Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242957 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #420 skrivet: 24 jun-11 kl 21:21 »
En idyll utan verklighetsbakgrund. Jag har sett sådana rena bladskogar både i Europa och Ryssland. Det växer ingenting, och då menar jag absolut ingenting, på marken under träden. Även naturen kan ställa till det ibland. Hjortdjur lever någon annan stans, i blandskogar där det finns bättre pH-förhållanden på marken utav nedfallet av varierande växtdelar som ger humus till ätliga plantor. I jämförelse med en ren granskog står sig granskogen ganska bra gentemot bokskogar. Vad jag ville säga med detta är att monoflora inte är bra, (lagom) variation är bäst. Men visst finns det några plättar i Sverige med fina bokar, det kan jag hålla med om, men de är unga.

Här finns rätt gott om bokskog. I ren bokskog är det typ bara vitsippor som finns. De är ju igång innan bokarna slår ut. Bokar kväver allt och tar över. Tror de även vinner över granen i längden här nere. Smyger upp i skuggan av de andra, sedan slår den till...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #421 skrivet: 24 jun-11 kl 21:26 »

Här finns rätt gott om bokskog. I ren bokskog är det typ bara vitsippor som finns. De är ju igång innan bokarna slår ut. Bokar kväver allt och tar över. Tror de även vinner över granen i längden här nere. Smyger upp i skuggan av de andra, sedan slår den till...

Historiskt är skog med blandade lövträd det typiska för södra Sverige - olika typer, olika åldrar, olika utvecklingsfaser med gammelskog blandad med yngre skog. Gläntor efter stormar och skogsbränder, små öppningar där människor huggit och brandröjt. Granen börjar komma under järnåldern.

Långt in i 1800-talet var skogarna mycket mer blandade och mosaikartade än idag, även om det var mycket granskog. Nån biolog nämnde att det finns små partier med gammal bokskog kvar idag, men det mesta av den är ganska ny. Tydligen är det olika typer av bok (har ingen källa på detta, dock).

Broberg

• Gäst
« Svar #422 skrivet: 24 jun-11 kl 21:30 »
Historiskt är skog med blandade lövträd det typiska för södra Sverige - olika typer, olika åldrar, olika utvecklingsfaser med gammelskog blandad med yngre skog. Gläntor efter stormar och skogsbränder, små öppningar där människor huggit och brandröjt. Granen börjar komma under järnåldern.

Långt in i 1800-talet var skogarna mycket mer blandade och mosaikartade än idag, även om det var mycket granskog. Nån biolog nämnde att det finns små partier med gammal bokskog kvar idag, men det mesta av den är ganska ny. Tydligen är det olika typer av bok (har ingen källa på detta, dock).

Jo, blir det gläntor så kan ju annat finnas där ett tag, men boken vinner till slut. Olika typer av bok?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #423 skrivet: 24 jun-11 kl 21:33 »
Rödbok, vitbok (avenbok) etc ?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #424 skrivet: 24 jun-11 kl 21:40 »
Olika typer av bok?

Vet inte mer, egentligen. Något jag hörde när jag jobbade på Länsstyrelsen och analyserade gamla kartor åt (bland annat) biologerna när de jobbade med natur- och kulturreservat.

Broberg

• Gäst
« Svar #425 skrivet: 24 jun-11 kl 21:43 »
Rödbok, vitbok (avenbok) etc ?

Bok är en sorts träd och avenbok är en helt annan. Inte samma släkt. Undrar om de ens hör till samma familj.... Avenbok är vekare, inte en klimaxart som vanlig bok.

Existens?

• Gäst
« Svar #426 skrivet: 24 jun-11 kl 23:32 »
Så frågan om vegetarianismens eller köttätandets  miljöeffekter har kokat ner till en fråga om öppna landskap - och där får jag nog ge mjölkbönderna rätt - djurhållning förhindrar igenväxning av betesmark.

Frågan är dock om det är så farligt så länge som vi slipper granen. Jag gillar bokskogar.  Ett vegetarianlandskap med små, öppna odlingsplättar, vida bokskogar fulla med betande hjortdjur och vargar. Helt OK för min del.

Jag tycker inte frågan är nerkokad, utan snarare har lyft till en vettig nivå. Åtminstone jag ser en total igenväxning av hela Sverige, som en ganska stor miljöpåverkan.
Sen är ju din fromma förhoppning om en mysig lövskog, ett något förvånande uttalande från en som så ivrigt sablar ner alla som äger mark..
Fråntas jordägare sin inkomst på djuren, så blir det granskog till allra största delen. Därom råder ingen tvekan.

Mata

• Södermanland
« Svar #427 skrivet: 24 jun-11 kl 23:39 »
Jag vill bara påpeka att citatet:
Citera
Då förstår jag inte varför så många här påstår att  det är omöjligt.

Från Suresh, syftade på det jag skrev dessförinnan:

Citera
Om det går att driva jordbruk på självhushållande och ekologiskt hållbart vis utan köttproduktion är det ju ingen frågan om? Det gör väl massvis med folk redan i Sverige?  ???

Och jag menade inte att alternativet till ett självhushållande på ekologiskt hållbart vis utan köttproduktion skulle vara veganskt självhushållande. Det är inte min grej heller som sagt och jag förstår mig inte riktigt heller på det viset.

Själv tycker jag det lakto-vegetariska självhushållandet är klokt eftersom man då får gödsel, mjölk och ox-kraft. Korna äter mest sånt som vi inte själva äter och som växer av sig själv till stor del. Som ofta med självhushållande så ger det inte (inte för oss i alla fall, men jag känner andra som lyckats med det) ekonomiska plus, men det går i alla fall runt.
Med lite mjölk som komplement till en vegetabilisk diet får man i sig allt man behöver och då behöver man inte döda dem vilket jag anser är skadligt för den inre miljön och den inre miljön påverkar den yttre och det verkar vara det vi ser nu i form av slakthus och förskräckliga levnadsförhållanden för så många djur.

Jag menar att denna smak för köttätande tydligen vuxit till så perverterade proportioner att det är skadligt för vår gemensamma miljö. Och det som påverkar vår gemensamma miljö är inte enbart ett personligt val man har rätt att ta bara så där utan att vänta sig att bli ifrågasatt av andra boende på Moder Jord. Idag stjäl vi från framtida generationer genom att förstöra naturen på alla möjliga vis genom att vi inte lyckas hålla oss inom rimliga proportioner.

Rimliga proportioner miljömässigt torde det väl vara att köttätarna höll sig inom de ramar som flera på detta forum gör eller förespråkar och att resten av oss som anser att det är fel att döda djur, håller oss till en lakto-vegetarisk kost, lakto-ovo-vegetarisk eller vegansk om man så vill.

Ursäkta att jag hoppar in lite sent med denna respons mitt i bokskogen. :)

Suresh

• -
« Svar #428 skrivet: 24 jun-11 kl 23:48 »
n total igenväxning av hela Sverige, som en ganska stor miljöpåverkan.
Sen är ju din fromma förhoppning om en mysig lövskog, ett något förvånande uttalande från en som så ivrigt sablar ner alla som äger mark..

Blandar du inte ihop mig med någon annan nu?

pyromanen

• Gäst
« Svar #429 skrivet: 24 jun-11 kl 23:55 »
Bok är en sorts träd och avenbok är en helt annan. Inte samma släkt. Undrar om de ens hör till samma familj.... Avenbok är vekare, inte en klimaxart som vanlig bok.
Avenbok tillhör inte samma släkt nej.  Men "klimaxart"är det faktiskt t.ex. på delar av Bornholm. Inte som nästan ensam art som bok kan vara i en bokskog, men den mesta arten av ca 8 arter i en mer artrik natrulig klimax lövskog.  (nu är vi visst långt från ämnet igen  ;D)
Boken har ju norrgräns ungefär här i södra värmland, så era bokskogsdrömmar är väl för en mindre del av Sverige?

Suresh

• -
« Svar #430 skrivet: 25 jun-11 kl 00:08 »
En idyll utan verklighetsbakgrund. En sak är att sitta i soffan framför datorn och spekulera, en helt annan att kliva ut i markerna och se hur det blir. Jag har sett sådana rena bladskogar både i Europa och Ryssland. Det växer ingenting, och då menar jag absolut ingenting, på marken under träden. Även naturen kan ställa till det ibland. Hjortdjur lever någon annan stans, i blandskogar där det finns bättre pH-förhållanden på marken utav nedfallet av varierande växtdelar som ger humus till ätliga plantor. I jämförelse med en ren granskog står sig granskogen ganska bra gentemot bokskogar. Vad jag ville säga med detta är att monoflora inte är bra, (lagom) variation är bäst. Men visst finns det några plättar i Sverige med fina bokar, det kan jag hålla med om, men de är unga.

Nej men skit i hjortarna då. Bokskogen räcker gott åt mig.

http://www.naturskyddsforeningen.se/kretsar-lan/vastra-gotaland/herrljunga/botanik/

Mata

• Södermanland
« Svar #431 skrivet: 25 jun-11 kl 00:10 »
 ;D Hehe... God natt!

Broberg

• Gäst
« Svar #432 skrivet: 25 jun-11 kl 00:19 »

Tännlappen

• -
« Svar #433 skrivet: 25 jun-11 kl 02:10 »
Visst...Mycket behagligare att promenera i en bokskog än slå sig fram med en maschete i en tät granskog  8) .

Broberg

• Gäst
« Svar #434 skrivet: 25 jun-11 kl 02:22 »
Visst...Mycket behagligare att promenera i en bokskog än slå sig fram med en maschete i en tät granskog  8) .

Bokskogar i föryngring är också täta...

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #435 skrivet: 25 jun-11 kl 07:43 »
Jag vill bara påpeka att citatet: 
Från Suresh, syftade på det jag skrev dessförinnan:

Och jag menade inte att alternativet till ett självhushållande på ekologiskt hållbart vis utan köttproduktion skulle vara veganskt självhushållande. Det är inte min grej heller som sagt och jag förstår mig inte riktigt heller på det viset.

Själv tycker jag det lakto-vegetariska självhushållandet är klokt eftersom man då får gödsel, mjölk och ox-kraft. Korna äter mest sånt som vi inte själva äter och som växer av sig själv till stor del. Som ofta med självhushållande så ger det inte (inte för oss i alla fall, men jag känner andra som lyckats med det) ekonomiska plus, men det går i alla fall runt.
Med lite mjölk som komplement till en vegetabilisk diet får man i sig allt man behöver och då behöver man inte döda dem vilket jag anser är skadligt för den inre miljön och den inre miljön påverkar den yttre och det verkar vara det vi ser nu i form av slakthus och förskräckliga levnadsförhållanden för så många djur.

Jag menar att denna smak för köttätande tydligen vuxit till så perverterade proportioner att det är skadligt för vår gemensamma miljö. Och det som påverkar vår gemensamma miljö är inte enbart ett personligt val man har rätt att ta bara så där utan att vänta sig att bli ifrågasatt av andra boende på Moder Jord. Idag stjäl vi från framtida generationer genom att förstöra naturen på alla möjliga vis genom att vi inte lyckas hålla oss inom rimliga proportioner.

Rimliga proportioner miljömässigt torde det väl vara att köttätarna höll sig inom de ramar som flera på detta forum gör eller förespråkar och att resten av oss som anser att det är fel att döda djur, håller oss till en lakto-vegetarisk kost, lakto-ovo-vegetarisk eller vegansk om man så vill.

Ursäkta att jag hoppar in lite sent med denna respons mitt i bokskogen. :)

Jag tycker att du har flera poänger med vad du säger. Dock så blir en lakto-ovo- vegetarisk kost, väldigt slösaktig om man inte kan tänka sig att äta lite kött också. Man får ju nämligen "biprodukten" "handjur", både när man har höns och när man ska hålla kor i laktation, det brukar enligt naturen också falla sig så att det blir handjur till ca 50%......

...och då tycker jag att det vettigaste är att äta upp dem som man inte tänker avla på.
Live simply......so that others may simply live.

Birgit

« Svar #436 skrivet: 25 jun-11 kl 09:05 »
Citera
Jag tycker att du har flera poänger med vad du säger. Dock så blir en lakto-ovo- vegetarisk kost, väldigt slösaktig om man inte kan tänka sig att äta lite kött också. Man får ju nämligen "biprodukten" "handjur", både när man har höns och när man ska hålla kor i laktation, det brukar enligt naturen också falla sig så att det blir handjur till ca 50%......

...och då tycker jag att det vettigaste är att äta upp dem som man inte tänker avla på.

Precis min åsikt ;)

Någon nämnde tidigare att det fanns gott om köttätare i skogen ( angående att ta tillvara på skinn, hos gamla uttjänta djur). Så vi skulle dumpa slaktavfall i skogen? Istället för att ta tillvara på det själva? Tänk vilken rovdjursexplosion det skulle orsaka.

Blandskog har varit vanligt förekommande ganska långt upp i landet och strukturen på landskapet är till stor del skapat av människan och dennes betesdjur, från stenåldern och framåt. Att vända sig mot den utvecklingen skulle rimligen innebära att man är emot sin egen art. Människan har genom hela historien varit praktiskt lagd. Tagit tillvara på de resurser som funnits i närområdet och skapat sig ett bra fungerande liv utifrån det. Där har husdjuren varit den viktigaste resursen efter jägarstenåldern. De gav både kött, mjölk, smör, ost, ull, skinn ben och horn. Inget gick till spillo. Ett djurs hjärna räckte till att fettgarva dess skinn t.ex. Man gjorde nålar av ben, smycken och redskap av horn. Ullen var livsviktig, då man garanterat blev varm av äkta ullplagg. Man vävde och filtade allt från sockor, stövlar, hattar till vackra mönstervävda klädesplagg. Färger hämtades i från de vilda växterna, när inte djurens stora variation räckte.
Hästfett användes bl.a till att vattensäkra ullsegel till vikingabåtar.
För att bli miljömedveten och se saker i sitt sammanhang tror jag man måste blicka bakåt och söka bortglömd kunskap. De flesta idag har väldigt lite kunskap om orsakssammanhang och väldigt svårt för att överge invanda mönster.
T.ex. hur ofta måste man duscha, tvätta sina kläder, använda preparat för städning osv? vi tar mycket för självklart. I vårt land är vatten ingen bristvara, men i många länder där det odlas sallad, tomat, gurka m.m. tär produktionen drastiskt på vattenresurserna. Vattnet är en av de viktigaste miljöindikatorerna i världen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #437 skrivet: 25 jun-11 kl 09:56 »

Det där var något av det klokaste hittills!

Ja, husdjuren bidrar till att bevara ett historiskt, öppet landskap med en stor biologisk mångfald (och det är betydelsefullt på flera plan), men det innebär inte att dagligt köttätande är en mänsklig rättighet.

Utvikning: sen har landskapet också sin historia, delvis kopplad till människors handlande, delvis till andra faktorer. Det har inte alltid sett ut på det sätt som vi förknippar med ett äldre jordbrukslandskap. Vår bild är ofta av ett 1800- tidigt 1900-talslandskap. Men det är bara en av flera varianter, historiskt sett. Sannolikt är det mest betydelsefulla i ett större perspektiv att undvika monokulturer, utarmning och artdöd i den utsträckning som sker idag.

Suresh

• -
« Svar #438 skrivet: 25 jun-11 kl 10:16 »
Det där var något av det klokaste hittills!

Ja,det är härligt att någon kan hålla sig nykter. Själv har jag ett  pietistiskt drag, vilket är märkligt,  då jag ärr Norr- och inte Västerbottning.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #439 skrivet: 25 jun-11 kl 10:20 »
Ja,det är härligt att någon kan hålla sig nykter. Själv har jag ett  pietistiskt drag, vilket är märkligt,  då jag ärr Norr- och inte Västerbottning.

Nä, du borde vara laestadian.  ;D

För övrigt är det mycket intressant hur olika religioner förhåller sig till människans rättigheter/skyldigheter till annat liv på jorden. Men det kanske är en annan tråd.  :)
« Senast ändrad: 25 jun-11 kl 10:23 av ChristinaR »

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser