Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ormar - hur farliga?  (läst 29144 gånger)

Pe4r

• Gäst
Ormar - hur farliga?
« skrivet: 29 apr-11 kl 22:04 »
Om man skulle ha djur i närheten av ett ormstråk och man är där och grejar mycket.

Hur rädd ska man egentligen vara för ormen då?

Ormar lär väl bli oroliga om det rör sig, och dom kanske söker sig till tryggare plats?

Någon som vet?

Hade tankar på att starta ett kollektiv och där kanske ha lite djur dock kan det finnas orm i buskagen,
men är det på med byxor och stövlar och sen försöka röra sig och leva om mycket så skräms dom och söker sig bort från en kanske?

LasseDalom

• -
SV: Ormar - hur farliga?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 22:07 »
Det är nog inga problem. Ormen gillar inte om du trampar runt för mycket utan drar sig undan. Jag tror nog du och dina djur kan samexistera med ormarna.

Mvh
Lasse (som nyss nästan klev på en söt liten huggis under joggingturen)

Pe4r

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 22:08 »
Vet en bonde i mina hemtrakter som känner till vissa ormstråk men djuren kan gå där och dom själv är där vid behov, men som sagt, rätt klädsel så ska det nog gå bra.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 23:11 »
i sverige finns tre ormarter... huggorm hasselsnok och vattensnok... samt kopparorm som är en ödla
huggormen(vipera berus)är oftast brun eller grå med sicksackband..finns dock helsvarta exemplar..ÖGONEN HAR VERTIKAL PUPPIL.. ungefärlig maxlängd 70cm huggormen är giftig påträffas i åkermark,skärgårdar,barrskog lever på sork,möss

vattensnoken(natrix natrix) eller vanlig snok som den oxå kallas är oftast svart med 2halvmåneformade gulafläckar bakom huvudet..färgen kan dock variera en hel del ifrån silvrig till helsvart även olivgröna exemplar finns..de gula fläckarna kan vara orange eller saknas helt som på den gotländska varianten som är helsvart. buken är oftast vit och något schackrutmönstrad..RUNDA PUPPILER,. ormen spelar gärna död vid hot och rullar ihop sig på rygg och sträcker ut tungan samt utsöndrar ett illaluktande sekret.. . längsta ormen mig veterligen uppmätte 132cm men runt 70-120cm är en normallängd..snoken lever nära sjöar,våtmarker,lövskog... äter grodyngel,grodor,fisk,mask och enstaka möss..tämligen ofarlig..

hasselsnoken är tämligen ovanlig och i mina trakter finns endast ett känt bestånd..hasselsnoken har jag ingen bra koll på direkt men den är oftast brun med brunt mönster som påminner om huggormens..eftersom folk slått ihjäl huggormar i alla tider så har många hasselsnokar gått den döden till mötes..synd.. hasselsnoken har RUNDA PUPPILER...

sen har vi kopparormen/kopparödla/ormslå... som folk tror är en orm.. det är en brun ödla som saknar synliga ben då dessa är tillbakabildade..syns på skelletet..ÖGONEN HAR ÖGONLOCK samt runda puppiler.. ligger ofta och solar och hittas även ofta under plåtar och liknande i trädgårdar..äter mestadels sniglar och gråsuggor.. brukar vara 20-30cm men blir något längre(60cm?)

Alla ormar flyr om man kommer klampandes och enda risken att bli biten är om man råkar trampa på en huggorm..personligen går jag och ser över trädgården när morgonsolen börjat skina..då kryper de fram för att värma sig..gärna på en sten eller en vägkant..de är då lätta att plocka bort med en ormkrok..dvs en meterlång pinne med en galgkrok i änden..kroka försiktigt under ormen och stoppa ner den i en spann och släpp den senare på annan plats... DÖDA INTE ORMAR!!!!!!!! har man problem så kontakta Sveriges herpetologiska förening..så kan de säkert förmedla kontakten till  kunnigt folk som hjälper till..
Fjäderfän och kaniner

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-11 kl 23:13 »
Tack för tipset, kanske ordna en sån där ormkrok om dom väl skulle dyka upp kanske.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 23:31 »
Ungefärlig maxlängd 70 cm, kan det verkligen stämma? Att bedöma ormen när den ringlar sig är förståss svårt, men dom avlagda ormskinnen jag sett är också betydligt längre. Den (dom?) håller ofta till i snåren runt bärbuskarna, vilket inte är så kul. Men prasslar man ordentligt och kollar läget innan, då är det nog ingen fara. Särskilt atackvillig är nog inte den svenska huggormen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 23:38 »
Ungefärlig maxlängd 70 cm, kan det verkligen stämma? Att bedöma ormen när den ringlar sig är förståss svårt, men dom avlagda ormskinnen jag sett är också betydligt längre.

Huggormshonorna (oftast bruna) kan bli  lite längre, en bit över metern som allra mest... Ömsskinnen töjs ut en hel del och ser längre ut.

Särskilt atackvillig är nog inte den svenska huggormen.

Nej, ormar är ganska skygga. Däremot är de ju helt döva, så om man inte "dumpar" lite kan man råka överraska dem. Man brukar dock säga att giftet, om man inte har en överkänslighet, inte är mycket starkare än en bålgeting.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 23:45 »
Ungefärlig maxlängd 70 cm, kan det verkligen stämma? Att bedöma ormen när den ringlar sig är förståss svårt, men dom avlagda ormskinnen jag sett är också betydligt längre. Den (dom?) håller ofta till i snåren runt bärbuskarna, vilket inte är så kul. Men prasslar man ordentligt och kollar läget innan, då är det nog ingen fara. Särskilt atackvillig är nog inte den svenska huggormen.
kollade en av mina böcker precis..vuxna blir ormarna ca65cm endast i undantagsfall över 90cm och det längsta exemplaret var 104cm... honorna blir störst..honorna är som mymlan65 påpekar bruna och hanarna grå..
Fjäderfän och kaniner

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-11 kl 00:41 »
Beror storleken på ålder eller näringstillgång? Är dom som fiskar att dom tillväxer hela livet eller uppnår dom en vuxenstorlek och växer sen inte mer? Jag har sett min tomtslingrare i minst två år nu. Undrar hur gamla dom kan bli egentligen. Skall försöka se efter nästa gång jag får syn på den, om det är en hona eller hane.  :)

mymlan65

• Småland
« Svar #9 skrivet: 30 apr-11 kl 01:03 »
Både och, kan man säga... Nej, de slutar aldrig växa så länge de lever, och många ormar kan bli ganska gamla. Jag är inte hundra på just huggorm, men de flesta ormar i den storleken kan bli iallafall bortåt 20-25 år.... huggormar i Sverige brukar tyvärr inte få chansen att dö av ålder, men visst är det maffigt om man får se en riktigt stor och fin hona på över 10 år eller så...

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 30 apr-11 kl 06:23 »
Om man skulle ha djur i närheten av ett ormstråk och man är där och grejar mycket.

Hur rädd ska man egentligen vara för ormen då?

Ormar lär väl bli oroliga om det rör sig, och dom kanske söker sig till tryggare plats?

Någon som vet?

Hade tankar på att starta ett kollektiv och där kanske ha lite djur dock kan det finnas orm i buskagen,
men är det på med byxor och stövlar och sen försöka röra sig och leva om mycket så skräms dom och söker sig bort från en kanske?
Vi har haft mycket huggorm runt stugknuten. Har rätt långa stenmurar som gränser runt här och där gillar dom nog att vistas. Ett bra sätt att få dem att ringla undan är att klampa fram där man går - vibrationerna i marken uppfattar de och ringlar undan och som sagt gummistövlar är inte fel att klampa runt i.
Har även vattnat bort ormarna precis runt huset dvs spolat med vattenslang över de närmsta rösena (speciellt innan barnen gått ut för att leka). Vet inte om vattnandet gör att de flyttar eller bara ringlar undan.
Det går bra att leva med huggorm nära inpå, här har aldrig hänt något och trots att det en vår låg flera huggormar under en presenning som jag skulle dra bort så var det ingen som angrep även fast de lätt skulle kunnat hugga mig i handen som jag drog med. Jag vet inte men tror inte att de angriper någon människa såvitt man inte trampar eller ramlar rakt på dom.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 apr-11 kl 09:40 »
är man frisk så är ett huggormsbett inte värre än ett getingstick..men är man känslig så kan det vara livshotande...en annan tråkig grej med ormvärlden är att det finns folk som ägt giftormar som terrariedjur..inget fel med det men det finns folk som släppt ut sina ormar i naturen när de ledsnat..det finns tex cobror som är farligare än huggormar som överlever på våra breddgrader..hur ska man kunna veta VAD man blivit biten av? även om det är sällsynt med främmande arter så finns ändå den möjligheten...

de flesta ormar uppnår en ålder av ca20år..  rekordet i ålder vill jag minnas att en boaorm innehar på lite drygt 40år..

ca200meter ifrån min bostad så har det planterats ut huggormar för typ 20år sedan.. huggormen är ett nyttodjur och de är väldigt vackra..lite kul kuriosa är att de föder levande ungar..äspingar...som man kan springa på i högar på joggingturen...

snoken lägger ägg..gärna i öppna komposter och gödselhögar..

om man vill ha ormar,ödlor och amfibier i trädgården som jag så ska man ge dem lite bra tillbehör..stenrösen,rishögar,lövhögar,öppna komposter,lite våtmark(damm)..i min trädgård kryllar det av skogsödlor just nu och dammen är knökad av grodor..ormar har jag inte hittat än i vår men det kommer...
Fjäderfän och kaniner

mymlan65

• Småland
« Svar #12 skrivet: 30 apr-11 kl 09:59 »
Vet inte om vattnandet gör att de flyttar eller bara ringlar undan.

Du kyler av stenen, och eftersom de är växelvarma och inte har någon egen kroppsvärme behöver de värme utifrån för att matsmältning och annat ska funka. Så ett kallt röse är inget att ha...  ;)

det finns folk som släppt ut sina ormar i naturen när de ledsnat..det finns tex cobror som är farligare än huggormar som överlever på våra breddgrader..

Oftast blir de inte utsläppta, utan rymmer helt enkelt. Av alla djur jag någonsin haft är ormar de värsta rymmarna utan konkurrens... Som tur är hade jag aldrig någon giftorm på rymmen... Finns det minsta lilla möjlighet att ta sig ut så hittar de den. Cobror och många andra, som ändå hör hemma i varmare breddgrader, kan överleva, åtminstone en bit in på vintern, men funkar slött och dåligt eftersom temperaturen är för låg. Däremot är det en helt annan sak med t.ex en del nordamerikanska ormar, som Kopparskallar och en del skallerormar... Deras naturliga habitat skiljer sig inte mycket från hur vi har det här...  :-X

Idalun

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 apr-11 kl 10:47 »
Vet inte mycket alls om just ormar...  :-[
Det jag vet av erfarenhet är att det kan vara livshotande för hundar att bli bitna av huggormar.
Min bror har en Basset fauve de bretagne som blev biten intill nosen förra sommaren och det höll på att gå riktigt illa. Han blev inte friskförklarad förrän efter flera månader. :o Men han klarade sig i alla fall!  :)

mymlan65

• Småland
« Svar #14 skrivet: 30 apr-11 kl 11:07 »
Min bror har en Basset fauve de bretagne som blev biten intill nosen förra sommaren och det höll på att gå riktigt illa.

Jo, om bettet tar så att det svullnar i andningsvägar, eller så att giftet går in direkt i större blodkärl, så kan det bli lite surt...

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 30 apr-11 kl 16:39 »
är man frisk så är ett huggormsbett inte värre än ett getingstick..
Skall man sedan jämföra bin och getingar så verkar bina ha 4 gånger mera gift i sig än vad en geting har.
För när jag blir getingstucken så kliar det några få timmar.
Bisticken svullnar upp och gör ont upp till en vecka på mig. Speciellt om man råkar klämma ut allt gift i blåsan som bina lämnar.

Så jag skulle heller välja huggormsbett än bistick. Fast att jag är biodlare. ;)

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 30 apr-11 kl 16:51 »
är man frisk så är ett huggormsbett inte värre än ett getingstick..men är man känslig så kan det vara livshotande

Stopp stopp stopp.
Huggormsbett är alltid värre än getingstick. Du vet aldrig vad en huggorm har bitit i (ätit). Du kan få rejäla infektioner i bitsåret.
Att bli biten av en huggorm gör jäkligt ont och det kan vara länge (veckor). Du ska alltid ta dig till en läkare om du blivit biten.
Hur farligt ett bett är beror precis som grimbert skriver på känsligheteten hos den som blir biten. men också var du blir biten
Oftast blir man biten i ben eller i arm, dvs långt från stora blodkärl. Men man svullnar ofta upp ordentligt där du blir biten dvs hela armen eller benet. du kan få påverkan på blodtryck/puls/andning utan att det är frågan om anafylaksi.

I huggormsgiftet finns det  flera enzymer, här kommer ett citat från wikipedia

"Huggormen är den enda giftiga ormen som finns i Skandinavien. Ormars gift är en blandning av olika enzymer och har två funktioner; att döda bytet, men också att underlätta spjälkningen av maten, som påbörjas redan innan bytet sväljs. Ormgiftet verkar även på nervsystemet, och bytesdjuret dör oftast antingen på grund av inre blödningar eller på grund av att hjärtverksamheten eller andningen satts ur spel. På människan får bettet liknande effekter, men verkan är mycket mera lokal än hos en åkersork som snabbt får giftet spritt i hela systemet. Huggormar (Viperidae) har ett cellförstörande gift (cytotoxin) som i första hand verkar på blodet och blodkärlen; blodkropparna förstörs och kapillärerna går sönder, så att blodet rinner ut i vävnaderna. För vuxna är ett huggormsbett sällan livshotande även om det har hänt att människor dött efter huggormsbett, då vanligen på grund av överkänslighet (anafylaktisk chock/allergichock), ungefär vart åttonde år dör någon i Sverige på grund av huggormsbett ."

Eftersom jag arbetar på intensivvårdsavdelning så har jag sett flera som blivit bitna och väldigt dåliga av ormbett dock inte dött av det men det för respekt med sig.

Ett av de otrevligaste huggormincdent jag hört talas om är en flicka som är ute och badar och blir biten av en simmande huggorm i halsen och  och som dör av detta, mest troligt för att det sker i just halsen och inte av anafylaksi.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #17 skrivet: 30 apr-11 kl 16:59 »
är man frisk så är ett huggormsbett inte värre än ett getingstick..men är man känslig så kan det vara livshotande...

Det beror också var på kroppen ormen biter. En barndomskamrat blev biten när hon satt på huk och kissade, blev 3 veckor på sjukhus. Behöver väl inte skriva var ormen bet?  ::)

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 30 apr-11 kl 17:00 »
Citat från: grimbart
huggormen är ett nyttodjur

Den är ett djur, precis som alla andra!   ;)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 01 maj-11 kl 02:50 »
Den är ett djur, precis som alla andra!   ;)
... och förtjänar respekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser