Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få vuxen katt att stanna efter flytt?  (läst 9995 gånger)

dearhunter

• Värmland
Hur få vuxen katt att stanna efter flytt?
« skrivet: 29 maj-11 kl 08:37 »
Jag söker efter en eller två katter som är kastrerade/steriliserade och tanken är att de skall gå fritt runt hus och uthus.
Dvs de skall vara vana att klara sig själva och mest vara ute (självklart kommer det att finnas mat och nånstans att gå in under tak även om det inte blir i boningshuset).

Min fråga är hur jag får katten att stanna kvar här om jag hämtar den på annat ställe?
Jag har tänkt mig att "muta in" den/dom med räkor eller nåt men sen är ju tanken att de ska leva på möss, i huvudsak :).

Tips, nån?
Hyr torp med möjlighet till liten djurhållning och odling. Än så länge finns här ännu en jägare dvs katten Moms samt 5 öländska dvärghöns med tillhörande tuppar, 4 FFSilverhöns med tillhörande tupp och 3 kalkoner som skall ätas upp. Jakt, fiske och svamp fyller frysen tills fler djur flyttar in.

Luvan

• Närke
SV: Hur få vuxen katt att stanna efter flytt?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 08:58 »
Min fråga är hur jag får katten att stanna kvar här om jag hämtar den på annat ställe?
Jag har tänkt mig att "muta in" den/dom med räkor eller nåt men sen är ju tanken att de ska leva på möss, i huvudsak :).

Tips, nån?

Varför skulle en vuxen katt stanna på din tomt om den inte ens får ordentligt med mat? Jag tror att den kommer att vandra vidare. Du får nog tänka om där...  Mus/råttfällor är kanske ett bättre alternativ.

dearhunter

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 09:11 »
Lite missförstånd tror jag. Katten/erna kommer att få tillgång till mat (jag har redan köpt Friskies och skålar :) )men tanken är inte att de skall vara inomhus. De skall vara nyttodjur även om jag naturligtvis tycker det är trevligt att ha dem.

Men du kanske har rätt Luvan, det har endast funnits musfällor och råttgift här tidigare. Tänkte prova nåt nytt, jag som är ny här :)
Hyr torp med möjlighet till liten djurhållning och odling. Än så länge finns här ännu en jägare dvs katten Moms samt 5 öländska dvärghöns med tillhörande tuppar, 4 FFSilverhöns med tillhörande tupp och 3 kalkoner som skall ätas upp. Jakt, fiske och svamp fyller frysen tills fler djur flyttar in.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 09:19 »
jag fick en treårig Maine Coon för en vecka sen. Han fick vara inne de första fem dagar och sen när han blev lugn och började kännas deppig släppte jag ut honom. han lär vara en bra jägare. första rundan ute var kort och ängslig men nästa dag var han ute hela dan och jag började bli orolig att ha misst honom, men nej, han kom. och nu har han kommit in och gått ut som katter brukar. han har ett eget ställe - rotting foffa med kuddar på i trapphuset. han har själv valt stället. till sovrum får han inte gå, dörrarna står stängda, men om han vill är han välkommen till vardagsrummet och köket. men nu ser det ut som att soffan är platsen han trivs inne - matskålarna står där uppe - och annars är det uteliv som gäller. vi får se, han får välja själv.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 09:23 »
Jag skulle ha katterna inne hos mig i huset ett par veckor/någon månad eller så, för att de ska knyta an till mig. Därefter låta dörren stå på glänt så de själva kan gå ut och in, då hittar de bäst. Välj ett ställe i uthuset där du vill att de ska bo och gör en upphöjd liggplats med mat och vatten på en "matbänk". Oftast väljer katter själva hur de vill ha det, så du får isf flytta ligg- och matplats dit.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 09:24 »
Du bör nog ändå hålla katterna inomhus de första dagarna för att de verkligen ska förstå var de hör hemma. Sen är det inget alls som hindrar att du utfodrar katterna men att de ändå fångar möss/sork. Mina bor inomhus, men är ute mycket. De får mat inne, men de fångar en hel del smågnagare ändå. Huset är numera musfritt och problemen med sork i trädgårdslanden är obefintliga.

Har du dem inne till en början så kan du nog så småningom vänja dem vid att det servaras mat i lagårn, eller vad du nu tänkt. Men varför vill du inte ha dem inomhus alls? Allergi? Annars är smdigt att låta dem ha sin bas inomhus, där det är torrt och varmt, men låta dem komma och gå som de vill i övrigt.

dearhunter

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 09:54 »
Tack för ditt svar Christina  :)

Jodå, de kommer säkert att vara inne emellanåt också. Jag vill bara att de klarar av att vara ute om det behövs.
Mat och nånstans att sova under tak kommer de inte sakna och säkert blir det i soffan också nån gång  ;)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 14:16 »
Vi fick för ett par månader sedan två kastererade hankattar. En på 9 år o en på 4. De kom från var sitt ställe. De ankom samtidigt och blev introduserade för varann i källaren där de skall vara om dom vill vara inomhus. Min son har allergi o även om han inte bor här skall det vara kattfritt inomhus. Men källardörren är ute o de har en kattlucka i den. De var instängda där tillsammans i 5 dagar så både de o vi kunde lära varann att känna. Vi kom dit med mat o även bara för att kela lite med dom. Sen fick dom lära sig kattluckans glädjer ;-) Den gamla Leo var snabbt ute o borta o vi trodde att vi hade förlorad honom men nä nej. Han är här fortfarande o är både kelig o en god musjägare. Tyvärr tar han en del fåglar också men kycklingarna har han inte rört ännu. Den yngre Lukas var mer försiktig o det var farligt att gå längre än till toppen av trappan. Då satt han där o tittade o våran hund Laban satte sig bredvid honom o hjälpte honom att titta. Det tog en tid så där men nu går det jättebra även med Lukas.
Vi har haft sån tur med de två katterna. De passar precis här och våran Laban älskar dom. Han lekar med Leo o ibland blir Leo sur så Laban får skynda sig utom räckhåll men det dröjer inte så länge så är det full fart igen.
Katterna får mat varje dag eller i alla fall varannan o så tar dom möss o sånt ï gengäld. Stora mullvader ligger det här runt ikring också men jag vet inte om det kanske är Laban som tar dom.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 15:52 »
Vi har också två utekatter. De var vilda när vi fick dem och vi byggde en stor bur i stallet, nätade in några sjukboxar. Sen var vi inne i buren och tämjde dem. Efter en vecka kurrade de, och de fick stanna i buren en vecka till om jag inte minns fel. En vecka rekommenderas att hålla tama katter instängda innan de får gå ut. Du behöver inte ha dem inne om det inte är tänkt att du vill ha dem inne framöver.
Våra får mat varje dag och det är absolut inget fel på deras förmåga att fånga möss. De tar flera stycken varje dag (som jag ser). Sen får man räkna med att de tar annat också. Våra har tyvärr kommit med fåglar (en gång en gök), fladdermöss och en vessla!! De är kastrerade/steriliserade och håller sig härhemma.
Mvh 
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 maj-11 kl 18:54 »
Ha dom inlåsta 3-5 dagar. Så att dom vänjer sig med er. Öppna sedan dörren och låt dom utforska världen utanför.
Om du sedan har tänkt att dom skall bo i stallet eller liknade.
Så när dom har vant sig med er så börjar du att ställa ut mat i stallet.
Visa dom maten så kommer dom snart att söka maten där.

Vi har 4 sterilicerade katter från Blocket. Dom bor i pannrummet på vintern pga allergi.
På sommaren så får dom vara ute.

Sen tror jag att den är en gammal skröna att hungriga katter jagar bäst.
Katter har inget annan för sig än att sova och jaga.
Hos oss så tar dom mycket sork från fårhagen.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-11 kl 19:34 »
....

Sen tror jag att den är en gammal skröna att hungriga katter jagar bäst.
Katter har inget annan för sig än att sova och jaga.
Hos oss så tar dom mycket sork från fårhagen.

Det tror jag också. För vem jagar bäst:
* en utsvulten katt som måste använda den energi den jagat sig till för att fortsätta orka jaga mer mat
* en välgödd katt som kan fördriva tiden med att göra det bästa som finns - jaga byten till både mat och gåvor

Mina äter Royal Canin Outdoor och hit levereras ödlor, möss, sorkar, råttor - och harar  :D
Tant inte fru, om jag får be. :D

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 29 maj-11 kl 21:43 »
Om man skulle jämföra med mig själv så blir jag fruktansvärt otålig när jag är hungrig.
Och en otålig jägare han gör för många misstag och är för ivrig.

Förr så sa man samma sak om jakthundar.
Att dom skulle vara hungriga för då jagade dom bäst.

I dag så skulle ingen komma på tanken att släppa ut en hungrig hund i skogen.
För han orkar inte jaga utan blir trött fort.

Luff

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-11 kl 22:12 »
Min katt bor ute - men han är gärna inne. Nu i vinter när det varit bisterkallt så fixade jag en låda till honom så han kunde vara inne hela natten - annars så säger han till när han behöver gå ut men jag ville slippa gå upp.
Gamkatten var inte inne en natt förräns han blev riktigt gammal - även då avskydde han att gå på låda och ville prompt gå ut på kvällen men ibland då han blev äldre sov han då vi la oss och vi ville inte väcka honom så då fick han vara inne. Då fick vi vackert gå upp och släppa ut honom när han ville ut.
Bara det finns ett torrt o tryggt ställe att sova på - i hö eller på en filt i en sadelkammare så reder dom sig och mår finfint.
Men ordentligt med mat ska dom ha- jagar gör dom iallafall. En mätt katt kan vänta lääääänge på ett intresant prassel.
//Luff

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 29 maj-11 kl 22:50 »
Våran hankatt brukar sova upp på fodertunnorna. ;D

Varför jaga råttor när man kan sova på deras matplats ;D

dearhunter

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 jun-11 kl 08:28 »
Tack alla för bra svar. Nu ska jag skaffa katten. :)

Matskålar och Friskies fanns redan och visst har jag hela tiden tänkt ge dom mat
De är ju smarta och äter det de behöver så det går ju att ställa fram så de inte blir utan.

Kattlucka till ett bra utrymme låter som en bra idé om de inte trivs u uthuset där man kommer in genom "naturliga" kattluckor ;)

Vi får känna oss fram, helt enkelt men goda ideér har jag fått!

Tack, igen  :)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 07 jun-11 kl 11:01 »
Tänk på att du skaffar en som är van att vara utekatt - det är inte snällt, enligt min mening, att ta en katt som är van vid att vara inne hos en familj och låter den förvildas.

Och se till att katten/katterna är steriliserade - det gör att de håller sig hemma bättre. De kan fortfarande vara bra jägare - det är mina!

Det är också viktigt att skapa en relation till katt/erna annars vandrar de vidare, även om du håller dem inne i början.

Om katten vill ut och jamar medan den är inne - försök med att ta lite smör på tassarna, då sysselsätts de med att slicka tassarna och de får i sig doftämnen från platsen som gör att de känner sig mer hemma.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser