Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man ha hönsen lösa om man inte har dom på sin gård?  (läst 14426 gånger)

selda

• Dalarna
Har en liten fråga.
För det första så har jag inget emot höns tycker dom är jätte fina att se på men gärna på håll.
Min grannar har nämligen höns och dom är mera på våran gård än på deras. Grejen är att min son är väldigt rädd för dom och jag själv är inte så road av ex hönsbajs i min trädgård, då hade jag själv haft höns.
Grannarna bryr sig inte, och jag börjar tröttna.
Så min fråga är om man får ha sin höns utanför sin egen tomt lösa?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Får man ha hönsen lösa om man inte har dom på sin gård?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 20:42 »
Sunt förnuft säger NEJ! De borde inte få trava iväg dit de inte är välkomna. Men jag har ingen aning om det finns lagar som backar upp.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 20:55 »
Du får nog be grannen sätta upp när så du slipper dem på din tomt.
Kan aldrig tro att det är tillåtet att de är hos dig.
Hedemorahöns

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 20:57 »
Ingen aning!
...men du kanske kan "kräva" några ägg i betalning, för varje dag de sprätter iväg in på din tomt?
Då kan du tjäna på hela historien, plus att hönsbajset är fin gödning  :)
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 21:00 »
Nej, jag tycker att det är oförskämt av grannen att låta sina höns vandra iväg in på din gård. Nämn för honom att din son är rädd för hönsen och att du skulle bli glad om han kunde hägna in dom. Man måste ju kunna få spendera sin fritid på sin egen gård utan att behöva vara rädd för grannens djur, hur ung eller gammal man än är. Du behöver ju inte nämna hönsskiten, då kanske han tycker att du är grinig...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 21:00 »
Tror det  gå under sanitär olägenhet så det är bara ringa miljökontoret om grannen inte vill lystna på va du säger.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 21:20 »
Har en liten fråga.
För det första så har jag inget emot höns tycker dom är jätte fina att se på men gärna på håll.
Min grannar har nämligen höns och dom är mera på våran gård än på deras. Grejen är att min son är väldigt rädd för dom och jag själv är inte så road av ex hönsbajs i min trädgård, då hade jag själv haft höns.
Grannarna bryr sig inte, och jag börjar tröttna.
Så min fråga är om man får ha sin höns utanför sin egen tomt lösa?
Nej, det får man inte. Den som inte håller sina djur inhängnade så att det inte orsakar skada eller olägenhet för andra, den brister gravt i sin djurhållning och det går under allmänt åtal. Givetvis så kan man inte bli åtalad om det rör sig om enstaka tillfällen, som uppkommit av misstag eller sådant

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 21:23 »
Som djurägare är man i alla fall ansvarig för sina djur och vad dom gör. Och när dom är inne hos er och skrämmer erat barn har ägarna inte koll på dom.  Om ni alldrig sagt något kan ju grannarna tro att ni tycker det är ok, och det är ju inte sant... så kommunikation behövs. 

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 07 maj-11 kl 21:52 »
Jag funderar litegranna på hur du bor? Är det ett villaområde eller en by på landet? På landet har man lite andra vanor och åsikter om djur, inne i stan klagar folk t.o.m. på katter. Det känns lite petigt att klaga på hönsbajs (när grannens höns käkade här under vårt fågelmatningsträd såg jag ingen skit, och det föregick under cirkus ett år). Sonen rädd, ja, men är det så farligt då? Jag är personligen ganska nöjd med att min 3-åring är lite rädd för tuppen, det innebär att han inte jagar hönsen med käppar lika ofta.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 21:58 »
Jag funderar litegranna på hur du bor? Är det ett villaområde eller en by på landet? På landet har man lite andra vanor och åsikter om djur, inne i stan klagar folk t.o.m. på katter. Det känns lite petigt att klaga på hönsbajs (när grannens höns käkade här under vårt fågelmatningsträd såg jag ingen skit, och det föregick under cirkus ett år). Sonen rädd, ja, men är det så farligt då? Jag är personligen ganska nöjd med att min 3-åring är lite rädd för tuppen, det innebär att han inte jagar hönsen med käppar lika ofta.

Nämen alltså... Nu förstår jag faktiskt inte hur du tänker. Kan du inte sätta dig in i hur det känns att vara rädd för ett djur? Att vilja råda över sin egen trädgård. Att välja att kunna gå barfota på sin egen gård utan att behöva riskera att kliva i hönsskit. Att kunna plantera vad man vill i sina rabatter utan att riskera att nån annans höns kommer och sprätter sönder alltihop.
Jag har höns, men jag vill absolut inte att dom ska gå lösa eftersom jag vill kunna odla utan att behöva ha skyddsnät över varenda plantering, alltså håller jag dom instängda i hönshus/hönsgård.

Och om barnen jagar hönsen med käppar så ska ungarna ha en hurring så dom begriper att så gör man INTE!  Den fighten ska inte tuppen behöva ta.  >:(

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 22:05 »
Och om barnen jagar hönsen med käppar så ska ungarna ha en hurring så dom begriper att så gör man INTE!  Den fighten ska inte tuppen behöva ta.  >:(

Jag tror det är skrivet med en viss ironi... Och vissa ungar kan man säga åt två ggr så gör de aldrig om, för andra behövs det 502 ggr. Råkar man då ha vända ryggen till eller gå på toa, så  :-\
Landsflykting i storstan...

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 07 maj-11 kl 22:08 »
Nej nu får vi väl lugna oss lite. Allmänt åtal och anmälan till miljöskyddskontoret. Nån måtta får det väl vara på stolligheterna. Läser man mellan raderna så verkar där inte finnas den bästa relationen med grannen - annars hade du väl bara sagt till? Är hönsen ett uttryck för en större fråga än det egentligen handlar om? Lös då det!

Är sonen rädd för hönsen så ska du nog satsa på att få honom mer kaxig. Det finns tuffare saker i världen än hönor som förvirrar in sig på din tomt.

Och nej - jag tycker inte att det är ok med lösspringande djur. Ta ett snack med grannen!  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-11 kl 22:44 »
Jag tror det är skrivet med en viss ironi... Och vissa ungar kan man säga åt två ggr så gör de aldrig om, för andra behövs det 502 ggr. Råkar man då ha vända ryggen till eller gå på toa, så  :-\

I så fall framgick inte ironin för fem öre...  ::)

/Sara

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-11 kl 00:53 »
Nej nu får vi väl lugna oss lite. Allmänt åtal och anmälan till miljöskyddskontoret. Nån måtta får det väl vara på stolligheterna. Läser man mellan raderna så verkar där inte finnas den bästa relationen med grannen - annars hade du väl bara sagt till? Är hönsen ett uttryck för en större fråga än det egentligen handlar om? Lös då det!

Är sonen rädd för hönsen så ska du nog satsa på att få honom mer kaxig. Det finns tuffare saker i världen än hönor som förvirrar in sig på din tomt.

Och nej - jag tycker inte att det är ok med lösspringande djur. Ta ett snack med grannen!  :)
Tror inte du läste mitt inlägg överhuvudtaget?
Tror det  gå under sanitär olägenhet så det är bara ringa miljökontoret om grannen inte vill lystna på va du säger.

selda

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 08 maj-11 kl 08:42 »
Vi bor på "landet" och har själva djur en katt två hästar. Och dom lika så katter hundar och häst, kanin som oxå springer som den vill och även lite hundar ibland. Det är ca 70-80 meter mellan våra hus, en liten hästhage och en grusväg ligger oxå mellan.
Men vi har en komunikation så ingen är arg.
Men när jag säger till om hönsen så får jag till svar att om dom är hemma hos mig så ska jag skrämma iväg dom hem igen för dom ska veta vart dom bor. Men eftersom jag inte är hemma jämt så blir det ju inte varje gång + att jag inte tycker att det är så skoj att skrämma dom. Dom borde ju bli lite förvirrade när dom får vara här iblan och ibland inte vet inte riktigt hur dom fungerar tankemässigt.

Och sonen har blivit rädd pga att deras förra tupp inte var den snällaste och anföll min son oprovoserat skall sägas. Alltså inga käppar eller dyligt har används av min son, och dessutom på min gård.
Och så roligt är det inte när man möter en höna på verandan eller får sopa hönsbajs från plattorna, eftersom jag inte har några höns.

« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 08:44 av selda »

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-11 kl 09:05 »
hej! Tycker också såklart inte att det är grannens och inte ditt ansvar att hålla efter deras höns. jag är noga med att mina djur inte ska åverka grannens tomt. Säg till igen att det är viktigt att grannen ordnar detta. Om det ändå inte funkar så kontakta jordbruksverket och fråga om du kan få stöd i att prata med grannen och vad det finns för regler kring detta. Höns-skiten kan ju faktiskt också ge en del problem så det är av vikt att ni inte ska behöva dras med det  >:(
Inte roligt att behöva dra in myndigheter, men kanske ta stöttning av det om grannen fått sina chanser. Kan inte grannen hålla koll på hönorna och hålla dem hemma är det grannen som får ordna en inhägnad när han inte har koll! Våra går fritt med tillsyn när vi är hemma och i inhägnad när vi inte är hemma. Tipsa grannen att ordna detta. Vissa perioder så finns det riskt för olika fågelsmitta och då är vi fjäderfä-ägare skyldiga att hålla höns inne under tak (jordbruksverket meddelar i såfall) och det är vi skyldiga att följa oavsett hur lite höns vi har. www.jordbruksverket Kolla med dem! Lycka till  :-*
Grangården

selda

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 08 maj-11 kl 10:23 »
hej! Tycker också såklart inte att det är grannens och inte ditt ansvar att hålla efter deras höns. jag är noga med att mina djur inte ska åverka grannens tomt. Säg till igen att det är viktigt att grannen ordnar detta. Om det ändå inte funkar så kontakta jordbruksverket och fråga om du kan få stöd i att prata med grannen och vad det finns för regler kring detta. Höns-skiten kan ju faktiskt också ge en del problem så det är av vikt att ni inte ska behöva dras med det  >:(
Inte roligt att behöva dra in myndigheter, men kanske ta stöttning av det om grannen fått sina chanser. Kan inte grannen hålla koll på hönorna och hålla dem hemma är det grannen som får ordna en inhägnad när han inte har koll! Våra går fritt med tillsyn när vi är hemma och i inhägnad när vi inte är hemma. Tipsa grannen att ordna detta. Vissa perioder så finns det riskt för olika fågelsmitta och då är vi fjäderfä-ägare skyldiga att hålla höns inne under tak (jordbruksverket meddelar i såfall) och det är vi skyldiga att följa oavsett hur lite höns vi har. www.jordbruksverket Kolla med dem! Lycka till  :-*

Tack för denna  :D det med jordbruksverket låter ju som en bra idé. Man kan ju iaf ringa och höra hur man ska gå till väga och vad reglerna är.
 För det känns lite drykt att dra in myndigheterna för vi ska ju liksom leva ihop på nära håll och pga några små pullor som inte har någon som bryr sig i vad som händer dom.

Turnit

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 maj-11 kl 05:46 »
Jag har samma problem....fast åt andra hållet. Jag har höns och de tar sig gärna över till grannen....de stannar i slänten, men går ibland upp på vår väg och kan då skrämma dem när de rider.

Jag har valt att ha mina instängda i inhägnaden tills jag har möjlighet att sätta staket och nät mot grannens.....

Vi har en bra kommunikation, och jag vill inte stöta mig med mina goa grannar så därför väljer jag att åtgärda så att det inte ska bli ett störande moment.

Jag tycker att det är upp till djurägaren att se till att djuren inte stör andra.

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 maj-11 kl 10:34 »
Jag har samma problem....fast åt andra hållet. Jag har höns och de tar sig gärna över till grannen....de stannar i slänten, men går ibland upp på vår väg och kan då skrämma dem när de rider.

Jag har valt att ha mina instängda i inhägnaden tills jag har möjlighet att sätta staket och nät mot grannens.....

Vi har en bra kommunikation, och jag vill inte stöta mig med mina goa grannar så därför väljer jag att åtgärda så att det inte ska bli ett störande moment.

Jag tycker att det är upp till djurägaren att se till att djuren inte stör andra.

Har samma problem som dig. De blir mer och mer djärva för varje dag som går. De har inga små barn men jag gillar inte att de strosar iväg till deras rabatter. I början hade jag dem lösa även när jag inte var hemma men eftersom de är väldigt kvicka på att dra iväg till grannen (50 meter bort) så fort jag inte är i närheten så får de inte vara det längre. Som tur är är tuppen väldigt duktig på att locka till sig hönorna och jag i min tur är duktig på att locka till mig tuppen så fort de är på villovägar.
Så nu är de bara helt fria när jag är i närheten. Jag ska sätta upp en inhägnad som de får vara i hela tiden så att jag slipper dåligt samvete över att de förstör hos grannen. Jag har en hönsgård som de är i annars.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 16 maj-11 kl 13:50 »
Mina drar också iväg ibland. Men sällan som tur är. Vad som mer är tur är att grannen är före detta hönsägare och de kom och sa att de tyckte det var så trevligt med hönsbesök, men ändå kan jag inte låta bli att känna mig lite skamsen när jag ser att de knallat över vägen bort till grannen.

Det finns en ödetomt här bredvid också, där bryr jag mig inte lika mycket om de går... Men skulle det flytta in någon där så skulle man ju få en till gård att hålla uppsikt över. Då hade det nog varit läge med staket eller liknande.

Självklart är det djurägarens ansvar att hålla koll på sina djur så de inte ställer till förtret för andra.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser