Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243074 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #120 skrivet: 13 jun-11 kl 19:27 »
pålle,
tempeh är ingen kärnfysik. Men vad gäller att reproducera dessa bakterier vet jag inte. Sporerna verkar dock ganska enkelt. Men precis som med inläggningar, syrning, salting och liknande så krävs det ett visst intresse.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tännlappen

• -
« Svar #121 skrivet: 13 jun-11 kl 20:51 »
Använder du dej av den metoden ?
  ;D Nej inte provat men kan vara bra att veta om man blir slängd i en fängelsehåla och bara blir matad med rentvättade morötter  :D .

Tännlappen

• -
« Svar #122 skrivet: 13 jun-11 kl 20:55 »
Ja, det är hårda fakta. Fast vi kan inte fortsätta öka som vi gör oavsett vilken väg vi vill gå!

Men man kan faktiskt framställa maten på ett för planeten nyttigare sätt också. Det gäller att rätta mun efter matsäck också. Vårt extrema konsumtionssamhälle bör ju förändras om planeten ska överleva.

I boken jag nämnde förut "Ju förr desto bättre" tas energibalansen upp vid en fäbod som brukas enligt gamla metoder. Frågan är då hur en jämförelse av dagens balans ser ut?
Boken beskriver också myrslåtter utanför Jokkmokk något som sedan länge är avslutat. Allt vi gör idag är att tänka produktion och lönsamhet. Förr var det överlevnad. Frågan är när vi är tillbaka där?
Bara tänkte på en sak,då liksom förr i tiden kanske både Älg och Rådjur + Vildsvin+rovdjur  var utrotade så det fanns plats för fler tamboskapsdjur i skogen  :-X

pyromanen

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 13 jun-11 kl 21:13 »
Bara tänkte på en sak,då liksom förr i tiden kanske både Älg och Rådjur + Vildsvin+rovdjur  var utrotade så det fanns plats för fler tamboskapsdjur i skogen  :-X
Skogen var annorlunda, eftersom bete var viktigare än skogsproduktion så gjorde man en massa insatser för att hålla skogen luckig och öppen med bete på marken (man högg, man eldade, och djurens betande gjorde sitt till att det hölls öppet).  Klart det inte funkar att föda tamboskap i en modern tät produktionsskog.

Tännlappen

• -
« Svar #124 skrivet: 13 jun-11 kl 23:38 »
Javisst har du rätt i att skogen såg annorlunda ut då,men jag tror ändå att dom vilda klövdjuren var hårt åtgångna på den tiden.  :) .

Tännlappen

• -
« Svar #125 skrivet: 13 jun-11 kl 23:46 »
"tench" Gott du löste b12 gåtan med Tempeh  :D . Nu kommer folk undan urinterapin  ;D .

pålle

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 14 jun-11 kl 00:01 »
pålle,
tempeh är ingen kärnfysik. Men vad gäller att reproducera dessa bakterier vet jag inte. Sporerna verkar dock ganska enkelt. Men precis som med inläggningar, syrning, salting och liknande så krävs det ett visst intresse.
Må så vara att det inte är nån kärnfysik men svårare och jobbigare än att föda upp en kanin och höns  sen så värkar det svårare att  hitta det man behöver kunna läsa sig till i alla fall om man är kass på att söka .

jagvetej

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 14 jun-11 kl 00:17 »
det här med tempeh verkar intressant läste om de å blir sugen på att prova, men sen vad gäller b12 kan man nog inte vara helt säker, så här står det på wikipedia:

The soy protein in tempeh becomes more digestible as a result of the fermentation process. In particular, the oligosaccharides that are associated with gas and indigestion are greatly reduced by the Rhizopus culture. In traditional tempeh making shops, the starter culture often contains beneficial bacteria that produce vitamins such as B12[4][5] (though it is uncertain whether this B12 is always present and bio-available).[6] In western countries, it is more common to use a pure culture containing only Rhizopus oligosporus which makes very little B12 and could be missing Klebsiella pneumoniae which has been shown to produce significant levels of B12 analogs in tempeh when present. Whether these analogs are true, bio-available B12, hasn't been thoroughly studied yet.[7]

men sen verkar det inte vara mycket man kan vara säker på med dagens näringslära... mer obesvarade frågor än besvarade...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #128 skrivet: 14 jun-11 kl 00:18 »
Jägarstenåldern upphörde inte därför att djuren tog slut eller skogarna blev överbefolkade av hungriga människor. Den upphörde därför att klimatet försämrades och det uppstod behov av vinterfoder - vilket ledde till att vi blev bofasta och började odla och skörda och att försöka lagra det skördade.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jagvetej

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 14 jun-11 kl 00:22 »
Må så vara att det inte är nån kärnfysik men svårare och jobbigare än att föda upp en kanin och höns  sen så värkar det svårare att  hitta det man behöver kunna läsa sig till i alla fall om man är kass på att söka .

under mitt sökande på "tempeh" hitta jag bla följande:

http://www.vegetariskt.com/tempeh.asp - kort info på svenska om vad det är, tillverkning och användning

http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh - mycket info på engelska om... typ allt

http://growblog.void.nu/odling/att-gora-tempeh/ - recept/guide på svenska för tillverkning av tempeh och bakteriekulturen som behövs

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #130 skrivet: 14 jun-11 kl 00:31 »
Jägarstenåldern upphörde inte därför att djuren tog slut eller skogarna blev överbefolkade av hungriga människor. Den upphörde därför att klimatet försämrades och det uppstod behov av vinterfoder - vilket ledde till att vi blev bofasta och började odla och skörda och att försöka lagra det skördade.
Tappade tråden där  ;D Ville fortsätta tankegången med landhöjningen som pågått sedan dess - de frilagda sjöbottnarna har gett oss fantastiskt skörderika energirika jordar - som nu börjar utarmas. Vi befinner oss i ett läge där vi måste omformulera hela strukturen på det sätt vi skaffar oss föda. Vi måste börja ge tillbaka till jorden! En spridning av aska ger skogen tillbaka en del där vi avverkat. Hur gör vi i andra sammanhang?

Detta måste vi fundera på, samtidigt som vi måste fundera på vad vi mår bäst av själva också. Inte tänka så långt näsan pekar utan långsiktigt ur globalt perspektiv. Att ett gram protein "kostar" mera att produceras från djur än från växter är visserligen sant, men ger inte hela perspektivet. Det småskaliga jordbruket är kanske superbt att återföra direkt, på samma plats som det skapas, vilket ger fördelar oavsett om det är kött eller växter som produceras.

Kanske är det så att vi fördelar resurserna fel. Kanske är det också så att när vi tar saker från en ände av världen och äter den på ett annat ställe, är detta fel ur jorden kretsloppssynpunkt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pålle

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 14 jun-11 kl 00:43 »
under mitt sökande på "tempeh" hitta jag bla följande:

http://www.vegetariskt.com/tempeh.asp - kort info på svenska om vad det är, tillverkning och användning

http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh - mycket info på engelska om... typ allt

http://growblog.void.nu/odling/att-gora-tempeh/ - recept/guide på svenska för tillverkning av tempeh och bakteriekulturen som behövs
Tack för länkar ska prova. Men hur miljö vänligt är det då ? det är ju import. 

christelle

• Blekinge
« Svar #132 skrivet: 14 jun-11 kl 05:44 »
traditional tempeh making shops, the starter culture often contains beneficial bacteria that produce vitamins such as B12[4][5] (though it is uncertain whether this B12 is always present and bio-available).[6] In western countries, it is more common to use a pure culture containing only Rhizopus oligosporus which makes very little B12 and could be missing Klebsiella pneumoniae which has been shown to produce significant levels of B12 analogs in tempeh when present. Whether these analogs are true, bio-available B12, hasn't been thoroughly studied yet
http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh
Det blev inget B12 napp där heller  :o
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Birgit

« Svar #133 skrivet: 14 jun-11 kl 06:06 »
Citera
Fast det fanns ju fångstfolk i kalla klimat också, så det var nog inte hela sanningen. Kanske snarare att människan tämjt spannmålen (eller tvärtom) vi var i dess våld och har så förblivit.
Citera
Kanske är det så att vi fördelar resurserna fel. Kanske är det också så att när vi tar saker från en ände av världen och äter den på ett annat ställe, är detta fel ur jorden kretsloppssynpunkt.
Där har vi nog en stor del av problemet. Vi utarmar andras miljöer för vår egen vinning. Det finns ju hemska exempel på att västföretag m.m. köper upp bästa jorden i vissa länder och odlar helt onödiga grödor för att tillfredsställa vårt "ha" begär. Exempelvis snittblommor, eller träd för utemöbler osv. På mark där det tidigare odlats mat till lokalbefolkning.
Ta som Brasilien t.ex: Där odlas enorma ytor (bl.a genom nedhuggning av regnskog) med soja och majs. Den största mängden av detta går till USA och Västeuropa som just djurfoder. Samtidigt som detta skapar fattiga f.d bönder på plats som söker sig till den växande slummen i storstäderna.
Samma typ av företeelser (dock inte alltid djurfoder) förekommer i Afrika, Indien, Pakistan osv.
Så att vi i vår "ankdamm" borde påbörja resan mot ett för planeten nyttigare liv är kanske inte just något plaskande i.om att vi blandar oss i världsekonomin överallt och vill ha fördelar av den >:D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #134 skrivet: 14 jun-11 kl 07:45 »
Fast det fanns ju fångstfolk i kalla klimat också, så det var nog inte hela sanningen. Kanske snarare att människan tämjt spannmålen (eller tvärtom) vi var i dess våld och har så förblivit.Där har vi nog en stor del av problemet.

Precis. Manga forskare menar att alkoholen hade med saken att gora. Det ar valdigt svart att tillverka alkohol for fangstfolk aven idag, men latt som en platt for de forsta bofasta.

Kan det vara sa att baren kom for fortet nar manniskan blev bofasta?  ;D

Jordbruk leder ocksa till en storre mojlig befolkning vilket leder till att det behovs odlas mer osv. osv.

Birgit

« Svar #135 skrivet: 14 jun-11 kl 08:16 »
Tänkte inte på alkoholen 8) o:) utan på vårt kolhydratberoende, som ju är på topp nu.
Men det är ju helt uppenbart vad spannmål KAN användas till.
(Redan på bondestenåldern kunde de första alkisarna ses ragla omkring mellan hyddorna (:))

Precis som att våra husdjur utvecklas snabbare, blir större och mer fertila av spannmål, så blev säkert människan det också. Vi fick fler ungar helt enkelt och sprang runt i ekorrhjulet för att odla mat till alla. Ju fler vi blev, desto mer fick vi odla och desto svårare att försörja oss  :P

Existens?

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 14 jun-11 kl 12:01 »
Existens, eftersom du jagar mig med blåslampa, kom med konkreta idéer själv >:D  Vi kanske genom vår soja-frossa t.ex skapat en infertil värld ::) Vi dör ut!

Jag tror inte du är speciellt mottaglig för andra argument. Du är så benhårt fast vid att modern jordbruk är djurplågeri och att spannmålen är ett gissel.
Jag tycker att dina teorier om att hungersnöden på 1800-talet började i samband med att jordbruket industrialiserades, är så befängda så det känns knappt lönt att bemöta. Du lyckas t.o.m skylla en del av eländet på laga skiftet. En reform som allmänt anses som en av de viktigaste i jordbrukets historia.

Dessutom är det meningslöst att refererera till 1800-talet och mena att allt blir bra bara vi återgår till hur det var då. Vi är nu 5-6 miljarder människor på jorden, det är inget att göra åt.
Men jag vet hur dessa diskussioner brukar utvecklas här på Alternativ, det kommer alltid fram till att befolkningen måste minska, och då är det alltid kineserna och indierna som ska skärpa sig genom att t. ex bara skaffa ett barn. Dom ska heller inte få börja åka bil så som vi gjort i 30 år.
 Varför för ingen fram förslaget att svenskarna bara ska få ha ett barn? Varför begränsas inte svenskarna till att bara få ha en bil per familj?  Det spelar väl ingen roll var i världen vi börjar dra ner?
Nej gud, då blir det jobbigt.

Börja med att köpa svenskt, då gynnar du ett av de mest effektiva jordbruken i världen, som lyckas att samtidigt klara miljön. Du Birgit, lever kvar i hur jordbruk bedrevs för så lite som 20 år sedan, utvecklingen går fort framåt, till det bättre. Men det har du totalt missat där bakom skygglapparna.
Vidare ska givetvis vår goda åkermark utnyttjas till att odla spannmål, och den ska lika givet i första hand ges till grisar. På ett helt oslagbart sätt omvandlar dom den till för oss högvärdigt protein i form av kött. Att tänka på är att djuren tillgodogör sig spannmål som den är, eller bara krossad. För att vi ska kunna tillgodogöra oss den så måste den tillagas exempelvis genom bakning. Det är ofantliga mängder energi som går åt för att baka ett bröd som vi klarar oss på i 2 dagar.
Att föda upp ett enkelmagat djur, som en gris, på gräs anser jag vara rent djurplågeri.
Idisslarna lever redan nu i hög utsträckning på gräs och olika former av ensilage. Även den förändringen tycks du ha missat.

Vidare så framhärdar du i att vi frossar i soja. Jag har tidigare i tråden redogjort för hur soja-användningen minskar. Läs.

Vad gör jag för att dra mitt strå till stacken? 
Jag bygger ett hönshus för 4000 höns som får fri tillgång till att gå ute om de vill. Jag väljer bort ekologisk produktion för att inte detaljstyras av byråkrater, och för att ge fler människor möjlighet att köpa äggen, så inte priset gör att endast en ekonomisk elit har råd att köpa ägg från höns som lever ett hyggligt liv.  Samtidigt är jag realist, och vet att jag inte kan leva på en mindre flock, så där blir det en kompromiss.

Vad gör du själv, Birgit?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #137 skrivet: 14 jun-11 kl 12:49 »
Existens, fram till vad man ska göra av spannmålet är vi rätt eniga.

Om man propagerar för att minska världsbefolkningen har man ett ansvar att börja med sigsjälv.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christelle

• Blekinge
« Svar #138 skrivet: 14 jun-11 kl 12:57 »
 ;D som alkis behöver man ännu mer B12  ;D
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1716
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jagvetej

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 14 jun-11 kl 13:07 »
;D som alkis behöver man ännu mer B12  ;D
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1716

tvivlar på dagens näringslära, och vad gäller b12 så har jag varit vegan i typ 15år och inte ätit några vitamintillskott el liknande, har varit på några olika lakarundersökningar och någon vitaminbrist har det aldrig varit snack om,.. visst vi alla är olika men de flesta jag känner är veganer och har så varit i 10-40år och ingen har någonsin haft någon vitaminbrist eller liknande...
sen är jag kanske lite dum som bara tror på det jag själv ser men....

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
ärt, Bokohammare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser