Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Libanesisk dalhöna ??  (läst 13577 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Libanesisk dalhöna ??
« Svar #20 skrivet: 26 maj-11 kl 09:07 »
att ni orkar tjabba om stavningsproblem. tycker inte att ni ska säga ngt för personen kanske har problem eller liknande o för det andra så kan personen vara medlem på alternativ. förresten så är det många utomstående uppfödare som typ aldrig sitter på datorn och hönsrasen blir talad i folkmun  >:( så innan ni börjar prata "skit" om någon kan ni ta o tänka er för eller ta reda på mer fakta...

Jag menar bara att trovärdigheten för säljaren sjunker nämnvärt när namnen på raserna h*n föder upp är felstavade. Allt annat är rättstavat.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kista

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 maj-11 kl 10:23 »
att ni orkar tjabba om stavningsproblem. tycker inte att ni ska säga ngt för personen kanske har problem eller liknande o för det andra så kan personen vara medlem på alternativ. förresten så är det många utomstående uppfödare som typ aldrig sitter på datorn och hönsrasen blir talad i folkmun  >:( så innan ni börjar prata "skit" om någon kan ni ta o tänka er för eller ta reda på mer fakta...
Vi pratar inte skit, vi spekulerar.
*Alla rasernas namn är felstavade (allt annat i annonsen är rättstavat)
*En "ras" i  annonsen är inte ens en ras
*I annonsen heter personen Clara, på mailen Alf
*En annan av dennas annonser så heter personen mario
*Jag får inga bilder, jag vet inte hur lång tid "Snart" är för dig? För mig är det under dagen.
*kycklingarna på bilden ser ut att ha enkelkam, vilket varken araucana, la fleche eller brahma har (brahma har även fjädrar på benen) så antingen är det libanesiska dalhöns på bilden eller inte h*ns bild..

Tycker jag tagit reda på ganska mycket fakta :)

Om nu personen finns här får den GÄÄÄÄRNA förklara vad libanesiska dalhöns är :)

ang att personen har problem, har hon problem med hönsnamn? eller hur menar du?

Som Betsla skrev, så sjunker trovärdigheten mycket.
« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 10:49 av Kista »

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 26 maj-11 kl 10:23 »
Oj då, här fanns inget utrymme för andras åsikter......

Det måste vara skönt att ha ett sånt självförtroende och vara så felfri att man ger sig själv mandatet att helt efter eget huvud kritisera andras tillkortakommanden. Dessutom sätta regler för hur andra ska/bör göra?!?

Citat "Man ska inte föda upp å sälja sk rasrena djur om man inte kan stava till deras namn.." Slutcitat

Ni har samtliga missat poängen i min första kommentar i tråden. Ett gammalt uttryck som handlar om pärlor och grisar fladdrade förbi i tanken.....

I'll rest my case.

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 26 maj-11 kl 10:33 »
........... Det slog mig nu när jag läser libanesiska dalshöns och en persons inlägg här där den nämner ett namn att personen med ganska stor sannolikhet finns här på alternativ.....
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #24 skrivet: 26 maj-11 kl 10:43 »
........... Det slog mig nu när jag läser libanesiska dalshöns och en persons inlägg här där den nämner ett namn att personen med ganska stor sannolikhet finns här på alternativ.....

Nej nu måste jag vara trög... fattar inte riktigt vad du menar nu?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 26 maj-11 kl 10:45 »
Fast telefonnr stämmer inte med det jag har till den personen... Så kanske inte ändå. Men ej helt omöjligt ändå. ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 26 maj-11 kl 10:46 »
Nej nu måste jag vara trög... fattar inte riktigt vad du menar nu?

Jag menar att personen som lagt upp blocket annonsen ev. finns här på alternativ och att jag fick anor om vem det isf. skulle kunna vara via infon i era inlägg o annonsen. Men som sagt så stämde inte nr:et överens så kanske är en annan ändå:  :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 26 maj-11 kl 10:49 »
jag tänker på exakt samma person som dig linkoso och är nog så det är  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 10:49 »
Libanesiska granmannen?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 10:55 »
Och Ulric tänker på samma. ;D

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #30 skrivet: 26 maj-11 kl 13:22 »
Och Ulric tänker på samma. ;D
vi tänker nog alla samma....  ::) ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

tringeling

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 maj-11 kl 14:09 »
Jag tycker tonen i denna tråd börjar likna forna tiders häxjakter när de som ansåg sig vara "normala" med hjälp av rykten, hemlighetsmakeri och så kallade bevis, försökte komma åt dem som på minsta sätt avvek från vedertagna normer. Tänkte anmäla till moderator, men så såg jag att en sådan själv har skrivit här, så därför är det väl ingen idé.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 26 maj-11 kl 14:35 »
Jag tycker tonen i denna tråd börjar likna forna tiders häxjakter när de som ansåg sig vara "normala" med hjälp av rykten, hemlighetsmakeri och så kallade bevis, försökte komma åt dem som på minsta sätt avvek från vedertagna normer. Tänkte anmäla till moderator, men så såg jag att en sådan själv har skrivit här, så därför är det väl ingen idé.
Om du syftar på mig, så är jag inte moderator för denna tavlan, så jag kan inte göra något med inlägg som skrivs här.

Jag kan hålla med om att tråden blivit lite väl spekulativ, men som den startade kan jag inte se några problem i att man undrar om en ras verkligen finns och om någon som inte kan stava till sina rasers namn vet särskilt mycket om dem. Att uppmana till försiktighet, så att man inte köper något som inte är vad det utger sig för att vara, kan knappast vara fel.

Över huvudtaget bör man när man köper några djur se till att säljaren har den kunskap man kan förvänta sig, så att djuren är friska, renrasiga, rastypiska, eller vilka andra önskemål man nu har på dem.

Jag är måhända diskriminerande, men jag köper bara av dem som är kunniga. Men kunskap är å andra sidan förvärvat, så alla har möjlighet att läsa på så att man inte blir diskriminerad av mig  ;).

Och angående att anmäla till moderator, så bör man alltid göra det om man tycker att det är befogat, oavsett vem som skrivit i tråden. Det är ingen forummedlem som är immun mot varningar, och även moderatorers inlägg tas bort om det finns skäl till det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 26 maj-11 kl 14:48 »
Sådär, nu har jag ringt upp medlemmen och h*n kommer att berätta lite om hönsen här i tråden (alltså, ja, det var rätt person jag kom och tänka på). H*n verkade för övrigt ha lite kul åt tråden. ::)
« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 14:50 av Linkoso »

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #34 skrivet: 26 maj-11 kl 14:51 »
JAG VILL SVARA ALLA SOM FINNS HÄR, både dem som sagt skit om mig och dem som spekulerat,
den libanesiska dalhönsen heter DGEGE LUBNANIE, det är en art som utvecklats i libanons vita rygg bergen "dahr el bayda" folk har sagt att jag ljuger, lurar, misstolkar all kinds of bullshit om mig, jag har postat flera hundra ägg och sålt flera höns till folk som (otroligt nog inte finns på det här forumet) "sarkasm", ni kunde ha ringt mig på blocket annonsen och frågat, tror inte någon här har inte en telefon med 10 kr i, för dem som köpt av mig och känner mig så vet ni att ni fått det jag lovat er och det ni velat ha, linkoso ringde och berättade om häx jakten ni fört på mig, det är vidrigt hur folk kan vara så ignoranta.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 26 maj-11 kl 14:56 »
linkoso ringde och berättade om häx jakten ni fört på mig,

Ja, nu var det ju inte riktigt så jag menade utan att jag inte förstod inlägget med ordet häxjakt i men aja... *palm face* Nu vet alla vad en libanesisk dalhöna är för något (som väll var huvudfrågan?) :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 26 maj-11 kl 15:12 »
När nu intresset för denna ras har blivit så stor, så kanske man kunde få se lite bilder? Vore ju smart ur försäljningssynpunkt att lägga ut dem, jättemånga läser ju tråden...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 maj-11 kl 15:13 »
Jag vågar inte berätta vad jag hittar för sidor när jag googlar på DGEGE LUBNANIE. :-X

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 26 maj-11 kl 15:15 »
ja men det rätar google ordet till DOGGE = doggie style... ja ni vet vad det är behöver inte förklara. dgege betyder på arabiska (höna)
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 26 maj-11 kl 15:34 »
Om man skriver : دجاجة (som är dgege med vårat alfabete) så får man upp hönor iaf. ;D http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#sv|ar|h%C3%B6na
Försökte med "libanesisk höna" och fick upp något som uttalades vad jag tyckte iaf. som DGEGE LUBNANIE .. Men när man söker på det kommer det bara upp maträtter på hönor. ::) Och via webben fattar jag inte ett smack. ::) Hade ju varit kul o se bilder på hönsen... Fast levande och inte som köttbitar på bilder. ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser