Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man ha hönsen lösa om man inte har dom på sin gård?  (läst 14404 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Får man ha hönsen lösa om man inte har dom på sin gård?
« Svar #20 skrivet: 16 maj-11 kl 14:24 »
För några år sedan anmälde grannen till djurskyddsinspektörerna att våra hönsfåglar (bl.a. ankor och pärlhöns) vistades på hans mark, vi blev ålagda att stängsla in dom så att de inte kunde ta sig utanför vår mark, lagen var entydig enl. inspektörerna, trots att det "bara" var en äng med damm en bit från själva granntomten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 16 maj-11 kl 14:59 »
För några år sedan anmälde grannen till djurskyddsinspektörerna att våra hönsfåglar (bl.a. ankor och pärlhöns) vistades på hans mark, vi blev ålagda att stängsla in dom så att de inte kunde ta sig utanför vår mark, lagen var entydig enl. inspektörerna, trots att det "bara" var en äng med damm en bit från själva granntomten.

Men den regeln gäller bara höns...eller? Jag tänker på alla katter som drar omkring...
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 16 maj-11 kl 15:47 »
Höns räknas som lantbruksdjur enl. djurskydd men dit räknas inte katter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

_PoLo_

• -
« Svar #23 skrivet: 17 maj-11 kl 20:56 »
Du har ingen bekant med hund som du kan erbjuda dig att vara hundvakt åt någongång? gärna någon som har en hund som gärna jagar kattor och annat roligt om den får chansen...  :P antingen hinner hönsen undan hunden eller så kanske grannen blir månare om att stängsla in sina höns efter att h*n förlorat några... För kontaktar du myndigheter mm så misstänker jag att grannen kommer tycka att du är löjligt som inte kan sköta sånt här sinsemellan osv, men det är ju inte ditt fel om deras höns råkar vara på din gård när du råkade vara hundvakt och släppte ut hunden...  >:D

johe71

« Svar #24 skrivet: 18 maj-11 kl 07:55 »
men det är ju inte ditt fel om deras höns råkar vara på din gård när du råkade vara hundvakt och släppte ut hunden...  >:D

faktum är att det är just det det är.... hundägare har ett strikt ägaransvar "Det strikta hundägaransvaret betyder helt enkelt att du som hundägare ALLTID är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte."

detta innebär tex "Om din kopplade hund skulle råka bli påhoppad av en lös hund och hamna i slagsmål och din hund i en sådan situation skulle klara sig utan skador medan den lösa hunden får bitskador är du som hundägare ersättningsskyldig för veterinärvården av den andra hundens skador."

så, nej... en hund verkar inte vara en speciellt bra ide

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser