Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa bil  (läst 7992 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Köpa bil
« Svar #20 skrivet: 05 sep-08 kl 21:21 »
Vår Volvo 745 GLE -87 körde jag 17 mil om dagen på landsväg. Vid sådan användning drog den 0,8 l/mil, vilket inte är anmärkningsvärt mycket. Visst, det är dubbelt mot en Smart... men smäller det med en Smart är det inte kul att sitta i den.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Köpa bil
« Svar #21 skrivet: 05 sep-08 kl 23:42 »
Vår Volvo 745 GLE -87 körde jag 17 mil om dagen på landsväg. Vid sådan användning drog den 0,8 l/mil, vilket inte är anmärkningsvärt mycket. Visst, det är dubbelt mot en Smart... men smäller det med en Smart är det inte kul att sitta i den.
Vet inte om jag håller med, de senaste krocktesterna med smart har visat att den är minst lika säker om inte bättre i krocktest än våra vanligare större bilar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpa bil
« Svar #22 skrivet: 07 sep-08 kl 20:11 »
Bilekonomi är inte bara bilen!

En volvo som är hyfsad går att få för 6000:-
Antag att du kör blandat 2000 mil, soppan kostar över 25000:-

En mindre bil kanske man får lägga upp  30 000  få at få en bra (liten diesel).
Soppan kostar hälften.

Milpriset efter 4000 mil  när alla kostnader är inräknade är vanligen betydligt mindre med en lite dyrare mindre bil.

Bensinbolagen kunde faktiskt skänka bort gamla volvobilar och ta in på bensinen, känner ni igen det från mobiltelefoner. ;D

En stor bil måste man kanske ha om man har fyra barn och tre hundar, men knappast för att ensam pendla.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Köpa bil
« Svar #23 skrivet: 07 sep-08 kl 22:24 »
En Volvo behöver inte nödvändigtvis vara en stor bränsleslukare, dess rykte om hög bränsleförbrukning härstammar nog dels från äldre modeller med förgasarmotor och dels från de allra första modellerna med katalysator (fram till och med tidiga 88'or) . Det är förstås klart att vilken bil som helst kan få hög bränsleförbrukning som följd av mer eller mindre allvarliga fel på motor och kringutrustning, eller beroende på förarens körsätt.

Om man har bestämt sig för att man ändå behöver en bil med den lastförmåga, förmåga att dra tunga släpvagnar osv som man kan vänta sig av t ex en 745:a så ska man inte vänta sig att kunna komma undan med mycket lägre bränsleförbrukning för att man väljer ett annat märke. Däremot kan man få ett betydligt fräschare exemplar för samma inköpspris om man väljer t ex en Opel Omega eller Ford Mondeo istället.

Om man är det minsta lilla miljömedveten så bör dieslar vara helt uteslutna, detta framför allt på grund av deras stora kväveoxidutsläpp. Till och med för de högsta miljöklasser som gäller idag får en diesel släppa ut 16 gånger så mycket kväveoxider vid avgastypprovningen som en bensin- eller etanolbil !

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpa bil
« Svar #24 skrivet: 07 sep-08 kl 23:54 »
Dieslar klassas som miljöbilar, det är främst co2 utsläpp man räknar på, ingen gammal bil är klassad som miljöbil om den så går på etanol eller vegolja.

Det finns uppgifter om olika fordons miljövänlighet, det går beroende på synvinkel och val av data att få en etanolbil förkastlig, liksom en dieselbil, men även motsatsen förs till bevis, det är bara att välja bland de olika argumenten och vad man sätter tyngdpunkten, eller har intressen.

För att ett visst kväveoxid tillåts, innebär givetvis inte att alla dieselbilar håller detta värde.

Koldioxiden står däremot direkt i proportion till bränsleslag och förbrukning.
Man kan använda alternativa bränslen.

Det går inte så lätt att med en äldre bil hålla de senaste värdena som en ny bil har, beroende på teknikutveckling och slitage.

En mycket dyr ny bil kan ha upp till 270 olika givare för att reglera bränslet, och förbränningen.










Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vickan 74

  • Inlägg: 20
SV: Köpa bil
« Svar #25 skrivet: 20 sep-08 kl 19:48 »
Jag har nyligen köpt en toyota aygo som jag är jättenöjd med. Hade samma dilemma som du för ett tag sedan. Först tänkte jag köpa en billig bil som drog lite eftersom jag tyvärr måste köra en hel del, sen tänkte jag om när jag insåg att det inte finns någon äldre bil som dra lite och samtidigt har någon säkerhet att tala om. Jag gav 114000 kr för min bil och fick 10000 kr i miljöbilspremie och vinterdäck som ingick i priset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare
reimersro, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser