Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ormar - hur farliga?  (läst 29137 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: Ormar - hur farliga?
« Svar #20 skrivet: 01 maj-11 kl 07:52 »
Min brors bästa kompis blev biten i handen och var mycket nära att behöva amputera handen!  Och en o annan dör faktiskt, så försiktighet och respekt är nog vettigt!

Bor vid ett ormstråk (som sträcker sig in i trädgården). Vi har både huggorm (i alla färger och med och utan zigzag), snok och hasselsnok i trädgården.  I början efter vi flyttat in bodde det snokar i husets grund, det var lite häftigt faktiskt, men de har flyttat, så det blev nog för stökigt för dom när huset inte stod tomt. Dessutom klipper vi gräset. Inte så ofta, men dock.
När sonen var 1-3 år då gjorde vi en insats för att minska huggormarna på tomten, eller i alla fall den delen av trädgården som är närmast huset där han kröp runt. Vi flyttade en del, hackade en del i bitar med spade (ja,jag vet de är fridlysta, men om valet är huggorm 1meter från ytterdörren när man har ett litet barn, så valde jag barnet) och så höll gräset kortare närmast huset.
Senaste många åren har vi inte dödat några huggormar men vi ser dom ändå mer sällan, så jag tror de inte trivs så bra inne i trädgården när det är mycket aktivitet.  Sen har katten kommit med ormar också  :-X. en katt är tyvärr inte så lätt att uppfostra, den gör som den vill. Den lever farligt kan man tycka, men den verkar fixa det.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 01 maj-11 kl 09:05 »
Jag blev huggormsbiten för några år sedan, jag överrumplade den inne i växthuset, jag såg den inte och den kom inte ut, så den bet mig i vaden. Jag ringde vårdcentralen som ville att jag skulle komma dit, jag hade klippt gräset och var svettig och äcklig så jag slängde mig i duschen innan jag åkte. När jag väl kom dit stod de och väntade med cortison och antihistamin i högsta hugg (jag är inte överkänslig mot något), sedan informerade de mig om att de pratat med akuten och de ville att jag skulle åka dit så de fick ha lite koll på mig.
Visst sade jag, jag åker dit.
Nejnej sade de, du får inte köra bil, vi har ringt efter en ambulans...
Sedan blev jag liggandes på akuten i tolv timmar och hade tråkigt. Visst svullnade det lite, men det var ingen fara, men det kan tydligen gå ganska fort om man väl reagerar på bettet, och det behöver inte komma med en gång.
Folk sprang in och ut hela kvällen och skulle titta på bettet, kände mig som rena studieobjektet... Efter tolv timmar och en stelkrampsspruta kom en läkare från Stockholm in med en stor uppslagsbok och jämförde bettet med bilden i boken, han hade jobbat i Stockholm i 20 år och aldrig sett ett huggormsbett förut...

Strajder

• Aspegården
« Svar #22 skrivet: 01 maj-11 kl 09:18 »
Som av en händelse har vi färsk erfarenhet av huggorm. Vår unghäst (två-åring islandshäst) blev biten i mulen i förrgår och är fortfarande kraftigt svullen över nosen. Rejält igensvullen och kunde inte äta och dricka under första dygnet. Nu har hon kommit på hur man lever med svullen mule. Veterinärbesöket kostade 2 500:-, behövde ingen behandling men vi fick en cortisonspruta kvarlämnad om inte svullnaden skulle ge sig.

Med tanke på att hästen väger cirka 200 kg så inser man att huggorm kan vara en ganska potent giftorm.

Körven

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 01 maj-11 kl 09:34 »
Man kan aldrig säga hur ett ormett blir,det är flera omständigheter som spelar in.Om ormen inte bitit på länge och sparat sitt gift blir följdaktligen giftmängden större så även giftverkan.Ormen kan även bita ett torrt bett utan att avge gift.En retad eller irriterad orm avger även större mängd gift.
Så det ligger en viss sanning i att ormarna är farligast på våren,pga av att dom har mer gift.Hästar är normalt inte känsliga för ormbett.Det är från hästablodserum man får det man i dagligt tal kallar ormserum.Man sprutar in ormgift i hästen som sedan bildar antikroppar mot giftet,som sedan tappas på blod,och därifrån utvinnes ormserum.
Det största problemet är när blodet sönderdelas och sedan skall filtreras i njurarna,blir njurarna tilltäppta så ligger man pyrt till.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 maj-11 kl 13:34 »
Nej, en orm har inte mer gift om den har "sparat" på det.
En orm producerar nytt gift ganska snart efter det att den förbrukat det.
(Dessutom är det ovanligt att dom tömmer hela förrådet vid ett bett).

Lika stor myt är det, att juveniler är giftigare än vuxna ormar. (Då dom skulle ha mer gift..!)

Ang. risken att bli biten så är den, för vanligt folk som rör sig helt normalt på vanliga platser, ganska liten!

"Farligast på våren"?
Alla ormar är mer aktiva på vår/höst än under sommaren.
Detta pga värmen!

Under sommaren, med jämn dygnstemperatur, är ormar mest aktiva under morgnar/kvällar.
Av samma anledning ser man dom oftast på våren/hösten, då dom ligger och exponerar sig för solljus. (ormar, liksom alla reptiler, är växelvarma och håller samma temperatur som omgivningen).

- - -

Jag har studerat svenska reptiler och då främst ormarna (huggorm, snok och hasselsnok).
Åtskilliga har jag hållt i mina händer och ännu fler har blivit vägda, mätta och fotograferade.

Troligen har jag hållt ca 100 huggormar och jag har aldrig blivit biten!

Däremot har det hänt ett par gånger, att jag blivit biten av snokar.
(natrix natrix).

Lite PR: Jag har orm-exkursioner hela sommaren (ca 1 i månaden, ibland fler).
Vill någon följa med så skicka gärna ett pm/mail för mer info och datum. :)

Hålls runt om i Kronoberg, Blekinge, Skåne och på Öland.

Speciellt bra för er som är lite skraja för dom!
(Humana priser! :))

/Markus
« Senast ändrad: 02 maj-11 kl 13:51 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 maj-11 kl 13:39 »
Tillägger en sak: Ormstråk..

Samtliga svenska ormar lever åtskilda under hela säsongen.

Under parningssäsong (våren) är dom såklart tillsammans.
Ibland kan man se flera hannar som klänger runt en hona. Mycket intressant att titta på!

..och under vinterdvalan.
(Snok är vanligt att man hittar i komposten på våren, ibland i väldigt riklig mängd!)

Men som sagt, under säsongen (sommaren) lever dom åtskilda och i revir.

Obs. att det självklart kan förekomma, att både 2, 3 och fler huggormar tycker att just din hästhage har ett perfekt läge. Men det brukar inte vara länge och för eller senare vandrar (utan käpp ;)) dom iväg. :)

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 maj-11 kl 13:41 »
Juveniler  ska väll va det samma som espingar då  ? med e eller ä vet inte

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 02 maj-11 kl 13:46 »
Juveniler  ska väll va det samma som espingar då  ? med e eller ä vet inte
Jag har sett båda stavningarna.  Sakfrågan intresserar mig också!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 maj-11 kl 13:46 »

Tillägg till mitt första inlägg:

Huggormar är giftiga!

Även om risken att bli biten är liten så ska man, om man ser en huggorm låta den vara, hålla sig undan och inte utsätta varesig sig själv eller andra (människor eller djur) för några som helst risker!

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 maj-11 kl 13:48 »
"äspingar" (med ä eller e..) är folknamn på ormbarn och kan såklart användas. :)

/Neiklot

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 02 maj-11 kl 15:28 »
juveniler kallas icke könsmogna ormar..dvs av alla ormarter... äspingar är huggormens barn och det namnet används bara på små huggormar och stavas med ä i min värld..
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 maj-11 kl 15:44 »
Tillägger en sak: Ormstråk..

Samtliga svenska ormar lever åtskilda under hela säsongen.

Under parningssäsong (våren) är dom såklart tillsammans.
Ibland kan man se flera hannar som klänger runt en hona. Mycket intressant att titta på!

..och under vinterdvalan.
(Snok är vanligt att man hittar i komposten på våren, ibland i väldigt riklig mängd!)

Men som sagt, under säsongen (sommaren) lever dom åtskilda och i revir.

Obs. att det självklart kan förekomma, att både 2, 3 och fler huggormar tycker att just din hästhage har ett perfekt läge. Men det brukar inte vara länge och för eller senare vandrar (utan käpp ;)) dom iväg. :)

Intressant.  I trädgården har jag vid ett tillfälle sett 6 snokar på samma gång i en liten blomrabatt, tidigt på våren. jag antog att de hade sovit på samma lämpliga övervintringsställe, men i själva verket kanske det var 1 hona och ett gäng hannar!?

Hur långt är det vanligen mellan huggormar på sommaren om de som du skriver lever åtskild? Jag upplever det som att de bor tämligen tätt här.  Vi bor på en ganska brant södersluttning och utanför våran tomt är en stor kraftledningsgata med mycket berg och sten och mycket huggorm, och inte är det långt mellan dom  :-X
Hasselsnoken har jag bara sett en gång och det var sorgligt, för katten hade haft ihjäl den och kom in med den  :'( Jag hoppas den har några släktingar kvar vid liv.

Neiklot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 maj-11 kl 18:38 »
Hej igen!

Det finns ingen regel utan undantag, såklart.
Med tanke på läget du beskriver, så låter det som ett perfekt tillhåll för huggormar.
Och är det bara gott om mat så kan det säkert vara tätare mellan reviren.

Vid en "huggormslokal" i Bromölla kommun (nordöstra skåne), på en sträcka längs med en cykelväg intill en bergsvägg (ca 50-75meter), räknade vi en solig förmiddag hela 7 huggormar.
Och då var vi ändå inte så påstridiga med att "rota runt"...

Ang. snokarna så var jag kanske otydlig?
Under vinterdvalan "samsover" dom gärna (speciellt snokarna).

Jag har ingen korrekt uppgift som bekräftar det hela, men det borde vara blandat (både hanar och honor) som delar vinterbostad.

En annan intressant sak, är att deras sommarrevir kan ligga långt ifrån platsen för vinterdvala.
(Gäller speciellt huggormen!)

Hasselsnok säger du?
Ja, det är ett priviliegum att få se den, även som död.

Den trivs nog bra i din torra och soliga sydsluttning!

Väldigt fin och smäcker orm! :)
(Och lugn!)

Grimbart: Du har rätt ang. äspingar/huggormsungar.
Dessvärre brukar dom flesta små ormar gå under just "äspingar" och bli ihjälslagna.
(Därmed min mening med "folknamn"..)

/Neiklot

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 03 maj-11 kl 00:17 »
Hade du blivit snokbiten sa du, hur gick det till?  *Nyfiken*

Jag är litet ormbiten jag med, men på ett annat sätt. Jag gillar ormar och är inte överdrivet rädd för dem heller.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 03 maj-11 kl 09:46 »
Varför så *nyfiken*?

Oftast har det varit pga egen dumdristighet.

Har du en huggorm i en tygpåse, och ska ta upp denna för kontroll (mätning, vägning mm.) så är man mer försiktig än med en tämligen ofarlig snok.

Snoken flyr i regel alltid! I andra hand spelar den död och det tredje alternativet är att bitas.
(Och en del, speciellt sura honor, kan försöka bitas från början).

3 gånger har jag blivit biten och alla tre gångerna har varit under mät/vägningskontroll.

- - -

En liten notis: För några årsedan hjälpte jag till i en djuraffär, och hade först och främst hand om reptilerna.
En kunde kom in och var intresserad av att köpa en mjölksnok. (fina ormar!)
Dom flesta andra vi hade haft där var väldigt snälla, och för att visa kunden så skulle jag ta upp ormen.

Jag hinner inte mer än sätta ner handen i terrariumet förrens ormen sitter i ringfingret på mig.

Kunden skulle återkomma, vilket han aldrig gjorde.

/Neiklot

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 maj-11 kl 09:55 »
Tur det inte va en 5.1/2meters boa då  :) haren polare som blev biten av en sån inge kul så nu mera har han inga ormar alls ock lika bra är det.

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 maj-11 kl 10:50 »
Nej usch!  :o

Dom sitter ju dessutom som ett skruvstäd! ;) :)

/Neiklot

Körven

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 03 maj-11 kl 11:09 »
Jag glömde en sak,det viktigaste är hur bettet tar och vart man blir biten.Huggormens tänder är bara 3-4 mm långa.Så skulle någon bli biten i en valkig näve,så är det inget att hetsa uppsig för.Men blir man biten kring nagelbandet och ormen får in ett riktigt bett och har gift på lager,då är det bäst att uppsöka sjukan.
Jag blev ormbiten för många år sedan,man kan säga att synden straffade sig själv i det fallet.Det var på den gammla goda tiden när man kunde fälla ner elmätaren,för att minska elkostnaden.För att det inte skulle regna på mätaren hade jag hängt över ett gammalt tält gjort i aluflex.Jag såg att tältet blåst av så jag går ut och skall hänga upp det igen.När jag tar tag i tältduken kännsdet som en elstöt i handen,trodde först att det var överslag från elmätaren,men när jag rycker upp handen och där hänger en orm,den släppte och ringlade iväg.Efter några minuter så blev jag kallsvettig och illamående.
Äsping kallas här dom bruna huggormshonorna.Lite mer onödigt vetande är att Vipera kommer från Vivipara dvs levande födande att dom föds levande.Att ordet stövel har samband med ormfara,estivali är fotbeklädnad som herdarna på den romerska campagnan bar för att skydda sig mot ormbett.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #38 skrivet: 03 maj-11 kl 21:21 »
Varför så *nyfiken*?
...
3 gånger har jag blivit biten och alla tre gångerna har varit under mät/vägningskontroll.
Jaha, jag undrade om det fanns någonting man kunde lära sig av erfarenheten för att kunna undvika detta själv senare. Jag vet inte så mycket om snokar. Huggormar finns det dock gott om härikring.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #39 skrivet: 03 maj-11 kl 23:14 »
Kul med gröna snokar!  Jag såg en en gång, men ingen har trott mig!  Jag har till och med fått förslaget att det kan ha varit en dumpad stackare.  Men en snok stämmer bättre med den livlighet med vilken ormen förklarade att den inte ville prata med mig!  Jag hann bara se den i ungefär 10 sekunder, sen var den inne under en sten, där den väste åt mig!  Färgen liknade mycket bladen på de gullvivor som blommade den dagen!  Och något gult skymtade i framändan.  Uppskattningsvis 3 cm på tjockaste stället, och 60 eller 70 cm lång.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser