Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243504 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #600 skrivet: 28 jul-11 kl 23:14 »

Däremot struntar jag i om man använder marken till att föda upp djur för mjölk/smör/ost produktion. Men restprodukterna i form av handjur, är slöseri att inte använda till mat!

Jag gillar slöseri, men som sagt - ett vegetariskt leverne är bara till för rika människor. ;D

Frågan om oxarna löses av ahimsa-anhängarna genom användandet av dem som dragdjur. Undrar om man inte kan ha dem till att dra generatorer med. Någon som har räknat på det?

jenses

• Gäst
« Svar #601 skrivet: 28 jul-11 kl 23:33 »
Med klok matlagning blir därför vegankosten lika mättande som köttet - och mindre cancerframkallande. :)
... och inte att glömma att man får bättre betyg i skolan  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #602 skrivet: 28 jul-11 kl 23:54 »
Ja, men så bra då att det är detta jag är emot?
En uppodling är ett alltid ett ingrepp i naturen. du stör den naturliga rytmen. Jag förespråkar inte överbetning, utan betning  på naturens villkor. Det finns enorma ytor outnyttjade resurser. Viktigt är att jämföra näringsinnehåll och människans förmåga att tillgodogöra sig maten.

Däremot struntar jag i om man använder marken till att föda upp djur för mjölk/smör/ost produktion. Men restprodukterna i form av handjur, är slöseri att inte använda till mat!
Verkar inte så nyttigt med kött,mycket svåra sjukdomar kan man få av det  :o . Återigen tänk på att det går åt en herrejösses så stor mängd Får om alla här i landet ska livnära sig på det. Länk till sjukdomar man kan få av kött.
http://www.heimat-fuer-tiere.de/english/articles/med/meat_makes_you_sick.shtml

christelle

• Blekinge
« Svar #603 skrivet: 29 jul-11 kl 00:03 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #604 skrivet: 29 jul-11 kl 01:36 »
Vad jag skrev var att all odling är ingrepp i naturen. Du stör naturens ordning och ju större stationär odling du har, desto större skada.
Ja där tror jag en stor del i problematiken med odlingar ligger. Stora täta koncentrationer av människor "kräver" motsvarande odlingskapacitet. Såg en siffra idag i DN: 83% av Sveriges befolkning bebor 1,3% av landets areal. Det går nog att utnyttja en hel del på bättre sätt. Och jag hävdar fortfarande att vi i Skandinavien är gynnade med odlingsbara marker jämfört med många andra länder, trots att en del inte vill vara med på detta resonemang. Vi kan odla mycket mer, det är bara det att skördarna kanske inte motsvarar dagens behov av "mästkalvar", vare sig det är frågan om vegetabiliska eller animaliska sådana.

Citera
De flesta veganer och vegetarianer jag känner är väldigt fascinerade av mat som är svår att odla i vårt land. Det kräver växthus eller väldigt mycket resurser, så ska det på något sätt vara miljövänligt bör de äta växter som är naturligt anpassade till vårt klimat och kräver ringa resurser att odla, eller växer vilt.
En resurssnål köttproduktion efterliknar ju bara de vilda betesdjuren.
*Räcker upp handen*  ;D Jo nog är det så att vissa vegetarianer/veganer är litet exklusiva av sig när det gäller sin kost. Jag tror att det för många grupper har att göra med urbana trender snarare än ett genuint behov av att leva resurssnålt och hälsobefrämjande (eller av vad skäl man nu väljer denna kosthållning). Det är liksom litet chict i storstäderna ute i världen att vara vegetarian. Skådespelaren X är vegetarian och går till innestället i Soho och äter lyxvegoburgare tillsammans med sina superblonderade kompisar medan deras knähundar får en ny frisyr i salongen bredvid. Jag misstänker att det här har väldigt litet att göra med vad vi här på alternativ menar med vegansk kost. Ett sätt att konsumera helt enkelt. Det var inne med makrobiotosk kost ett tag, sen var det Atkins och GI och nu är det något annat. Den sortens vegetarianism är inte särskilt miljöbesparande. Den är precis lika kommersiell och resurskrävande som allt annat.

PS
Rör inte mina linser!  ;D Är ju stapelvara i mitt tidigare hemland Tyskland. Jag äääälskar linser. Gråärter är inte samma sak. ;)

PPS
Men dom kanske går att använda i indiska recept istf kikärter?  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Suresh

• -
« Svar #605 skrivet: 29 jul-11 kl 01:54 »
... och inte att glömma att man får bättre betyg i skolan  (:)

Nu lagras folater i levern, så köttätarna kan välja - fiskleverolja eller hallonsylt. :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #606 skrivet: 29 jul-11 kl 10:12 »

PS
Rör inte mina linser!  ;D Är ju stapelvara i mitt tidigare hemland Tyskland. Jag äääälskar linser. Gråärter är inte samma sak. ;)

PPS
Men dom kanske går att använda i indiska recept istf kikärter?  ;D

Går jättebra. Gråärter gör sig mycket bra ihop med starka kryddor.

Och så kan man mala dem till mjöl och använda i bröd. Minskar spannmålsåtgången.

Birgit

« Svar #607 skrivet: 29 jul-11 kl 12:19 »
Båda länkarna bygger ju bara på de skrönor som Monsanto, Astra Z m.fl. lyfter fram. Det finns ingen forskning som bevisat att så är fallet. Dessutom finns en massa forskare som faktiskt svängt över till animalisk diet, då vi ju faktiskt blivit sjukare och sjukare under den period som vi konsumerat allt mer snabba kolhydrater. Kött och animaliskt fett har ju minskat (även om köttet fått en viss renässans de senaste åren. Så fettsnålt som vi ätit på 80-, 90-, och 2000-talet har vi aldrig gjort förut.
Tyvärr proppas ju köttet fullt med spannmål också, vilket gör det onyttigare än tidigare och djuren sjukare.

Så bättre underlag än dessa länkar behövs för att jag ska tro på det. Har ju dessutom testat själv med olika varianter och vet vad jag mår bäst av!

christelle

• Blekinge
« Svar #608 skrivet: 29 jul-11 kl 12:57 »
Båda länkarna bygger ju bara på de skrönor som Monsanto, Astra Z m.fl. lyfter fram. Det finns ingen forskning som bevisat att så är fallet. Dessutom finns en massa forskare som faktiskt svängt över till animalisk diet, då vi ju faktiskt blivit sjukare och sjukare under den period som vi konsumerat allt mer snabba kolhydrater. Kött och animaliskt fett har ju minskat (även om köttet fått en viss renässans de senaste åren. Så fettsnålt som vi ätit på 80-, 90-, och 2000-talet har vi aldrig gjort förut.
Tyvärr proppas ju köttet fullt med spannmål också, vilket gör det onyttigare än tidigare och djuren sjukare.

Så bättre underlag än dessa länkar behövs för att jag ska tro på det. Har ju dessutom testat själv med olika varianter och vet vad jag mår bäst av!
;D nej varför skulle du tro på något annat än det du framhärdar i med hänvisning till dig själv som ett strålande bevis och enda källa på att du har rätt  ;D

Birgit

« Svar #609 skrivet: 29 jul-11 kl 15:32 »
Jag har hänvisat till flera källor, men man läser det man själv vill läsa, eller? Du christelle har väl exakt samma infallsvinkel, att det du föredrar är det rätta?
Citera
och inte att glömma att man får bättre betyg i skolan 
Detta är ju en undersökning gjord utan substans ::). De som inte äter grönsaker, vad äter de?????? De som äter grönsaker, äter de inget annat???????
Med detta vill jag ha sagt att det inte är fel att äta grönsaker, men de är inte en lösryckt förklaring till bättre betyg. Det finns ju lyckopiller också och de som tror på dem ::)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #610 skrivet: 29 jul-11 kl 15:48 »
Jag har hänvisat till flera källor, men man läser det man själv vill läsa, eller? Du christelle har väl exakt samma infallsvinkel, att det du föredrar är det rätta?Detta är ju en undersökning gjord utan substans ::). De som inte äter grönsaker, vad äter de?????? De som äter grönsaker, äter de inget annat???????
Med detta vill jag ha sagt att det inte är fel att äta grönsaker, men de är inte en lösryckt förklaring till bättre betyg. Det finns ju lyckopiller också och de som tror på dem ::)

Abstract till undersökningen finns här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21746721

Att folater är kopplat till höga betyg är, om jag förstår rätt, en stark korrelation även då man tar hänsyn till andra faktorer som kan påverka betygen. Och folater finns i diverse frukt och grönt, men också i lever.

christelle

• Blekinge
« Svar #611 skrivet: 29 jul-11 kl 16:13 »
Jag har hänvisat till flera källor, men man läser det man själv vill läsa, eller? Du christelle har väl exakt samma infallsvinkel, att det du föredrar är det rätta?Detta är ju en undersökning gjord utan substans ::). De som inte äter grönsaker, vad äter de?????? De som äter grönsaker, äter de inget annat???????
Orkar inte leta igenom hela tråden men dina inlägg frekventeras inte i allmänhet av källhänvisningar - det är därför det blir så roligt när du avvisar forskning och avfärdar forskare som uppköpta av Monsantos och därefter anger utan källa att "Dessutom finns en massa forskare som faktiskt svängt över till animalisk diet". Som grädde på moset så anger du dig själv och ditt välmående som bevisning och källa.  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #612 skrivet: 29 jul-11 kl 16:50 »
Nu vet jag inte om jag räknar rätt,bara grov räkning med reservation för fel  :-X . Såg uppgift från år 2010 att vi äter ca 84kg kött per person/år kanske då utslaget på alla människor här i landet ca 9 miljoner. Roslagsfår är ett litet och härdigt Får som i snitt föder ett lamm per tacka vad jag läst. Ska då alla äta lamm kanske då 6st per person/år eftersom slaktvikt är ca 12-15kg per lamm. Tar vi då 9miljoner gånger 6 blir det 54 miljoner lamm som måste födas av då 54miljoner tackor och det måste finnas miljontals baggar. Vi är då uppe i en bit över hundra miljoner Får,marginal måste också finnas. Måste bli hårt betestryck på det och ökad sjukdomsrisk,parasittryck på betena. Går även åt mycket energi att lagra köttet i frysar. Och ja man måste även äta inälvorna för att inte få konstiga bristsjukdomar.  :-*

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #613 skrivet: 29 jul-11 kl 17:31 »
Dessutom finns en massa forskare som faktiskt svängt över till animalisk diet, då vi ju faktiskt blivit sjukare och sjukare under den period som vi konsumerat allt mer snabba kolhydrater.

Var har du fått det ifrån att vi blivit sjukare och sjukare? Har du någon källa på det?

Mitt intryck är att vi blivit friskare och friskare och lever längre och längre. Det verkar stämma med diverse statistik också. Men det kan ju vara fel?

Birgit

« Svar #614 skrivet: 29 jul-11 kl 17:39 »
Dels har jag hänvisat till källor tidigare och dels är det väl allmänt känt att vi blir fetare och fetare, med följden att hjärt- kärlsjukdomar ökar + diabetes. Dessutom ökar antalet cancerfall också, en sjukdom som inte var så vanlig för 100 år sedan, ej heller hos ursprungsbefolkningar förrän de började äta västerländsk mat.

fishyerik

• Uppland
« Svar #615 skrivet: 29 jul-11 kl 17:55 »
Tyvärr har jag inte läst alla inlägg, så om jag trampar någon på tårna får ni inte ta det personligt.

Angående trådens ämne så är det om man handlar aningslöst i en matbutik eller på en restaurang nästan undantagslöst mer miljövänligt att avstå från djurprodukter.

Till undantagen hör till exempel skarpsill, som har ökat i mängd så att den i sig utgör/skapar miljöproblem, och kan fiskas med relativt liten miljöpåverkan, det kan vara rena miljötjänsten att äta skarpsill.

Går eller cyklar man till, och fiskar i en övergödd sjö eller å så gör man miljön en tjänst om man inte skjuvar balansen mellan rovfisk och bytesfisk för mycket.   

Lokal jakt kan också göras väldigt miljövänlig, likaså ekologiskt bruk med fritt betande djur, och lokal produktion av djurfodret, det går inte så fruktansvärt mycket diesel i förhållande till maten man kan samla.

Vad gäller importerad mat kan det vara värt att komma ihåg att det inte finns många andra länder med samma krav och syn vad gäller bekämpningsmedel, miljöhänsyn, djuretik, korruption och mänskliga rättigheter som Sverige.

Vad gäller hälsoaspekten och kost så brukar de undersökningar som hittar möjliga indicier på att kött är skadligt inte eliminera felkällor så som till exempel överkonsumtion. Visst är det mycket lättare att få i sig den mängd näring man behöver om man äter kött, och därmed är det naturligtvis lättare att få i sig mer näring än vad man behöver. Å andra sidan vet väl i princip varenda människa i dag att det är huvudsakligen kolhydraterna som gör oss mer sugna på mat än vad vi behöver. Vad gäller vegetabiliska naturliga råvaror som proteinkälla så variarer väl förhållandet mellan kolhydrater och protein från nästan lika mycket till väldigt mycket mer kolhydrater än protein?

Visst kan man leva ett hälsosamt liv som vegan, men det kräver lite extra engagemang.

När veganismförespråkare berättar att än den ena än den andra grönsaken eller bönsorten innehåller de ämnen som animaliska produkter innehåller så är det ofta även om det inte är alltid frågan om väldigt små mängder eller besläktade ämnen som man faktiskt inte vet säkert kan ersätta de ämnen som man får från animaliska produkter.

Bland veganer finns det alla typer av personligheter, det finns jättetrevliga och det finns dryga, predikande besserwissrar som anser sig veta mer om kost, näringslära osv. än vad både läkare, forskare osv gör. Om jag någonsin träffar en vegan av den dryga sorten som faktiskt förstår storleksordningar och till fullo förstår skillnaden mellan torrvikts och våtvikts-% och andra för ämnet relevanta frågor ska jag skaffa en betydligt mer öppen inställning till veganism.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #616 skrivet: 29 jul-11 kl 18:06 »
Dels har jag hänvisat till källor tidigare och dels är det väl allmänt känt att vi blir fetare och fetare, med följden att hjärt- kärlsjukdomar ökar + diabetes. Dessutom ökar antalet cancerfall också, en sjukdom som inte var så vanlig för 100 år sedan, ej heller hos ursprungsbefolkningar förrän de började äta västerländsk mat.

Jag har kollat bakåt bland dina senaste 100 inlägg utan att hitta några sådana källor du hänvisar till. Jag kan iofs ha missat det. Kan du länka till ett inlägg där du redovisar någon källa som styrker att vi blir sjukare och sjukare?

På ett sätt kan jag hålla med om att vi "har fler sjukdomar" och det beror på att vi dels lever längre och att vi dels (än så länge) överlever allt fler sjukdomar. För inte så länge sedan räckte det att ha en sjukdom, sedan var det slut. Nu överlever vi och kan sedan få ytterligare några sjukdomar. Inklusive cancer. Förr var det ovanligt att någon levde så länge att de fick cancer.

Är det detta som du menar med att vi blir sjukare och sjukare och inte friskare och friskare? Skulle det i så fall vara något negativt?

Håller du med om att vi lever längre och längre? Beror det i så fall på att vi blir sjukare och sjukare?

fishyerik

• Uppland
« Svar #617 skrivet: 29 jul-11 kl 18:18 »
Vi har ju som sagt fördärvat många älvar med vattenutbyggnad(kraftverk) + använt vattendragen som kloaker för hushåll och industri. Historiskt sett var det inte så länge sedan älvarna var proppade med fisk. Där har vi en resurs som säkerligen går att fixa till på något bra sätt. Som nu bygga Laxtrappor o dylikt verkar fungera sisådär,man kan ju anta att dom flesta fiskarna hamnar i turbinerna på vägen tillbaks, likaså Ålen. En dold resurs som säkerlugen går att väcka upp om politiskt intresse finns.  8)

Fisk och skaldjur ser jag som väldigt felutnyttjade resurser, skulle vi se på alla inverkande frågor med en helhetssyn skulle vi säkerligen kunna plocka upp väldigt mycket mer fisk än vad vi gör, med positiva miljöeffekter. Att kraftverksdammarna med trappor har någon särskilt stor inverkan på fisktillgången betvivlar jag starkt. En bok jag verkligen rekommanderar är "Tyst hav" av Isabella Lövin, där framgår att mycket av problematiken till stor del beror på EU, just ålen till exempel trålas i miljoner och åter miljoner som yngel, det kraftverksdammarna gör i det sammanhanget märks inte. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tännlappen

• -
« Svar #618 skrivet: 29 jul-11 kl 21:21 »
Fisk och skaldjur ser jag som väldigt felutnyttjade resurser, skulle vi se på alla inverkande frågor med en helhetssyn skulle vi säkerligen kunna plocka upp väldigt mycket mer fisk än vad vi gör, med positiva miljöeffekter. Att kraftverksdammarna med trappor har någon särskilt stor inverkan på fisktillgången betvivlar jag starkt. En bok jag verkligen rekommanderar är "Tyst hav" av Isabella Lövin, där framgår att mycket av problematiken till stor del beror på EU, just ålen till exempel trålas i miljoner och åter miljoner som yngel, det kraftverksdammarna gör i det sammanhanget märks inte.
Ganska givet att kraftverken har en mycket kraftig negativ verkan på fisken,särskilt vandrande fisk. Ofta nöjer man sig inte med ett kraftverk utan alla forsar ska byggas ut. Djupaste fåran är väl innan turbinerna så mesta fisken borde hamna där+lekbottnarna som är fördärvade.Då har man stark mage om man kallar det för grön el.  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #619 skrivet: 29 jul-11 kl 21:51 »
Birgit...... Om nu min räkning stämmer med antal Får som behövs,då funderar man ju på hur mycket utmark som behövs för alla dessa djur,det är ju magra beten. 5 djur per mager hektar? Max 10 djur per mager hektar? Har man då 100miljoner Får måste det behövas kanske tio till tjugo miljoner hektar? Rätt räknat? Sedan kan dom ju inte beta där år ut och in utan det måste till nya ytor+ytor till foder. Tror du verkligen detta är möjligt under förutsättning jag räknat rätt, vilket jag givetvis reserverar mig för ? Ska man inte odla hälsosamma grönsaker iallafall? Tänk även på att i köttkonsumtionen är inte ca en halv miljon vegeterianer/veganer inräknade,i såfall skulle den totala köttmängden bli ännu större och fler sjuka av köttätandet  :o . Som sagts innan,kikar man på våra tänder så är dom inga rovdjurständer  :o .   (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Staem, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser