Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243021 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #400 skrivet: 23 jun-11 kl 23:25 »
Det borde lagstagdas om importförbud på sådant vi kan producera själva. Minst det.

Blekinge ut ur EU, mao.

Broberg

• Gäst
« Svar #401 skrivet: 23 jun-11 kl 23:37 »

Mata

• Södermanland
« Svar #402 skrivet: 24 jun-11 kl 06:39 »
Om det går att driva jordbruk på självhushållande och ekologiskt hållbart vis utan köttproduktion är det ju ingen frågan om? Det gör väl massvis med folk redan i Sverige?  ???

Jag skulle aldrig ge iväg våra kossor för att köttätare skulle äta upp dem innan de fått leva sitt liv ut. Men då och då måste någon avlivas och då skulle det vara praktiskt att kunna ge bort kroppen till en köttätare och någon som tar hand om skinnet.

Suresh

• -
« Svar #403 skrivet: 24 jun-11 kl 10:42 »
Om det går att driva jordbruk på självhushållande och ekologiskt hållbart vis utan köttproduktion är det ju ingen frågan om? Det gör väl massvis med folk redan i Sverige?  ???

Då förstår jag inte varför så många här påstår att  det är omöjligt.

Suresh

• -
« Svar #404 skrivet: 24 jun-11 kl 10:45 »

Jag skulle aldrig ge iväg våra kossor för att köttätare skulle äta upp dem innan de fått leva sitt liv ut. Men då och då måste någon avlivas och då skulle det vara praktiskt att kunna ge bort kroppen till en köttätare och någon som tar hand om skinnet.

Elmo i Svenljunga är bra på speciallösningar runt garveri.

http://www.elmoleather.com/

Köttätare finns det överallt i skogen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #405 skrivet: 24 jun-11 kl 10:47 »

Landar inte en del av diskussionen i en förvirring mellan storskaligt jordbruk som ska ge bonden en lön i reda pengar och ett småskaligt jordbruk som sätter mat på bordet och kanske ger en liten extrainkomst genom försäljning av plantor/grönsaker/hemkokt sylt och sånt?

Jag kan odla massor med potatis och grönsaker på tomten med handkraft och gödsel från grannen med hobbyhästar och gödselöverskott. Mat på bordet blir det, men inga reda pengar att tala om.

Mata

• Södermanland
« Svar #406 skrivet: 24 jun-11 kl 11:21 »
Ja, kanske är det en sån förvirring? ??? :)

I vilket fall, det är ju det som är det sköna med självhushållning, att man från sitt arbete får ett direkt resultat istället för att göra något i utbyte mot papperslappar som man sedan ska byta mot det man behöver (mat är ju primärt, sen boende, kläder...).
Samtidigt skapar man en ekologiskt hållbar kedja inom sin lilla sfär i största mån möjligt.

Intressant med garveriet, fast jag vet inte hur det skulle funka praktiskt. Hmmm...

Suresh

• -
« Svar #407 skrivet: 24 jun-11 kl 11:30 »

Intressant med garveriet, fast jag vet inte hur det skulle funka praktiskt. Hmmm...

Jag vet inte om de tar emot så små poster. Men de är Sveriges ambitiösaste, med planer på en garvningsakademi.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #408 skrivet: 24 jun-11 kl 11:46 »
Jag är i dagsläget väldigt skeptisk till spannmål som mat. Speciellt till människor. På grund av sviktande hälsa, har jag varit tvungen att experimentera med kosten, bl.a. vegan. Det jag kommit fram till (ännu så länge) är att jag blir sjuk av socker (ingen överaskning där) och spannmål, även ris, vilket jag reagerar värst på. Potatis är inga problem, inte heller kött. Min personliga gissning är att vi är gjorda för att primärt konsumera grönsaker och kött i varierande propotioner, beroende på vilken biotop vi befinner oss i. Spannmål i större kvantitet förutsätter maskiner.

.....men jag vet inte....som alla andra får jag gissa.....och ändra mig om en troligare gissning dyker upp.

Att filosofera över hur alla ska leva är förvisso intressant ur många perspektiv, men jag lutar mer och mer åt att var och en måste försöka hitta vad som är hållbart för just dem och deras familj, i deras omgivning, deras klimat, och deras kroppar och genetiska förutsättningar.

Det som är svårt med min "lutning" är väl att så få prioriterar att söka efter vad som är hållbart, miljövänligt, och hälsosamt.....och istället koncenterar sig på vad som är bekvämt, lönsamt, bekräftande..........vilket inte alltid behöver stå i motsatts till mina ideal....men oftast gör det i dagens samhälle.
Live simply......so that others may simply live.

Existens?

• Gäst
« Svar #409 skrivet: 24 jun-11 kl 11:47 »

Att några kan driva jordbruk utan djur, är ju inte konstigt. Men att driva hela sveriges jordbruk utan djur skulle inte gå, om man vill bevara det landskap vi har nu.
Var det tillräckligt tydligt? Eller hur ska du nu vrida till det?

pyromanen

• Gäst
« Svar #410 skrivet: 24 jun-11 kl 13:09 »
Jag är i dagsläget väldigt skeptisk till spannmål som mat. Speciellt till människor. På grund av sviktande hälsa, har jag varit tvungen att experimentera med kosten, bl.a. vegan. Det jag kommit fram till (ännu så länge) är att jag blir sjuk av socker (ingen överaskning där) och spannmål, även ris, vilket jag reagerar värst på. Potatis är inga problem, inte heller kött. Min personliga gissning är att vi är gjorda för att primärt konsumera grönsaker och kött i varierande propotioner, beroende på vilken biotop vi befinner oss i. Spannmål i större kvantitet förutsätter maskiner.

Spannmål som basmat har människor fått fram utan maskiner i flera tusen år.
Och lite krasst så gick det ju bra i flera tusen år så länge vi inte kunde sortera bort grodden, inte tillsätta raffinerat socker ochen massa andra tillsatser och samtidigt ägnade våra dagar åt ganska mycket praktiskt fysiskt arbete. Problemen med metabolt syndrom+övervikt, diabetes mm har kommit senaste decennierna.  Eftersom det gick bra väldigt länge så tror jag inte riktigt på det där med att "vi inte är skapade för". Vi är väl inte skapade vid nån viss tid för nån viss föda, vi är allätare och förändras efterhand och kan leva i alla möjlig miljöer med vitt skilda kostsammansättningar. 
Känner flera som haft mångåriga överviktsproblem, trötthet mm som övergått till LCHF kost och är lättare och gladare människor. Jag glädjar mig på deras vägnar. men jag tycker inte man ska generalisera så mycket av detta så man av detta konstaterar att "människan inte är skapat för att äta spannmål".   
Var på studieresa i Viet Nam 1990. Där äter man som bekant ris. Ris i någon form 3 ggr om dagen under flera tusen år. Det fanns inte en enda kotte som var överviktig.  En stor andel spannmål i kosten i sig gör ingen fet. Det är nåt annat som är inblandat när vi i västvärlden senaste 30 åren plötsligt blivit mycket fetare.  Jag tror mer på kombinationen utbud/tillgång på produkter med tillsatt raffinerat socker i kombination med att flertalet inte längre arbetar fysiskt. Tror vi är skapade till att mumsa i oss extra mycket av sånt som smakar sött. . Och tillgången på det är numera obegränsad. Det är socker inte bara i lösgodis och kaffebröd utan även i korv, köttbullar, sötade fil/youghurtprodukter, vardagsbröd, mmm. Tror också vi är skapade för betydligt mer fysisk aktivitet än den genomsnittliga västerlänning idag ägnar sig år. Inte nödvändigtvis hårt arbete, men att vara i rörelse, leka, gå långa sträckor mm

Charlotte

• -
« Svar #411 skrivet: 24 jun-11 kl 13:53 »
Att några kan driva jordbruk utan djur, är ju inte konstigt. Men att driva hela sveriges jordbruk utan djur skulle inte gå, om man vill bevara det landskap vi har nu.
Jag undrar hur många det är egentligen som bedriver ekoodling utan någon som helst inblandning av djurprodukter?!?
En ekologisk grönsaksodling i min närhet har absolut ingen djurhållning utom möjligen någon katt, så för "oinvigda" så kan det se ut som inga djur är "inblandade". MEN dom bedriver ett mångårigt samarbete med mjölkgården som är närmaste granne, de byter ett visst antal hektar varje år, mjölkgården får sina ägor plöjda och använda till en annan gröda än spannmål och vall. Och grönsaksodlarna får marker som är friska från div "grönsakssjukdomar" OCH gödslade med koskit.  Grönsakerna och korna är KRAV-godkända.Jag tycker det är ett himla vettigt samarbete, men inte "veganskt".
                                                Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pyromanen

• Gäst
« Svar #412 skrivet: 24 jun-11 kl 14:04 »
Jag undrar hur många det är egentligen som bedriver ekoodling utan någon som helst inblandning av djurprodukter?!?

Mvh
                                              Charlotte
Nej, du har rätt Charlotte! Det finns inte många.  Det finns ekogårdar utan egna djur, men antingen köper de gödsel från nån ekobonde i närheten, eller byter mark med andra som det exemplet du beskriver eller så köper de in ekogodkänd hönskitbaserat gödselmedel. 

Om någon känner till något exempel på ekologiskt jordbruk som klarat sig helt utan djurprodukter på samma mark i mer än 10-15 år vore det jätteintressant att ta del av detta!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #413 skrivet: 24 jun-11 kl 14:14 »
Jo, det är fortfarande problem med otrevligheter i människoskiten, tungmetaller o annat som hindrar att det återförs till jordbruksmark. Tyvärr, för visst är det en allvarlig fel i kretsloppstänket att våran skit inte återförs.  Men även om vi skulle återföra all människoskit så räcker ju inte det. Vi äter mer än vi skiter.

a)  Jag antar du talar om rötslam i samband med tungmetaller od.  Det är jäkligt synd att folk slänger fel saker i avloppet, men det är ju "enkelt"

b) Vi äter mer än vi skiter, OK.  Men det vi utsöndrar på annat sätt än genom att kissa och bajsa är i huvudsak koldioxid, vatten och salt. Resterande grundämnen som tas in genom munnen går ju ut nertill. (Jag talar om exvis fosfor och kalium). Återförs detta får man något slags balans, men ytterligare gödselmedel får ju tillföras till odlingsmarken i det långa loppet, eftersom en del lakas ur vid regn etc. Kväve kan ju bindas via bakterier i samarbete med baljväxter.
 Djuranvändningen i det gammeldagsa jordbruket flyttade näringsämnen från utmarker där djur betade och man ev tog hö, via gödsel till åkrarna. Vissa näringsämnen kunde hämtas från skogen till åkrar (i form av aska).

Jag vet inte vad jag tänkte med detta inlägg, men det blev så här  :-[ ??? :-[

Birgit

« Svar #414 skrivet: 24 jun-11 kl 17:40 »
Citera
Spannmål som basmat har människor fått fram utan maskiner i flera tusen år.
Och lite krasst så gick det ju bra i flera tusen år så länge vi inte kunde sortera bort grodden, inte tillsätta raffinerat socker ochen massa andra tillsatser och samtidigt ägnade våra dagar åt ganska mycket praktiskt fysiskt arbete. Problemen med metabolt syndrom+övervikt, diabetes mm har kommit senaste decennierna.  Eftersom det gick bra väldigt länge så tror jag inte riktigt på det där med att "vi inte är skapade för". Vi är väl inte skapade vid nån viss tid för nån viss föda, vi är allätare och förändras efterhand och kan leva i alla möjlig miljöer med vitt skilda kostsammansättningar. 
Grejen är att vi naturligtvis kan äta spannmål i mindre mängder, det skadar knappast någon utom rena allergiker. Men den enorma explosionen av spannmål som skett de senaste 100-150 åren och som kulminerat i slutet på 1900-talet är mer än människorna kna hantera hälsomässigt. Det finns trots allt en hel del som tyder på det.
Dessutom var de ursprungliga sorterna av spannmål, ris och you name it, inte förstörda av framavling och genmanipulering som idag. De innehöll mer mineraler och vitaminer.

Sedan tror jag också att man måste anpassa sitt lantbruk efter vad som funkar på den plats man bor. Men djur funkar på de flesta håll faktiskt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #415 skrivet: 24 jun-11 kl 20:10 »
Grejen är att vi naturligtvis kan äta spannmål i mindre mängder, det skadar knappast någon utom rena allergiker. Men den enorma explosionen av spannmål som skett de senaste 100-150 åren och som kulminerat i slutet på 1900-talet är mer än människorna kna hantera hälsomässigt. Det finns trots allt en hel del som tyder på det.
Dessutom var de ursprungliga sorterna av spannmål, ris och you name it, inte förstörda av framavling och genmanipulering som idag. De innehöll mer mineraler och vitaminer
Visst gjorde de det, och dessutom äter man på vissa kontinenter bara vete och då vitt bröd i bästa fall. Här är vi vana vid fullkornsprodukter som gör att vi får i oss mineraler och vitaminer, förutom de rena bulkämnena. Vi är definitivt inte skapta för att äta bara vitt malt vetemjöl. Vitaminpiller och tillsatser klarar inte att kompensera fullt ut för det här. Och det är först på senare år som läkarvetenskapen börjar inse konsekvenserna av den här utarmningen. Ät hela kornet åtmindstone!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Suresh

• -
« Svar #416 skrivet: 24 jun-11 kl 20:41 »

Så frågan om vegetarianismens eller köttätandets  miljöeffekter har kokat ner till en fråga om öppna landskap - och där får jag nog ge mjölkbönderna rätt - djurhållning förhindrar igenväxning av betesmark.

Frågan är dock om det är så farligt så länge som vi slipper granen. Jag gillar bokskogar.  Ett vegetarianlandskap med små, öppna odlingsplättar, vida bokskogar fulla med betande hjortdjur och vargar. Helt OK för min del.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #417 skrivet: 24 jun-11 kl 20:49 »

Frågan är dock om det är så farligt så länge som vi slipper granen. Jag gillar bokskogar.  Ett vegetarianlandskap med små, öppna odlingsplättar, vida bokskogar fulla med betande hjortdjur och vargar. Helt OK för min del.

Typ tidigneolitikum, alltså.  ;) Fast de åt ju upp en och annan hjort...

Suresh

• -
« Svar #418 skrivet: 24 jun-11 kl 20:54 »
Felet är att jag, med min aristokratiska världssyn,skall vara så utfattig.Vore jag slottsherre på Koberg kunde jag sätta mina planer i verket, plantera skog och ek på rasket och låta rådjuren löpa.

Nu blir det rödtjut hos grannen istälet.

Glad midsommar. 

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #419 skrivet: 24 jun-11 kl 21:16 »
En idyll utan verklighetsbakgrund. En sak är att sitta i soffan framför datorn och spekulera, en helt annan att kliva ut i markerna och se hur det blir. Jag har sett sådana rena bladskogar både i Europa och Ryssland. Det växer ingenting, och då menar jag absolut ingenting, på marken under träden. Även naturen kan ställa till det ibland. Hjortdjur lever någon annan stans, i blandskogar där det finns bättre pH-förhållanden på marken utav nedfallet av varierande växtdelar som ger humus till ätliga plantor. I jämförelse med en ren granskog står sig granskogen ganska bra gentemot bokskogar. Vad jag ville säga med detta är att monoflora inte är bra, (lagom) variation är bäst. Men visst finns det några plättar i Sverige med fina bokar, det kan jag hålla med om, men de är unga.
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 21:18 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser