Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243030 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1020 skrivet: 20 aug-11 kl 12:39 »
Sedan det här med mjölk,undrar om inte bönderna har lyckats ovanligt bra i sin marknadsföring.Kalk finns i andra produkter. Sesamfrön,Solrosfrön,Grönkål,Bönor,torkade Nypon,Fikon,gröna blad. I andra länder verkar mjölkdrickandet inte vara så utbrett,även många som blir sjuka av mjölk.Genom lite sol får vi vitamin D som behövs för intaget av kalk,kan även använda Fiskleverolja om man så vill. :)

pålle

• Gäst
« Svar #1021 skrivet: 20 aug-11 kl 12:44 »
Sedan det här med mjölk,undrar om inte bönderna har lyckats ovanligt bra i sin marknadsföring.Kalk finns i andra produkter. Sesamfrön,Solrosfrön,Grönkål,Bönor,torkade Nypon,Fikon,gröna blad. I andra länder verkar mjölkdrickandet inte vara så utbrett,även många som blir sjuka av mjölk.Genom lite sol får vi vitamin D som behövs för intaget av kalk,kan även använda Fiskleverolja om man så vill. :)
Ja fisk lever olja det rovfiskar vi ju för i andra läder så de får svälta i stället hur bra är det .

Tännlappen

• -
« Svar #1022 skrivet: 20 aug-11 kl 13:10 »
Fiskleverolja behöver man nog inte rovfiska i andra länder,går väl att göra på Torsklever. Men som sagt en Vegan kanske inte vill ha det. Förstadium till vitamin D finns i torrjäst,olika växter,vissa gröna blad,svamar och oljor,vad jag läst. Gick ju något Tv program om en typ fiskarbefolkning,drack vatten till maten vad jag kunde se.Vissa länder dricks det väl ett alkosvagt vin till maten. :)

pålle

• Gäst
« Svar #1023 skrivet: 20 aug-11 kl 13:19 »
Fiskleverolja behöver man nog inte rovfiska i andra länder,går väl att göra på Torsklever. Men som sagt en Vegan kanske inte vill ha det. Förstadium till vitamin D finns i torrjäst,olika växter,vissa gröna blad,svamar och oljor,vad jag läst. Gick ju något Tv program om en typ fiskarbefolkning,drack vatten till maten vad jag kunde se.Vissa länder dricks det väl ett alkosvagt vin till maten. :)
Vin är ju importerat miljöslöseri.bättre ned kor för mjölken smöret  osten och proteinet

Suresh

• -
« Svar #1024 skrivet: 20 aug-11 kl 13:27 »
Kan ske inte men det blir ju kontentan utav det om vi inte äter  kött som bi produkt annat är bara resurs slöseri.

Det är ett större resursslöseri att använda odlingsbar mark bara för att producera köttdjur. Men om laktovegetarianer och köttätare kan samsas om att ta var sin del av den animala produktionen är väl det bra, om nu inte djurrättsvänliga mejeribönder vill skydda sina husdjur från att bli uppätna. Det går det med och då får konsumenterna av deras produkter bära deras extrakostnader för detta.

Tännlappen

• -
« Svar #1025 skrivet: 20 aug-11 kl 13:35 »
Vin är ju importerat miljöslöseri.bättre ned kor för mjölken smöret  osten och proteinet
Går bra att tillverka vin här  :D . Vad är det för fel på original vatten tro  :) .

pålle

• Gäst
« Svar #1026 skrivet: 20 aug-11 kl 13:39 »
Det är ett större resursslöseri att använda odlingsbar mark bara för att producera köttdjur. Men om laktovegetarianer och köttätare kan samsas om att ta var sin del av den animala produktionen är väl det bra, om nu inte djurrättsvänliga mejeribönder vill skydda sina husdjur från att bli uppätna. Det går det med och då får konsumenterna av deras produkter bära deras extrakostnader för detta.
Det har ja aldrig påstått heller men när en ko blir för gammal för mjölk produktion  så är det väll bättre att ta till vara den  lika så med tjur kalvarna som blir . En bart kött djur är inger som ja diskuterar  överhuvudtaget den är så kallad över produktion i i mina ögon en bart upp byggt för det storskaliga.

pålle

• Gäst
« Svar #1027 skrivet: 20 aug-11 kl 13:41 »
Går bra att tillverka vin här  :D . Vad är det för fel på original vatten tro  :) .
Går inte att steka med eller att lägga på brödet ;D

Suresh

• -
« Svar #1028 skrivet: 20 aug-11 kl 13:41 »
Det har ja aldrig påstått heller men när en ko blir för gammal för mjölk produktion  så är det väll bättre att ta till vara den  lika så med tjur kalvarna som blir . En bart kött djur är inger som ja diskuterar  överhuvudtaget den är så kallad över produktion i i mina ögon en bart upp byggt för det storskaliga.

Jag ser inget syndigt i att ta hand om köttet efter ett gammalt bruksdjur, men man behöver ju inte göra det om man inte är mycket fattig.

pålle

• Gäst
« Svar #1029 skrivet: 20 aug-11 kl 13:43 »
Jag ser inget syndigt i att ta hand om köttet efter ett gammalt bruksdjur, men man behöver ju inte göra det om man inte är mycket fattig.
Sant att man inte behöver men det är ju resurs slöseri .

Suresh

• -
« Svar #1030 skrivet: 20 aug-11 kl 13:47 »
Sant att man inte behöver men det är ju resurs slöseri .

Rika människor har råd med resusrsslöseri på förnyelsebara resurser. Det är t ex lika stort resursslöseri att inte plocka skogarna tokrena från bär och svamp med.

pålle

• Gäst
« Svar #1031 skrivet: 20 aug-11 kl 13:49 »
Det är resursslöseri att inte plocka skogarna tokrena från bär och svamp med.
Ja så je dig ut och plocka då  ;) ;D

Suresh

• -
« Svar #1032 skrivet: 20 aug-11 kl 13:55 »
Ja så je dig ut och plocka då  ;) ;D

Hinner inte idag - jag måste slunga honung och ta hand om det jag redan har plockat.

Tännlappen

• -
« Svar #1033 skrivet: 20 aug-11 kl 13:58 »
Går inte att steka med eller att lägga på brödet ;D
Rapsolja går bra att steka med. Ett riktigt gott bröd behöver man inte lägga något på,blir liksom pålägg på pålägg. Vill man ha något på brödet finns det typ Tartex eller liknande att lägga på kanske kikärtsmos.  8)

pålle

• Gäst
« Svar #1034 skrivet: 20 aug-11 kl 13:58 »
Hinner inte idag - jag måste slunga honung och ta hand om det jag redan har plockat.
A gagg låter som en Tore skogmans visa  stor fiskar valsen ;D

pålle

• Gäst
« Svar #1035 skrivet: 20 aug-11 kl 14:05 »
Rapsolja går bra att steka med. Ett riktigt gott bröd behöver man inte lägga något på,blir liksom pålägg på pålägg. Vill man ha något på brödet finns det typ Tartex eller liknande att lägga på kanske kikärtsmos.  8)
Du kan aldrig få lika fin stekytor  med oljas eller smörets  smaker  så du har inge gorme kultur du att steka ägg i olja är bara äckligt .

Tännlappen

• -
« Svar #1036 skrivet: 20 aug-11 kl 14:20 »
Du kan aldrig få lika fin stekytor  med oljas eller smörets  smaker  så du har inge gorme kultur du att steka ägg i olja är bara äckligt .
Finns ju även teflonstekpannor,där behövs inget smörjmedel.  8)

pålle

• Gäst
« Svar #1037 skrivet: 20 aug-11 kl 14:33 »
Nä men heller inte häller smörets överlägsna smakaromer . :D

Existens?

• Gäst
« Svar #1038 skrivet: 20 aug-11 kl 14:37 »

Säga vad man vill om den här tråden..men den svänger friskt... :)

Mata

• Södermanland
« Svar #1039 skrivet: 20 aug-11 kl 15:14 »
Teflon är giftigt ju och miljöförstörande...  >:(            :D

För övrigt, jag tror min fråga missförstods. Jag menar att köttisarna pratar så mkt om det här med naturbete och hur bra det är och så. Men i praktiken måste väl bönderna som håller köttdjur i Sverige också odla vall till djuren. Inte går de väl ute utan foder även vintertid? Och då använder man mark som kunde användas till att odla annat på menar jag. Om det nu inte är så att naturbetesbönderna går och plockar löv och gräs på de där småländska för odling ej lämpade betesplatserna och torkar detta inför vintern?

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser