Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El till får  (läst 12456 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: El till får
« Svar #20 skrivet: 21 apr-11 kl 12:15 »
Eller köp en mätare. Jag såg att Biltema säljer en för 99 kronor.

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 21 apr-11 kl 12:54 »
Det går ingen ström alls i stängslet? Allt är rätt kopplat? Tillräckligt många jordspett utspridda enligt konstens alla regler?  Tråden ligger inte emot fårnätet någonstans? Har du mätare att mäta strömmen med? Om inte, ta en sax/skruvmejsel med plasthandtag, vira en ståltråd ett par varv runt saxens metalldel/skruvmejselns metalldel, och tryck ner andra ändan på ståltråden i marken och för saxen/mejseln mot tråden. Det bör spraka till ordentligt....

Det ska vara rätt kopplat.
Nej ingen ström. Det låter bara från lådan.
Angående jordspetten hur långt ifrån varandra ska de vara? och de ska vara så långt ner som möjligt? Han på granngården förklarade lite oengagerat snabbt.

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 21 apr-11 kl 13:45 »
Det ska vara rätt kopplat.
Nej ingen ström. Det låter bara från lådan.
Angående jordspetten hur långt ifrån varandra ska de vara? och de ska vara så långt ner som möjligt? Han på granngården förklarade lite oengagerat snabbt.
Man brukar säga att det ska vara ca 3 meter mellan spetten. Och man måste använda sig av samma metall hela vägen från spettet till aggregatets jorduttag. Du kan alltså inte använda dig av kopparspett och sen ha galvad tråd till jorduttaget (vet dock inte om detta blir ett problem först efter ett tags användande..) Dock borde du väl få någon slags stöt även om jordspetten sitter nära varandra...

Konstigt är det i alla fall. Det är inget fel på aggregatet då? Måndagsex?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 21 apr-11 kl 13:54 »
Eller köp en mätare. Jag såg att Biltema säljer en för 99 kronor.
Jo, det är ju självklart givetvis det ideala i det långa loppet. Jag menar ju bara om man står där och funderar och varken har mätare eller Biltema inom räckhåll...  ::)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tumlebos

• Ångermanland
    • Moflos Zmirnof
« Svar #24 skrivet: 21 apr-11 kl 13:57 »
Jag har kabel (koppar) mellan galvade jordspett och till aggregatet. Så har jag haft i 20 år utan att det har varit problemet. Visst har jag fått bytt kabel någon, oftast beroende på att jag har bytt plats.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 21 apr-11 kl 20:58 »
Det mest farliga när det gäller galvaniska problem är ändå om man blandar jordspett av olika material eller med olika ytbehandling.

I det här fallet när det verkar som om det inte går ut någon ström alls: det är inte så att problemet är dålig kontakt i någon skarv på nylonlina? Om man inte har speciella skarvklämmor måste man pilla ut de tunna metalltrådarna ur linan och knyta ihop dem för sig.

Vad jag vet säljer Biltema inga stängselvoltmetrar, de har bara vanliga digitalmultimetrar och de duger inte att mäta på elstängsel med - de förstörs omedelbart av stängselspänningen.
Ett annat beprövat knep är att känna på stängslet med ett grässtrå, det har tillräckligt motstånd för att man själv bara ska känna en svag stöt.
Om felet beror på att stängslet är kortslutet mot jord så brukar man dels kunna höra att ljudet från stängselapparaten ändras när den går tungt belastad jämfört med om man kopplar bort stängslet, och dels kan man ofta höra att det knäpper från stängslet vid felstället.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 apr-11 kl 21:07 »
Artikelnummer 14198.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 21 apr-11 kl 21:14 »
Det var som 17.

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 21 apr-11 kl 21:16 »
Fast den verkar vara snudd på lika enkel som "min" hemmagjorda gratistestare. Lägger man på en hundring får man väl en testare från Granngården med lampor som bättre indikerar styrkan på tråden. Mätområde 1000-8000 volt eller liknande. Fast i ts fall verkar det ju inte vara någon ström alls i stängslet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 apr-11 kl 21:32 »
Jag håller med, den verkar bara ha en enda lampa. Min köpte jag på Jula för 169, den har åtminstone fem lampor.  :D

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 21 apr-11 kl 22:35 »
Jag håller med, den verkar bara ha en enda lampa. Min köpte jag på Jula för 169, den har åtminstone fem lampor.  :D
Ja, denna piper om det är mer än 1500 v på tråden, och det stoppar ju inte ett får tyvärr.. Den med flera lampor är ju bättre. Jag har lyxat till det med en digital nu.  :-[

Tännlappen

• -
« Svar #31 skrivet: 21 apr-11 kl 23:33 »
Ett gammalt bonnaknep är att ta ett tändstift,en tråd till toppen på stiftet. Tråden ner i marken, kanke lindad om bladet på en skruvmejsel,sedan kan man hålla i stiftet med en tång med isolerat handtag,sedan den nedre ändan av stiftet mot eltråden. Funkar stängslet så ser man en gnista i gapet(mellan elektroderna) på tändstiftet. Går även att testa direkt på utgångarna på aggregatet med denna metod. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser