Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solugn / solgrill  (läst 2393 gånger)

123joel

  • Gäst
Solugn / solgrill
« skrivet: 30 maj-11 kl 01:38 »
kanske finns någon tråd som behandlar detta ämne redan?

Annars, vem vet vad om en solugn? funkar det i sverige?(tänker då om vi har tillräckligt stark sol) vad för modeller är effektivast? här är en hemsida med nån bild på en som verkar fungera himmla bra (om man nu får tro på videorna med dem på youtube) http://www.mealwormfarm.com/hqsolar/hqsolargrillonlinead.html

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Solugn / solgrill
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 01:51 »
Det kan ju bero på vilken modell men jag har använt en solugn i Niger (i Saharaöknen) och trots alla timmar med stark sol där så tog det många timmar för köttet att bli färdigt. Jag har ingen aning om vad för modell ugnen var men den hade i alla fall knappast funkat i Sverige.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

123joel

  • Gäst
SV: Solugn / solgrill
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 01:55 »
okejokej, men vart den som en "låda" eller vart de en ställning ovanför en liggande "parabol" ?
 om du förstår hur jag menar :P

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Solugn / solgrill
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 22:40 »
okejokej, men vart den som en "låda" eller vart de en ställning ovanför en liggande "parabol" ?
 om du förstår hur jag menar :P
Mer som en låda...
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser