Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonfoder?  (läst 12098 gånger)

Johan1

Kalkonfoder?
« skrivet: 05 aug-06 kl 07:54 »
Hej
Jag har fyra kalkoner som är ca 7 veckor, de var 4 veckor när jag köpte dom och då hade dom bara ätit pellets och varit inne. Jag gav dom spannmålsblandning och värpfoder men dom åt bara värpfodret. När värpfodret var slut köpte jag en säck allfoder men den äter dom inte mycket av utan piper mest och vill ha maskrosor ( det enda gröna dom äter).
Vad tycker ni, ska jag köpa en säck värpfoder eller kan man få dom att äta allfodret?

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Kalkonfoder
« Svar #1 skrivet: 05 aug-06 kl 07:59 »
Kan man ge kalkonkycklingar värpfoder  ??? Det hade jag ingen aning om.

Jag skulle höra med Granngården. Där finns väl särskilt kalkonfoder (har själv haft 'kalkonstart'). Man vill ju ge sina kycklingar det bästa, så de får de vitaminer och den näring de så väl behöver.

Hoppas du hittar rätt mat... som dina djur gillar... ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Johan1

« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 08:10 »
Jag åkte till granngården och frågade efter kalkonfoder och det dom hade/rekommenderade var allfoder, eftersom dom var 5 veckor då så tyckte de att kyckling foder var för kraftigt. Dom är av sorten but-kalkon så dom ser inte ut som kycklingar längre, väger över 2 kg.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-06 kl 14:09 »
Jamen vad bra att du hörde med Granngården och att de ansåg allfoder vara bäst. Det brukar ju funka i alla lägen. Dina kalkoner vill ju inte äta det nu... men snart blir dom nog hungriga ska du se  ;)

Ha en skön helg!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

norrgårdstupp

• Gäst
Kalkonfoder?
« Svar #4 skrivet: 12 maj-07 kl 12:21 »
Vad kan jag ge mina nykläckta kalkonkycklingar för foder? garnngården har inte fått hem kalkonstart som jag tänkte ge dem!
kan jag ge kycklingstart istället i några dagar?
"Bråttom"

Skytten

• Skåne
Re:Kalkonfoder?
« Svar #5 skrivet: 12 maj-07 kl 14:18 »
Ja, de måste ju äta, ett par dar som nödlösning, kalkoner kräver hög proteinhalt, de lever faktiskt på insekter naturligt i början av livet.

Kan du inte hitta foder nån annans stans?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

norrgårdstupp

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-07 kl 17:57 »
jag har letat runt hos dom 4 närmaste granngården butikerna men ingen hade tagit hem någåt kalkonfoder i år. kommer på onsdag tidigast!
Skitkul!

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #7 skrivet: 12 maj-07 kl 18:48 »
Bäst är kokta ägg som du passerar genom en sil och blandar med ex. ströbröd eller finfördelade havregryn till en lämplig konsisens.
Efter någom vecka brukar jag försiktigt blanda i kalkonstart så att man efter några veckor helt övergår till  det köpta fodret
Kokta ägg blir dyrt i längden och kalkoner blir fort stora !
Lycka till  :)
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-07 kl 08:19 »
Fasanfoder håller också högre proteinhalt.
Hos oss har det varit slut på kycklingstarten flera veckor.
Personligen tycker jag att personalen är kassa på Granngården.
Förlåt att jag är stygg. :-X
Hedemorahöns

Sirpa

• -
« Svar #9 skrivet: 13 maj-07 kl 11:23 »

Granngården är ju ett urtypiskt arbetsställe där man har mycket säsongsarbetare som inte har någon fackkunskap.
Liksom Arbetsprövningsmänniskor och Lönebidragsanställda...

Hur kunnigt kan det bli då.

Och numer får butikerna INTE beställa själva  :(
utan det beställs centralt något som personalen själv är mycket missnöjda med.
Höns och Liljor i min trädgård.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 maj-07 kl 22:41 »
Granngården är ju ett urtypiskt arbetsställe där man har mycket säsongsarbetare som inte har någon fackkunskap.
Liksom Arbetsprövningsmänniskor och Lönebidragsanställda...

Hur kunnigt kan det bli då.

Och numer får butikerna INTE beställa själva  :(
utan det beställs centralt något som personalen själv är mycket missnöjda med.
::) Jag får väl svara som jobbat på granngården. De som prioriteras är dom stora kunderna alltså dom som ks aha ton av utsäde mm. Tyvärr är det så. Jag är inte kvar eftersom min kunskap var högre än min chef. Vi beställde allt själva. Men köp från svenskafoder om inte granngården har hemma.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 20 maj-07 kl 07:15 »
Fasanfoder(kyckling) och kalkon start är i det närmaste identiska, du kan ge fasan. Vissa leverantörer skilljer inte ens på det utan det heter fasan/kalkon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 maj-07 kl 18:28 »
Jag har hört talas om svenskafoder,
 förut den här veckan
Det lär väl inte finnas häruppe. ???
Hej ja det ska det göra. Gå in på deras sida och sök återförsäljare. Finns i Lule så då finns det nära dig också. Dom är bra att ha att göra med händer att dom stopapr en säck på bussen och skickar också.

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 20 maj-07 kl 22:14 »
Fasanfoder håller också högre proteinhalt.
Hos oss har det varit slut på kycklingstarten flera veckor.
Förlåt att jag är stygg. :-X

Jag är jättenöjd med personalen på granngården i Krylbo, dock tar det fasligt lång tid från beställning till leverans av mina säckar med duvfoder ibland (eller är det jag som är otålig?  :-X) så jag försöker komma ihåg att säga till i god tid i förväg vilket inte alltid är så lätt 8).....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Snåttergården

• -
SV: Kalkonfoder?
« Svar #14 skrivet: 09 jul-13 kl 00:26 »
Hittar inte svenska foder i Luleå
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Re:Kalkonfoder?
« Svar #15 skrivet: 09 jul-13 kl 10:10 »
Bäst är kokta ägg som du passerar genom en sil och blandar med ex. ströbröd eller finfördelade havregryn till en lämplig konsisens.
Efter någom vecka brukar jag försiktigt blanda i kalkonstart så att man efter några veckor helt övergår till  det köpta fodret
Kokta ägg blir dyrt i längden och kalkoner blir fort stora !
Lycka till  :)
Kalkonstart kan man ge kalkonkycklingar från start,  därav namnet ;) Hemma hos mig kladdas inte med några hemmagjorda blandningar då det är för mycket jobb och tar för mycket tid ;) Dessutom får jag tveklöst bäst resultat med färdigfoder till små nykläckta kalkoner. Köper man från Svenska foder så är det fågel start som gäller. Samma startfoder till kalkoner som till kycklingar (högre proteininnehåll än hos Lantmännens foder)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser