Existens, eftersom du jagar mig med blåslampa, kom med konkreta idéer själv
Vi kanske genom vår soja-frossa t.ex skapat en infertil värld
Vi dör ut!
Jag tror inte du är speciellt mottaglig för andra argument. Du är så benhårt fast vid att modern jordbruk är djurplågeri och att spannmålen är ett gissel.
Jag tycker att dina teorier om att hungersnöden på 1800-talet började i samband med att jordbruket industrialiserades, är så befängda så det känns knappt lönt att bemöta. Du lyckas t.o.m skylla en del av eländet på laga skiftet. En reform som allmänt anses som en av de viktigaste i jordbrukets historia.
Dessutom är det meningslöst att refererera till 1800-talet och mena att allt blir bra bara vi återgår till hur det var då. Vi är nu 5-6 miljarder människor på jorden, det är inget att göra åt.
Men jag vet hur dessa diskussioner brukar utvecklas här på Alternativ, det kommer alltid fram till att befolkningen måste minska, och då är det alltid kineserna och indierna som ska skärpa sig genom att t. ex bara skaffa ett barn. Dom ska heller inte få börja åka bil så som vi gjort i 30 år.
Varför för ingen fram förslaget att svenskarna bara ska få ha ett barn? Varför begränsas inte svenskarna till att bara få ha en bil per familj? Det spelar väl ingen roll var i världen vi börjar dra ner?
Nej gud, då blir det jobbigt.
Börja med att köpa svenskt, då gynnar du ett av de mest effektiva jordbruken i världen, som lyckas att samtidigt klara miljön. Du Birgit, lever kvar i hur jordbruk bedrevs för så lite som 20 år sedan, utvecklingen går fort framåt, till det bättre. Men det har du totalt missat där bakom skygglapparna.
Vidare ska givetvis vår goda åkermark utnyttjas till att odla spannmål, och den ska lika givet i första hand ges till grisar. På ett helt oslagbart sätt omvandlar dom den till för oss högvärdigt protein i form av kött. Att tänka på är att djuren tillgodogör sig spannmål som den är, eller bara krossad. För att vi ska kunna tillgodogöra oss den så måste den tillagas exempelvis genom bakning. Det är ofantliga mängder energi som går åt för att baka ett bröd som vi klarar oss på i 2 dagar.
Att föda upp ett enkelmagat djur, som en gris, på gräs anser jag vara rent djurplågeri.
Idisslarna lever redan nu i hög utsträckning på gräs och olika former av ensilage. Även den förändringen tycks du ha missat.
Vidare så framhärdar du i att vi frossar i soja. Jag har tidigare i tråden redogjort för hur soja-användningen minskar. Läs.
Vad gör jag för att dra mitt strå till stacken?
Jag bygger ett hönshus för 4000 höns som får fri tillgång till att gå ute om de vill. Jag väljer bort ekologisk produktion för att inte detaljstyras av byråkrater, och för att ge fler människor möjlighet att köpa äggen, så inte priset gör att endast en ekonomisk elit har råd att köpa ägg från höns som lever ett hyggligt liv. Samtidigt är jag realist, och vet att jag inte kan leva på en mindre flock, så där blir det en kompromiss.
Vad gör du själv, Birgit?