Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243121 gånger)

Birgit

SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #100 skrivet: 13 jun-11 kl 08:47 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr2.pdf
Skogsstyrelsens bok: Kulturmiljövård i skogen Kapitel 1 (specifikt) Beskriver markanvändning från jägarstenåldern till vår tid.

Fähus från bronsålder till idag (Nordiska museets förlag).
De oskäliga kreaturen (Kungl. skogs-och lantbruksstyrelsen)
Svenska Husdjur från medeltid till våra dagar (Janken Myrdal o Sabine Sten)
Skörd slakt och smide (Leif Häggström)
Landskapsuttnyttjande, bete och odling (Leif Häggström)
Markens minnen (Riksantikvarieämbetets förlag)
En järnåldersgård i Rogberga (Nicholas Nilsson)
För folk och fä (Håkan Hylén)

Jordbruket i siffror Åren 1866-2007  (jordbruksverket)

Samt som jag skrev tidigare: HS har redovisat lantbruksstatistik sedan deras start runt 1800 och detta kan sökas framförallt i årsvis skrift (antikvariat m.m.) Mycket finna också länsvis. Sök hos ditt HS.

Från CBM finns en ytterligare intressant bok i ämnet: Ju förr desto bättre (Håkan Tunón och Anna Westman)

Mer statistik finns bl.a på jordbruksverket, men du måste ha registrerat "mina sidor".

Det finns mycket även om växter i arkeologiska skrifter. Det görs analys på frö fynd och mängden pollen i närområdet. Vilket ger en hyfsad bild av hur odlingen sett ut.
Citera
Vi hade hungersnöd och folk utvandrade för att överleva.
Detta inträffade efter industrialiseringens införande, då bl.a HS drev på lantbrukets utveckling och vi blev mer beroende av spannmål och potatis. Missväxt fick då katastrofala följder för befolkningen.

pålle

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 13 jun-11 kl 09:08 »
Kunskap är ju inte exklusivt förbehållet en viss person, utan kan sökas av vem som helst i det här landet.
Hehe nä skälv fallet inte men hur många har den kunskapen  skenerällt  ? det var ju min egentliga fråga fast ja skrev lite tokigt :)

christelle

• Blekinge
« Svar #102 skrivet: 13 jun-11 kl 09:47 »
Det är hemskt att det finns människor som vill "vara sig själva" utan att samtidigt vilja ta ansvar för planeten, biodiversiteten och ekosystemen.

Ja man kan undra.
Rekommenderar boken "Äta djur" av Jonathan Safran Foer för bra argument.
"Tänk om det fanns etiketter på maten som talade om hur många djur som dödats för att det djur man ville äta skulle hamna på tallriken ex. för varje halvkilo räkor har 13 kilo andra marina djur dödats och kastats tillbaka i havet"
Eller tonfisk - 145 andra arter dödas regelbundet när man tar upp tonfisk bland dessa säkert många utrotningshotade.
Eller vad händer med värphönsens hanliga avkomma - enligt Foer avlivas över 250 miljoner sådana i USA per år - med vidriga metoder. (är väl likadant i Sverige?)
http://www.farmsanctuary.org/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pyromanen

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 13 jun-11 kl 10:22 »
Det finns mycket även om växter i arkeologiska skrifter. Det görs analys på frö fynd och mängden pollen i närområdet. Vilket ger en hyfsad bild av hur odlingen sett ut. Detta inträffade efter industrialiseringens införande, då bl.a HS drev på lantbrukets utveckling och vi blev mer beroende av spannmål och potatis. Missväxt fick då katastrofala följder för befolkningen.

Klart det vore mycket mer miljövänligt (och säkert hälsosam också) om vi levde som jägar/samlare istället för att bedriva jordbruk. Men om jorden ska räcka till för den livsstilen måste vi i så fall först göra os av med ca 95% av jordens befolkning. :-\

Birgit

« Svar #104 skrivet: 13 jun-11 kl 10:31 »
Men för att människan p.g.a ekonomiska vinster agerar rovdjur nr 1 och skövlar planeten vi alla borde får plats på (inklusive bakterier och andra mikroskopiska företeelser) så innebär det knappast att det är fel att använda kött som föda!
Hur många växtsorter har människan inte utrotat med sina monokulturer? Spannmål, majs, ris, soja, GRAN för att nämna några monogrödor.
Det naturen själv hanterar är det som är lämpligast för alla på planeten att använda.

Någon tidigare hade uppe exemplet med gödsel. Våra djurs gödsel behövs för att tillföra näring till grödorna vi vill odla. Så om vi slutar äta kött skulle det innebära att djurantalet minskar radikalt och därmed gödseln. För inte kan vi väl ha en massa kor, får, grisar och höns, "frisläppta" från djurfabriker, ätandes upp våra grödor? Hur ska detta hanteras enligt grönsaksätarna?

Att djur i industriproduktion far illa är nog tämligen allmänt känt, men få verkar vilja göra något åt det? Att göda djur med spannmål är bara en jakt på pengar, alltså inget djuren vare sig mår bra av eller behöver för sin överlevnad. Djurskyddet kom till för att skydda industriproduktionens djur från de värsta uppfödningsvarianterna. Idag är det mer ett allmänt sätt att se på hur uppfödning ska bedrivas. Rena fina lokaler, med bra ventilation och bra belysning. Djuren ser runda och välmående ut på utsidan, så vissa avarter får man ta (djur som skadar både sig själva och andra "kollegor"av tristess t.ex. eller allmän skaderisk i okänd miljö).
Djur behöver en miljö och en utfodring som de är anpassade för som art. Det är ju också bevisat att detta ger en nyttigare slutprodukt.
Så att människor bedriver rovfiske är ingen anledning att sluta äta fisk. Istället borde alla konsumenter ställa krav på maten de äter.

Birgit

« Svar #105 skrivet: 13 jun-11 kl 10:41 »
Citera
Klart det vore mycket mer miljövänligt (och säkert hälsosam också) om vi levde som jägar/samlare istället för att bedriva jordbruk. Men om jorden ska räcka till för den livsstilen måste vi i så fall först göra os av med ca 95% av jordens befolkning. :-\

Ja, det är hårda fakta. Fast vi kan inte fortsätta öka som vi gör oavsett vilken väg vi vill gå!

Men man kan faktiskt framställa maten på ett för planeten nyttigare sätt också. Det gäller att rätta mun efter matsäck också. Vårt extrema konsumtionssamhälle bör ju förändras om planeten ska överleva.

I boken jag nämnde förut "Ju förr desto bättre" tas energibalansen upp vid en fäbod som brukas enligt gamla metoder. Frågan är då hur en jämförelse av dagens balans ser ut?
Boken beskriver också myrslåtter utanför Jokkmokk något som sedan länge är avslutat. Allt vi gör idag är att tänka produktion och lönsamhet. Förr var det överlevnad. Frågan är när vi är tillbaka där?

pålle

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 13 jun-11 kl 11:17 »
Ja, det är hårda fakta. Fast vi kan inte fortsätta öka som vi gör oavsett vilken väg vi vill gå!

Men man kan faktiskt framställa maten på ett för planeten nyttigare sätt också. Det gäller att rätta mun efter matsäck också. Vårt extrema konsumtionssamhälle bör ju förändras om planeten ska överleva.

I boken jag nämnde förut "Ju förr desto bättre" tas energibalansen upp vid en fäbod som brukas enligt gamla metoder. Frågan är då hur en jämförelse av dagens balans ser ut?
Boken beskriver också myrslåtter utanför Jokkmokk något som sedan länge är avslutat. Allt vi gör idag är att tänka produktion och lönsamhet. Förr var det överlevnad. Frågan är när vi är tillbaka där?
Mycket bra det är inlägget. Skälv så strävar ja efter att bli oberoende men det är svårt på vissa saker så som smör och ost men man kan ju byta ut osten till en vis del mot syrat .  Sen för att göra sin egen mat är ju häller inte så lätt nä man börjar bli gammal eller ofärdig kan nog va något att tänka på också?.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #107 skrivet: 13 jun-11 kl 11:45 »
Håller med.
Vi vet att värphönsen i äggindustrin lever ett hårt och ovärdigt hönsliv, men hur ser vi på detta? Den som betraktar sig som i första hand konsument slutar äta ägg, och känner sig duktig och sover gott om natten. Den som kallar sig självhushållare blir producent och skaffar egna höns som hen försöker ge en schysst hönstillvaro med utevistelse och färskt grönfoder när så är möjligt, rediga sittpinnar och möjlighet att sandbada; den personen sover nog oxå gott.
Det bästa måste vara att ta eget ansvar för det en äter, istället för att bara välja bland det "några andra långt borta" har producerat. Som konsumenter är vi tämligen passiva figurer, det är när vi själva börjar producera mat åt oss själva och våra medmänniskor vi kan börja tala om verklig påverkan.

Jag tycker inte att vi ska överkonsumera kött, det är respektlöst både mot djuren och planeten, men vill vi ha det någorlunda öppna landskap som nu finns behöver vi produktionsdjuren. Ett veganSverige skulle fort bli en gigantisk gran- eller tallplantering.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Birgit

« Svar #108 skrivet: 13 jun-11 kl 12:00 »
En annan källa till landskapsutnyttjande i historisk tid är de kartor som finns över våra gårdar. Alla offentligt upprättade kartor kan man köpa kopior av.

Själva har vi haft turen att hitta en karta från 1790-talet på vår vind. Den är grunden för hur vi återskapar våra marker, med slåtterängar och utmarker (beten) som under framförallt 1900-talet planterades igen med gran och tall.

Sök er egen historia först. Då är det lättare att se allt i ett större perspektiv.

Ett skogsbete för 100-200 år sedan var inte motsvarande dagens granskog. Det var ganska glesa skogar med mycket undervegetation och en stor biologisk mångfald. Djuren rörde sig över stora ytor. Problemen uppstod vid "laga skifte" då allt skulle delas in i små ägor. Innan stängslade man ut djuren från odlingarna. Efter stängslade man in djuren på begränsade ytor. Var och en hade sitt! Precis som nu. Samtidigt som industrin fick folk att flytta till tätorter och kraven på att varje bonde skulle producera mer för att mätta en växande stadsbefolkning. Det var också under denna tid barnkullarna ökade rejält samtidigt som spannmål och potatis tog över som största näringskällan. (Här börjar också komma grisen in, precis som vi även började bygga upp våra "folksjukdomar" med övervikt, hjärt/kärlsjukdomar och diabetes.)
Utveckling leder framåt ???
Naturligtvis ska vi inte överkonsumera något! Men att producera nyttigt kött på våra utmarker kan aldrig bli fel. Däremot import av tveksamt producerat kött, gäller inte bara djurens missförhållanden utan även vilka marker som används, vad naturen fårbetala osv.

Alla kan ju inte odla själva (om man bor i betonggetton osv. Men man kan välja och uppmuntra ekologiskt och närproducerat.
De mindre producenterna kan vara hur seriösa som helst och ha aldrig så bra produkter, men de tar sig inte fram med sitt budskap till konsument mer än i undantagsfall. De har inte den marknadsföringsbudget som etablissemanget har.

Michan

• Småland
« Svar #109 skrivet: 13 jun-11 kl 13:01 »
Jag beundrar din kunskap och ditt intresse, Birgit :)

christelle

• Blekinge
« Svar #110 skrivet: 13 jun-11 kl 13:05 »
Själva har vi haft turen att hitta en karta från 1790-talet på vår vind. Den är grunden för hur vi återskapar våra marker, med slåtterängar och utmarker (beten) som under framförallt 1900-talet planterades igen med gran och tall.

Sök er egen historia först. Då är det lättare att se allt i ett större perspektiv.

Ett skogsbete för 100-200 år sedan var inte motsvarande dagens granskog. Det var ganska glesa skogar med mycket undervegetation och en stor biologisk mångfald. Djuren rörde sig över stora ytor. Problemen uppstod vid "laga skifte" då allt skulle delas in i små ägor. Innan stängslade man ut djuren från odlingarna. Efter stängslade man in djuren på begränsade ytor. Var och en hade sitt! Precis som nu. Samtidigt som industrin fick folk att flytta till tätorter och kraven på att varje bonde skulle producera mer för att mätta en växande stadsbefolkning. Det var också under denna tid barnkullarna ökade rejält samtidigt som spannmål och potatis tog över som största näringskällan. (Här börjar också komma grisen in, precis som vi även började bygga upp våra "folksjukdomar" med övervikt, hjärt/kärlsjukdomar och diabetes.)
Naturligtvis ska vi inte överkonsumera något! Men att producera nyttigt kött på våra utmarker kan aldrig bli fel. Däremot import av tveksamt producerat kött, gäller inte bara djurens missförhållanden utan även vilka marker som används, vad naturen fårbetala osv.

Alla kan ju inte odla själva (om man bor i betonggetton osv. Men man kan välja och uppmuntra ekologiskt och närproducerat.
De mindre producenterna kan vara hur seriösa som helst och ha aldrig så bra produkter, men de tar sig inte fram med sitt budskap till konsument mer än i undantagsfall. De har inte den marknadsföringsbudget som etablissemanget har.
Plask, plask i ankdammen - det är lätt att säga saker när man har trygghet, mat på bordet och fungerande sjukvård. Tyvärr så ser inte verkligheten ut enligt ovan för många människor i vår värld  :-\

Existens?

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 13 jun-11 kl 14:05 »
Jadu , Birgit.. För min del så ser jag ett bekymmer i att behöva utrota 95% av jordens befolkning, för att resten ska kunna leva på skogsbeten och gräs. Vilka ska vi börja med att ta bort tycker du? Svenskarna eller Nicaraguanerna?

Men om jorden ska räcka till för den livsstilen måste vi i så fall först göra os av med ca 95% av jordens befolkning. :-\

Birgit

« Svar #112 skrivet: 13 jun-11 kl 14:11 »
Men då kanske det är som så, att vi i vår "ankdamm" borde börja agera? Det hjälper väl föga att gå omkring och tycka synd om folk? Kanske borde vi som kan visa vägen och visa på goda exempel hur man löser problem, inte bara påtala att de finns.
Men jag har inga illusioner, de flesta verkar vara sig själva närmast och fullständigt ointresserade av att göra något positivt tillsammans för att visa på skillnaden.

Så, antagligen får vi köra planeten i botten innan någon konkret förändring kommer att ske. Fast då är det panik och det finns säkert de som köper sig fria och offrar "vanliga dödliga" i tusentals 8)

Existens, eftersom du jagar mig med blåslampa, kom med konkreta idéer själv >:D Driver mänskligheten det tillräckligt långt blir inte frågan vilka vi ska prioritera, utan var katastroferna bryter ut först. De länder som sitter på naturkatastrofer kommer säkert att drabbas, men jag är inte säker på att de drar den största nitlotten. Det kanske blir avarterna i väst, genom sjukdomar och annat vi "tjänat" in genom vårt leverne. Vi kanske genom vår soja-frossa t.ex skapat en infertil värld ::) Vi dör ut!

christelle

• Blekinge
« Svar #113 skrivet: 13 jun-11 kl 14:32 »
Men då kanske det är som så, att vi i vår "ankdamm" borde börja agera? Det hjälper väl föga att gå omkring och tycka synd om folk? Kanske borde vi som kan visa vägen och visa på goda exempel hur man löser problem, inte bara påtala att de finns.
Men jag har inga illusioner, de flesta verkar vara sig själva närmast och fullständigt ointresserade av att göra något positivt tillsammans för att visa på skillnaden.

Så, antagligen får vi köra planeten i botten innan någon konkret förändring kommer att ske. Fast då är det panik och det finns säkert de som köper sig fria och offrar "vanliga dödliga" i tusentals 8)

Existens, eftersom du jagar mig med blåslampa, kom med konkreta idéer själv >:D Driver mänskligheten det tillräckligt långt blir inte frågan vilka vi ska prioritera, utan var katastroferna bryter ut först. De länder som sitter på naturkatastrofer kommer säkert att drabbas, men jag är inte säker på att de drar den största nitlotten. Det kanske blir avarterna i väst, genom sjukdomar och annat vi "tjänat" in genom vårt leverne. Vi kanske genom vår soja-frossa t.ex skapat en infertil värld ::) Vi dör ut!
Hm, det var ju det jag menade med ankdammskacklandet - inte så många i världen har möjlighet att "söka sin historia" och "producera nyttigt kött på våra utmarker" enligt ditt förra inlägg.
sedan är det lite konstigt att prata om köttproduktion i en tråd som handlar om att vara en miljövänligare vegan ellr vegetarian, vilket väl är ett lysande exempel på att någon har konkreta ideér om vårt globala vara  ;)
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 16:00 av christelle »

Birgit

« Svar #114 skrivet: 13 jun-11 kl 16:17 »
Men precis, hela tråden har väl genomsyrats av att grönsaksodling är mer miljövänligt. Att djuruppfödningen är vidrig och onyttig. Så varför skulle mina inlägg bryta av bara för att min vinkling är från andra hållet?

Jag menar heller inte att alla i hela världen ska söka sin historia och producera sitt eget kött på sina utmarker. Jag visade bara på en svensk möjlighet. Något som tydligen inte är passande?
Alla måste lösa problemen utifrån sina förutsättningar. Något jag tycker är uppenbart o:)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #115 skrivet: 13 jun-11 kl 16:19 »
Men precis, hela tråden har väl genomsyrats av att grönsaksodling är mer miljövänligt. Att djuruppfödningen är vidrig och onyttig. Så varför skulle mina inlägg bryta av bara för att min vinkling är från andra hållet?

För att du inte läser det folk skriver och fortsätter hamra på att folk borde fortsätta äta kött i samma mängder eller mer som idag, för det är ju o så möljövänligt om man bara använder den i överflöd tillgängliga betesmarken.  :-X
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Fordson

« Svar #116 skrivet: 13 jun-11 kl 16:36 »
En fråga från en som inte har koll på vegan världen: Hur produceras vegan mat? Är allt odlat KRAV? Vilkas processer krävs för att skapa sojamölk?

pålle

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 13 jun-11 kl 16:38 »

Jag menar heller inte att alla i hela världen ska söka sin historia och producera sitt eget kött på sina utmarker. Jag visade bara på en svensk möjlighet. Något som tydligen inte är passande?
Alla måste lösa problemen utifrån sina förutsättningar. Något jag tycker är uppenbart o:)
Ja precis för min del så handlar det om att få isig dom närings ämnen som är nödvändiga  på ett lätt sätt det finns ju sätt även som vegan men för mig värkar det komplicerat både läs i  praktiskt miljö tänk då ja i princip odlar och föder upp allt  inte ens säden till hönorna och kaniner behövas köpas  och tanken är att ja ska kunna odla allt med ett par schettisar så även veden   så man behöver häller inte så mycket mark då  så är min tanke i grova drag  och bidrag till miljön för utom buss och cykel då . Ska sägas det odla är ja kass på så det får ja lära mig  resten har ja bra koll på :) .ps rätta mig hjärna om ja är fel ute

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #118 skrivet: 13 jun-11 kl 16:58 »
En fråga från en som inte har koll på vegan världen: Hur produceras vegan mat? Är allt odlat KRAV? Vilkas processer krävs för att skapa sojamölk?
Vegansk kost betyder en typ av vegetarisk kost som inte innehåller djurprodukter i någon form. Tex inte heller smör,ost eller ägg. Det säger ingenting om det man äter är ekologiskt, kravodlat eller närproducerat eller vad som helst. Dessa begrepp är nyare. Sojamjölk produceras antingen genom mixning av färska bönor ihop med vatten och litet salt, eller sojamjöl som kokas en stund med vatten, litet salt och ibland socker. Industriell tillverkning är kanske annorlunda och kostnadskrävande? Sojabönor kan man ju ha den invändningen emot, att den inte är lokalt producerad. Idag har vi vant oss vid många produkter som inte är lokalt producerade, tex palmoljor och andra fetter som finns i godis och även andra matvaror osv.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #119 skrivet: 13 jun-11 kl 17:00 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr2.pdf
Skogsstyrelsens bok: Kulturmiljövård i skogen Kapitel 1 (specifikt) Beskriver markanvändning från jägarstenåldern till vår tid.

Det här är ett jätteintressant tema som alltid intresserat mig. Vi lever mitt i ett sammanhang och har glömt bort hur vi gjorde förr på ett naturligt sätt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, Bokohammare, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser