Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmaskin som vägrar öppna sig  (läst 17844 gånger)

louise

  • Gäst
Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« skrivet: 19 maj-11 kl 19:23 »
Nä, den passar inte jättebra på meka, men jag vete fan var jag ska lägga den.

Min tvättmaskin har plötsligt bestämt sig för att inte öppna sig efter  att jag kört sköljprogram. Den vill inte heller köra tex "tömprogram" eller nåt annat, för att den ska få ut vattnet å tycka att den vill öppna sig. Inga jävla program funkar.

Nån mirakellösning?

Nu har jag stängt av- å å på knappen som går till sladden till maskinen, å låter den vila lite.

Arne P

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #1 skrivet: 19 maj-11 kl 19:34 »
På våran Cylinda så finns det en röd ögla som man kan dra i för att öppna luckan. Den sitter bakom den lilla luckanför luddfiltret eller vad det nu ska kallas.
« Senast ändrad: 19 maj-11 kl 20:05 av Arne P »

louise

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #2 skrivet: 19 maj-11 kl 19:43 »
Om den sitter innanför luckan, och luckan inte går att öppna, hur tänkte du då?

Leifem

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #3 skrivet: 19 maj-11 kl 19:45 »
Om jag fattat rätt, så har den efter skölj heller inte pumpat ut vattnet...?
Luckan är spärrad när det är vatten i maskinen. (o väl är väl det..)
Jag hade först o främst kollat upp de säkringar som är för maskinen. Ta en titt i "proppskåpet". Gissar på 3 st 10-amp. (röda) eftersom den är fast monterad med väggbrytare.
Lycka till !

Arne P

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #4 skrivet: 19 maj-11 kl 19:46 »
Men "rensluckan" kan du väl öppna?

louise

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #5 skrivet: 19 maj-11 kl 19:48 »
Proppar och säkringar redan kollade innan jag gjorde inlägget.

hursom, voila! Den går att öppna!

Men nu vill jag ju ha igång nåt program, helst "töm". Det händer inte mycket, mer än att jag hör att luckan låser sig, sen vill den inte jobba.

Leifem

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #6 skrivet: 19 maj-11 kl 19:57 »
Funderar.. Det kan va en hel del faktiskt.. Jag hade stängt av, o provat med att starta om med ett snabbtvättprogram..
Är programvalet en vridbar ratt för att "klicka" sej till valt program..?  Eller så ny att det bara är tryckknappar..?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #7 skrivet: 19 maj-11 kl 19:59 »
Kanske var något tidlås som spökade? Och när du stängde av elen så kanske allt nollställde sig? När diskmaskinen på jobbet hakar upp sig så stänger jag av strömmen ett tag. Brukar fixa till sig då.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

louise

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 20:15 »
Nu tömde jag vattnet via ventilen där nere, å nu gick det att starta vanligt tvättprogram!

Men frågan är om det hakar upp sig vid tömning kanske... Återkommer när den stannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13769
    • Medelpad
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #9 skrivet: 19 maj-11 kl 20:32 »
Sånt där kan hända om slangen till nivåvakten "pressostaten" har blivit igensatt av ludd och sånt. Den brukar vara ansluten nånstans nedtill på trumman, avloppspumpen eller vid eventuell luddsil däremellan.
Kolla om maskinen fyller vatten till normal nivå, och kolla om den lyckas pumpa ut mellan tvätten och första sköljningen!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #10 skrivet: 19 maj-11 kl 20:35 »
Om det nu inte är pumpen som inte funkar som den ska. Vår jobb maskin pumpade var varannan gång ut vattnet innan pumpen lade av helt. Var tvungen att tömma vattnet manuelt för att för att tömma maskin. Man hörde över huvud taget inte att pumpen förökte tömma maskin.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #11 skrivet: 19 maj-11 kl 21:27 »
Fram på maskinen finns filtret (en liten lucka som det finns ett vred bakom), vrid på den och rengör. Hjälper inte det så tittar du bakpå maskinen inuti där finns några slangar längst ner vid pumpen som kan ha blivit igensatta.

Annars kan du få köpa min gamla mamma billigt, hon skakar igång den, tummis! :D

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #12 skrivet: 19 maj-11 kl 21:38 »
Jag har haft strul med en tvättmaskin förut som inte tömde. Vi hade hit reparatör som konstaterade att vi inte tömt nålfiltret  ;D

Sedan funkade den igen. Ett tag. Nästa gån det blev likadant så kollade vi nålfiltret men det fanns inget jox där. Fick den inte att funka. Så reparatören kom hit igen. Den gången fick han byta pumpen. Sedan funkade maskinen 2 år till. sedan fick vi byta pump igen! Och efter ytterligare 2 år så bytte vi tvättmaskin när den slutade tömma. Jag blev lite sur och funderade över om de gjorde pumpar med 2 års livslängd. Min mormor hade då haft samma maskin i 16 år helt utan problem. Vad är det för fel på moderna maskiner?!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

torbjorn

  • Inlägg: 13769
    • Medelpad
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #13 skrivet: 19 maj-11 kl 22:50 »
När det gäller tvättmaskinsproblem är det bra om man nämner fabrikat och ungefärlig årsmodell på maskinen. Olika tillverkare har ju ganska olika lösningar på en del saker. Och helt klart har vissa modeller standardfel som upprepar sig medan andra bara går och går.

Jag har haft strul med en tvättmaskin förut som inte tömde. Vi hade hit reparatör som konstaterade att vi inte tömt nålfiltret  ;D

Sedan funkade den igen. Ett tag. Nästa gån det blev likadant så kollade vi nålfiltret men det fanns inget jox där. Fick den inte att funka. Så reparatören kom hit igen. Den gången fick han byta pumpen. Sedan funkade maskinen 2 år till. sedan fick vi byta pump igen! Och efter ytterligare 2 år så bytte vi tvättmaskin när den slutade tömma. Jag blev lite sur och funderade över om de gjorde pumpar med 2 års livslängd. Min mormor hade då haft samma maskin i 16 år helt utan problem. Vad är det för fel på moderna maskiner?!
Det är inte möjligen så att den där reparatören köpte pumparna som billig piratreservdel av tvivelaktig kvalitet? Det finns gott om skumma reservdelsleverantörer i vitvarubranschen.

Richard

  • Gäst
SV: Tvättmaskin som vägrar öppna sig
« Svar #14 skrivet: 24 maj-11 kl 07:38 »
Nä, den passar inte jättebra på meka, men jag vete fan var jag ska lägga den.

Min tvättmaskin har plötsligt bestämt sig för att inte öppna sig efter  att jag kört sköljprogram. Den vill inte heller köra tex "tömprogram" eller nåt annat, för att den ska få ut vattnet å tycka att den vill öppna sig. Inga jävla program funkar.

Nån mirakellösning?

Nu har jag stängt av- å å på knappen som går till sladden till maskinen, å låter den vila lite.
I maskinen själv sitter en trycksensor,en liten plast slang som sitter mellam trummen och sensor kan vara igensätt.
Är sensron aktiverad" vatten är kvar i maskinen" gör den ingenting.
Nås enklast via toppen ,om du har skruvat bort den städa programklockan också .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser