Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förökning av äppel och päromgrundstam...  (läst 5487 gånger)

Nedley

• Västergötland
Förökning av äppel och päromgrundstam...
« skrivet: 12 maj-11 kl 23:03 »
Halloj där!

Jag funderar på om det är någon därute som förökat äppel och/eller pärongrunstam i litet format? Jag har ett familjeträd av päron från vilket det växer ut ett skott från grunstammen och ag har sädan lust att antingen göra sticklingar av det eller testa en avlggare men det vore intressant att höra om någon annan lyckats med det eller om jag bara riskerar att slita för ingenting... ?

MVH Nedley

kurt

SV: Förökning av äppel och päromgrundstam...
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 04:50 »
Det krävs växthormoner om det skall fungera. Men grundfrågan är varför du vill föröka grundstammar vegetativt? Vill man ha en grundstam som lever längre än de vanligast använda klonerna så är det bättre att använda fröförökade grundstammar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 07:03 »
Menar du att det skulle krävas mer än skottets egna naturliga  tillväxthormoner för detta? Man kan väl ympa in det nånstans bara. Kan vara värt ett försök i alla fall. Jag har faktiskt aldrig använt tillsatser någon gång när jag ympat träd o buskar. Tycker det verkar vara så giftiga grejor.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nedley

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 09:27 »
Vegetativ förökat går snabbare än att vänta en vinter för stratifiering. Ja har ju den där pärongrundstammen som skjuter ett vildskott och jag har inte velat klippa av det... !

A2 förökas ju med uppkupning och det blir ju en form av avläggare men jag vet inte hur de fungerar med päron och tänkte mig på ett försök... Var mest bara nyfiken på om någon annan lyckats med det eller har erfarenheter efter att ha testat!

Nedley

kurt

« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 14:53 »
Menar du att det skulle krävas mer än skottets egna naturliga  tillväxthormoner för detta? Man kan väl ympa in det nånstans bara. Kan vara värt ett försök i alla fall. Jag har faktiskt aldrig använt tillsatser någon gång när jag ympat träd o buskar. Tycker det verkar vara så giftiga grejor.

Men varför skulle någon vilja ympa en grundstam?

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 21:38 »
Hej!
Det vanligaste när det gäller päron är att man använder fröplantor som grundstam. Bor man på ett varmt ställe kan man använda kvitten (Cydonia ). Det finns tre kommersiella kvittengrundstammar.
MVH
Jan

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-11 kl 06:06 »
Men varför skulle någon vilja ympa en grundstam?
Inte vet jag. Fråga trådskaparen.

Nedley

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 maj-11 kl 14:30 »
Jag vill inte ympa en grundstam  - iaf inte där den sitter nu :)

Jag vill få rötter på det tjuvskott jag har av grundstammen på mitt päronträd - frågan är bara om jag kan lyckas och om det då är lättast med stickling eller avläggare?!!?

Nedley

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 16 maj-11 kl 17:54 »
Helt ute och cyklar är du inte. En del äppelgrundstammar kan åtminstonde förökas genom uppkupning. Man stimulerar skottbildning genom nedskärning och kupar upp jord mot stammarna. När de blir etiolerade skickas rothormoner ner och man kan på så vis gräva fram grundstammar med rötter på och skola om.
Men det är vad jag förstått ett väldigt tidskrävande arbete och det lär ta många år innan man ens får ett färdigt träd. Men det är väl som med vin antar jag, när man väl fått in rutinen så har man väl återkommande "färdiga" träd och grundstammar. Annars hade väl plantskolorna aldrig pallat att odla alléträd.
Har du några undringar så kan jag grotta fram lite mer exakt information. Har det i någon äldre plantskolelitteratur här.
En härdig frögrundstam för äpple som ibland används är Antonovka. Kanske kan du få tag i den.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-11 kl 01:29 »
Ja det verkar som om vi pratat förbi varann litet  :) När jag jobbade i familjens handelsträdgård så ympade vi alltså in dom blivande grundstammarna i något befintligt moder-träd. Dom växte till sig något år, sedan fick man se till att de fick rötter på något sätt. Till exempel genom uppkupning som tench skrev, eller torvlindning. Litet gök-effekten alltså. Visst användes även naturliga skott, det är ju en omväg med ympningen. Men vi tyckte det gick snabbare att få upp grovleken och bärkraften på dem på det viset.

Kan ju tillägga att detta var i Jämtland och en hög klimatzon, där växer knappt nåt träd på fjället. Man fick trixa med allt. Att plantera ett lövträdsskott i jorden, eller fröså, fungerade helt enkelt inte. Små lövträd fryser sönder helt enkelt om de kommer från varmare klimatzon och inte får hjälp på något sätt. Vi gjorde så med tex Lönn, Hägg och Asp, för att få till träd av dem (då var de förstås inte tänkta som "grundstammar" utan solo till någon trädgårdskund). Vi gjorde så med päron också har jag för mig, men de såldes mest till Östersundstrakten för utplantering där. De har en klimatzon varmare. Äpplen var svårare att få att överleva här, där tror jag inte vi sålde ympade sorter alls. Bara sådana som hade egen stam (härdigare sorter från början alltså).

Nedley

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 13:31 »
Halloj igen!

Tack för bra svar! Jag får se hur jag gör men det lutar åt någon farm av avläggare. Kostar inget att testa mig fram i detta fallet mer än tid... !

Nedley

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 5 användare
Mattias, PetterEngvall, bränn, wazi, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser