Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243026 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #720 skrivet: 31 jul-11 kl 01:49 »
Då minns du nog fel..eller har fått till dig fel 'fakta'. Jag har inte sett länken, men misstänker att den går till 'rättvis mat', för där figurerar siffran 80 miljarder till köttindustrin.
När en sån organisation skriver en sak, så betraktar jag det inte som fakta, utan propaganda. Där står t.ex att det utgår eu-stöd för att föda upp grisar. Bara som ett exempel så är det helt felaktigt, grisar är en av få produktioner som vackert får klara sig utan eu-stöd. Det är därför grisbönder lägger ner.
I övrigt så subventioneras all matproduktion, även grönsaksproduktion.
Svårt att plöja i siffrorna,hitta nya,men pengarna till köttstödet kan man slopa,lägga på grönt i stället.

Suresh

• -
« Svar #721 skrivet: 31 jul-11 kl 01:52 »
Finns alternativ till löpe,bara googla  :)

För hemgjord färskost behövs inga tillsatser alls - bara filtrera yoghurt eller vänta på den första lilla klumpen i färskmjölken och sen koka. :)

Tännlappen

• -
« Svar #722 skrivet: 31 jul-11 kl 01:54 »
Det är riktigt, det finns alltid nån annan som är billigare. Men det handlar inte om mystiska pengar som tillförs nånstansifrån, utan andra prioriteringar..billigare löner, billigare foder och byggnader. Högre produktion.

Det jag vill ha reda på är vilka pengar Tännlappen syftar på när h'n påstår att det är så astronomiska summor som går till 'köttindustrin'. Det kan ju knappas vara pengarna som vi betalar för köttet, som åsyftas. Grönsaker är ju såvitt jag minns nåt som jag betalar för i affären också, de är ju inte gratis.
Statliga subventioner finns ju, men de går ju till spannmål också, det är inte förbehållet 'köttindustrin'.

Likaså vill jag veta vad det är för fantastisk mängd energi som går åt till köttet..eftersom det tydligen ska räcka för att värma upp alla växthus som kommer att behövas.
En sammanblandning med begreppet växthusgaser kanske...
Går väl åt lite energi för att frysa köttet,transporter,ja..hela köret som man nog kan kvitta mot växthusodling.  8)

Suresh

• -
« Svar #723 skrivet: 31 jul-11 kl 01:56 »
Inom buddhismen har det tydligen funnits en omfattande diskussion om en vegetarisk kosthållning är att påbjuda, rekommendera eller tiga kring:

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_vegetarianism

Tännlappen

• -
« Svar #724 skrivet: 31 jul-11 kl 01:57 »
Jag är en praktiker, jag pratar inte teoretiskt. Till skillnad från många andra i tråden.  De praktiska frågorna, som går att ta på, de får man aldrig några svar på, eftersom det inga finns.
Och situationen med ett igenvuxet och skogsplanterat sverige gäller om vi skulle övergå till ett helt vegetariskt samhälle.
Och jag har ett otal gånger förklarat anledningen till att det blir så.
Förstår inte varför allt skulle växa igen för att man äter vegetariskt,vi behöver väl fortfarande ved,virke,papper o,dylikt från skogen,därför måste den skötas  :)

jenses

• Gäst
« Svar #725 skrivet: 31 jul-11 kl 01:58 »

Suresh

• -
« Svar #726 skrivet: 31 jul-11 kl 01:59 »
Förstår inte varför allt skulle växa igen för att man äter vegetariskt,vi behöver väl fortfarande ved,virke,papper o,dylikt från skogen,därför måste den skötas  :)

För att inte tala om alla mjölkkor, getter och angorafår som fortfarande behöver plats. Fast då är vi inne på vegetarianism och inte veganism.

Tännlappen

• -
« Svar #727 skrivet: 31 jul-11 kl 02:00 »
Jag kan hålla med om att spannmål, ris och rotfrukter är basmat. Men jag sätter därefter kött före grönsaker.

Nej, jag tror inte på dig vad gäller proteinet, inte med hänsyn tagen till proteinets värde för människa. Men nej, jag orkar inte/har inte tid att sitta och leta länkar om det.

Det tredje påståendet vet jag inte vart du vill komma med? Det är väl ingen som hävdat? Jag vill se djur som betar i marginalmarkerna för att bevara vårt landskap. Till skillnad från dig ser jag ett igenvuxet sverige på grund av vegetarianers ideer, som en stor och dålig miljöpåverkan.
Jäpp..tänkte väl det att du håller med om att kött inte är basmat  :)

jenses

• Gäst
« Svar #728 skrivet: 31 jul-11 kl 02:02 »
Jäpp..tänkte väl det att du håller med om att kött inte är basmat  :)
Nä, det är väl inlägg som är basmat för forumtroll, eller vad, Tännlappen?

Tännlappen

• -
« Svar #729 skrivet: 31 jul-11 kl 02:05 »

Broberg

• Gäst
« Svar #730 skrivet: 31 jul-11 kl 02:06 »
Finns alternativ till löpe,bara googla  :)

Och mjölken var det ju...

Suresh

• -
« Svar #731 skrivet: 31 jul-11 kl 02:08 »
En påse med basmat i:

Tännlappen

• -
« Svar #732 skrivet: 31 jul-11 kl 02:09 »
Nä, det är väl inlägg som är basmat för forumtroll, eller vad, Tännlappen?
Inte tänkt som forumtrollinlägg  (:)

Suresh

• -
« Svar #733 skrivet: 31 jul-11 kl 02:10 »
Inte tänkt som forumtrollinlägg  (:)

Bry dig inte om jenses grollinlägg.

Tännlappen

• -
« Svar #734 skrivet: 31 jul-11 kl 02:17 »
En påse med basmat i:

Där  kan man verkligen snacka om basmat  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #735 skrivet: 31 jul-11 kl 02:28 »

Och mjölken var det ju...
Är man vegan äter man troligtvis bönost,vegeterian kan använda mjölkprodukter men kan då utesluta köttmagelöpe om så önskas  8) .

Broberg

• Gäst
« Svar #736 skrivet: 31 jul-11 kl 02:34 »
Är man vegan äter man troligtvis bönost,vegeterian kan använda mjölkprodukter men kan då utesluta köttmagelöpe om så önskas  8) .

Jo, men för att få fram mjölkprodukterna krävs att man betäcker kor som föder kalvar...

Suresh

• -
« Svar #737 skrivet: 31 jul-11 kl 02:39 »
Jo, men för att få fram mjölkprodukterna krävs att man betäcker kor som föder kalvar...

Enligt Mata kan kor bli skendräktiga och börja mjölka utan att ha fått kalv innan.

För övrigt är detta inget problem för en vegetarian. Kommer det en kalv för mycket så slår man ihjäl den eller säljer den till en kristen.

Broberg

• Gäst
« Svar #738 skrivet: 31 jul-11 kl 02:43 »
Enligt Mata kan kor bli skendräktiga och börja mjölka utan att ha fått kalv innan.

För övrigt är detta inget problem för en vegetarian. Kommer det en kalv för mycket så slår man ihjäl den eller säljer den till en kristen.

Jo, fast det verkar ju inte alltid så när de för fram sin sak...

Tännlappen

• -
« Svar #739 skrivet: 31 jul-11 kl 02:49 »
Sedan kan man ju diskutera om mjölk från kor behövs. Här ett recept på pannkakor med mandelmjölk som kan ersätta komjölk.så döm själv.
http://urenergi.wordpress.com/2010/11/30/mormor-urkrafts-recept-pa-smarriga-pannkakor-mina-bohemiskt-ihopslangda-goda-och-nyttiga-gfcfsf/

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
von tratt, Galaxie, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser