sina åkrar så blir ogräsbesprutning  onödig.
Här i Norrland har vi praktiserat det länge och jag vet faktiskt ingen bonde i närheten som använder gifter.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mata

• Södermanland
« Svar #1052 skrivet: 20 aug-11 kl 19:20 »
Men det är ju det jag undrar över. För om man kan odla säd på ett ställe så kan man odla annat, t e x ärter eller vad helst och då blir det ju relevant när vi talar om de här naturbetesdjuren som alltså inte äter ute året runt.

Läser lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vall_%28jordbruk%29

Citera
Starkt bidragande till att odling av grovfoder på åkrar kunde föras in i växtföljden var Linnés import av kvävefixerande baljväxter som klöver och lusern på 1700-talet. Tidigare hade man varit hänvisade till att ta höet från lågavkastande ängar som aldrig gödslades. Gödseln från djuren som levde på ängshöet under vintern användes istället för tillföra näringsämnen till åkrarna där spannmål och andra grödor odlades. Från detta förhållande kommer ordstävet att "ängen är åkerns moder".

Med tiden blev ängsmarken allt näringsfattigare och man fick låta den ligga i träda med jämna mellanrum. När de kvävefixerande vallväxterna började användas blev det möjligt att odla grödor på åkrarna som faktiskt förbättrade markens näringsstatus och inte bara förbrukade näringsämnen. Man fick "råd" med att odla grovfoder på den värdefulla åkermarken istället för, som tidigare, bara på de svårbrukade ängarna.

Under 1800-talet noterades stora skördeökningar av både vallväxter och andra grödor när ett modernt växeljordbruk med vallodling som ett naturligt inslag i växtföljden infördes.

Idag spelar odling av kvävefixerande vallväxter sin största roll vid ekologisk odling, där den ofta är helt avgörande för att åkermarkens avkastningsförmåga ska kunna upprätthållas, medan man i konventionellt jordbruk styr kvävetillförseln genom användning av konstgödsel och ofta, särskilt vid storskalig spannmålsodling, helt har uteslutet vallen från växtföljden.

Öh... Jag är lite trött just nu och orkar inte riktigt uttrycka mig begripligt kanske.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #1053 skrivet: 20 aug-11 kl 20:38 »
Förr hämtades vinterfoder på mossar och andra ställen i naturen där man inte odlade. Det här samlandet regleras fortfarande av allemansrätten som bland annat begränsar hur många ekollon man får plocka.

Snart kommer Jesus tillbaka och då kommer agnarna skiljas från vetet (veganerna får leva):
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/et-kan-utrota-manskligheten-i-forebyggande-syfte_6401703.svd

Tännlappen

• -
« Svar #1054 skrivet: 20 aug-11 kl 21:50 »
inte då om man sätter käringen att valla kon längs med vägkanterna som förr tills man har slaget se så får det bli bete;D
Går nog åt en del mat för att orka valla kon  ;D .

Tännlappen

• -
« Svar #1055 skrivet: 20 aug-11 kl 21:57 »
Tittar jag på sign Charlottes inlägg och sign Mata,s inlägg  så måste det ju naturligtvis gå att odla människomat  där på ett miljövänligt sätt.  :D

Existens?

• Gäst
« Svar #1056 skrivet: 20 aug-11 kl 23:30 »

Eftersom jag då varit bonde hela mitt liv, så kanske du helt enkelt kan lyssna på den kunskapen...Det ordet i min mening som du missade var 'lönsam'.. Man kan odla vad som helst var som helst i stort sett, men inte med lönsamhet. Jordar i småland som odlas med vall, ger kanske halv spannmålsskörd, jämfört med bra jord i slättbygderna. Det är det som gör att de jordarna aldrig kommer att kunna hävda sig i ett jordbruk utan djur, och därför kommer att planteras igen med skog.

Alternativt slår man upp tusentals hektar växthus..men om det är att bruka jorden på ett förnuftigt sätt...tja..jag vet inte.

Charlotte

• -
« Svar #1057 skrivet: 20 aug-11 kl 23:37 »
Tittar jag på sign Charlottes inlägg och sign Mata,s inlägg  så måste det ju naturligtvis gå att odla människomat  där på ett miljövänligt sätt.  :D
Ja, eftersom det inte spelar någon roll för dig vad du äter bara du blir mätt så funkar det nog för dig att  äta gräs de åren man odlar vall.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #1058 skrivet: 21 aug-11 kl 00:24 »
Ja, eftersom det inte spelar någon roll för dig vad du äter bara du blir mätt så funkar det nog för dig att  äta gräs de åren man odlar vall.
Beta gräs bakom rovdjursavvisande stängsel med vaktLama kanske kan vara framtiden  ;D.Naturligtvis äter jag för att jag är hungrig och vill bli mätt inget konstigt med det vad jag kan se. Det har ju sagts att det är så omöjligt att odla men det går ju,finns t.ex Dinkel. Däremot att ha horder med djur på slybete som även ska gå ute på vintern och hitta mat är nog en omöjlighet.

Tännlappen

• -
« Svar #1059 skrivet: 21 aug-11 kl 01:20 »
Eftersom jag då varit bonde hela mitt liv, så kanske du helt enkelt kan lyssna på den kunskapen...Det ordet i min mening som du missade var 'lönsam'.. Man kan odla vad som helst var som helst i stort sett, men inte med lönsamhet. Jordar i småland som odlas med vall, ger kanske halv spannmålsskörd, jämfört med bra jord i slättbygderna. Det är det som gör att de jordarna aldrig kommer att kunna hävda sig i ett jordbruk utan djur, och därför kommer att planteras igen med skog.

Alternativt slår man upp tusentals hektar växthus..men om det är att bruka jorden på ett förnuftigt sätt...tja..jag vet inte.
Det du skriver där om lönsamhet är ju lite politikerproblem med fördelning (gäller ju livsmedelsförsörjning i landet) inte odlarproblem.Får ju liksom titta på grödor som är lättodlade i dom lite svårare områdena. Dinkel trivs på kalkjordar och passar då bra på Gotland som exempel. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser