Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa bil  (läst 8470 gånger)

mangen

• Ingen opposition ingen rättvisa!
Köpa bil
« skrivet: 15 aug-06 kl 11:38 »
Hej Forum!
Jag har nu kommit i den situationen att jag "måste" ha bil.
Är det någon här som har någon mening om vilken som är den bästa bilen.

Kriterier för den bil jag vill ha:
max 20000.
bränslesnål.

Har hört att bilar med TdI (turbo diesel injection) ska vara grymt bränslesnåla. Men diesel?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Köpa bil
« Svar #1 skrivet: 15 aug-06 kl 12:21 »
Det kanske hade varit en ide att köpa en något dyrare bil och istället få en moderna, bränslesnål bil.
Nissan och toyota är 2 bra, bränslesnåla bilar med bra(läs billiga) försäkringsvilkor.

Själv bytte jag och sambon bilar från en Opel Corsa (äldre modell) samt en Audi A6 (dyr jävel) till en Nissan Micra och en Toyota Yaris Verso. Och trots att vi har lite lån på båda bilarna sparar vi ändå 1200kr i månaden.

Det är som sagt en övervägning man får göra.
Lån= billigare driftkostnader
Billig bil= dyrare reparationskostnader?

Sen ska vi tänka på den miljömässiga faktorn också.
Nyare/dyrare bil= bättre avgasrening
Billigare bil= sämre bränsleförbränning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Per L

« Svar #2 skrivet: 15 aug-06 kl 12:40 »
Dieseln får du räkna med kostar ca 7,000 extra per år i skatt.
Så det får du lägga på literpriset.

Ingen billig historia alltså om man inte kör j-vligt långt.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 12:41 av Per L »

Johnny

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-06 kl 12:58 »
Det finns diesel bilar med lägre skatt än 7,000:-.
Det beror på vikten samt hur ren bilen är.

Per L

« Svar #4 skrivet: 15 aug-06 kl 13:26 »
Jo det finns det, men killen snackar ju om bil för max 20,000, helst billigare.
Det får man knappast nån fin-fin diesel för.

F.ö. såg jag nu att hemvisten var Norge.
Där vet jag inte alls hur det är med dieselskatt.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 13:27 av Per L »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 15 aug-06 kl 13:30 »
Ska vi kunna hjälpa dig att välja bil så behöver vi veta lite mer om hur bilen ska användas.
en av mina kompisar kör en cheva van  som drar 1,5 liter milen och han tycker att den är snål, det är den också, för det arbete den utför.
En annan kompis klagar över att hans Lupo 3L är dyr i drift. för han  använder den till samma uppgift som han förut lät en eldriven moped utföra.
En bensinsnål bil som ska flytta en person två mil om dagen är något helt annat än en bensinsnål bil som en person ska pendla tio mil enkel resa med och en hel familj på fem personer plus hund ska dra hästtransport till olika travbanor med varje helg.

Det enda generella jag kan säga med den info du gett hittills är att bilen om den är bensindriven ska ha insprutning, för det är svårt att få förgasarmotorer att bli bränslesnåla.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Per L

« Svar #6 skrivet: 15 aug-06 kl 13:42 »
Försök att om möjligt är, köpa en bil som har motorvärmare.
Det sparar du många sköna liter soppa på under höst, vinter och vår.
Motorvärmare kan man med fördel ha ikopplad upp till 10+.

Det kostar över 3000 att installera, men sitter det redan i bilen så betalar man inte en krona extra för det, så det är en riktigt bra affär.

Gäller även dragkrok men det har ju inte så mycket med bränsleförbrukningen att göra  :)
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 13:44 av Per L »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 15 aug-06 kl 14:38 »
Ja allt är relativt.
Själv har jag en chevrolet Lumina som personbil och tycker den är alldeles för dyr. Och en Chevrolet Silverado 4x4 Z71 Pick-up med en V8 på 305 hästar som är billig. Billig för att den hjälper mig att dra ut stockar från skogen, ploga infarten, köra hem hö, jord, sten och ved m.m som skulle kosta mig att få fraktat. Den drar traktorn på släp och djurtransporterna. Milkostnaderna för den är inte billig (i sverige hade den nog varit för dyr), men räknat med vad den drar in så är den snarare att betrakta som inkomst och inte utgift.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-06 kl 21:31 »
Jag köpte en Mercedes 190 bensinare, årsmodell -87 för 3000:-, något patinerat bruksskick, men skattad och besiktad ett halvår framåt. Under långfärd drog den 0,65. Det tycker jag är soppasnålt för en bil som ändå väger typ 1300 kg!

Ska du ha en äldre bil (vilket det lär bli om du ska ge mindre än 20 000:-) tycker jag du ska satsa på en Mersa eller Volvo, dom bara går och går och går.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 16 aug-06 kl 09:35 »
Små cittror, typ bx, är billiga och bränslesnåla.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 aug-06 kl 09:47 »
En gammal volvo är billig i inköp och pålitlig, lätt att hitta delar på skroten. MEN fan va de är törstiga. 2000 mil om året är över 20 papp i tanken.

Bättre att köpa en bränslesnål bil, är det en trettio år skattefri fungerande liten bil med kanske 30 häster, så kör man skattefritt, och med snålare förbrukning, de har lite mer utsläpp, men en sidventilare kan tryckt köras på sprit.

En moppebil, om körsträckorna tillåter gör att även om man lägger 50 papp på den, så kör man billigare än en 10000 kr volvo efter ett par år, de går att köra på miljöbränsle.

Jag råkar ha en sådan och jag betalar mindre än 7 kr mil, inklusive reperationer, försäkringar, bränsle, däck mm.
Jag gör dock reperationer själv.

Andrahandsvärdet är dessutom nästan stabilt så länge den rullar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Per L

« Svar #11 skrivet: 16 aug-06 kl 10:33 »
Vi kör vår Folkabuss, från -72, på etanol..... Nåja, iaf 70% etanol.
Det kör vi vår Scorpio 2.9 V6, på också.

Nu är kanske etanol inte särskilt bränslesnålt, tvärtom, men miljövänligt är det.

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 16 aug-06 kl 16:55 »
Bättre att köpa en bränslesnål bil, är det en trettio år skattefri fungerande liten bil med kanske 30 häster, så kör man skattefritt, och med snålare förbrukning, de har lite mer utsläpp, men en sidventilare kan tryckt köras på sprit.

30 hästar? Då tar det ju en halv dag bara att komma upp i styrfart!

Precis som Per L dunkar jag i etanol i tanken. Bättre för miljön blir det väl inte, men lite bättre för min ekonomi i alla fall.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 16 aug-06 kl 21:48 »
...och etanol kan man givetvis hutta i tanken på den utskällda Volvon oxå!!

Per L: Ahaaaa, så som sann alternativare har du förstås oxå målat blommor och andra psykedeliska mönster på folkabussen ;D ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 aug-06 kl 15:17 »
Visst kör era törstiga bilar på etanol, det är bättre än bensin. Har man en bil, ska den väl inte skrotas i alla fall, all nyproduktion tar resurser.

Men ska man köpa en bil, och menar en BILLIG bil, så är inköpspriset inte det viktigaste att tänka på, utan den totala milkostnaden.

Sen vet jag inte vad styrfart innebär för vissa, jag har haft en 20 hästars bil som gjorde sina hundra, och jag kunde vänta några sekunder för att nå dit.

Nu kör jag i princip alltid på "Bonnagas" och flyter fram i ca 50, helt ostressad, eftersom det går på maxfart, och upplevs då inte som man kryper.

Den tiden som jag "förlorar" på en sträcka, har jag bra "timpeng" för, då genomsnittsbilen under färd kostar mer i timmen än genomsnittsinkomsten för de flesta.

Grannens Volvo  Till malmö 34 min kostnad  160:-
eller vid ekonomikörning  45 min kostnad 130:-

Jag behover 60 min kostnad  42:-

Mellan 90 och 120 kr  är diffen, på ca en kvart till en halvtimme.

(Jag har räknat generöst på Volvon dessutom!)
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 15:21 av Skytten »

Echidna

Köpa bil
« Svar #15 skrivet: 05 sep-08 kl 09:49 »
Hej
Jag tar och livar upp den här gamla tråden.
Jag är på väg att flytta ut på landet, och kommer därför behöva köpa en bil. Det jag har tänkt mig en kombi som kostar mellan 5000-15000 kr. Vad har ni själva för bilar och vad har ni för råd att ge inför köpet?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Köpa bil
« Svar #16 skrivet: 05 sep-08 kl 09:52 »
Efter igår måste jag säga, köp en volvo.
Den klarar galant av att skydda sina passagerare vid närkontakt med en flock nötkreatur.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #17 skrivet: 05 sep-08 kl 10:15 »
Köp en 245 ... slitstarka o bra att lasta ... mängder med reservdelar mm

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 sep-08 kl 19:39 »
Volvo håller är den över 30, så skattefri men ACK va den dricker.

Echidna

« Svar #19 skrivet: 05 sep-08 kl 21:15 »
Jo jag funderar på volvo, just för att de går långt och att det lätt går att få tag i reservdelar. Men å andra sidan avskräcker deras bränslekonsumtionen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser