Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El till får  (läst 12451 gånger)

ErosOchFlickorna

• Uppland
El till får
« skrivet: 18 apr-11 kl 11:04 »
Jag har nät men tänkte sätt upp en tråd med el då fåren börjat dra rakt igenom stängslet=/.
Kollar lite på elaggregat på nordpost. Är det något där ni kan rekommendera? eller någon annastans? Gärna så billigt som möjligt med bra kvalite:) Och vilken typ av tråd är bäst att ha? ska jag ha en både uppe och nere?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: El till får
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 22:30 »
Får är i största allmänhet svåra att hålla inne med elstängsel. Man brukar behöva sätta upp flera trådar, i extremfall till och med lägga in någon jordad tråd mellan de spänningsförande. Alfa Laval hade en gång i tiden en "stängselguide" med goda råd och typritningar på stängsel för olika slags djur, liknande saker bör gå att hitta hos de flesta leverantörer av stängselmateriel. Om inte annat så tror jag att jag har kvar det gamla häftet från Alfa Laval någonstans.

Vilken typ av stängselapparat du bör använda beror inte på vilken slags djur du ska hålla instängda, utan det beror mer på hur långt stängslet kommer att bli, hur välskött och välisolerat du kommer att hålla det, och på om du har ström från elnätet tillgänglig eller måste ha en batteridriven stängselapparat.

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 00:41 »
Här har du en "nät hatare".  ;D Det funkar inte här hemma. På mina hagar så funkar det bäst med ett riktigt "knall aggregat". Jag har testat olika, men tycker själv att ett TORO 6000 är bäst. Lite dyrare, men Det är starkt så det orkar dra runt strömmen. Jag har 3 trådar, och det är sån metall wire eller vad det heter. Inget band eller rep, det känner inte fåren genom ullen. Aggregatet måste vara starkt då undervegetationen oftast är jobbig att hålla borta. PÅ sommaren så lägger jag oräkneliga timmar på att gå med röjsågen och trimma bort gräs under stängslena.  Men detta tycker jag funkar bäst här hos mig och på mina får.

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Fritjoff

« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 07:01 »
Får är i största allmänhet svåra att hålla inne med elstängsel. Man brukar behöva sätta upp flera trådar, i extremfall till och med lägga in någon jordad tråd mellan de spänningsförande. Alfa Laval hade en gång i tiden en "stängselguide" med goda råd och typritningar på stängsel för olika slags djur, liknande saker bör gå att hitta hos de flesta leverantörer av stängselmateriel. Om inte annat så tror jag att jag har kvar det gamla häftet från Alfa Laval någonstans.

http://www.delaval.se/Dairy_Knowledge/Elstangselskolan/default.htm?wbc_purpose=BasAbouAbo

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 07:37 »
När jag valde el-aggregat till el-stängslet genom skogen tyckte jag det var svårt. Som tråd valde jag ej galvad-typ 1,75mm som är stark och smidig att jobba med. Har fjädrar vid ändarna för att avlasta stolpar och tråd.
Spänner tråden vid skarv-grejerna.
Då jag drar i skogen använder jag befintliga träd, så rakt som möjligt, med  rep genom plastslang runt och med s.k. svart ägg för tråden. Stolpar använder jag mest för att följa terrängen.

Mycket beror på längd på tråden, typ av terräng /äng och dina får...
Jordningen är otroligt viktig samtidigt som fuktigheten i hela marken spelar stor roll. Har du torrt kan man lägga en - i stängslet som extra tråd.

Till slut vart det nåt enkelt "Foga 3500" då jag har snälla får, skogsbete och bara 600m x 3 trådar. Fåren har aldrig rört stängslet efter första "smällen".
Hoppas det räcker till dubbla metrarna som jag har tänkt att det skall bli, i annat fall har snålheten bedragit visheten (igen).

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 08:01 »
Jag har Foga 7500,har jordat med 5 spett med 3 meters mellanrum i fuktig lerjord. Man kan använda det till två separata stängsel och det har jag gjort för att ha rejält med "kräm" i stängslet. Använder high tensil tråd samt bra ringisolatorer. Hade "griseknorrar" tidigare med de isolerade inte tillräckligt bra för det kittlade i handen om man tog i stolpen.. :) Köp inte billiga isolatorer,du tappar bara effetkt i stängslet.
Håller efter undervegetationen hela betes säsongen,bra elstängsel håller fåren inne och odjur ute (förhoppningsvis)

Genom åren har jag köpt billigaste möjliga el-aggregat till får (är ju så dyra) men det lönar sig i längde att köpa ett rejält. Jag vet inte någon fårägare som inte bygger ut sina hagar...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 08:09 »
Ja, köp det starkaste aggregat du har råd med, du kommer inte ångra dig! Till får kan det inte bli för starka stötar...  >:D Köp även bra isolatorer, ringisolatorer minst. Till detta rekommenderar jag järntråd, HT eller vanlig järntråd. Jag´märker ingen vidare skillnad på de två sorterna. Köp båtförtöjningsfjädrar på Rusta för en tjuga styck och använd som fjäder i tråden. (80 spänn billigare än Granngårdens stängselfjädrar...)

Jag har ett aggregat från Börjes "Rutland 4400" tror jag att det heter, prisvärt! Någon gång har jag använt träd som stolpe, men bara då jag inte lyckats få ner någon stolpe i närheten.. Av någon anledning retar jag mig dock på att använda träd som stolpar.. vet ej varför.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 10:10 »
JBF
en sådan här
http://biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader/

eller denna typen
http://biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader1/

Lorita: Den första är den jag använder mig av! Ett plus med denna fjäder är att stängslet fjädrar undan om älg eller liknande springer på stängslet, eller om ett träd faller över det!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 12:52 »
vad är då priset på rusta  8)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 19 apr-11 kl 13:19 »
vad är då priset på rusta  8)
När jag köpte förra våren tror jag att de kostade runt en tjuga... Är man fiffig väntar man till höstrean och köper dem för halva priset  ;D ;D

Granngårdens är ju förvisso snäppet styvare, men inte så styva att de berättigar det högre priset..

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-11 kl 20:24 »
Jag har nät men tänkte sätt upp en tråd med el då fåren börjat dra rakt igenom stängslet=/.
Kollar lite på elaggregat på nordpost. Är det något där ni kan rekommendera? eller någon annastans? Gärna så billigt som möjligt med bra kvalite:) Och vilken typ av tråd är bäst att ha? ska jag ha en både uppe och nere?

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=910471&deptid=120&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

är de här skit att ha till får?

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 20:34 »

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=910471&deptid=120&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

är de här skit att ha till får?

Det går nog att stängsla in döda får med  ;D. Jag tror att det är i svagaste laget faktiskt! Jag tror att minst 5 joule rekommenderas för får, men gärna starkare. Börjar de jäklarna gå ut så slutar de aldrig.. Det ska vara en rejäl smäll när de går emot tråden, då håller de sig innanför.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 21:34 »
Än en gång: Är det en nätansluten eller batteridriven stängselapparat du är ute efter? Batteridrivna har sällan större laddenergi än 1,5-2 J, sådana apparater brukar klara sig minst 2 veckor på ett fulladdat bilbatteri. Kraftigare än så skulle få opraktiskt kort drifttid.

När det gäller får är det mer viktigt än att ha en kraftig stängselapparat räknat i energi (antalet joule), att spänningen i stängslet räcker till. 2 kV brukar vara gränsen för att hästar och kor ska bry sig om stängslet, men för får bör man se till att ha minst 4 kV.
När ett elstängsel fungerar dåligt beror det enligt min erfarenhet ytterst sällan på att stängselapparaten är för svag. Det vanliga är att antingen jordningen är för dålig eller att det är direkta fel i installationen - avbrott, kortslutningar till jord etc.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 20 apr-11 kl 18:35 »
Märkte tidigare inlägg försvann. Klena aggregat blir alldeles för känsliga för störningar,gräs,grenar,skarvar i tråden och så vidare......... Vid uppsättning av nytt stängsel så kolla att materielen passar ihop så du slipper vandring mellan olika metaller vilket kan bli irriterande och kostsamt.Vissa affärer som säljer stängsel brukar ha bristande kunskap om den biten som är nog så viktig. Mitt förslag gällande aggregat är att du köper ett begagnat aggregat,mycket billigare och troligtvis får du några månaders garanti om du köper det från en firma. Vi köpte ett Olli 800,laddar ca 11,5 Joule,från LP-Elektronik som nu hållt i 6 år. Råkar man ta på tråden så får man en smärtsam upplevele utan dess like(känns som håret står rätt upp som en kvast),det roliga i kråksången är att man dessutom betalt för den fantastiska upplevelsen  :)  . Tidigare hade vi ett klenare aggregat men den minsta störning gjorde att det förlorade sin förmåga.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 18:42 »
En del äldre Olli stängselapparater (tidigt 80-tal) hade en s k elektrolytkondensator för att lagra energin i. Den tålde inte de höga pulsströmmarna utan åldrades allteftersom, med påföljd att apparaten blev svagare och svagare när den hade varit igång ett par år. Samma dumma lösning har också förekommit i en del billiga stängselapparater av andra märken.

kompostberta

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 apr-11 kl 08:20 »
Stängselbokem kan beställas tex, genom Jordbruksverket,.

http://www2.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.29d7ece3112034569ed800049.html?category=DBJ1
I Nordpostkatalogen(Granngården) finns en tabell där man kan se vilket typ av aggreagat som man behöver,.Beräknat på undervegitation, längd osv;)//

kompostberta

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 apr-11 kl 08:25 »
Jag hade nät(nylon), aggregat o solcell till mina får förra sommaren,.Dom har varit rymningsbenägna förut, men det funkade bra på dom!Ganska kraftfull aggregat dock, som jag lånat av en mjölkbonde.Kommer inte ihåg vad det hette men kan kolla det..

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 21 apr-11 kl 11:38 »

Nu har vi satt en tråd ovanpå nätet. Men vi får inte elen att gå igång.
Det är inget ivägen. Tyvärr kunde inte någon på granngården hjälpa oss med elen. Det verkade inte kunna nånting. Men han gav oss de här. Om aggregatet är gjort för längre stägsel funkar de inte på korta då? Vi har bara 400 m.
Vi köpte det starkaste aggregatet som granngården hade och har en ganska tunn lina.
Var tvungen att köpa på granngården och hann inte beställa då det var brådskande att få upp det.

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 11:56 »
Det går ingen ström alls i stängslet? Allt är rätt kopplat? Tillräckligt många jordspett utspridda enligt konstens alla regler?  Tråden ligger inte emot fårnätet någonstans? Har du mätare att mäta strömmen med? Om inte, ta en sax/skruvmejsel med plasthandtag, vira en ståltråd ett par varv runt saxens metalldel/skruvmejselns metalldel, och tryck ner andra ändan på ståltråden i marken och för saxen/mejseln mot tråden. Det bör spraka till ordentligt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser