Hur kan det vara miljövänligare vegan?

Startat av sharkwater, 08 Jun-11 kl 09:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pålle

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 14 Aug-11 kl 22:34

Du ville veta var det fanns urskog.
inte är nationalparkerna urskog i alla fall då vet du inte va urskog är i så fall  begreppet urskog är bara en lögn .

Suresh

Citat från: pålle skrivet 14 Aug-11 kl 22:40
inte är nationalparkerna urskog i alla fall då vet du inte va urskog är i så fall  begreppet urskog är bara en lögn .

Sluta babbla, pålle och börja googla.

Suresh

Köttätande har sina hälsorisker. (Laktovegetarianism med, kan tilläggas) :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13467744.ab

Ulric Eriksson

Någon urskog att tala om finns knappast i Sverige, möjligen i fjällen. Däremot finns gammal skog som inte rörts av människohand på länge och därför ser "urskogig" ut.

Existens?

Men är verkligen ett urskogsartat område detsamma som en urskog? Är det inte bara ett område som ser ut som en urskog... Nu måste nog begreppen redas ut mer minutiöst.. ::)

Birgit

CitatKanske köttätandet i stor mängd som gör välfärdssjukdomarna
Det var ju just kött de livnärde sig på innan ::) Val, säl, isbjörn och fisk. De åt inte spannmål och socker alls.

Nigantha Nataputta
Det du visar bild på är närmast en gammal, men planterad granskog. Det är ingen urskog. Bilden visar en monokultur, där väldigt lite biologisk mångfald existerar. (Utöver att det är mumma för granbarkborrar! Men de ska ju också leva 8)
Dessutom har pålle fullkomligt rätt, nästan all skog i vårt land är påverkad av människor och av vår djurhållning. Vårt land för 10 000 år sedan såg inte alls ut som idag.
Det vi kallar urskog, är precis som Ulric påpekar, gammal skog, som inte rörts på länge av människan.

CitatKöttätande har sina hälsorisker. (Laktovegetarianism med, kan tilläggas) :
Veganism också!

Birgit

Angående länken om tjuren, så åt han den inte, den levde
CitatNigantha Nataputta
. Och innan vi höll tamboskap fanns betydligt farligare gräsätare än tjurar.

pålle

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 15 Aug-11 kl 04:47
Sluta babbla, pålle och börja googla.
Va det gäller urskog då är du så har du ingen aning  det finns ingen urskog I Sverige bara gammelskog sen kan du Google så mycket du vill  ja bor viden nationalpark men inte är det någon urskog där bara gammalskog kände till å med den gubben som var den drivande kraften för skapandet av parken här i Tidveden du som ska va så lärd borde veta bättre det finns ingen urskog i Sverige i anat fall får du bevisa det .

Suresh

Citat från: Birgit skrivet 15 Aug-11 kl 07:40
Angående länken om tjuren, så åt han den inte, den levde .

Hurra. :D

Suresh

Citat från: pålle skrivet 15 Aug-11 kl 07:51
Va det gäller urskog då är du så har du ingen aning  det finns ingen urskog I Sverige bara gammelskog sen kan du Google så mycket du vill  ja bor viden nationalpark men inte är det någon urskog där bara gammalskog kände till å med den gubben som var den drivande kraften för skapandet av parken här i Tidveden du som ska va så lärd borde veta bättre det finns ingen urskog i Sverige i anat fall får du bevisa det .

Det finns urskog i Sverige. Om inte du tror det får du bevisa motsatsen.

För övrigt är det hög tid att vi återskapar så mycket orörd mark som det går. Sluta bruka skogen.

pålle

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 15 Aug-11 kl 07:54
Det finns urskog i Sverige. Om inte du tror det får du bevisa motsatsen.

För övrigt är det hög tid att vi återskapar så mycket orörd mark som det går. Sluta bruka skogen.
Städa i din egen garderob först du det var väll ändå du som kom med påståendet så sluta och slingra dig förövrigt håller ja med .

Existens?

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 15 Aug-11 kl 07:54

Vem ska återskapa den om det inte finns betande djur? Bidragsfinansierade gubbar som går med lie?

Suresh

Citat från: Existens? skrivet 15 Aug-11 kl 08:05
Vem ska återskapa den om det inte finns betande djur? Bidragsfinansierade gubbar som går med lie?

Här är mitt förslag:

Man gör inte ett skit och så växer allt igen. Fallet löst. ( Fast bidragsfinansieringen kan vi fortsätta med. )

Existens?

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 15 Aug-11 kl 08:06
Här är mitt förslag:

Man gör inte ett skit och så växer allt igen. Fallet löst. ( Fast bidragsfinansieringen kan vi fortsätta med. )

Aha..du menar alltså återskapa orörd mark i meningen att få mer orörd mark. Då är jag med.. :)

pålle

Citat från: Existens? skrivet 15 Aug-11 kl 08:09
Aha..du menar alltså återskapa orörd mark i meningen att få mer orörd mark. Då är jag med.. :)
Det ska nog bli urskog igen om tusen år eller så den där indiern ;D

Existens?

Ja, jag är ju bonde..så för mig betyder återskapa, att göra åker och odling.. :)

Suresh

Citat från: Existens? skrivet 15 Aug-11 kl 09:56
Ja, jag är ju bonde..så för mig betyder återskapa, att göra åker och odling.. :)

"Grundorsaken bakom de flesta meningsskiljaktligheter är att man inte korrekt definierar de begrepp man använder sig av"

Något smartarsel , låt oss säga Voltaire.

pålle

Citat från: Nigantha Nataputta skrivet 15 Aug-11 kl 16:43
"Grundorsaken bakom de flesta meningsskiljaktligheter är att man inte korrekt definierar de begrepp man använder sig av"

Något smartarsel , låt oss säga Voltaire.
du är väll inte den som ska kasta första stenen  när tala du klartext sist ? :)

Suresh

Citat från: pålle skrivet 15 Aug-11 kl 16:46
du är väll inte den som ska kasta första stenen  när tala du klartext sist ? :)

Definiera klartext.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

473 Gäster, 1 användare
Björnliden