Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Libanesisk dalhöna ??  (läst 13596 gånger)

Kista

• Gäst
SV: Libanesisk dalhöna ??
« Svar #40 skrivet: 26 maj-11 kl 15:34 »
Då är ju allt löst ;)
Och vi har inte påstått att du lurar någon, har mest vart fundersamma om annonsen var en bluff eller inte. Men det var den ju inte :)

gernsö

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 26 maj-11 kl 15:52 »
Bilder skulle vara kul på vuxna exemplar av rasen
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #42 skrivet: 26 maj-11 kl 17:07 »
Bilder skulle vara kul på vuxna exemplar av rasen
har inga just nu förutom video på youtube, men dem har blandat sig med andra höns då om ni vill kan jag lägga url för den här.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #43 skrivet: 26 maj-11 kl 17:09 »
Det är inte de här hönorna då i en annan annons du lagt ut förut? Liknar mina Islandshöns... Eller det kanske är islandshöns? ;D Eller är det sådana där dalhöns? *nyfiken* Fina iaf.

http://www.blocket.se/stockholm/Rio_grande_bronce_kalkon___hons_agg_finnes_32847768.htm?ca=10&w=3&last=1
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #44 skrivet: 26 maj-11 kl 17:56 »
Gick in på din youtubekanal nu med... Är det videon där det sitter kalkoner uppe på ruvbåsen? *vart är din bh - tjejen videon ::) ;D* ... Får kolla klart på den när jag kommer hem isf. (har bara hunnit kolla den första minuten, datorn laddar så segt idag)  för måste cykla iväg en stund nu.
gör det :) vore kul, om du kunde länka den min firefox kollapsar hela tiden
Livet är skört, även om visa inte tror det.

friiidor

• Halland
« Svar #45 skrivet: 08 jul-11 kl 08:49 »
Har fått ett rasnamn på denna. Men börjar tro att rasen inte ens finns, hittar inget på nätet.

Den har ett annat pipläte än de andra kycklingarna och den kan lixom spela. Ett ganska klart kurr ljud gör den.  :P
Nån som begriper nått?  ???

Denna illbatingen är 6-8v. (får kanske återkomma när den är större)

/Frida

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #46 skrivet: 08 jul-11 kl 08:52 »
Vad var rasnamnet du fick då? =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

friiidor

• Halland
« Svar #47 skrivet: 08 jul-11 kl 08:55 »
Tänkte att jag väntar med att skriva det ifall det skulle förbrylla/förvilla  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 08 jul-11 kl 09:30 »
Tänkte att det snarare kanske skulle kunna hjälpa. För mig får det vara en blandras så länge iaf då detta är inget jag känner igen som någon ras genom att titta på i nuläget iaf. Om man hade fått ett namn så kanske det "klickat" till att - Ja, just det! Ir att man kan försöka hjälpa o söka efter det på nätet. Finns ju en hel del raser i världen som är väldigt nya i Sverige till helt okända. Väldigt många kan du hitta på feathersite (= testa o sök efter din ras där):

Ibland så kan ju säljaren uttala ir skriva rasens namn fel också, ir köparen kanske skriver namnet fel när den söker på nätet och då blir det svårt att hitta träffar. Men skrivsättet kanske kan bli förstått av en annan som känner till rasen och förstår att man menar den och kan hjälpa med stavningen så man hittar lite mer info?

Sedan så finns det ju också självklart en del lite "hittepå". ;D Att blandisar säljes som något annat.

www.feathersite.com

Men en tupp är det iaf. ;)
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 09:36 av Linkoso »

friiidor

• Halland
« Svar #49 skrivet: 08 jul-11 kl 13:48 »
Libanesisk dalhöna fick jag som namn.
Det enda jag hittar är en vild diskussion här på alternativ angående "rasen" men blir inte nått vidare klok på om den finns eller inte.

Det som verkligen sklljer sig från dom andra pippina är lätet.
Ska se om jag kan lyckas spela in ljudet den ligger inne me.

Frida

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #50 skrivet: 08 jul-11 kl 14:47 »
Libanesisk dalhöna fick jag som namn.
Det enda jag hittar är en vild diskussion här på alternativ angående "rasen" men blir inte nått vidare klok på om den finns eller inte.

Det som verkligen sklljer sig från dom andra pippina är lätet.
Ska se om jag kan lyckas spela in ljudet den ligger inne me.

Frida

Jamen då tror jag vi alla vet vad det handlar om. Det ska visst vara en ras från just Libanon som någon har importerat därifrån. Tror inte att det finns nån slags svensk standard på den  dock.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 08 jul-11 kl 14:58 »
Jaha, en sådan. Om du PM:ar säljaren (h*n finns här på forumet) så kan den säkert ge lite mera info om dem. Det enda jag vet är info jag själv fått från denna medlem som antagligen är den enda i Sverige som har sorten (förutom de som köpt kycklingar, men ni förstår vad jag menar - "grundföräldrarna" till de som finns i sverige ::) ). Ingen standarliserad ras utan de härstammar väll ifrån ett gäng höns som gått och förökat sig och anpassat sig i något visst område under en lång tid. Tillslut så har folket i dessa trakter börjat kalla dessa höns för något speciellt som på svenska då vad jag uppfattat det blir typ libanesisk dalhöna. Sedan har en person importerat dessa höns hit till Sverige.

friiidor

• Halland
« Svar #52 skrivet: 08 jul-11 kl 16:24 »
Får kanske kolla med min kollega oxå om han har något bra svar, vad den kan heta på libanesiska, det enda jag får fram på Google e tillagade kycklingar.  :-\

friiidor

• Halland
« Svar #53 skrivet: 12 jul-11 kl 21:48 »
Hehe, har inte blivit klokare, men han har fått en tofs på huvudet. Såg skojigt ut :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #54 skrivet: 13 jul-11 kl 09:36 »
Får kanske kolla med min kollega oxå om han har något bra svar, vad den kan heta på libanesiska, det enda jag får fram på Google e tillagade kycklingar.  :-\

Det där är ju en typisk sopp-höna! Ingen som ser det? Serveras med stubbstuvning i mellanösterns kåkstäder vid påsk.
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 09:38 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

friiidor

• Halland
« Svar #55 skrivet: 13 jul-11 kl 22:31 »
Det där är ju en typisk sopp-höna! Ingen som ser det? Serveras med stubbstuvning i mellanösterns kåkstäder vid påsk.

Nu ska du inte va sånn mot Bertil. Han börjar ju ta sig nu med sin tofs ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Högnemobon, javill, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser