Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243355 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #700 skrivet: 31 jul-11 kl 00:52 »
Jag kan hålla med om att spannmål, ris och rotfrukter är basmat. Men jag sätter därefter kött före grönsaker.

Intressant. Överens om guldmedaljen alltså, men andraplatsen kan undersökas vidare.
Citera
Nej, jag tror inte på dig vad gäller proteinet, inte med hänsyn tagen till proteinets värde för människa. Men nej, jag orkar inte/har inte tid att sitta och leta länkar om det.

En tumregel är att det behövs 10 kg växtprotein för att skapa ett kilo animaliskt protein. Det går därmed åt tio gånger så mycket areal åt att skapa kött. Vad gäller proteinets värde för människan har jag svarat på det i ett tidigare inlägg. [/quote]

Citera
Det tredje påståendet vet jag inte vart du vill komma med? Det är väl ingen som hävdat? Jag vill se djur som betar i marginalmarkerna för att bevara vårt landskap. Till skillnad från dig ser jag ett igenvuxet sverige på grund av vegetarianers ideer, som en stor och dålig miljöpåverkan.

Frågan om extensiv boskapsskötsel på marker som inte kan användas för jordbruk tar jag inte ställning till (ur ekologiskt perspektiv), såtillvida att den inte blir så omfattande att den hotar vildlivet.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 01:02 av Nigantha Nataputta »

Existens?

• Gäst
« Svar #701 skrivet: 31 jul-11 kl 00:53 »
Jag hoppas du pratar teoretiskt här, för jag vill inte gå så långt som till att skylla på vegetarianerna för den situation som råder idag i våra marker.

Jag är en praktiker, jag pratar inte teoretiskt. Till skillnad från många andra i tråden.  De praktiska frågorna, som går att ta på, de får man aldrig några svar på, eftersom det inga finns.
Och situationen med ett igenvuxet och skogsplanterat sverige gäller om vi skulle övergå till ett helt vegetariskt samhälle.
Och jag har ett otal gånger förklarat anledningen till att det blir så.

Suresh

• -
« Svar #702 skrivet: 31 jul-11 kl 00:58 »
Vad jag förstår så levererar oxarna under sin livstid enorma mängder urin som samlas och säljs till intressenter som gödsel- eller matjordstillverkare. Oxarna kan nog göra rätt för sig idag, även om dom inte klarar att leverera någon mjölk till ost. Dom tankarna för detta, som är uppställda nära mitt jobb är enorma.

Jag undrar om man kan koppla oxar till turbiner, som de tidigare drog vattenpumpar. Vore intressant att räkna på energiproduktionen där och jämföra den med att bränna fodret direkt i ångkraftverk. För att förbättra oddsen kan man väga in nyttan av gödslet. :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #703 skrivet: 31 jul-11 kl 01:00 »
Handelstullar och importförbud är mestadels mycket dåliga lösningar. De besvaras med motsvarande sanktioner mot export och hämmar utvecklingen  av landets egen produktivitet. Dessutom exploderar smugglingen och korruptionen, samt byråkratin för att försöka komma till rätta med detta. Se Indiens efterkrigshistoria för ett bra exempel. Indien lyfte sig inte ur fattigdomen förrän all lokal protektionism hävdes.

Enda orsaken till att handelsrestriktioner kan vara lönsamt är ur beredskaps - och krigssynpunkt. Om landet behöver upprätthålla en viss grad av olönsam produktion för att inte säkerhetsrisker skall uppstå kan importförbud - eller subvention av lokal produktion - motiveras.
Något jag har i färskt minne är de enorma flyghangar jag såg vid besök i Ryssland, fyllda från golv till tak med exklusiva sidentyger. Dumpa priset och sälja billigt ut till världen? Nähäpp. Hellre låta ruttna eller sälja några få exklusiva grejor till vissa östeuropeiska m.fl. länder med extremt medvetna lyxkonsumenter - till lyxpriser givetvis!

Jag undrar om man kan koppla oxar till turbiner, som de tidigare drog vattenpumpar. Vore intressant att räkna på energiproduktionen där och jämföra den med att bränna fodret direkt i ångkraftverk. För att förbättra oddsen kan man väga in nyttan av gödslet. :)
Hmm, intressant.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Suresh

• -
« Svar #704 skrivet: 31 jul-11 kl 01:04 »
Något jag har i färskt minne är de enorma flyghangar jag såg vid besök i Ryssland, fyllda från golv till tak med exklusiva sidentyger. Dumpa priset och sälja billigt ut till världen? Nähäpp. Hellre låta ruttna eller sälja några få exklusiva grejor till vissa östeuropeiska m.fl. länder med extremt medvetna lyxkonsumenter - till lyxpriser givetvis!

Många svältkatastrofer är framtvingade genom ekonomisk spekulation. Men ett faktiskt livsmedelsunderskott skiljer sig från detta. Varken Ryssland eller Kina vill göra sig beroende av omvärldens välvilja.

jenses

• Gäst
« Svar #705 skrivet: 31 jul-11 kl 01:10 »
Det finns ett ljus i mörkret.

De använder inte löpe?
Vad jag vet är det mycket ovanligt att man använder enzymer av genmodifierade mikroorganismer (förutom i USA).

Dessutom:
Citera
I Sverige kommer den mesta löpen från import eftersom det inte slaktas tillräckligt mycket kalvar i landet.

källa: http://www.livsmedelssverige.se/hem/fragor-a-svar/9-Om%20mejeriprodukter/68-hur_utvinner_mat_lope_ur_kalvmagar.html och http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

Suresh

• -
« Svar #706 skrivet: 31 jul-11 kl 01:15 »
Hur många oxar tror du behövs?
Mejeriproduktion, ja, men som jag tagit upp tidigare, finns andra intressen som köper slaktdjuren och slaktar dem ::).

Citat från: Wikipedia/Medeltidens_mat
Den största andelen av köttet kom från husdjur, även om vilt var hett eftertraktat bland de som kunde få rättigheten att jaga. Nötkött var inte lika vanligt som idag eftersom nötkreatur krävde relativt stor arbetsinsats, betesmarker och foder, och oxar och kor var högt värderade som dragdjur och mjölkproducenter. Nötdjur slaktades först när de blivit uttjänta och var då inte särskilt aptitliga som kött.

Citera
Blåögd?

Tyken eller okunnig?

Suresh

• -
« Svar #707 skrivet: 31 jul-11 kl 01:16 »
De använder inte löpe?
Vad jag vet är det mycket ovanligt att man använder enzymer av genmodifierade mikroorganismer (förutom i USA).

Jag besvarade påståendet om svensk osts gastronomiska smaklöshet.

Suresh

• -
« Svar #708 skrivet: 31 jul-11 kl 01:19 »
De använder inte löpe?

Där har du en kostfråga jag inte inkorporerat i min vegetariska helhetssyn ännu. Grammen ostlöpe i varje Gäsene hushållsost får slinka ner med hänvisning till den ekologiska nyttan av att äta mat som aldrig under produktionsprocessen från råvara till färdig produkt befunnit sig längre från min bostad än 3 km.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 01:23 av Nigantha Nataputta »

Existens?

• Gäst
« Svar #709 skrivet: 31 jul-11 kl 01:27 »
Där har du en kostfråga jag inte inkorporerat i min vegetariska helhetssyn ännu. Grammen ostlöpe i varje Gäsene hushållsost får slinka ner med hänvisning till den ekologiska nyttan av att äta mat som aldrig under produktionsprocessen från råvara till färdig produkt befunnit sig längre från min bostad än 3 km.

Det är ju det jag menar med att när det kommer till praktik, då blir det svårare.

Men visst hämtar väl gäsene mjölk från längre än 3 km? Bröderna.. kan väl inte förse hela mejeriet..

christelle

• Blekinge
« Svar #710 skrivet: 31 jul-11 kl 01:28 »
Men hallå christelle, vilken planet lever du på????
Köttdjuren ska ju för tusan gå på mark som inte odlas!!!!!! hur svårt kan det vara?Hur tänker du nu?Det du beskriver är i princip spannmålsproduktionen.
För min del har jag bara förespråkat extensiv köttproduktion på de marker som inte är lämpade för odling. Alltså inte inkräktar på vegan-käket. >:D
Så behåll du dina fossila bränslen till din vego-kost och se hur långt du kan föda en svältande befolkning på det! Du har ju ingen helhetssyn på vare sig odling eller köttuppfödning. Det du framhärdar är ju just den sjuka livsmedelsframställning som jag vänder mig mot.
Vart vill du komma?????
och hur svårt kan det vara att förstå att jag tycker att det är väl ok att djuren får beta naturligt, vistas ute och ha det bra tills de avlivas - men ta dig bort från din egen ankdamm, öppna ögonen mot världen, andra länder, andra människor och den förfärliga industriella sk produktion som pågår av det kött som ligger i köttdiskarna.
Och när det gäller import av soja så har den inte minskat speciellt. Här runtomkring har de granplanteringar på bördiga åkrar där man kunde odlat ärter/bönor eller andra proteinrika grödor men granar lönar sig väl bättre?
Och sen är jag inte vegan och har aldrig förespråkat vegankost så vänligen håll dig till sanningen när du angriper.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suresh

• -
« Svar #711 skrivet: 31 jul-11 kl 01:31 »

Men visst hämtar väl gäsene mjölk från längre än 3 km? Bröderna.. kan väl inte förse hela mejeriet..

Mejeriet har 23 levererande mjölkbönder i Gäsene härad, om jag minns den senaste siffran rätt. Fröstorp och Gudmundstorp är de två största leverantörerna och befinner sig inom 3- km radien. Då de tillsammans har över 600 kor tror jag att de utgör en så pass bra procent  av den totala invägningen att jag kan låtsas att just mina ostar kommer därifrån. :)

Suresh

• -
« Svar #712 skrivet: 31 jul-11 kl 01:33 »
Det är ju det jag menar med att när det kommer till praktik, då blir det svårare.

Någon gång hört talas om begreppen målsättning och ständigt förbättringsarbete[?
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 01:38 av Nigantha Nataputta »

jenses

• Gäst
« Svar #713 skrivet: 31 jul-11 kl 01:35 »
Jag besvarade påståendet om svensk osts gastronomiska smaklöshet.
Ok, ja, jämförd med de flesta andra svenska ostar går gäseneost faktiskt bra att äta.

Broberg

• Gäst
« Svar #714 skrivet: 31 jul-11 kl 01:38 »
Och sen är jag inte vegan och har aldrig förespråkat vegankost så vänligen håll dig till sanningen när du angriper.

Vad är skillnaden mellan vegan och vegeterian? Mer än att veganerna åtminstone försöker att hålla sig till sin princip.

Suresh

• -
« Svar #715 skrivet: 31 jul-11 kl 01:38 »
Ok, ja, jämförd med de flesta andra svenska ostar går gäseneost faktiskt bra att äta.

Koncensus!

Suresh

• -
« Svar #716 skrivet: 31 jul-11 kl 01:40 »
Vad är skillnaden mellan vegan och vegeterian? Mer än att veganerna åtminstone försöker att hålla sig till sin princip.

Ordet vegetarian är en brittisk uppfinning som omfattar olika varianter av kost som utesluter huvudsakligen rött kött. Vegan är en hårddragning som utesluter allt animaliskt protein.

Det äldsta begreppet i världen för att beskriva vegetarisk kost är sanskritens शाकाहार (shaakaahaar) , vilket betyder "växtätare" och avser en laktovegetarisk kosthållning.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 01:54 av Nigantha Nataputta »

jenses

• Gäst
« Svar #717 skrivet: 31 jul-11 kl 01:42 »
Koncensus!
... men jämförd med en gruyère är den bara skräpmat.  ;D

Suresh

• -
« Svar #718 skrivet: 31 jul-11 kl 01:45 »
... men jämförd med en gruyère är den bara skräpmat.  ;D

Den vore mig heller inte främmande.

Kan tilläggas att Gäsene Mejeri numer satsar stenhårt på sortförädling då mejeriet inte klarar av att öka volymerna utan kostsamma nyinvesteringar.

Tännlappen

• -
« Svar #719 skrivet: 31 jul-11 kl 01:46 »

Att göra ost kräver vad jag har förstått att någon föder upp nöt till slakt.
Finns alternativ till löpe,bara googla  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser