Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243031 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #920 skrivet: 14 aug-11 kl 22:40 »

Du ville veta var det fanns urskog.
inte är nationalparkerna urskog i alla fall då vet du inte va urskog är i så fall  begreppet urskog är bara en lögn .

Suresh

• -
« Svar #921 skrivet: 15 aug-11 kl 04:47 »
inte är nationalparkerna urskog i alla fall då vet du inte va urskog är i så fall  begreppet urskog är bara en lögn .

Sluta babbla, pålle och börja googla.

Suresh

• -
« Svar #922 skrivet: 15 aug-11 kl 04:51 »
Köttätande har sina hälsorisker. (Laktovegetarianism med, kan tilläggas) :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13467744.ab

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #923 skrivet: 15 aug-11 kl 06:37 »
Någon urskog att tala om finns knappast i Sverige, möjligen i fjällen. Däremot finns gammal skog som inte rörts av människohand på länge och därför ser "urskogig" ut.

Existens?

• Gäst
« Svar #925 skrivet: 15 aug-11 kl 07:29 »
Men är verkligen ett urskogsartat område detsamma som en urskog? Är det inte bara ett område som ser ut som en urskog... Nu måste nog begreppen redas ut mer minutiöst.. ::)

Birgit

« Svar #926 skrivet: 15 aug-11 kl 07:36 »
Citera
Kanske köttätandet i stor mängd som gör välfärdssjukdomarna
Det var ju just kött de livnärde sig på innan ::) Val, säl, isbjörn och fisk. De åt inte spannmål och socker alls.

Nigantha Nataputta
Det du visar bild på är närmast en gammal, men planterad granskog. Det är ingen urskog. Bilden visar en monokultur, där väldigt lite biologisk mångfald existerar. (Utöver att det är mumma för granbarkborrar! Men de ska ju också leva 8)
Dessutom har pålle fullkomligt rätt, nästan all skog i vårt land är påverkad av människor och av vår djurhållning. Vårt land för 10 000 år sedan såg inte alls ut som idag.
Det vi kallar urskog, är precis som Ulric påpekar, gammal skog, som inte rörts på länge av människan.

Citera
Köttätande har sina hälsorisker. (Laktovegetarianism med, kan tilläggas) :
Veganism också!

Birgit

« Svar #927 skrivet: 15 aug-11 kl 07:40 »
Angående länken om tjuren, så åt han den inte, den levde
Citera
Nigantha Nataputta
. Och innan vi höll tamboskap fanns betydligt farligare gräsätare än tjurar.

pålle

• Gäst
« Svar #928 skrivet: 15 aug-11 kl 07:51 »
Sluta babbla, pålle och börja googla.
Va det gäller urskog då är du så har du ingen aning  det finns ingen urskog I Sverige bara gammelskog sen kan du Google så mycket du vill  ja bor viden nationalpark men inte är det någon urskog där bara gammalskog kände till å med den gubben som var den drivande kraften för skapandet av parken här i Tidveden du som ska va så lärd borde veta bättre det finns ingen urskog i Sverige i anat fall får du bevisa det .

Suresh

• -
« Svar #929 skrivet: 15 aug-11 kl 07:52 »
Angående länken om tjuren, så åt han den inte, den levde .

Hurra. :D

Suresh

• -
« Svar #930 skrivet: 15 aug-11 kl 07:54 »
Va det gäller urskog då är du så har du ingen aning  det finns ingen urskog I Sverige bara gammelskog sen kan du Google så mycket du vill  ja bor viden nationalpark men inte är det någon urskog där bara gammalskog kände till å med den gubben som var den drivande kraften för skapandet av parken här i Tidveden du som ska va så lärd borde veta bättre det finns ingen urskog i Sverige i anat fall får du bevisa det .

Det finns urskog i Sverige. Om inte du tror det får du bevisa motsatsen.

För övrigt är det hög tid att vi återskapar så mycket orörd mark som det går. Sluta bruka skogen.

pålle

• Gäst
« Svar #931 skrivet: 15 aug-11 kl 07:58 »
Det finns urskog i Sverige. Om inte du tror det får du bevisa motsatsen.

För övrigt är det hög tid att vi återskapar så mycket orörd mark som det går. Sluta bruka skogen.
Städa i din egen garderob först du det var väll ändå du som kom med påståendet så sluta och slingra dig förövrigt håller ja med .

Existens?

• Gäst
« Svar #932 skrivet: 15 aug-11 kl 08:05 »

Vem ska återskapa den om det inte finns betande djur? Bidragsfinansierade gubbar som går med lie?

Suresh

• -
« Svar #933 skrivet: 15 aug-11 kl 08:06 »
Vem ska återskapa den om det inte finns betande djur? Bidragsfinansierade gubbar som går med lie?

Här är mitt förslag:

Man gör inte ett skit och så växer allt igen. Fallet löst. ( Fast bidragsfinansieringen kan vi fortsätta med. )

Existens?

• Gäst
« Svar #934 skrivet: 15 aug-11 kl 08:09 »
Här är mitt förslag:

Man gör inte ett skit och så växer allt igen. Fallet löst. ( Fast bidragsfinansieringen kan vi fortsätta med. )

Aha..du menar alltså återskapa orörd mark i meningen att få mer orörd mark. Då är jag med.. :)

pålle

• Gäst
« Svar #935 skrivet: 15 aug-11 kl 08:12 »
Aha..du menar alltså återskapa orörd mark i meningen att få mer orörd mark. Då är jag med.. :)
Det ska nog bli urskog igen om tusen år eller så den där indiern ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #936 skrivet: 15 aug-11 kl 09:56 »
Ja, jag är ju bonde..så för mig betyder återskapa, att göra åker och odling.. :)

Suresh

• -
« Svar #937 skrivet: 15 aug-11 kl 16:43 »
Ja, jag är ju bonde..så för mig betyder återskapa, att göra åker och odling.. :)

"Grundorsaken bakom de flesta meningsskiljaktligheter är att man inte korrekt definierar de begrepp man använder sig av"

Något smartarsel , låt oss säga Voltaire.

pålle

• Gäst
« Svar #938 skrivet: 15 aug-11 kl 16:46 »
"Grundorsaken bakom de flesta meningsskiljaktligheter är att man inte korrekt definierar de begrepp man använder sig av"

Något smartarsel , låt oss säga Voltaire.
du är väll inte den som ska kasta första stenen  när tala du klartext sist ? :)

Suresh

• -
« Svar #939 skrivet: 15 aug-11 kl 17:13 »
du är väll inte den som ska kasta första stenen  när tala du klartext sist ? :)

Definiera klartext.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser