Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243297 gånger)

Birgit

SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1000 skrivet: 19 aug-11 kl 10:28 »
Citera
Tror inte det är nöden där i mot lättaste vägen   att få föda på ett bra sätt till våra be hov här i norden .
Exakt pålle, det ger oss den näring vi behöver på ett enkelt sätt.
christinag, speca då upp de näringsämnen vi behöver utöver det en allsidig animalisk kost ger? Då menar jag att man använder även inälvor, kött, mjölk, ägg osv. Det som saknas är minimalt och lätt att komplettera med vad som finns i naturen (om den får finnas kvar).

Tännlappen kontrar med jorderosion, javisst, när man håller för mycket djur på för lite, eller för känslig mark, vem har talat om detta? Inte jag.
Människans påverkan på planeten med odlingar od. hade varit ringa om vi inte förökat oss som vi gjort och gör. Att vi förökar oss som vi gör beror på våra odlingar. Men då detta knappast kan fortgå, så blir vi tvungna att tänka om, om vi vill överleva som art. Vi håller på att måla in oss i ett hörn.

Detta oavsett om jag generaliserar eller inte. Jag lämnar denna tråd nu så de klagande grönsakerna kan ta över, eller kanske spannmålens lovsång >:D

bondobjekt

• Gäst
« Svar #1001 skrivet: 19 aug-11 kl 10:38 »
Att artificiell köttproduktion är mer krävade och belastar miljön har varit känt sedan sjuttiotalet. Det är ett tragiskt faktum att människan är så förändringsobenägen att vi ens behöver debattera ämnet.

Existens?

• Gäst
« Svar #1002 skrivet: 19 aug-11 kl 11:55 »
Har inte läst igenom hela tråden men resonerar så här:

Lite konstigt att du hoppar in på sidan 50-nånting i en tråd med den kommentaren, och sen kritiserar folk för att dom inte läst vad som skrivits tidigare.

Det som inte stämmer i ditt resonemang är att du utgår från hur världen ser ut nu, med kreatur och därmed gräsodling och stallgödsel.
I en vegansk värld så finns inga djur, därmed ingen stallgödsel. Det finns inget behov av att odla vall till djur, utan enbart till gröngödsel.
Det måste till enorma odlingar av grönsaker och annat som veganerna tänker leva på, och eftersom det blir såna mängder som ska fram så duger det inte med halvtaskiga småodlingar, utan det måste till växthus och konstbevattningar i långt högre grad än det finns idag.
Då kommer vi verkligen att kunna tala om monokulturer som är helt beroende av konstgödsel och besprutningar.

Detta tillsammans med att se halva Sverige igenvuxet med skog, gör att jag inte ser var miljövinsterna i ett veganskt samhälle skulle kunna finnas.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #1003 skrivet: 19 aug-11 kl 12:47 »
Håller med. Människan är inkonsekvent av naturen och det gäller även mig. Jag kritiserar folk för att inte ta in relevant information. Man kan ju i alla fall läsa vad som står i tråden man svarar på. Felaktig information är irrelevant. Jag tror inte på en vegansk värld och är själv inte vegan men vet att det sedan länge är bekräftat att en större fraktion av matproduktionen måste bestå av vegetabilier för att säkra framtiden. Var har du fått det ifrån att det krävs större odlingar för att odla vegansk mat? Det står ju i tråden att det går åt 1/3 av markarealen. Ska man leva får man fundera på om sju miljarder människor kan leva som man själv gör. I de allra flestas fall kommer man fram till ett nej vilket även gäller mig själv.

Vi drivs snart till att vi måste börja odla människofoder istället för livskvalitet. Sverige behöver växa igen med skog för att vi ska säkra vår energiförsörjning. Vi behöver också återställa beståndet med uroxar som en gång höll landskapet öppet. Idag har vi en miljon nötkreatur (?). Det hade blivit väldigt mycket kor i naturen om vi släppte ut dem. Vad vi har skapat är onaturligt stora artificiella bestånd som bara är till för att tillgodose vår förändringsobenägenhet. Det är knappast vi människor som har skapat den bioligiska mångfald som bönderna är så stolta över att de upprätthåller. Hur man ska odla kan ju diskuteras och har inga svar. Drar en häst mer miljöresurser än en traktor per odlad enhet? Ekologisk odling kräver ännu större areal. Någon sa att Sverige inte kan vara självförsörjande om vi ska börja producera all mat ekologiskt. Drömmer själv om en gård med häst och djur men att det är miljömässigt förvarbart är jag inte säker på. Gör det mest för min egen skull.

Som sagt diskussionen känns en aning meningslös med tanke på att alla tror att de har rätt. Möjligt att jag har fel men har inte sett någon vetenskap som tyder på det.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 17:42 av bondobjekt »

Mata

• Södermanland
« Svar #1004 skrivet: 19 aug-11 kl 22:21 »
En sak jag funderar över. Det här med naturbete och att hålla djur ämnade för slakt på områden som är mindre gynnsamma för odling. Men vad äter djuren under vinterhalvåret då? Ja, alltså så vitt jag vet så odlar de som har slaktdjur på naturbete också vall och säd som de utfodrar dessa djur med vintertid, så halva året är det väl ingen skillnad ändå? Eller?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #1005 skrivet: 20 aug-11 kl 01:13 »
Vi drivs snart till att vi måste börja odla människofoder istället för livskvalitet. Sverige behöver växa igen med skog för att vi ska säkra vår energiförsörjning. Vi behöver också återställa beståndet med uroxar som en gång höll landskapet öppet. Idag har vi en miljon nötkreatur (?). Det hade blivit väldigt mycket kor i naturen om vi släppte ut dem. Vad vi har skapat är onaturligt stora artificiella bestånd som bara är till för att tillgodose vår förändringsobenägenhet. Det är knappast vi människor som har skapat den bioligiska mångfald som bönderna är så stolta över att de upprätthåller.
Ja precis. Vem har sagt att ett veganskt samhälle måste vara djurfritt?

En sak jag funderar över. Det här med naturbete och att hålla djur ämnade för slakt på områden som är mindre gynnsamma för odling. Men vad äter djuren under vinterhalvåret då? Ja, alltså så vitt jag vet så odlar de som har slaktdjur på naturbete också vall och säd som de utfodrar dessa djur med vintertid, så halva året är det väl ingen skillnad ändå? Eller?
Tchah, vad äter renar och bisonoxar på vintern? Dom går inte på våra monokulturer åkrarna och letar mat vad jag vet.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #1006 skrivet: 20 aug-11 kl 11:43 »
Tittar man i Fårtråden så köps det vinterfoder,rundbalar är väl det som gäller,går väl åt mer energi att göra sådana balar än vanliga höbalar. Som nu äts det bortåt 800 miljoner kilo kött,blir så många djur att det inte är möjligt att dom ska äta sly och då leta mat själva på vintern. Blir nog inget med det extensiva betet där inte.  :)

Suresh

• -
« Svar #1007 skrivet: 20 aug-11 kl 11:48 »
Människan var inte mogen att möta planetens rikedomar, därför blir också rikedomens era kort.

Existens?

• Gäst
« Svar #1008 skrivet: 20 aug-11 kl 11:50 »
Sverige behöver växa igen med skog för att vi ska säkra vår energiförsörjning.

Om det är en förutsättning för ett veganskt samhälle, så tycker iaf jag att det är en kraftig miljöpåverkan.

Ja precis. Vem har sagt att ett veganskt samhälle måste vara djurfritt?

Vad är det för djur som skulle finnas i en sån utsträckning så de har nån som helst betydelse för gödselförsörjningen och att hålla landskapet öppet? Ska vi har fritt strövande kor i naturen som ingen får röra?

pålle

• Gäst
« Svar #1009 skrivet: 20 aug-11 kl 11:51 »
Vad lever mjölkkor på under vintern ? då får väll av stå mjölken men som faktisk är ganska viktig   då vi behöver kalk

Suresh

• -
« Svar #1010 skrivet: 20 aug-11 kl 11:53 »
Om det är en förutsättning för ett veganskt samhälle, så tycker iaf jag att det är en kraftig miljöpåverkan.

Miljöpåverkan är OK. Miljöförstörelse är inte OK.

Citera

Vad är det för djur som skulle finnas i en sån utsträckning så de har nån som helst betydelse för gödselförsörjningen och att hålla landskapet öppet? Ska vi har fritt strövande kor i naturen som ingen får röra?

Om de överlever vargarna, så varför inte?

Suresh

• -
« Svar #1011 skrivet: 20 aug-11 kl 11:55 »
Vad lever mjölkkor på under vintern ? då får väll av stå mjölken men som faktisk är ganska viktig   då vi behöver kalk

Jag tror att produktionsförhållandet ,mellan vegetabiliskt protein, mjölkprotein och köttprotein är ungefär 1:2:10

Dvs mjölkkor kräver dubbelt så stor areal som gröna växter, men köttkor som inte mjölkas kräver 10 ggr så mycket för att leverera samma proteinmängd.

pålle

• Gäst
« Svar #1012 skrivet: 20 aug-11 kl 11:56 »

Om de överlever vargarna, så varför inte?
Skulle va roligt att se dej ut å mjölka en vild ko  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #1013 skrivet: 20 aug-11 kl 11:57 »
Jag tror att produktionsförhållandet ,mellan vegetabiliskt protein, mjölkprotein och köttprotein är ungefär 1:2:10

Dvs mjölkkor kräver dubbelt så stor areal som gröna växter, men köttkor som inte mjölkas kräver 10 ggr så mycket för att leverera samma proteinmängd.
Så du dricker inte mjölk så?

Suresh

• -
« Svar #1014 skrivet: 20 aug-11 kl 11:59 »
Så du dricker inte mjölk så?

Inte så mycket, men jag äter bra med ost.

Suresh

• -
« Svar #1015 skrivet: 20 aug-11 kl 12:00 »
Skulle va roligt att se dej ut å mjölka en vild ko  ;D

Jag tror att det är klokare att mjölka tamboskap.

pålle

• Gäst
« Svar #1016 skrivet: 20 aug-11 kl 12:02 »
Inte så mycket, men jag äter bra med ost.
Se där då får du ju av stå från dessa godsaker då  o vi inte ska ha några kor

Suresh

• -
« Svar #1017 skrivet: 20 aug-11 kl 12:02 »
Se där då får du ju av stå från dessa godsaker då  o vi inte ska ha några kor

Jag har aldrig sagt att vi inte skall ha kor. Jag är inte vegan.

pålle

• Gäst
« Svar #1018 skrivet: 20 aug-11 kl 12:03 »
Jag tror att det är klokare att mjölka tamboskap.
Sant så hur gör vi nu då?

pålle

• Gäst
« Svar #1019 skrivet: 20 aug-11 kl 12:06 »
Jag har aldrig sagt att vi inte skall ha kor. Jag är inte vegan.
Kan ske inte men det blir ju kontentan utav det om vi inte äter  kött som bi produkt annat är bara resurs slöseri.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Fiat

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser