Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242928 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #40 skrivet: 08 jun-11 kl 22:21 »
Kanske finns B12 i avföringen från smådjuren oxå - och lite bandmaskägg, små mördarsniglar och annat smått och gott.  ;D Nej skämt åsido - finns det någon källa  ???

Jag har sett den här uppgiften valsa runt en del. Vet inte om det är fakta eller faktoid. Återkommer om jag hittar något mer om det.

christelle

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 08 jun-11 kl 22:51 »
helt rätt (tyvärr hinner jag inte hitta källa nu, så man får alltså i sig lite (mikroskopiskt lite) jord å insektsrester med grönsakerna, och de innehåller absolut tillräckligt med b12 för att man ska klara sig på det.
Vill nog gärna ha åtminstone en källa på det  8)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Birgit

« Svar #42 skrivet: 09 jun-11 kl 06:48 »
Citera
n plats är
Coloradoöknen i Kalifornien, som ligger i ren
miljö många kilometer från städer och
luftföroreningar. Här växer algen i mineralrikt
vatten från Klippiga bergen.
Frågan är då hur denna miljö påverkas och kanske rent av utarmas av denna odling? Öknar är känsliga områden och människan går ofta in och rubbar balansen med extrema företeelser.
Tycker också Pålles idé om att odla lite själv + lite höns m.m. är en väldigt bra idé som även massor av folk med eget hus borde pyssla med istället för att springa omkring och klippa gräs och använda kemikalier för att trädgårdarna ska se "fina" ut. Det är ju enorma resurser här som inte används av bortskämda människor.
Under andra världskriget då det var ransonering på mycket var det vanligt att stadsbor med trägård födde upp kaniner som kött-resurs. Man utnyttjade det lilla.
Vi har det kanske för bra idag, när vi inte ens ser möjligheterna längre.

Michan

• Småland
« Svar #43 skrivet: 09 jun-11 kl 09:19 »
Medan man måste äta mer av vegetarisk kost för att få i sig motsvarande näring (om alls möjligt). Alltså jag köper inte B12 resonemanget. Sedan har vi D-vitamin o järn, vilket vi också tillgodogör oss bäst genom animaliska produkter. Det är heller inte bara fråga om vad något innehåller i mängd osv. utan hur människokroppen kan tillgodogöra sig födan. Dessutom, de veganer och

Om man sitter utomhus och äter en broccolirätt tillagad i gjutjärnsgryta får man i sig dagsbehovet av D-vitamin och järn. Det kanske må vara skillnad på hur kroppen tar till sig det, men än viktigare är hur kroppen hanterar slaggprodukterna, där animaliska produkter inte är särskilt bra för matspjälkningssystemet.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #44 skrivet: 09 jun-11 kl 09:39 »

Tycker också Pålles idé om att odla lite själv + lite höns m.m. är en väldigt bra idé som även massor av folk med eget hus borde pyssla med istället för att springa omkring och klippa gräs och använda kemikalier för att trädgårdarna ska se "fina" ut. Det är ju enorma resurser här som inte används av bortskämda människor.

Att odla så mycket mat man kan i sin trädgård, eller på kolonilotter, eller genom guerilla gardening måste vara ett mycket bra sätt att minska matens miljöpåverkan. Förutsatt givetvis att man gör det mesta för hand och inte öser på med konstgödsel och bekämpningsmedel.

Likaså att ta vara på överskott som andra inte vill ha, fallfrukt och gräsklipp t.ex. Man kan ju betala tillbaka med några burkar äppelmos eller nyskördade grönsaker  :)

Birgit

« Svar #45 skrivet: 09 jun-11 kl 10:52 »
Citera
är animaliska produkter inte är särskilt bra för matspjälkningssystemet.
Då mycket forskning jag läst tyder på motsatsen kanske du Michan kan visa dina källor? Och vad är bäst för matspjälkningssystemet enligt dig?

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #46 skrivet: 09 jun-11 kl 11:31 »
Trådskaparens fråga var ju inte om man behöver äta eventuella kosttillskott om man ska äta vegetariskt/veganskt utan om det var mer miljövänligt.
Slaggprodukter, B12 och annat tjafs kan väl diskuteras i en annan tråd?

Ingen har skrivit om att djurhållning, framförallt kor, orsakar stora metanutsläpp som leder till ökad klimatpåverkan. Tyvärr verkar det också vara så att ökad grovfoderandel ger högre metanutsläpp, så naturligare sätt att föda upp nötdjur ger större klimatpåverkan. Däremot är det ju bättre ur andra perspektiv, främst djuretiska och markanvändningsperspektiv. Dessutom är ju givetvis att äta kött mycket mer arealkrävande och energikrävande än att äta vegetariskt. Olika animaliska produkter är givetvis mer eller mindre bar ur miljöhänseende, men generellt är helt klart vegetabilier bättre än vanligt butikskött. Vilt, ren och lamm torde annars vara minst miljöförstörande.

Om man får drömma så vill jag se en värld där vi i nord äter mindre kött än vad vi gör idag. För att överhuvudtaget ge möjlighet till de i syd att också äta kött. De marker som inte duger till att odla på, dvs naturliga betesmarker, utnyttjas av betande djur. Odlingsbar mark utnyttjas i första hand till att odla mat och människor, inte till kraftfoder åt djur.

Småskalig självhushållning, guerilla gardening osv. är bra sätt att minska miljöpåverkan, att ta vara på outnyttjade resurser helt enkelt. Dock kan knappast hela jordens befolkning försörja sig på det sättet, så vi behöver även en global förändring av jordbrukspolitiken.

Michan

• Småland
« Svar #47 skrivet: 09 jun-11 kl 11:43 »
Då mycket forskning jag läst tyder på motsatsen kanske du Michan kan visa dina källor? Och vad är bäst för matspjälkningssystemet enligt dig?

Vidare källor finns att hitta på hemsidan.
http://www.greenoption.org/halsa/vegankost.html

Avhandling:
Thorogood, M et al. (1994) Risk from death from cancer and ischaemic heart disease in meat and non meat-eaters. BMJ v.308 p.1667-1671.

Det som enligt mig är bäst för matspjälkningssystemet är naturlig, levande föda

Nu kanske du kan visadina källor?

jagvetej

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 09 jun-11 kl 13:10 »
Detta är helt fel!!!! Det är väl snarast därför det dumpas in kött utifrån, som produceras billigare 8)
Skulle vi hålla djur på vad de kan beta + grovfoder, så skulle köttet bli billigare, nyttigare och odlingarna av soja kunde upphöra.
Att människor skulle kunna leva som enbart veganer ställer jag mig mycket tveksam till. Det tar naturligtvis många år att bryta ner en vuxen kropp, men vi behöver fett och protein från kött och mejeriprodukter.
Angående världssvälten, så är jag dels av den uppfattningen att mänskligheten vare sig bör- eller ska öka.  Dessutom blir man mätt av kött och mättat fett. Medan man måste äta mer av vegetarisk kost för att få i sig motsvarande näring (om alls möjligt). Alltså jag köper inte B12 resonemanget. Sedan har vi D-vitamin o järn, vilket vi också tillgodogör oss bäst genom animaliska produkter. Det är heller inte bara fråga om vad något innehåller i mängd osv. utan hur människokroppen kan tillgodogöra sig födan. Dessutom, de veganer och vegetarianer jag känner/känt har alla varit livrädda för kryp och sköljer noggrannare än de flesta.

En länk från våra smarta grannar norrmännen: www.bioforsk.no  "Arktisk lam med potensial"
Alltså, låt djuren göra jobbet, de kan omvandla gräs till näring åt oss ; Enorma! För att inte tala om dem som är igenplanterade med gran! Just därför menar jag att vi borde få mindre betalt, det är ju uppenbarligen för bra om man har råd att trycka i djuren en massa "skit" och hålla dem i fina stallar större delen av året.Skojar du? Kolla bara på allmogefårets första sida 8). Dessutom rekommenderar jag att du läser innehållet på det djurfoder som säljs på Granngården m.fl ställen. Sojaprotein ingår i det mesta oftast i modifierad form också. Gäller även mycket av hund o kattmaten.
Varför nu inte dessa djur kan leva på det de är ämnade för? Folk stoppar i sina djur massor av onyttigt bara för att det finns näringsdeklaration på det. Som om det skulle innebära att det är nyttigt ::)
De med lantraser är absolut inga undantag.

*harklar mig*

sen jag var 6år gammal tills idag när jag är 22år gammal har jag inte ätit någon form av animalie (kött mjölk ägg osv osv inget som har med djur att göra) min bror har inte ätit det på 26år och mina föräldrar på ca40 -45 år...

senaste jag minns att jag var sjuk var när jag var ca 10 år gammal, då jag fick "vinterkräksjukan" annars har jag alltid mått super och samma med resten av min familj, (har varit på läkarbesök av olika anledningar tex att man börjat undra över sådant som vitaminbrist pga alla säger veganer riskerar det, men icke!) kan också tillägga att jag verkligen inte tänker speciellt på att äta nyttigt... sen är väll all vegansk mat nyttig men.... vissa tänker på vitaminer järn osv osv... jag äter mig mätt sen är jag nöjd, tror att sånt här med vitaminer och mineraler är väldigt uppblåst/förstorat...

Tännlappen

• -
« Svar #49 skrivet: 10 jun-11 kl 19:31 »
Ok  är dom in hemska? och hur långt måste dom transporteras ? och vilken energi åt gång krävs  vid för ädling? . ps även miljö hänsynen ska ju vägas in i för hålande till mina kaniner och kommande höns då ja inga kostnader har alls för dom då skiten blir gödning för grönsakslandet  där av mina tidigare inlägg  bara ett förtydligade .
Inlägget jag la in var bara liksom upplysning,inte kollat transporter o dyl. Berika livsmedel med B12 kan man ju också göra.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #50 skrivet: 10 jun-11 kl 19:39 »
Detta är helt fel!!!! Det är väl snarast därför det dumpas in kött utifrån, som produceras billigare 8)
Skulle vi hålla djur på vad de kan beta + grovfoder, så skulle köttet bli billigare, nyttigare och odlingarna av soja kunde upphöra.
Att människor skulle kunna leva som enbart veganer ställer jag mig mycket tveksam till. Det tar naturligtvis många år att bryta ner en vuxen kropp, men vi behöver fett och protein från kött och mejeriprodukter.
Angående världssvälten, så är jag dels av den uppfattningen att mänskligheten vare sig bör- eller ska öka.  Dessutom blir man mätt av kött och mättat fett. Medan man måste äta mer av vegetarisk kost för att få i sig motsvarande näring (om alls möjligt). Alltså jag köper inte B12 resonemanget. Sedan har vi D-vitamin o järn, vilket vi också tillgodogör oss bäst genom animaliska produkter. Det är heller inte bara fråga om vad något innehåller i mängd osv. utan hur människokroppen kan tillgodogöra sig födan. Dessutom, de veganer och vegetarianer jag känner/känt har alla varit livrädda för kryp och sköljer noggrannare än de flesta.

En länk från våra smarta grannar norrmännen: www.bioforsk.no  "Arktisk lam med potensial"
Alltså, låt djuren göra jobbet, de kan omvandla gräs till näring åt oss ; Enorma! För att inte tala om dem som är igenplanterade med gran! Just därför menar jag att vi borde få mindre betalt, det är ju uppenbarligen för bra om man har råd att trycka i djuren en massa "skit" och hålla dem i fina stallar större delen av året.Skojar du? Kolla bara på allmogefårets första sida 8). Dessutom rekommenderar jag att du läser innehållet på det djurfoder som säljs på Granngården m.fl ställen. Sojaprotein ingår i det mesta oftast i modifierad form också. Gäller även mycket av hund o kattmaten.
Varför nu inte dessa djur kan leva på det de är ämnade för? Folk stoppar i sina djur massor av onyttigt bara för att det finns näringsdeklaration på det. Som om det skulle innebära att det är nyttigt ::)
De med lantraser är absolut inga undantag.
Att vi behöver fett och protein från djurriket är väl inte riktigt sant,finns ju Margarin,Rapsolja,Solrosolja, protein från bönor bröd som exempel. Mätt blir man ju på vegansk eller vegetarisk mat,en gammal föreställning är ju att vegan vegeterianen bara äter morötter och salladsblad men det stämmer ju inte.  :)

Birgit

« Svar #51 skrivet: 10 jun-11 kl 22:14 »
Det är just det mättade fettet från framförallt djurriket som vi bäst kan tillgodogöra oss. Alltså funkar rapsolja, margarin m.m inte alls på samma sätt.

Angående mina källor, så om man nu summerar "kostdoktorns"  källhänvisning (vilken är ganska diger + Vegomytens (Lierre Keiths), så blir listan över källor ganska lång. Behövs mer? Säg till!

Tännlappen

• -
« Svar #52 skrivet: 10 jun-11 kl 22:44 »
Kollade lite på det där med fetterna,verkar som de lärde tvista om vad som är bäst så man får nog gå på känn. Såg något om att kroppen själv kan bilda mättade fettsyror av kolhydrater och att kokosolja och palmolja innehåller mättat fett.  8)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #53 skrivet: 10 jun-11 kl 23:09 »
*harklar mig*

sen jag var 6år gammal tills idag när jag är 22år gammal har jag inte ätit någon form av animalie (kött mjölk ägg osv osv inget som har med djur att göra) min bror har inte ätit det på 26år och mina föräldrar på ca40 -45 år...

senaste jag minns att jag var sjuk var när jag var ca 10 år gammal, då jag fick "vinterkräksjukan" annars har jag alltid mått super och samma med resten av min familj, (har varit på läkarbesök av olika anledningar tex att man börjat undra över sådant som vitaminbrist pga alla säger veganer riskerar det, men icke!) kan också tillägga att jag verkligen inte tänker speciellt på att äta nyttigt... sen är väll all vegansk mat nyttig men.... vissa tänker på vitaminer järn osv osv... jag äter mig mätt sen är jag nöjd, tror att sånt här med vitaminer och mineraler är väldigt uppblåst/förstorat...

Så du och din familj har aldrig ätit smågodis??? Eftersom jag själv slutat äta gris så har jag upptäckt att det finns nasse på det mest konstiga ställen. Så jag har svårt att tro att man kan undvika animalier om man inte anstränger sig till det yttersta. Det finns så många unga veganer som proppar i sig godis, men ratar kött/fisk/ägg och tror sig vara duktiga. (om du ser det här som ett påhopp är det ditt problem  ;) Jag känner inte dig, dömmer dig därför inte. Men är nyfiken)

Bra att ni är friska. Sen om det är födan eller genetiskt ska jag låta vara osagt. Själv kommer jag från en familj som har känslig mage och kassa leder. Helt klart ärftligt eftersom vi äter totalt olika.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #54 skrivet: 10 jun-11 kl 23:42 »
Jag tycker det är svårt att generalisera. Det beror helt på vilka resurser man har omkring sig. För att ta reda på ifall sojamjölk är mer miljövänligt än svensk ekologisk mjölk måste man både fundera över resursanvändning vid logistik och produktion.

Denna artikel tycker jag sammanfattar en del viktiga bitar man kan tänka på:
http://forskarbloggen.typepad.com/forskarbloggen/2008/07/kttkonsumtionen.html
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 10 jun-11 kl 23:49 »
Jag tycker det är svårt att generalisera. Det beror helt på vilka resurser man har omkring sig. För att ta reda på ifall sojamjölk är mer miljövänligt än svensk ekologisk mjölk måste man både fundera över resursanvändning vid logistik och produktion.

Denna artikel tycker jag sammanfattar en del viktiga bitar man kan tänka på:
http://forskarbloggen.typepad.com/forskarbloggen/2008/07/kttkonsumtionen.html
För står inte problemet börderna minskar snabbt så vad är  i Sverige problemet det är bara in port som ökar vad ja kan för stå?.

Birgit

« Svar #56 skrivet: 11 jun-11 kl 08:12 »
Artikeln säger ju inget egentligen? För det är ju samma harvande som man hört nu under många år. Men dessa beräkningar görs framförallt med industriproduktionen som underlag. Så ska man inte producera kött alls! Djuren ska beta de marker där vi inte kan odla mat. Där gör djuren nytta både som matproducenter (nyttigt omega 3 rikt kött) och som bevarare av den biologiska mångfalden. Det är ju just utarmningen av densamma som är kännetecknande för all industriproduktion.

De flesta länder har utmarker som kan hålla djur.

Att odla grönsaker, spannmål m.m. är resurskrävande och utarmar matjorden. Så hur ska vi lösa den biten då? Dessutom måste vi äta betydligt mer av spannmål och grönsaker för att få i oss det vi behöver jämfört med kött, ägg och mejeriprodukter.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #57 skrivet: 11 jun-11 kl 08:58 »
Artikeln säger ju inget egentligen? För det är ju samma harvande som man hört nu under många år. Men dessa beräkningar görs framförallt med industriproduktionen som underlag. Så ska man inte producera kött alls! Djuren ska beta de marker där vi inte kan odla mat. Där gör djuren nytta både som matproducenter (nyttigt omega 3 rikt kött) och som bevarare av den biologiska mångfalden. Det är ju just utarmningen av densamma som är kännetecknande för all industriproduktion.
Hur mycket betesmark där man inte kan odla tror du att det finns?

Besvara gärna följande frågor:
Hur många djur kan man hålla på såna betesmarker i Sverige och Norge?
Hur många djur kan man hålla på såna betesmarker i Nederländerna och Norge?

Hur många djur har vi idag i dessa länder?

Citera
De flesta länder har utmarker som kan hålla djur.
De flesta länder har marginellt med såna marker, men kom gärna med exempel för vissa länder.

I en hel del länder skulle man stora eller större öknar om skulle börja hålla djur på alla utmarker.

Citera
Att odla grönsaker, spannmål m.m. är resurskrävande och utarmar matjorden. Så hur ska vi lösa den biten då?
Vi kan börja med att sluta fodra ut djur med spannmål och anpassa världens djurbesättningar efter tillgängligt betesmark. Då kan man odla grönsaker och spannmål betydligt mer extensivt.

Citera
Dessutom måste vi äta betydligt mer av spannmål och grönsaker för att få i oss det vi behöver jämfört med kött, ägg och mejeriprodukter.

Men hur mycket spannmål måste en genomsnittligt kossa äta för att vi ska få i oss näring från kött motsvarande näring från ett kilo spannmål?

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #58 skrivet: 11 jun-11 kl 09:44 »
Citera
Hur mycket betesmark där man inte kan odla tror du att det finns?

Borde vara lätt att få en liten uppskattning iallafall om man ringer jordbruksverket, alla mark är ju kodad som är med i SAM. Sen vet ju jag också att all mark är inte med där.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tännlappen

• -
« Svar #59 skrivet: 11 jun-11 kl 11:42 »
Så du och din familj har aldrig ätit smågodis??? Eftersom jag själv slutat äta gris så har jag upptäckt att det finns nasse på det mest konstiga ställen. Så jag har svårt att tro att man kan undvika animalier om man inte anstränger sig till det yttersta. Det finns så många unga veganer som proppar i sig godis, men ratar kött/fisk/ägg och tror sig vara duktiga. (om du ser det här som ett påhopp är det ditt problem  ;) Jag känner inte dig, dömmer dig därför inte. Men är nyfiken)

Bra att ni är friska. Sen om det är födan eller genetiskt ska jag låta vara osagt. Själv kommer jag från en familj som har känslig mage och kassa leder. Helt klart ärftligt eftersom vi äter totalt olika.
Jag tycker veganer brukar ha bra koll,här en länk där det listas godis veganer kan äta,verkar vara en hel del.
http://www.stylesearch.se/snacka/Annat/2112758/vegan-qq-/

Sedan det där med godis angående Lusblod och andra läckerheter,borde  stå mycket tydligt,stora bokstäver på påsarna att dom innehåller Lusblod och Gris så kommer nog folk att vakna upp.
http://zuzibuz.blogg.se/2009/july/lusblod-har-ska-luslasas.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser