Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Libanesisk dalhöna ??  (läst 13590 gånger)

Alternativen

• Gäst
Libanesisk dalhöna ??
« skrivet: 22 maj-11 kl 23:04 »
såg en annons på blocket om "libanesiska dalhöns", vad är detta för ras???
http://www.blocket.se/stockholm/Klacker_kycklingar_34030261.htm?ca=17&w=3

Kista

• Gäst
SV: Libanesisk dalhöna ??
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 06:31 »
han ska maila bilder till mig sa han :) då kan jag visa här.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 07:48 »
Förmodligen höns vars ursprung är någon dalgång i Libanon...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 09:12 »
Med tanke på att alla rasnamnen är felstavade så är jag lite skeptisk...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 10:32 »
Med tanke på stavningen kan man även köpa Brahama, kan va Bra å ha ::)

Kista

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-11 kl 10:54 »
och auracana (Araucana)
la flesh (La Fleche)

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-11 kl 11:05 »
La flesh är franska kötthöns, va? ;D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 13:14 »
och auracana (Araucana)
la flesh (La Fleche)

Vilken tur att det finns rättstavningspoliser här inne Alternativ  (:)
Det vore ju fruktansvärt att köpa en höna som någon stavat rasnamnet FEL på.....

Det finns ju både dyslektiker och nysvenskar, som är lika bra och trevliga som alla oss andra, men kanske inte så bra på att stava bara.....

Jag själv är usel på en massa saker men rätt trevlig ändå.... ;D
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 13:40 »
Det vore ju fruktansvärt att köpa en höna som någon stavat rasnamnet FEL på.....

Det finns ju både dyslektiker och nysvenskar, som är lika bra och trevliga som alla oss andra, men kanske inte så bra på att stava bara.....

Jo, alla kan stava fel ibland, och för vissa är stavningen svårare än för andra.

Men om man ska sälja något och stavar fel på allt, så kan man misstänka att de kanske inte är så pålästa på vilka raser de egentligen har, och vad de heter. Jag är kanske också en stavningspolis, men jag skulle kolla noga om jag köper från någon som inte verkar kunna särskilt mycket om sina egna djur, så att de faktiskt är rasrena.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 14:18 »
Jo, alla kan stava fel ibland, och för vissa är stavningen svårare än för andra.

Men om man ska sälja något och stavar fel på allt, så kan man misstänka att de kanske inte är så pålästa på vilka raser de egentligen har, och vad de heter. Jag är kanske också en stavningspolis, men jag skulle kolla noga om jag köper från någon som inte verkar kunna särskilt mycket om sina egna djur, så att de faktiskt är rasrena.

Håller med och skulle kolla noga själv, men det rättfärdigar inte att man försöker göra andra till åtlöje eller kränker någon med ett handikapp.
Bara för att jag inte kan stava behöver det inte betyda att jag inget kan om mina djur eller att de inte är rasrena.

Döm inte hunden efter håren, eller i det här fallet, säljaren pga stavningen ;)
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Kista

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 20:43 »

Det var skämt:o  ???  ???  ???  ??? tror du jag var 100% seriös när jag skrev detdära?

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 21:34 »
och auracana (Araucana)
la flesh (La Fleche)

Med tanke på att alla rasnamnen är felstavade så är jag lite skeptisk...  ::)

Frågan är ju egentligen inte vad ni avser utan hur andra uppfattar det ni skriver.
Inga pekpinnar här utan upplysning i all välmening.....

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 25 maj-11 kl 21:36 »
Frågan är ju egentligen inte vad ni avser utan hur andra uppfattar det ni skriver.
Inga pekpinnar här utan upplysning i all välmening.....

Jag står för det jag skrev, jag är fortfarande skeptisk till annonsen eftersom alla namn är felstavade. Kan man sina raser så borde man också kunna stava till dem?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kista

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-11 kl 22:27 »
1. felstavade hönsnamn, man kan sin ras så vet man hur de stavas. Det är väl det första man får reda på.. ? (och kom inte o säg att hon kanske är dålig på stavning, för allt annat i annonsen är rättstavat)
2. Libanesiska dalhöns, finns ingen ras som heter så, därför blir jag mer skeptisk..

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-11 kl 22:30 »
han ska maila bilder till mig sa han :) då kan jag visa här.

Du har inte fått några bilder?  ;D

Kista

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 maj-11 kl 22:35 »
Du har inte fått några bilder?  ;D
:(
Hon skrev " kan skicka bilder snart" förut...

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-11 kl 22:36 »
:(
Hon skrev " kan skicka bilder snart" förut...

Tänk vad förvånad jag blir  :P

Kista

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 maj-11 kl 23:26 »
Emailen är registrerad i namnet "alf toumieh" men i annonsen heter personen klara?
Visserligen kan personen ha lånat någon annans mail..

Ang bilden, kycklingarna på bilden ser ut att ha enkelkam, vilket varken araucana, la fleche eller brahma har (brahma har även fjädrar på benen) så antingen är det libanesiska dalhöns på bilden eller inte h*ns bild.. ???
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 23:29 av Kista »

Baby Duck

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 maj-11 kl 23:49 »

Amen vilken tur då att vi har en PK-polis som kan tillrättavisa oss
som inte är tillräckligt förstående..

Om jag varit en invandrare i Sverige så skulle jag betacka mig för att bli klappad på huvudet
av nån som säger staackars dig..

Det finns böcker o internet om man vill veta hur en ras stavas.
Man ska inte föda upp å sälja sk rasrena djur om man inte kan stava till deras namn..
Löjligt!

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #19 skrivet: 26 maj-11 kl 08:54 »
att ni orkar tjabba om stavningsproblem. tycker inte att ni ska säga ngt för personen kanske har problem eller liknande o för det andra så kan personen vara medlem på alternativ. förresten så är det många utomstående uppfödare som typ aldrig sitter på datorn och hönsrasen blir talad i folkmun  >:( så innan ni börjar prata "skit" om någon kan ni ta o tänka er för eller ta reda på mer fakta...
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
von tratt, Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser