Ja det verkar som om vi pratat förbi varann litet

När jag jobbade i familjens handelsträdgård så ympade vi alltså in dom blivande grundstammarna i något befintligt moder-träd. Dom växte till sig något år, sedan fick man se till att de fick rötter på något sätt. Till exempel genom uppkupning som tench skrev, eller torvlindning. Litet gök-effekten alltså. Visst användes även naturliga skott, det är ju en omväg med ympningen. Men vi tyckte det gick snabbare att få upp grovleken och bärkraften på dem på det viset.
Kan ju tillägga att detta var i Jämtland och en hög klimatzon, där växer knappt nåt träd på fjället. Man fick trixa med allt. Att plantera ett lövträdsskott i jorden, eller fröså, fungerade helt enkelt inte. Små lövträd fryser sönder helt enkelt om de kommer från varmare klimatzon och inte får hjälp på något sätt. Vi gjorde så med tex Lönn, Hägg och Asp, för att få till träd av dem (då var de förstås inte tänkta som "grundstammar" utan solo till någon trädgårdskund). Vi gjorde så med päron också har jag för mig, men de såldes mest till Östersundstrakten för utplantering där. De har en klimatzon varmare. Äpplen var svårare att få att överleva här, där tror jag inte vi sålde ympade sorter alls. Bara sådana som hade egen stam (härdigare sorter från början alltså).